הדיווח שמטיס כעת את מניותיהן של יצרניות הרכב האירופאיות

שגריר ארה"ב בגרמניה מספק התייחסות לפיה הנשיא האמריקאי העלה הצעה לפתרון המשבר שנוצר מול אירופה בנוגע לתעשיית הרכב
גיא בן סימון | (4)

מניותיהן של יצרניות הרכב האירופאיות מזנקות בחדות כעת בבורסות אירופה, וזאת בהמשך לדיווח לפיו הנשיא טראמפ עשוי לסגת מהאיום להשית מסים חדשים על ייבוא רכבים מאירופה.

העיתון הגרמני "Handelsblatt" דיווח אמש כי שגריר ארה"ב בגרמניה אמר, כי טראמפ ישקול לסגת מהאיום המדובר ולחתור לפתרון של 'Zero tariff' (כלומר סחר חופשי אמיתי ללא חכמות בין שתי המדינות) כדי לפתור את המשבר שנוצר מול אירופה בעניין. נזכיר כי ביוני האחרון טראמפ אמר כי הוא שוקל להשית מס גבוה 20% על יבוא כלי רכב מהאיחוד האירופי. כעת, הדיווח מעלה את האפשרות שהנשיא יוותר על המס, מה שמחזק את הטיעון של חלק מהכלכלנים בשוק לפיהם הדיבורים לא יהפכו למעשים.

מניות סקטור הרכבים באירופה מגיבות לדיווח בעליות חדות. מדד Europe 600 Autos and Parts (סימול: SXAP) מזנק ב-3.6% בבורסת פרנקפורט; מניית BMW קופצת 4%; מניית פולקסוואגן (סימול: VOW) קופצת 3.5%; מניית דיימלר (סימול: DAI) קופצת 3.3 בפאריז; מניית פיז'ו (סימול: UG) מזנקת ב-3.25%; מניית פיאט קרייזלר (סימול: FCA) מזנקת ב-4.7%.

בשנת 2017 ייבוא כלי רכב וחלפים לארה"ב עמד על 359 מיליארד דולר, במקביל ייצאה ארה"ב כלי רכב וחלפים בהיקף של 157.5 מיליארד דולר. כלומר סעיף הרכב והחלפים בלבד תרם יותר מ-200 מיליארד דולר, שהם יותר משליש מהיקף הגירעון האמריקאי. גרמניה היתה אחת המובילות בייצוא כלי רכב בארה"ב. האפשרות להטלת מכסים על ייצוא רכב למעצמה הכלילית הגדולה בעולם מטילה צל כבד על התעשייה הגרמנית המפוארת. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נ.ש. 05/07/2018 17:06
    הגב לתגובה זו
    הרי זה מה שהוא אמר או מס של 25% לכל צד. או %2.5 לכל צד. מה שהיה עד היום זה 25% יבוא מארה"ב לאירופה ו2.5% מאירופה לארה"ב. הוא העלה ל25% מלכתחילה כדי להוריד ל2.5%
  • 2.
    בא 05/07/2018 14:44
    הגב לתגובה זו
    תעשית הרכב האמריקאית , למה לארהב צריך להיות איכפת מהגרמנים ומהמכוניות שמייצרים שם ,או מהקומוניסטים בסין שם אין הפרדת רשויות ,ויש דיקטטורה קומוניסטית לנצח בשביל לנצח .רק שיכבה קטנה של סינים מרוויחה .
  • 1.
    תום 05/07/2018 14:32
    הגב לתגובה זו
    שעושה כל נזק אפשרי קודם כל זורק ספין לאויר עושה נזק רואה לאן נושבת הרוח ואז מבטל משנה בהתאם בלי שום מחשבה תחילה
  • יונתן 05/07/2018 15:22
    הגב לתגובה זו
    מההתחלה הוא הצהיר שהמטרה שלו היא שלא יוטלו מכסים על ייצוא מארה"ב. וראה זה פלא, זוהי בדיוק ההצעה שמונחת כעת על השולחן. והאירופאים הולכים לקבל את ההצעה הזו ועוד להגיד תודה, וזה אחרי שרק לפני חודש הם דחו בשאט נפש הצעה זהה לחלוטין. אגב, האם תוכל להסביר על איזה נזק אתה מדבר. אני לא רואה כאן שום נזק, אולי חוץ מלאגו הפגוע של דונלד טסק ושאר החברים בסובייט העליון של האיחוד האירופי.
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.