אפל לקראת הדוח
צילום: Pixabay

אפל מאיצה פיתוח של רכב חשמלי ומכוונת להשקה ב-2025

על פי הדיווח באתר בלומברג ענקית הטכנולוגיה מאיצה את העבודה שלה בתחום הרכב, ומכוונת לייצור רכב חשמלי אוטונומי לחלוטין, ומציבה לוח זמנים יומרני; שבב הרכב שתוכנן על ידי מהנדסי החברה הוא הרכיב המתקדם ביותר שאפל פיתחה
איתן גרסטנפלד | (3)

ענקית הטכנולוגיה APPLE (AAPL) מאיצה את העבודה שלה בתחום הרכב, ומכוונת לייצור רכב חשמלי אוטונומי לחלוטין, כך עולה מדיווח באתר בלומברג. החברה, ממקדת מחדש את הפרויקט סביב פיתוח יכולות נהיגה עצמית מלאה, כאשר בתגובה לדיווח, מניית החברה עולה כעת בכ-2.5%.

על פי הדיווח, במשך השנים האחרונות, צוות של החברה חקר שני מסלולים בו-זמנית: יצירת דגם עם יכולות נהיגה עצמית מוגבלות המתמקדות בהיגוי ותאוצה - בדומה להרבה מכוניות עכשוויות - או לחלופין פיתוח גרסה עם יכולת נהיגה עצמית מלאה, אשר לא דורשת התערבות אנושית.

מי שמוביל את המאמץ הוא מנהל התוכנה של Apple Watch, קווין לינץ', כשהמהנדסים מתרכזים כעת באפשרות השנייה. לינץ' דוחף לייצור מכונית עם מערכת נהיגה עצמית מלאה בגרסה הראשונה, אמרו האנשים שביקשו לא להזדהות מכיוון שהדיונים הם פרטיים.

בחברה, מכוונים להשיק את המכונית שלה בעוד ארבע שנים, מוקדם מתחזיות של חמש עד שבע שנים שכמה מהנדסים חזו לה מוקדם יותר השנה. עם זאת, התזמון עשוי להיות נזיל, והעמידה ביעד לשנת 2025 תלויה ביכולתה של החברה להשלים את מערכת הנהיגה העצמית - משימה שאפתנית בלוח הזמנים הנוכחי. ההערכות הן כי במידה ואפל לא תצליח להגיע ליעד שלה, היא תדחה את ההשקה או לחלופין תמכור תחילה מכונית עם טכנולוגיה פחותה.

למכונית של אפל לא יהיו הגה ודוושות, והפנים שלה יעוצב סביב נהיגה ללא ידיים. אופציה אחת שנידונה בחברה כוללת חלל פנים דומה לזה של רכב הלייף סטייל מבית Canoo בה הנוסעים יושבים לצדי הרכב ופונים זה לזה כמו בלימוזינה.

אפל גם בחנה עיצובים בהם מערכת המידע והבידור של המכונית - ככל הנראה מסך מגע גדול דמוי אייפד - תהיה באמצע הרכב, ותאפשר למשתמשים ליצור עמה אינטראקציה במהלך הנסיעה. המכונית תשולב בשירותים ובמכשירים הקיימים של אפל. למרות שהחברה דוחפת שלא יהיה לה הגה סטנדרטי, אפל דנה באופן בו תצויד המכונית במצב השתלטות חירום.

בכתבה צוטטו גורמים יודעי דבר עלומים, שטענו כי החברה הגיעה לאבן דרך מרכזית בפיתוח המערכת הבסיסית לנהיגה עצמית. כמו כן, הם סבורים כי השלימו חלק גדול מעבודת הליבה על המעבד. השבב תוכנן על ידי קבוצת ההנדסה של אפל - שהמציאה את המעבדים לאייפון, אייפד ומק - ולא בתוך צוות הרכב עצמו. העבודה כללה חידוד התוכנה הבסיסית הפועלת על השבב כדי להפעיל את יכולות הנהיגה העצמית.

