מסיפור הצלחה למכירת חיסול: הדרך של לוסיד לוול סטריט
בתוך חודשיים שווי ה-SPAC של צ'רצ'יל קפיטל קורפ (סימול:CCIV) נחתך במעל ל-50%. לאחר הערכות על כך שפעילות יצרנית הרכב החשמלי לוסיד (Lucid Motors) תמוזג לתוכו, CCIV זינקה עד לשיא של 57 דולר למניה- אז החלו להגיע צרורות של חדשות רעות לצד ירידה חדה בשווקים. חברת החלום הבאה של וול סטריט הפכה בתוך חודשיים ל-״ילד הרע״ שמחפשים לזרוק לאחר הירידות החדות, המחיר של CCIV מוצדק?
לוסיד מוגדרת כמתחרה משמעותית של טסלה (סימול:TSLA). החברה דיווחה בדצמבר האחרון כי השלימה את המפעל שלה באריזונה, שאמור לייצר בסופו של דבר כ-400 אלף רכבים בשנה. בתחילה, יוכל המפעל לייצר בשנה כ-30,000 רכבים, והיה אמור להתחיל לייצר רכבים ראשונים כבר באביב הקרוב, אך החברה דחתה את תאריך הפתיחה לקיץ. על פי הערכות, ללוסיד הזמנות מוקדמות בשווי של כ-650 מיליון דולר- סדר גודל של 7,500 כלי רכב.
ב-22 למרץ דיווחה לוסיד כי כל דגמי ״Air Dream״ הוזמנו מראש. אלו חדשות טובות, ייתכן שלוסיד לא תצטרך להוריד לרכבי ״החלום״ את תג המחיר הגבוה שעומד על כ-169 אלף דולר לרכב. עם זאת, ההישג מרשים הרבה פחות כאשר לוסיד מציינת שהיא מתכוונת לייצר כ-500 רכבים בלבד, ואלו שהזמינו נדרשו לשלם פיקדון של 7,500 דולר- אותו יקבלו בחזרה במידה והתחרטו.
חברת ה-EV הצעירה מגובה ע״י קרן העושר הסעודית. על פי דיווחים, נכון ל-22 בינואר ההשקעה של ערב הסעודית בלוסיד מוערכת בכ-1.3 מיליארד דולר, ואמורה לספק ליצרנית הרכבים מספיק מזומנים להמשך צמיחה. הקרן הסעודית ידועה בהשקעותיה החכמות בטכנולוגיה מתקדמת, והשקעה מאסיבית בלוסיד מאמתת את יכולותיה הטכנולוגיות של החברה.
- הנפקת הרכב הגדולה בעולם: צ'רי הסינית גייסה 1.2 מיליארד דולר - וזינקה
- דף חדש במשפחת לוי: מנפיקים את הנדל"ן ומערבים את הילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-22 לפברואר, טרם הודיעו החברות על תנאי המיזוג, הספאק נסחר במחיר של כ-57 דולר למניה, המשקף ללוסיד שווי של מעל ל-72 מיליארד דולר, ובשיא החברה הגיע לשווי של מעל 100 מיליארד דולר. למרות הירידות החדות, הערכת השווי עדיין מנופחת. הספאק CCIV הנפיק סה״כ 207 מיליון מניות, וצפוי להחזיק בכ-13% מהחברה הממוזגת- במחיר של כ-22 דולר למניה, השוק מעריך את לוסיד לפי שווי של כ-28 מיליארד דולר.
למרות שלחברה צוות ניהול חזק- ביניהם המנכ"ל פיטר רולינסון שהיה עד 2013 מהנדס ראשי של מודל S בטסלה- לוסיד עדיין לא מכרה מכונית אחת. לוסיד אייר מנצחת ב-5 מתוך 6 קטגוריות את דגם S של טסלה: היא נוסעת רחוק יותר ביעילות גדולה יותר, עם טעינה מהירה יותר. ללוסיד יש 403 פטנטים שהוגשו, כאשר 80% מתוכם כבר אושרו.
המפרט נשמע מצוין, אך החברה לא הוכיחה את יכולותיה בייצור ושמירת של רכבים איכותיים. יצוין כי הרכבים שמוכרת לוסיד יקרים בהרבה מאלה של המתחרה בבעלות אילון מאסק – לפחות 70 אלף דולר עבור הדגם הזול, מול מחיר התחלתי של 40 אלף דולר אצל טסלה. לכן ההשוואה היא מול הדגם היוקרתי של טסלה, המתחיל במחיר של כ-80 אלף דולר.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
פספסו את ההזדמנות. עד לפני חודש וחצי, שווי של מעל 50 מיליארד דולר עבור חברת EV שעדיין לא מכרה רכב אחד, היה נשמע הגיוני. המשקיעים החלו להבין שלא תהיה עוד טסלה, ושחלום הטריליון דולר לא יכול להישען על מכירת רכבים בלבד. ככל שמצטרפות יותר חברות רכבים חשמליים לחגיגה, המומנטום של מניות ה-EV דועך. עם כל הפוטנציאל שטמון בסקטור, חברות ״החלום״ נסחרו ונסחרות עדיין במכפילים עצומים- לוסיד למשל צפויה לייצר בשנת 2025 תזרים מזומנים חופשי של 321 מיליון דולר, פי 100 על שווי הספאק כיום.
ואם לא הספיק תיקון בשווקים, במיוחד בסקטור ה-EV, ואכזבה מהסכם המיזוג- הגיע ה-SEC והוסיף שמן למדורה. בתחילת החודש הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) הוציאה הודעה חריגה, שבה קראה למשקיעים שלא להשקיע בשלדים הציבוריים הידועים כספאק, או חברות צ'ק פתוח, רק בגלל שידועים מושקעים בהם. כבר אז הודיעו בכירים ב-SEC כי הם בוחנים את תעשיית המיזוג ההפוך, שמאפשר לחברות פרטיות להיכנס לבורסה בניו יורק בדלת האחורית, במקום לעבור את ההליך הארוך, המתיש והיקר של הנפקה ראשונית קלאסית. (לכתבה המלאה)
- 7.אכן ספאקים נחתכו בלמעלה מ50% כמו DESKTOP METAL (ל"ת)אשר 31/03/2021 07:43הגב לתגובה זו
- 6.תום 30/03/2021 15:36הגב לתגובה זוCciv תשלוט ב16.1% מלוסיד
- 5.אז מה השער ההגיוני למניה? (ל"ת)איל 30/03/2021 12:37הגב לתגובה זו
- 4.אבי 30/03/2021 08:14הגב לתגובה זומותג אמריקאי עם צוות של יוצאי חברות מובילות כמו איביי, אמזון, אפל, פורש,טסלה,מאזדה וכו'
- 3.חיליק 30/03/2021 00:31הגב לתגובה זואין קטגוריה אחת שבה לוסיד עדיפה על טסלה... לא בטווח, לא בכוח הסוס, לא במהירות ובטח שלא במחיר
- 2.רק מזומן 29/03/2021 23:18הגב לתגובה זויקר ומתקלקל במקרר.אפשר לקרוא לו גם בועה.למרות שגרינברג אולי לא יסכים.
- 1.למה להמציא סתם מספרים מנופחים (ל"ת)אילון 29/03/2021 22:07הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
