ביומד ניסוי פארמה מבחנה
צילום: Istock

אנטרה זינקה בטרום עקב מעבר לניסוי שלב 3 אך כעת נסחרת בירידות

החברה הישראלית הנסחרת בוול סטריט מפתחת טיפול אוראלי אנאבולי הראשון מסוגו שמאפשר להימנע מזריקות שמרחיקות את המטופלים מהטיפול; החברה תתחיל בניסוי בינלאומי שלב 3 במהלך 2022
גיא טל |

חברת הביוטכנולוגיה אנטרה ביו אנטרה ביו הודיעה היום שהיא קיימה פגישה לסיכום ניסוי שלב 2 עם ה-FDA לגבי ההורמון ה-PTH שהיא מפתחת ומכונה EB613 כטיפול אוראלי אנאבולי למחלת אוסטאופורוזיס (מחלת דילול עצמות). הניסוי השיג את מטרותיו כולל עליה בצפיפות העצם בעמוד השדרה המותני, עצם הירך והצוואר לעומת קבוצת הביקורת לאחר 6 חודשים והראה פרופיל בטיחותי טוב

כמו כן, הוגדר המתווה לניסוי שלב 3 כאשר ה-FDA מאשר כי עליה בצפיפות העצם בלקיחת ההורמון במינון של 2.5 מ"ג בהשוואה לטיפול מקביל לאחר 12 חודשים תחשב כמטרה העיקרית של הניסוי. החברה תתחיל במהלך השנה בניסוי בינלאומי כדי להשיג את היעד. 

המניה זינקה בטרום המסחר בשיעור של עד 7% אך כעת נופלת בכ-5% במסחר בוול סטריט.

במידה והטיפול יאושר הוא יהפוך להיות הטיפול האוראלי האנאבולי הראשון למחלת האוסטאופורוזיס. המחלה היא מחלה שקטה שלא גורמת כמעט לכאב עד לאירוע של שבירת עצם, לכן רוב המטופלים מסרבים לטיפול זריקתי ומסתפקים בטיפול אורלי לא אנאבולי או שהם ממשיכים ללא טיפול כלל. במידה והטיפול יאושר החברה מקווה שהוא יגדיל דרמטית את מספר המטופלים בטיפול אנאבולי, כמו גם יחליף את הטיפול בהזרקה לאלו שכבר מקבלים טיפול כזה. 

ישנם מעל 200 מיליון חולים במחלת צפיפות העצם ברחבי העולם כשרובם הגדול לא מטופלים כלל, כך שהשוק מהווה הזדמנות צמיחה אדירה. "אנחנו מאד מרוצים מהחלטת ה-FDA לגבי תוכניות פיתוח ה-EB613 כשאנו מתמקדים בעבודה הנדרשת להבטיח אישור רגולטורי לטיפול שלנו. כתרופה אוראלית לבניית צפיפות העצם ל-EB613 יש פוטנציאל דרמטי להרחיב את השימוש ב-PTH לאותם מטופלים שמסרבים לטיפול זריקתי" אמר מנכ"ל החברה ספירוס ג'יימס, "אנו מצפים להתחיל את ניסוי שלב 3 במהלך 2022" הוסיף. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים