
פירמת רואי החשבון BDO בצעדי התייעלות כואבים: פיטורים נרחבים והקפאת הוצאות
BDO הסתבכה בהלוואת ענק ופישלה בתיק ביקורת גדול כשסיפקה חוות דעת חלקה - שהכל תקין, רגע אחרי שחברת ענק בתחום הרכב קרה
פירמת רואי החשבון האמריקאית BDO USA, מהבולטות בשוק האמריקאי בתחום הביקורת, המס והייעוץ, נמצאת בעיצומו של מהלך רחב לקיצוץ עלויות הכולל פיטורי עובדים, עצירת נסיעות עסקיות לא חיוניות והידוק כללי של התקציב התפעולי. הרקע לצעדים החריפים: חוב עצום ויקר שנטלה החברה מקרן ההשקעות אפולו (Apollo Global Management), במסגרת מהלך למימון עלות מניות עובדים (ESOP).
BDO גייסה באוגוסט 2023 הלוואה בסך 1.3 מיליארד דולר מאפולו, מתוך מטרה להפוך את החברה לבעלות משותפת של עובדיה. הריבית על ההלוואה, שעמדה תחילה על כ-10%, עודכנה ביוני האחרון כלפי מטה ב-100 נקודות בסיס, אך נותרה גבוהה משמעותית ביחס לרמות המקובלות בשוק. החוב המכביד דורש תשלומי ריבית גבוהים, מה שמאלץ את הנהלת החברה לבצע התאמות מהירות בניהול ההוצאות כדי להימנע מלפגוע ביציבותה הפיננסית.
בין הלקוחות - First Brands שקרסה והותירה נושים עם חוב עתק
לקשיים של BDO נוספה גם הפגיעה התדמיתית בעקבות קריסתה של First Brands Group, ספקית חלפים גדולה לתעשיית הרכב, שנחשבה לאחד מלקוחות הדגל של הפירמה. באפריל 2025 העניקה BDO ל-First Brands חוות דעת חלקה על הדוחות הכספיים שלה, שזה בעצם מעין אישור של רואי החשבון שהדוחות תקינים. אך זמן קצר לאחר מכן, החברה פנתה לדלויט כדי לבצע בדיקת עומק (Quality of Earnings) לבקשת המלווים, שהובילה לאיתור פגמים גדולים בדוחות לרבות מינוף חריג ועסקאות רבות מחוץ למאזן.
First Brands קרסה והותירה אחריה חוב של למעלה מ-10 מיליארד דולר, מכה קשה למשקיעים, והכתם נותר גם על BDO. הקריסה העלתה תהיות בקרב שוק ההון באשר לאיכות הביקורת שביצעה הפירמה, ולכשירות מערכות הפיקוח הפנימיות שלה.
- פירמת BDO בארה"ב אישרה דו"חות רגע לפני הקריסה - מה שווה ביקורת רואי החשבון?
- 38% מהמזון שמיוצר בישראל הולך לאיבוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תביעה ייצוגית מצד עובדים - וטענות לניפוח ערך
בנוסף, אחת מההשפעות המשניות של תוכנית ה-ESOP ש-BDO יזמה, היא תביעה ייצוגית שהוגשה על ידי אחד העובדים, בטענה כי נדרשו לשלם מחיר מופרז עבור המניות, מה שפגע בהם כלכלית. התביעה עשויה להוות מקור סיכון משפטי נוסף, במיוחד אם תסתיים בפיצוי או הסדר פשרה.
מול הגידול בחוב, עלויות הריבית הגבוהות והחשיפה המשפטית, בחרה BDO לפעול במהירות לצמצום עלויות ולחיזוק התזרים. צמצום מצבת כוח האדם, עצירת נסיעות שאינן קריטיות, ובחינה של כל מוקד הוצאה בחברה הם חלק מהמדיניות החדשה שמיישמת ההנהלה.
החברה טוענת: על קרקע יציבה - אבל בשוק שואלים שאלות
הנהלת BDO מסרה כי הפירמה נמצאת על קרקע פיננסית יציבה, וכי היא נוקטת צעדים הכרחיים להבטחת המשך הפעילות התקינה. ואולם, בשוק רואי החשבון ובתחום השירותים הפיננסיים עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות, בעיקר בשל המורכבות הגבוהה של מהלך ה-ESOP והמינוף הנלווה לו.
- JD רושמת עלייה בהכנסות, אבל התחרות על הצרכן הסיני שוחקת את הרווחיות
- המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
- 2.אנונימי 12/10/2025 07:43הגב לתגובה זוארנסט יאנג בידיאודלואיט מגישות חוות דעת ודוחות מחורטטים שבינהם למציאות אין כל קשר והציבור מממן את התשלום הגיע זמן להתנתק מהם
- כלכלן 13/10/2025 09:53הגב לתגובה זוראה מקרה של ענבל אור לדעתי משרד המבקר היה משרד רוח שטיינמץ עמינח וגם שם הוצאה חווד שלא בדקה לעומק את הכשלים ואולצו לשלם בהסדר לקופת הפירוק של הקבוצה הרבה מליוני שח !. נראה לי שלמדו מזה משהו אצלנו .
- אנונימי 12/10/2025 11:02הגב לתגובה זוכיצד הציבור מממן את זה
- 1.לא מובן זה הזכיין הישראלי מפטר או העולמי למה לא כותבים בפשוט (ל"ת)אנונימי 11/10/2025 21:38הגב לתגובה זו
- יוצי 12/10/2025 08:41הגב לתגובה זוחברה עם חוב בעייתי של 10 מליארד $ בארץ כבר היית שומע עליה

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
