בדרך ל-70 דולר: חבית נפט יורדת 1.5%, בליבריה חודש הקידוח

האתגר של אירופה הוא לנהוג כארה"ב ולהוריד את מחירי האנרגיה, כך אומר היום מנכ"ל דויטשה בנק
אלמוג עזר | (3)
נושאים בכתבה נפט

היום (ב') מחיר הנפט נסחר מעט מעל ל-77.5 דולרים, ירידה של 1.4% במחיר. הנפט יורד בעקבות תנועת הדולר אשר התחזק ב-0.1% אל מול סל המטבעות העולמי. כמו כן מחיר הנפט נסחר ברקע לירידת חששות מקונפליקטים בליבריה ובאוקראינה, אשר גרם למחיר הנפט לעלות בשבוע שעבר.

הקונפליקט בליבריה

הייצוא ממזרח ליבריה התעכב ביום שבת, לנוכח מחאה של שומרים ממשלתיים על הלנה בשכר. חלק משדות הנפט בדרום מזרח המדינה נעצרו בעקבות תקלות במתח החשמלי שככל הנראה נעשו בעקבות המחאה. הדאגה מבעיות בייצוא נרגעה ביומיים האחרונים ואינם משפיעים על מחיר הנפט וממילא המשקיעים עתה מעדיפים להתמקד בהיצע העולמי הגדל ובעליה במטבע האמריקני שמחליש את עולם הסחורות.

אופ"ק

רבות נכתב בימים אלו על כוחו הנחלש של ארגון אופ"ק, לנוכח העצמאות שסעודיה מגלה בתמחור הנפט אותו היא מייצאת. בנוסף המצב המדיני של איראן ועיראק אינו מאפשר להן לתפקד כגורם מכריע בארגון. בדוחו האחרון של הארגון, הוא לא פרסם באופן מפורש האם יוריד את קצב הקידוח, לנוכח המחירים הנמוכים יחסית.

מארקט ווטצ', מצטט היום את דוח המשקיעים של דויטשה בנק מהחודש שעבר. הדוח מציין שמשקיעים גדולים, קרנות גידור ואחרים החלו במכירת אופציות לונג על מחיר הנפט CRUDE בהיותו במחיר של 107$. בימים האחרונים מכירת אופציות הלונג על הנפט נעצרה מעט, אך כמות האופציות לונג הקיימות בשוק עודנה רחוקה משמעותית מהכמות שהייתה קיימת לפני הירידות במחיר. כאשר הנפט היה מעל למחיר של 100 דולרים לחבית כמות האופציות בשוק הייתה- 400 אלף, היום הכמות היא כ - 269 אלף אופציות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אלון 11/11/2014 10:58
    הגב לתגובה זו
    קידוח ופיתוח לויתן מתרחק תשאלו את נובל העיקר יש לכם אגח רציו בתאבון
  • 2.
    חברים 11/11/2014 08:58
    הגב לתגובה זו
    פו נישאר המחיר כמו 120 דלר לחבית כמה המדינה יכולה לגנב מהציבור האם מדינה של גנבים רמאים שקרנים מראש הגנב אם כול הממשלה חיבים דחוף להחליף את הממשלה
  • 1.
    שמעון 10/11/2014 20:54
    הגב לתגובה זו
    יכתבו שאותה מניה תעיב או שיכתבו שהמצב הביטחוני יעיב או אם ירד בחול מעט אז ביכלל יכתבו בהמשך לירידות בחול וגם כשהל יעלה וכל המניות בחול יעלו אז אירים יקנו בבוקר ואז בסוף היום ימציאו סיבה קטנה ולא חסר ואז יורידו את השוק כי הם מושכים כספים על ימין ושמאל ומשקיען בחול
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.