המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה ירוקה: הדאו עלה ב-1.8%, צים עלתה ב-3%, מאנדיי נפלה 9%

נושאים בכתבה וול סטריט סקירה

למרות הנפילה החדה בניקיי 225, שנפל ב-3.3% בשל ההודעה מצד בכיר הפד' כי בכוונת הבנק המרכזי האמריקאי להתחיל להעלות ריביות כבר ב-2022,  המדדים המובילים בוול סטריט עולים בשעה לאחר שהחלו את יום המסחר במגמה מעורבת. את העליות מוביל הדאו עם עליות של 1.8%, אחריו ה-S&P עם עלייה של 1.4% והנאסד"ק שהתנדנד חוזר לעלות ועומד על 0.8%.   המדדים המרכזיים: S&P 500 0.13%                                                                                            דאו ג'ונס 0.16%                                                                                             נאסד"ק -0.21%                                                                                    BITCOIN 1.3%               

  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו השבוע צפוי יו"ר הפד' ג'רום פאואל צפוי לתת תחזית קדימה על היקף הרכישות בשוק האג"ח. במהלך הסופ"ש, נשיא הפד' בסנט לואיס, ג'יימס בולארד, אמר לתקשורת האמריקאית כי בכוונת הבנק להתחיל להעלות ריביות כבר בשנה הבאה, בשל האיתנות שמקרינה הכלכלה האמריקאית. "אנחנו מצפים לשנה טובה, לפתיחה מחודשת טובה, אבל זוהי שנה גדולה יותר משציפינו ואינפלציה גבוהה משציפינו", אמר בולארד והוסיף כי "אני חושב שזה רק טבעי שנהפוך לנציים יותר כדי להשתלט על הלחצים האינפלציוניים".   מדוע רמת ההתנגדות הנוכחית בשוק היא כל כך משמעותית? האם עכשיו צריך לעבור לזהב ושאר המתכות? איפה הנפילה בביטקוין עשויה להיעצר, וגם - ממשיכים בפרויקט המניות שעשויות לזנק ב-20% בחודש הקרוב. לאחר הסופ"ש הסוער: לאן הולך השוק האמריקאי - ומי המדד ש'נלחם'? לכתבה המצוינת של זיו סגל>>   האנליסט של מודי'ז אנליטיקס מארק זאנדי, טוען שהשווקים בדרך לתיקון משמעותי בשל מדיניות הפד' ושהפעם ייקח להם זמן משמעותי יותר לתקן חזרה למעלה. "ישנן רוחות קדמיות שנבנות בשוק המניות, כשאין לפד' ברירה אלא להחליף הילוך בשל הכלכלה החזקה", אמר זאנדי ל-CNBC בהתייחסו להערכות כי הפד' יעלה את הריבית מוקדם מהצפוי והוסיף כי "השוק יחווה תיקון של בין 10% ל-20% וייקח לו עד שנה לחזור לעצמו".   לאחר עליות של 0.4%, החוזים העתידיים על הנפט חוזרים לרמה של 0, כשמחיר חבית נפט גולמי עומדת על 71.2 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט עומד 73.3 דולר לחבית. בסוף השבוע הבחירות באיראן הבטיחו יציבות במחירי הנפט, הנה הסיבות>>    מניות במרכז מניות המטבעות הדיגיטליים נופלות היום בשל המשך הקשחת עמדתם של הרשויות בסין נגד תעשיית הכרייה, הפעם במחוז סצ'ואן. מיקרוסטרטג'י (MSTR) יורדת ב-6% וקוינבייס (COIN) יורדת ב-2.6%.   מניית אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES יורדת ב-1%, לאחר שמוקדם יותר הודיעה כי תחתוך 950 טיסות מתוכננות ליולי בחצי הראשון של החודש הבא. מדובר ב-% מתוך כלל הפעילות של החברה, כשהמטרה שלה היא להסיר לחצים תפעוליים, בשל הבום המחודש שנובע מביקושים לתיירות.   חברת אמזון AMAZON (AMZN) נמצאת בעיצומו של פריים דיי – בתרגום חופשי מדובר ביום המובחר – שבאופן אירוני נמשך יומיים. התוצאות של פריים דיי ושל המתחרות וולמארט WALMART (WMT), טארגט TARGET CORP (TGT) ויתר הקמעונאים צפויות להעיד על מידת החוסן של הצרכן האמריקאי. מניית יצרנית הציוד לחקלאות רייבן (RAVN) עולה בשעה זו ב-50%, לאחר ש-CNH (CNHI) הודיעה כי תרכוש את החברה בלמעלה מ-2 מיליארד דולר.  ישראליות במרכז חברת הספנות הישראלית צים הנסחרת בוול סטריט (ZIM) בשווי של כ-4.8 מיליארד דולר מודיעה על הארכת השת"פ עם ענקית הקמעונאות המקוונת עליבאבא (BABA) עד שנת 2023. ההסכם מאפשר ללקוחות של באבא להזמין ולרכוש שירותי הובלה ימית ולוגיסטית מצים על הפלטפורמה של החברה הסינית.    מניית פייבר (FVRR) שעלתה בלמעלה מ-7% ביום המסחר בשישי, יורדת ב-1.3%. מניית למונייד (LMND) שעלתה בשישי ב-4.7% יורדת ב-5%.   חברת התרופות הגנריות טבע (US) מדווחת כי התרופה אג'ובי, שפיתחה החברה כאמצעי מנע להופעות של מיגרנה, "היא בעלת פרופיל בטיחותי חיובי על בהקשר של בעיות לב". כלומר אינה מסוכנת לבעלי בעיות לב ואינה משפיעה עליו. המניה יודרת ב-0.3%. חברת מאנדיי הישראלית נפלה ב-9% אחרי עשרה ימים של מומנטום חזק בו טיפסה כ-50% מאז החלה להיסחר ביום חמישי לפני כשבועיים. החברה השלימה הנפקה לפי מחיר של 155 דולר למניה - ומאז זינקה למחיר מניה של 235, וחצתה את השווי של 10 מיליארד דולר. אך כאמור נפלה לאזור 210 דולר למניה. חברת  אודיוקודס (US) פותחת את שבוע המסחר בעליות נאות וממשיכה את המגמה של שלושת החודשים האחרונים בהן עלתה כ-30%. נזכיר כי במהלך הרבעון הראשון החברה רכשה כ-350,000 מניות בשווי כולל של כ-10 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שלי 22/06/2021 07:50
    הגב לתגובה זו
    כול המניות 35 מוטות שחקני מעוףרוב המניות שלא היו להסחר במדד זהביזיון
  • 2.
    ארבל מיקי 21/06/2021 20:18
    הגב לתגובה זו
    ארהב חזקה ואיתנה. כל המדדים ירשמו רווחים גבוהים לטווח ארוך.
  • 1.
    אנונימי 21/06/2021 18:38
    הגב לתגובה זו
    קישקושמי יודע לאן מועדות פני שוק המניות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.