הזמן לקנות? יש מי שחושב ש'השיתוק' מגדיל את הסיכוי להמשך הראלי

מנהלי ההשקעות ממש לא בטוחים ש-45% מהנשאלים בסקר CNBC צודקים, "זה מתחיל להיות ממש מעניין!" - מדוע השיתוק נראה להם הזדמנות?

ממשלת ארה"ב משותקת, 800 אלף עובדים יישבו מהיום בבית ושירותים פדראליים רבים יושבתו. הלחץ על אובמה גובר עוד יותר ככל שמתקרבים ל-17 באוקטובר אז תגיע ארה"ב לתקרת החוב שלה, ואפילו סנריו של חדלות פרעון כבר לא נשמע מופרך. אז מדוע יש מי שחושב שה-Shutdown הנוכחי הוא דווקא הזדמנות קנייה ?

בסקר שערך CNBC בקרב הגולשים שלו ענו 45% מהנשאלים כי הם מתכוונים להגדיל את פוזיציית השורט על מדד ה-s&p 500 עקב השיתוק של הממשל האמריקאי. מנגד, מייקל יושיקמי, מייסד ומנכ"ל, Destination Wealth Management, אמר ל-CNBC, "זאת הזדמנות".

יושיקמי ממשיך ומסביר, "בסופו של דבר, במקרה הגרוע, נישאר עם שוק שמתומכר באופן סביר בזמן שאין מקום טוב יותר ללכת אליו. אם אתה מחפש היום הכנסה 'בטוחה' אתה מאבד כסף. שוק הכסף כאן לא מייצר כלום." יושיקמי מאמין שתגובה לשיתוק היא רק 'פוזה' ושהמשקיעים צריכים לנצל את ההזדמנות לקנות כמה מניות שבבים, במידה והשוק יפגין רכות השבוע. בנט מגדיל ואומר כי משקיעים צריכים לקנות באגרסיביות אם ה-Shutdown אכן יחל.

בנט מסכם ואומר, "ייתכן שהתוצאה תהיה עלייה בצריכה למשך כמה ימים. כל אותם עובדים פדראליים שיצאו עכשיו ל"חופשה", ינצלו אותה בדרך האמריקנית המסורתית כדי לעשות קצת שופינג לפני שהם חוזרים לשגרה."

יש לציין כי למרות מספר פעמים בהם נרשמו ירידות, מדד ה-s&p 500 עלה ביותר מ-18% ב-12 החודשים האחרונים והדאו ג'ונס הוסיף מעט יותר מ-16%. הניקיי זינק ב-41%, וזאת למרות החששות מתחילת צמצום תוכנית רכישת האג"ח.

יושיקמי הוא לא מנהל ההשקעות היחיד בעל הדעה הזו. קליפורד בנט, מנהל ההשקעות ב-White Crane Group, אומר שגם הוא ממתין להזדמנות קנייה, אתמול הוא כתב כי, "זה מתחיל להיות ממש מעניין! אני חושב שאם יהיה 'שיתוק' בארה"ב ליום או יומיים זה יהיה כייף מאוד! השווקים יגיבו בהגזמה להתפתחות וייצרו הזדמנות של הרגע האחרון להכנס לשוק השורי שלנו!"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עדי 01/10/2013 09:44
    הגב לתגובה זו
    השוק הולך לראלי יפה !!!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.