הדיווח שמטיס כעת את מניותיהן של יצרניות הרכב האירופאיות

שגריר ארה"ב בגרמניה מספק התייחסות לפיה הנשיא האמריקאי העלה הצעה לפתרון המשבר שנוצר מול אירופה בנוגע לתעשיית הרכב
גיא בן סימון | (4)

מניותיהן של יצרניות הרכב האירופאיות מזנקות בחדות כעת בבורסות אירופה, וזאת בהמשך לדיווח לפיו הנשיא טראמפ עשוי לסגת מהאיום להשית מסים חדשים על ייבוא רכבים מאירופה.

העיתון הגרמני "Handelsblatt" דיווח אמש כי שגריר ארה"ב בגרמניה אמר, כי טראמפ ישקול לסגת מהאיום המדובר ולחתור לפתרון של 'Zero tariff' (כלומר סחר חופשי אמיתי ללא חכמות בין שתי המדינות) כדי לפתור את המשבר שנוצר מול אירופה בעניין. נזכיר כי ביוני האחרון טראמפ אמר כי הוא שוקל להשית מס גבוה 20% על יבוא כלי רכב מהאיחוד האירופי. כעת, הדיווח מעלה את האפשרות שהנשיא יוותר על המס, מה שמחזק את הטיעון של חלק מהכלכלנים בשוק לפיהם הדיבורים לא יהפכו למעשים.

מניות סקטור הרכבים באירופה מגיבות לדיווח בעליות חדות. מדד Europe 600 Autos and Parts (סימול: SXAP) מזנק ב-3.6% בבורסת פרנקפורט; מניית BMW קופצת 4%; מניית פולקסוואגן (סימול: VOW) קופצת 3.5%; מניית דיימלר (סימול: DAI) קופצת 3.3 בפאריז; מניית פיז'ו (סימול: UG) מזנקת ב-3.25%; מניית פיאט קרייזלר (סימול: FCA) מזנקת ב-4.7%.

בשנת 2017 ייבוא כלי רכב וחלפים לארה"ב עמד על 359 מיליארד דולר, במקביל ייצאה ארה"ב כלי רכב וחלפים בהיקף של 157.5 מיליארד דולר. כלומר סעיף הרכב והחלפים בלבד תרם יותר מ-200 מיליארד דולר, שהם יותר משליש מהיקף הגירעון האמריקאי. גרמניה היתה אחת המובילות בייצוא כלי רכב בארה"ב. האפשרות להטלת מכסים על ייצוא רכב למעצמה הכלילית הגדולה בעולם מטילה צל כבד על התעשייה הגרמנית המפוארת. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נ.ש. 05/07/2018 17:06
    הגב לתגובה זו
    הרי זה מה שהוא אמר או מס של 25% לכל צד. או %2.5 לכל צד. מה שהיה עד היום זה 25% יבוא מארה"ב לאירופה ו2.5% מאירופה לארה"ב. הוא העלה ל25% מלכתחילה כדי להוריד ל2.5%
  • 2.
    בא 05/07/2018 14:44
    הגב לתגובה זו
    תעשית הרכב האמריקאית , למה לארהב צריך להיות איכפת מהגרמנים ומהמכוניות שמייצרים שם ,או מהקומוניסטים בסין שם אין הפרדת רשויות ,ויש דיקטטורה קומוניסטית לנצח בשביל לנצח .רק שיכבה קטנה של סינים מרוויחה .
  • 1.
    תום 05/07/2018 14:32
    הגב לתגובה זו
    שעושה כל נזק אפשרי קודם כל זורק ספין לאויר עושה נזק רואה לאן נושבת הרוח ואז מבטל משנה בהתאם בלי שום מחשבה תחילה
  • יונתן 05/07/2018 15:22
    הגב לתגובה זו
    מההתחלה הוא הצהיר שהמטרה שלו היא שלא יוטלו מכסים על ייצוא מארה"ב. וראה זה פלא, זוהי בדיוק ההצעה שמונחת כעת על השולחן. והאירופאים הולכים לקבל את ההצעה הזו ועוד להגיד תודה, וזה אחרי שרק לפני חודש הם דחו בשאט נפש הצעה זהה לחלוטין. אגב, האם תוכל להסביר על איזה נזק אתה מדבר. אני לא רואה כאן שום נזק, אולי חוץ מלאגו הפגוע של דונלד טסק ושאר החברים בסובייט העליון של האיחוד האירופי.
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


באפט
צילום: טוויטר

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וורן באפט

וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.


ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.

מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.


המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות. 


תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.