מסיפור הצלחה למכירת חיסול: הדרך של לוסיד לוול סטריט
בתוך חודשיים שווי ה-SPAC של צ'רצ'יל קפיטל קורפ (סימול:CCIV) נחתך במעל ל-50%. לאחר הערכות על כך שפעילות יצרנית הרכב החשמלי לוסיד (Lucid Motors) תמוזג לתוכו, CCIV זינקה עד לשיא של 57 דולר למניה- אז החלו להגיע צרורות של חדשות רעות לצד ירידה חדה בשווקים. חברת החלום הבאה של וול סטריט הפכה בתוך חודשיים ל-״ילד הרע״ שמחפשים לזרוק לאחר הירידות החדות, המחיר של CCIV מוצדק?
לוסיד מוגדרת כמתחרה משמעותית של טסלה (סימול:TSLA). החברה דיווחה בדצמבר האחרון כי השלימה את המפעל שלה באריזונה, שאמור לייצר בסופו של דבר כ-400 אלף רכבים בשנה. בתחילה, יוכל המפעל לייצר בשנה כ-30,000 רכבים, והיה אמור להתחיל לייצר רכבים ראשונים כבר באביב הקרוב, אך החברה דחתה את תאריך הפתיחה לקיץ. על פי הערכות, ללוסיד הזמנות מוקדמות בשווי של כ-650 מיליון דולר- סדר גודל של 7,500 כלי רכב.
ב-22 למרץ דיווחה לוסיד כי כל דגמי ״Air Dream״ הוזמנו מראש. אלו חדשות טובות, ייתכן שלוסיד לא תצטרך להוריד לרכבי ״החלום״ את תג המחיר הגבוה שעומד על כ-169 אלף דולר לרכב. עם זאת, ההישג מרשים הרבה פחות כאשר לוסיד מציינת שהיא מתכוונת לייצר כ-500 רכבים בלבד, ואלו שהזמינו נדרשו לשלם פיקדון של 7,500 דולר- אותו יקבלו בחזרה במידה והתחרטו.
חברת ה-EV הצעירה מגובה ע״י קרן העושר הסעודית. על פי דיווחים, נכון ל-22 בינואר ההשקעה של ערב הסעודית בלוסיד מוערכת בכ-1.3 מיליארד דולר, ואמורה לספק ליצרנית הרכבים מספיק מזומנים להמשך צמיחה. הקרן הסעודית ידועה בהשקעותיה החכמות בטכנולוגיה מתקדמת, והשקעה מאסיבית בלוסיד מאמתת את יכולותיה הטכנולוגיות של החברה.
- דף חדש במשפחת לוי: מנפיקים את הנדל"ן ומערבים את הילדים
- מחלבות גד בדרך לבורסה, האם המחיר אטרקטיבי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-22 לפברואר, טרם הודיעו החברות על תנאי המיזוג, הספאק נסחר במחיר של כ-57 דולר למניה, המשקף ללוסיד שווי של מעל ל-72 מיליארד דולר, ובשיא החברה הגיע לשווי של מעל 100 מיליארד דולר. למרות הירידות החדות, הערכת השווי עדיין מנופחת. הספאק CCIV הנפיק סה״כ 207 מיליון מניות, וצפוי להחזיק בכ-13% מהחברה הממוזגת- במחיר של כ-22 דולר למניה, השוק מעריך את לוסיד לפי שווי של כ-28 מיליארד דולר.
למרות שלחברה צוות ניהול חזק- ביניהם המנכ"ל פיטר רולינסון שהיה עד 2013 מהנדס ראשי של מודל S בטסלה- לוסיד עדיין לא מכרה מכונית אחת. לוסיד אייר מנצחת ב-5 מתוך 6 קטגוריות את דגם S של טסלה: היא נוסעת רחוק יותר ביעילות גדולה יותר, עם טעינה מהירה יותר. ללוסיד יש 403 פטנטים שהוגשו, כאשר 80% מתוכם כבר אושרו.
המפרט נשמע מצוין, אך החברה לא הוכיחה את יכולותיה בייצור ושמירת של רכבים איכותיים. יצוין כי הרכבים שמוכרת לוסיד יקרים בהרבה מאלה של המתחרה בבעלות אילון מאסק – לפחות 70 אלף דולר עבור הדגם הזול, מול מחיר התחלתי של 40 אלף דולר אצל טסלה. לכן ההשוואה היא מול הדגם היוקרתי של טסלה, המתחיל במחיר של כ-80 אלף דולר.
- מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?
- מה עושים כשהשוק יקר? ההמלצה של מנהל קרן הגידור המוערך
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה...
פספסו את ההזדמנות. עד לפני חודש וחצי, שווי של מעל 50 מיליארד דולר עבור חברת EV שעדיין לא מכרה רכב אחד, היה נשמע הגיוני. המשקיעים החלו להבין שלא תהיה עוד טסלה, ושחלום הטריליון דולר לא יכול להישען על מכירת רכבים בלבד. ככל שמצטרפות יותר חברות רכבים חשמליים לחגיגה, המומנטום של מניות ה-EV דועך. עם כל הפוטנציאל שטמון בסקטור, חברות ״החלום״ נסחרו ונסחרות עדיין במכפילים עצומים- לוסיד למשל צפויה לייצר בשנת 2025 תזרים מזומנים חופשי של 321 מיליון דולר, פי 100 על שווי הספאק כיום.
