אפל לקראת הדוח
צילום: Pixabay

אפל מאיצה פיתוח של רכב חשמלי ומכוונת להשקה ב-2025

על פי הדיווח באתר בלומברג ענקית הטכנולוגיה מאיצה את העבודה שלה בתחום הרכב, ומכוונת לייצור רכב חשמלי אוטונומי לחלוטין, ומציבה לוח זמנים יומרני; שבב הרכב שתוכנן על ידי מהנדסי החברה הוא הרכיב המתקדם ביותר שאפל פיתחה
איתן גרסטנפלד | (3)

ענקית הטכנולוגיה APPLE (AAPL) מאיצה את העבודה שלה בתחום הרכב, ומכוונת לייצור רכב חשמלי אוטונומי לחלוטין, כך עולה מדיווח באתר בלומברג. החברה, ממקדת מחדש את הפרויקט סביב פיתוח יכולות נהיגה עצמית מלאה, כאשר בתגובה לדיווח, מניית החברה עולה כעת בכ-2.5%.

על פי הדיווח, במשך השנים האחרונות, צוות של החברה חקר שני מסלולים בו-זמנית: יצירת דגם עם יכולות נהיגה עצמית מוגבלות המתמקדות בהיגוי ותאוצה - בדומה להרבה מכוניות עכשוויות - או לחלופין פיתוח גרסה עם יכולת נהיגה עצמית מלאה, אשר לא דורשת התערבות אנושית.

מי שמוביל את המאמץ הוא מנהל התוכנה של Apple Watch, קווין לינץ', כשהמהנדסים מתרכזים כעת באפשרות השנייה. לינץ' דוחף לייצור מכונית עם מערכת נהיגה עצמית מלאה בגרסה הראשונה, אמרו האנשים שביקשו לא להזדהות מכיוון שהדיונים הם פרטיים.

בחברה, מכוונים להשיק את המכונית שלה בעוד ארבע שנים, מוקדם מתחזיות של חמש עד שבע שנים שכמה מהנדסים חזו לה מוקדם יותר השנה. עם זאת, התזמון עשוי להיות נזיל, והעמידה ביעד לשנת 2025 תלויה ביכולתה של החברה להשלים את מערכת הנהיגה העצמית - משימה שאפתנית בלוח הזמנים הנוכחי. ההערכות הן כי במידה ואפל לא תצליח להגיע ליעד שלה, היא תדחה את ההשקה או לחלופין תמכור תחילה מכונית עם טכנולוגיה פחותה.

למכונית של אפל לא יהיו הגה ודוושות, והפנים שלה יעוצב סביב נהיגה ללא ידיים. אופציה אחת שנידונה בחברה כוללת חלל פנים דומה לזה של רכב הלייף סטייל מבית Canoo בה הנוסעים יושבים לצדי הרכב ופונים זה לזה כמו בלימוזינה.

אפל גם בחנה עיצובים בהם מערכת המידע והבידור של המכונית - ככל הנראה מסך מגע גדול דמוי אייפד - תהיה באמצע הרכב, ותאפשר למשתמשים ליצור עמה אינטראקציה במהלך הנסיעה. המכונית תשולב בשירותים ובמכשירים הקיימים של אפל. למרות שהחברה דוחפת שלא יהיה לה הגה סטנדרטי, אפל דנה באופן בו תצויד המכונית במצב השתלטות חירום.

בכתבה צוטטו גורמים יודעי דבר עלומים, שטענו כי החברה הגיעה לאבן דרך מרכזית בפיתוח המערכת הבסיסית לנהיגה עצמית. כמו כן, הם סבורים כי השלימו חלק גדול מעבודת הליבה על המעבד. השבב תוכנן על ידי קבוצת ההנדסה של אפל - שהמציאה את המעבדים לאייפון, אייפד ומק - ולא בתוך צוות הרכב עצמו. העבודה כללה חידוד התוכנה הבסיסית הפועלת על השבב כדי להפעיל את יכולות הנהיגה העצמית.

קיראו עוד ב"גלובל"

התקדמות זו, עשויה להגיע בקרוב למבחני דרכים, כשאפל מתכננת להתחיל להשתמש בעיצוב המעבד החדש, ובחיישני נהיגה עצמית מעודכנים במכוניות מחודשות. לחברה כיום צי של 69 רכבי שטח של לקסוס המשמשים לטובת ניסוי הטכנולוגיה שפיתחה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אבל אני אוהב לנהוג (ל"ת)
    עופר 19/11/2021 09:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיכאל שר ישראל 18/11/2021 23:53
    הגב לתגובה זו
    טסלה עובדת כבר 7 שנים על נהיגה אוטונומית, מחזיקה 2 מיליון רכבים על הכביש שאוספים נתוני דרך, מפתחת מחשב על לבינה מלאכותית, מוציאה גרסאות חדשות לנהיגה עצמית כל שבועיים… ואז תבוא אפל וב-4 שנים תצליח להגיע לנהיגה אוטונומית עם 69 רכבים???? וואלה יופי!
  • 1.
    בטח יגיע בלי גלגל רזרבי וגלגל. יעלה כמו כול האוטו (ל"ת)
    אשר 18/11/2021 22:08
    הגב לתגובה זו
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

שבביםשבבים
הטור של גרינברג

האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?

חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים

שלמה גרינברג |

בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק. 

מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק. 

לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא. 

הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.

לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.