דיבורים על הקפאה? זה מה שיקבע את מחיר הנפט ע"פ אופ"ק

גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה נפט

קרטל אופ"ק סיפק היום דעה משלו בנוגע לסערת הריבית שמתחוללת בימים האחרונים בארה"ב. על פי הדו"ח החודשי האחרון של הארגון, להתנהלות הבנקים המרכזיים בכלל ושל האמריקני בפרט תהא השפעה מכרעת על מגזר האנרגיה העולמי. 

לטענת הארגון, הצמיחה הכלכלית המדודה תמשך לכל אורך שנת 2016 וגם צפויה לאפיין את שנת 2017. בתוך כך, ההחלטות הפוליטיות ופעולות הבנקים המרכזיים יהיו חשובים באופן ניכר. 

כך כתב אופ"ק בדו"ח: "הריביות הנמוכות כבר ממילא ברוב הכלכלות הגדולות והאפקטיביות של תמריצים מוניטריים לשווקים פחתה - לפחות ברוב בשווקים. ההחלטות של הבנק המרכזי האמריקני תמשיך להשפיע על מחיר הנפט". נזכיר כי הבנק המרכזי האמריקני יפגש ב-20/21 לספטמבר לקבוע את הריבית לחודש הקרוב. 

ומה בנוגע לצמצום תפוקה? היצע הנפט צפוי להמשיך לעלות גם בשנה הבאה, כך לפי הערכה שסיפק היום ארגון אופ"ק שצופה כי קצב הפקת הנפט מצד המפיקות שלא חברות בארגון במחצית השנייה של 2016 צפוי לעלות על זה שהופק במחצית הראשונה. ולגבי ההמשך? אופ"ק צופה עלייה של 200 אלף חביות ביום בשנת 2017, וזאת בניגוד לתחזית קודמת לירידה של 150 אלף חביות ביום. ​מחיר הנפט מגיב בירידה של 2% מתחת לרמה של 45 דולרים. 

הצפת השוק הצפויה מתעלמת מהדיבורים על הקפאת תפוקה כפי שהכריזו סעודיה ורוסיה בפסגת G-20. הפקת הנפט מצד המפיקות החברות באופ"ק ירד אמנם באוגוסט אבל ממשיך להיות בשיא. באוגוסט האחרון הפקת הנפט של אופ"ק ירדה ב-23 אלף חביות ביום  לעומת יולי ל-33.24 מיליון חביות ביום. רק נזכיר כי הרמה שנרשמה ביולי היתה רמת שיא שלא נראה מאז 2008.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    השתגעו שם 12/09/2016 23:31
    הגב לתגובה זו
    מה אומרים לכם: הביקוש יהיה נמוך מהיום נציף את השוק במקביל בהרבה יותר נפט בקיצור מי שמרוויח מנפט זול - ירוויח הרבה יותר ויש לזה לדעתי הסבר סעודיה רוצה לרסק את איראן שתרוויח מעליית מחירי הנפט ותפנה את הכסף לטרור ויש לסעודיה הרבה רזרבות להפסיד. תעשיית פצלי הנפט תרים ראש במחירים של מעל 60 דולר לחבית. בקיצור מי שמספר לכם על זינוקים במחירי הנפט תגידו לו ללכת לישון - אולי בעוד 3 שנים
  • 2.
    הכי ותיק 38 12/09/2016 20:54
    הגב לתגובה זו
    לאנליסטים שלא מבינים דבר אך מפרסמים כתבות וגורמים נזק לציבור
  • 1.
    קרטל הנפט 12/09/2016 20:30
    הגב לתגובה זו
    זורק האשמות על הבנקים המרכזיים כאלו ששכחנו איך סחט הקרטל את העולם ב 120 דולר לחבית , דבר שהביא לו רווחים אסטרונומים על חשבון כלכלות העולם ורווחת אזרחיהם . קרטל מושחת שמונע תחרות ולא מסוגל אפילו לנווט את הייצור וההפקה בהתאם לדרישות ולצרכים . רק אלו סיבות טובות להרים את הריבית ולהמשיך ביתר עוז לפתח תחליפי אנרגיות לנפט !!!!!!!!!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".