ואם לא הספיק תיקון בשווקים, במיוחד בסקטור ה-EV, ואכזבה מהסכם המיזוג- הגיע ה-SEC והוסיף שמן למדורה. בתחילת החודש הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) הוציאה הודעה חריגה, שבה קראה למשקיעים שלא להשקיע בשלדים הציבוריים הידועים כספאק, או חברות צ'ק פתוח, רק בגלל שידועים מושקעים בהם. כבר אז הודיעו בכירים ב-SEC כי הם בוחנים את תעשיית המיזוג ההפוך, שמאפשר לחברות פרטיות להיכנס לבורסה בניו יורק בדלת האחורית, במקום לעבור את ההליך הארוך, המתיש והיקר של הנפקה ראשונית קלאסית. (לכתבה המלאה)
- 7.אכן ספאקים נחתכו בלמעלה מ50% כמו DESKTOP METAL (ל"ת)אשר 31/03/2021 07:43הגב לתגובה זו
- 6.תום 30/03/2021 15:36הגב לתגובה זוCciv תשלוט ב16.1% מלוסיד
- 5.אז מה השער ההגיוני למניה? (ל"ת)איל 30/03/2021 12:37הגב לתגובה זו
- 4.אבי 30/03/2021 08:14הגב לתגובה זומותג אמריקאי עם צוות של יוצאי חברות מובילות כמו איביי, אמזון, אפל, פורש,טסלה,מאזדה וכו'
- 3.חיליק 30/03/2021 00:31הגב לתגובה זואין קטגוריה אחת שבה לוסיד עדיפה על טסלה... לא בטווח, לא בכוח הסוס, לא במהירות ובטח שלא במחיר
- 2.רק מזומן 29/03/2021 23:18הגב לתגובה זויקר ומתקלקל במקרר.אפשר לקרוא לו גם בועה.למרות שגרינברג אולי לא יסכים.
- 1.למה להמציא סתם מספרים מנופחים (ל"ת)אילון 29/03/2021 22:07הגב לתגובה זו

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?
גולדמן, מורגן, סיטי, בנק אוף אמריקה, ברקליס - כולם מסמנים את אותו מספר: אינפלציה שנתית של 2.9%; אבל מה יקרה אם עוד כמה שעות תופיע קריאה של 3.0%? או 2.8%? זה יכול להצית תגובות שרשרת בכל השוק - הפד' אולי ימתין, השוק לא - הנה כל המספרים שאתם צריכים לדעת כדי להגיע מוכנים למדד המחירים האמריקאי
אחד מהדו"חות הכלכליים החשובים ביותר של השנה - אולי החשוב ביותר מאז שהפד' החל להעלות ריבית יתפרסם בשעות הקרובות. בשעה 15:30 נקבל את הנתונים של מדד המחירים לצרכן (CPI) של ארה"ב לחודש אוגוסט ובהם נתוני הליבה, האינפלציה השנתית והחודשית.
שוק עבודה במשבר ואינפלציה סיטונאית שמתקרבת ליעד
מדד המחירים שיתפרסם היום יחתום שרשרת של נתוני אינפלציה לצד נתונים משוק העבודה שגיבשו את ההבנה שהפד' הולך להוריד ריבית. דוח התעסוקה של אוגוסט שפורסם בשבוע שעבר הציג תוספת של 22 אלף משרות בלבד, לעומת תחזיות שעמדו על 75 אלף. זה נתון חלש במיוחד, השני ברציפות, אחרי שגם ביולי נוספו רק 79 אלף משרות. במקביל, שיעור האבטלה טיפס ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר זה כמעט ארבע שנים.
גם קצב עליית השכר נשאר מתון: עלייה חודשית של 0.3% בלבד, ובשיעור שנתי של 3.7%. השילוב הזה שבין האטה במשרות החדשות, עלייה באבטלה והתמתנות של השכר משקפת תמונה על שוק עבודה שנמצא במשבר.
בנוסף לזה קיבלנו אתמול נתונים מעודדים (מעודדים במובן של הורדת ריבית) מהאינפלציה הסיטונאית. מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, לעומת תחזיות שצפו עלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנטרל מחירי מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור. אבל הנתון הדרמטי יותר נמצא בקריאה השנתית זו ירדה מ-3.3% ביולי ל-2.6% בלבד באוגוסט.
- אינפלציית יולי בארה"ב - מתחת לצפי 2.7% לעומת תחזית ל-2.8%
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה החדה במדד הסיטונאי
מחזקת את ההערכה שהלחצים בצד ההיצע נרגעים, ומקטינה את הסיכון לאינפלציה חוזרת בשרשרת הייצור. גם בתוך סעיפי המדד ניכרת התקררות: מחירי השירותים ירדו ב-0.2% שזאת הירידה החודשית הכי החדה מאז אפריל כשסעיף בולט במיוחד היה ירידה של 3.9% במרווחי התיווך הסיטונאיים לציוד
מכני ורכב.