קיראו עוד ב"גלובל"

התקדמות זו, עשויה להגיע בקרוב למבחני דרכים, כשאפל מתכננת להתחיל להשתמש בעיצוב המעבד החדש, ובחיישני נהיגה עצמית מעודכנים במכוניות מחודשות. לחברה כיום צי של 69 רכבי שטח של לקסוס המשמשים לטובת ניסוי הטכנולוגיה שפיתחה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אבל אני אוהב לנהוג (ל"ת)
    עופר 19/11/2021 09:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיכאל שר ישראל 18/11/2021 23:53
    הגב לתגובה זו
    טסלה עובדת כבר 7 שנים על נהיגה אוטונומית, מחזיקה 2 מיליון רכבים על הכביש שאוספים נתוני דרך, מפתחת מחשב על לבינה מלאכותית, מוציאה גרסאות חדשות לנהיגה עצמית כל שבועיים… ואז תבוא אפל וב-4 שנים תצליח להגיע לנהיגה אוטונומית עם 69 רכבים???? וואלה יופי!
  • 1.
    בטח יגיע בלי גלגל רזרבי וגלגל. יעלה כמו כול האוטו (ל"ת)
    אשר 18/11/2021 22:08
    הגב לתגובה זו
פיטר לינץ
צילום: PAT greenhouse - GLOBE STAFF
דבר הגורו

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח כשאתה צודק"

עמית בר |

הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.

לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.

במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן  אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.

החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ: תפסיקו לדווח רבעונית

בפוסט שפרסם ב-Truth Social, קורא נשיא ארה״ב לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות ולהסתפק בדיווח חצי-שנתי; לטענתו, בכפוף לאישור ה-SEC, שינוי כזה יציב את החברות האמריקאיות בעמדה תחרותית יותר מול סין, יחסוך כסף ויאפשר למנהלים להתמקד בניהול במקום ביעדים קצרי טווח

רן קידר |
נושאים בכתבה טראמפ SEC

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצהיר כי יש לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות בארה"ב ולהסתפק בדיווח פעמיים בשנה. בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו, Truth Social, הסביר טראמפ כי השינוי, בכפוף לאישור רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), עשוי לחסוך עלויות לחברות, להפחית את העומס הרגולטורי ולאפשר להנהלות להתמקד בניהול אסטרטגי של עסקיהן במקום במרדף אחר עמידה ביעדים קצרי טווח. 

טראמפ השווה בין המודל האמריקאי, הנשען על דיווחים רבעוניים (טפסי 10-Q) ועל דוח שנתי מלא (10-K), לבין סין, שלדבריו מתכננת את מהלכיה העסקיים לטווחים של 50-100 שנה. "לא טוב שחברות אמריקאיות נאלצות לרדוף אחרי מספרים רבעוניים במקום לחשוב לטווח ארוך," כתב. הוא ציין כי מעבר לדיווח חצי-שנתי יעניק לחברות גמישות, יפחית את ההוצאות הניהוליות ויאפשר להן לתכנן לטווח רחב יותר.


כיום, חובת הדיווח הרבעוני נועדה להבטיח שקיפות לציבור המשקיעים, לספק מידע פיננסי עדכני ושוויוני, ולחזק את אמון השוק. ה-SEC מבהירה כי הדיווחים התכופים נועדו ליצור "מגרש משחקים שוויוני" בין משקיעים פנימיים לחיצוניים. עם זאת, טראמפ הדגיש כי הניסיון הבינלאומי מצביע על כך שניתן לוותר על החובה, היות ובאיחוד האירופי ובבריטניה כבר בוטלה חובת הדיווח הרבעוני, וחברות נדרשות להציג דו"חות חצי-שנתיים ושנתיים בלבד, במטרה לעודד תכנון ארוך טווח. 

המהלך של טראמפ עשוי להשפיע דרמטית על מבנה שוק ההון האמריקאי: מצד אחד, הוא עשוי להקל על חברות ולהקטין את הלחץ התקשורתי והפיננסי סביב כל רבעון; מצד שני, הוא עלול לפגוע בשקיפות ובזרימת המידע למשקיעים ולגרום לחשש מפני עלייה בפערי מידע ובסיכון למשקיעים הקטנים. מומחים מדגישים כי בעוד שחברות גדולות יכולות לנהל תקשורת ישירה עם שוק ההון גם ללא דיווח רבעוני, עבור חברות קטנות ובינוניות שקיפות שוטפת היא קריטית למשיכת הון ואמון משקיעים. הצעת טראמפ מגיעה על רקע העובדה שהוא עצמו מחזיק בשליטה ברשת Truth Social, שהפכה לחברה ציבורית ב-2024 באמצעות מיזוג עם SPAC. בכך עולה השאלה האם ליוזמה יש גם אינטרסים עסקיים ישירים, לצד הרצון המוצהר לשנות את כללי המשחק בוול סטריט.