אמיר איל
צילום: יח"צ
TV

"אף אחד לא רוצה ששוק הנדל"ן יעצור, אבל האנשים סחוטים עד הקצה"

איפה ההזדמנויות בשווקים ב-2019 ולמה מחירי הדיור לא יכולים לעלות? אמיר איל יו"ר אינפיניטי מסמן את הסכנות לשווקים, ההזדמנויות והדגשים לשוק המקומי

עדי ברזילי | (20)

"אם מסתכלים קדימה - שנת 2019 יכולה להיות שנה עם תשואה דו ספרתית", כך אומר אמיר איל יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי. צפו בראיון 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    מי שלא יוריד 10% יצטרך עוד שנה להוריד 30% כדי למכור (ל"ת)
    ממי 12/01/2019 22:06
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    קבלן סיני 10/01/2019 16:04
    הגב לתגובה זו
    ? יש קבוצה גדולה מאוד שאנשים בה רוצים לגור בבית משלהם. מה שהממשלה הזאת עושה - היא מנסה להחזיק בכח את מחירי השכירות ומחירי הדירות גבוהים כדי לתת להינות מהרווחים לבעלי הדירות. כל מיני רגולציות ומניפולציות. די, אני רוצה ממשלה שתדגאג לדירה לכל אזרח. כל יהודי חייב פינה משלו - להניח ראש. חלאס עם השכירויות האלה - צריך שיהיה עד 5% דירות במשק שהן - להשכרה. לא יותר
  • 15.
    כשריאל 03/01/2019 17:45
    הגב לתגובה זו
    מעניין מה קורה שם אצלו בעסק שהוא רץ ומתראיין בכל מקום
  • 14.
    אני רק שאלה 01/01/2019 20:08
    הגב לתגובה זו
    בכמה לדעתכם יירדו מחירי הדיור? א.20% ב.30% ג.40% ד.50% ויותר כי חורף
  • 13.
    קבלנים בלחץ 01/01/2019 20:06
    הגב לתגובה זו
    מחיר למשתכן עשה תיקון מטה בכל השוק 30%, השוק הפרטי מיובש
  • 12.
    לי 01/01/2019 16:10
    הגב לתגובה זו
    לא רואה ירידה במחירים בגלל הילודה? ברצינות? איזו בועת נדל"ן התפוצצה בדיוק בגלל שלא נולדו מספיק אנשים?
  • 11.
    קבלן סיני 31/12/2018 20:57
    הגב לתגובה זו
    אציין רק לאלה שלא יודעים, שיש כל מיני קבלנים סיניים. יש קטנים פיצקה, בסגנון אב ובנים הקבלנים ויש כאלה שיודעים להקים עיר ל100,000 איש בשנה כולל תשתיות. אני רוצה לראות כאן הגדולים והטובים. אגב, הייתה כאן נציגות של הגדולים והם הציעו לממשלה לבנות ושיציעו דירה בת 4 חדרים בסביבות 100,000$ - אז באדיבות אמרו להם - לא. ואני דווקא כן רוצה שיבואו כאלה.
  • 10.
    חוזליטו 31/12/2018 17:30
    הגב לתגובה זו
    או פחות מהמדד
  • 9.
    משה 31/12/2018 17:10
    הגב לתגובה זו
    זה היחידי שאמר את האמת ולא ניסה לטמטם את הציבור שהמקורות היחידים שיש למדינה היום לגביית כסף מהציבור זה ענף הרכב וענף הדיור ולכן כל ממשלה שלא תהיה תדאג לא לפגוע בהם אחרת זה מיתון וקטסטרופה אז שהצעירים פה יסיקו מסקנות לגבי עתידם והמבין יבין
  • 8.
    רק מזכיר 31/12/2018 16:36
    הגב לתגובה זו
    הכסף בורח - זה בית ההשקעות שרואה בחודשיים האחרונים פדיונות במיליארדים
  • 7.
    רק מזכיר 31/12/2018 16:33
    הגב לתגובה זו
    "בית ההשקעות שהפסיד מהקריסה באל על"
  • 6.
    שט 31/12/2018 16:19
    הגב לתגובה זו
    הם 80 אחוז ממחיר הדירה. לא הצע וביקוש, לא קבלנים , כל זה שטויות. ביבי ורק ביבי הורא שהפך את הדיור למסחטת מיסים. למיסים קוראים בכל מיני שמות שונים ומשונים כדי להסתיר את העובדה שהמיסים הורגים את הדיור הזול.
  • מה נראה לך 01/01/2019 16:48
    הגב לתגובה זו
    הרי מס ההכנסה בישראל נמוך מאד.
  • 5.
    הירידה תהיה ארוכה 31/12/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
    כבר היום הריבית הקבועה מצביעה על 5% ואם הריבית של בנק ישראל תעלה קצת אז בכלל- כל המסלולים יהיו 5% בערך. למה שמישהו יזרוק כל שנה 100,000 שקל ריבית לפח, ובנוסף יוסיף עוד כסף על הקרן (כבר הגענו להחזר של 10 אלף בחודש...) וכל זה בשביל לחסוך שכר דירה של 60 אלף בשנה... זה אדיוטי ולא יקרה
  • 4.
    אנונימי 31/12/2018 15:54
    הגב לתגובה זו
    את מי הוא רוצה לראות כמנהיג שבאמת רוצה ויכול להוריד את מחירי הדירות. ניתן להוריד אותם ביום אחד. מספיק שמורידים ב 20% את מיסי הקרקע והנה לנו ירידה מיידית של כ-10% במחירי הדירות
  • הקבלנים יקחו את ההפרש (ל"ת)
    ענמח 31/12/2018 16:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רונן 31/12/2018 15:53
    הגב לתגובה זו
    מניתוח טכני ותיזמונים של השוק, תביאו אותו הרבה מפרגן לו.
  • 2.
    יורם 31/12/2018 15:40
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף קצת שפיות ולא רק גרפים של גורביץ.
  • 1.
    יוני 31/12/2018 15:39
    הגב לתגובה זו
    באירופה וארה"ב זוג צעיר קונה דירה עם 100 אלף הון עצמי. רק בארץ פשוט קורעים לצעירים את הצורה. לא יאומן. עכשיו יגידו לכם כי צפוף, כי ביטחון, כי חסר קרקעות אבל הכל קשר. זה פשוט חזירות של קבלנים שישראלים מקבלים משום מה.
  • החזירות היא בעיקר של הממשלה (ל"ת)
    אא 02/01/2019 11:36
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.