ארצות הברית
צילום: unsplash

הכלכלה האמריקאית מפתיעה: למה הפד' צפוי לחכות עם הורדת הריבית?

צמיחה של 2.3% ברבעון הרביעי של 2024 יחד עם התחזקות הצריכה הפרטית מעידים על חוסנה של הכלכלה האמריקאית, בזמן שמדד הליבה של PCE מתקרב ל-2.5% ומרחיק את סיכויי הורדת הריבית בטווח הקרוב

אדיר בן עמי |


התוצר המקומי הגולמי בארצות הברית גדל בקצב שנתי של 2.3% ברבעון הרביעי של 2024, מעט מתחת לתחזיות האנליסטים שצפו צמיחה של 2.4%. למרות ההאטה בהשוואה לרבעון השלישי, שבו נרשמה צמיחה של 3.1%, הנתונים מצביעים על חוסן מתמשך של הכלכלה האמריקאית. בהסתכלות שנתית, הכלכלה האמריקאית צמחה ב-2.8% בשנת 2024, ירידה קלה בהשוואה לצמיחה של 2.9% בשנת 2023. עם זאת, שיעור צמיחה זה עדיין גבוה מהממוצע המקובל במדינות מפותחות, המעיד על יציבות כלכלית משמעותית.


קרול שלייף, האסטרטגית הראשית ב-BMO Private Wealth, מציינת כי "דוח התמ"ג של יום חמישי אישר שהכלכלה, ובמיוחד הצרכן האמריקאי, נשארים חזקים, ואין סיכון מיידי למיתון. זה מאפשר לפדרל ריזרב להיות סבלני בנוגע להורדות ריבית."


ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, הביע שביעות רצון מהמומנטום הכלכלי בארה"ב במהלך מסיבת העיתונאים ביום רביעי. לדבריו, האינדיקטורים האחרונים מצביעים על המשך התרחבות כלכלית בקצב יציב, כשהתמ"ג לשנת 2024 צפוי לעלות מעל 2%.


המנוע העיקרי - הצריכה הפרטית

הצריכה הפרטית המשיכה להוות את המנוע העיקרי לצמיחה ברבעון הרביעי, עם עלייה של 4.2% בהוצאות הצרכנים, שיעור גבוה יותר מה-3.7% שנרשמו ברבעון השלישי. העלייה בהוצאות הצרכנים הייתה מורכבת הן משירותים והן ממוצרים.


בתחום השירותים, ההוצאות על שירותי בריאות היוו את התרומה המשמעותית ביותר לעלייה. במקביל, רכישות של ציוד פנאי וכלי רכב וחלקי חילוף היוו חלק משמעותי מההוצאות על מוצרים.


ההשקעות במגורים התאוששו ברבעון הרביעי, עם עלייה של 5.3% בעקבות זינוק במכירות בתים. זאת לאחר ירידה של 4.3% ברבעון השלישי. עם זאת, התאוששות זו עלולה להיות קצרת מועד בשל עליית שיעורי המשכנתאות מאז הסתיו.


מנגד, נרשמו ירידות משמעותיות בהשקעות העסקיות וביצוא נטו. ההשקעה המקומית הפרטית הגולמית ירדה ב-5.6%, היפוך מגמה משמעותי מהעלייה של 0.8% ברבעון השלישי.

קיראו עוד ב"גלובל"


ברנרד יארוס, הכלכלן הראשי ב-Oxford Economics, מסביר כי החולשה בצד ההשקעות נבעה בעיקר מהתיקון לאחר הגידול החריג בהשקעות בתעשיית התעופה מוקדם יותר בשנה. ההשקעות בציוד ירדו ב-7.8% ברבעון האחרון, בעיקר בשל שביתת העובדים בבואינג.


היצוא ירד ב-0.8%, נסיגה משמעותית מהעלייה של 9.6% שנרשמה ברבעון השלישי. גם היבוא ירד במעט, והמלאים גרעו 0.9 נקודות אחוז מהצמיחה בתמ"ג. סם טומבס, הכלכלן הראשי ב-Pantheon Macroeconomics, מציין כי "האיום המתמשך של מכסים מספק תמריץ חזק לבניית מלאים בטווח הקצר, אם כי התרומה נטו לתמ"ג תהיה מוגבלת אם בנייה מחדש זו תשקף בעיקר יבוא גבוה יותר."



מדד ה-PCE

הדוח כלל גם אומדן רבעוני למדד המחירים המועדף על הפדרל ריזרב, מדד PCE. המדד עלה ב-2.3% ברבעון הרביעי, בהשוואה לעלייה של 1.5% ברבעון הקודם. מדד הליבה של PCE, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה ונחשב למדד טוב יותר למגמות האינפלציה הבסיסיות, עלה ב-2.5% בשלושת החודשים האחרונים של 2024. זוהי האצה קלה מהקצב של 2.2% ברבעון השלישי.


נתונים אלה מחזקים את ההערכות כי הפדרל ריזרב עשוי להמתין עם הורדת הריבית עד שתהיה התקדמות נוספת בהורדת האינפלציה. הצמיחה החזקה יחסית והעלייה במדד המחירים מאפשרות לבנק המרכזי להיות סבלני יותר בנוגע למדיניות המוניטרית.


הנתונים החודשיים של מדד PCE לחודש דצמבר צפויים להתפרסם ביום שישי, ועשויים לספק תמונה מדויקת יותר של מגמות האינפלציה בסוף השנה. בוול סטריט מעריכים כי הנתונים מצביעים על כך שהכלכלה האמריקאית עדיין רחוקה ממיתון, אך ייתכן שנכנסת לתקופה של צמיחה מתונה יותר. זה עשוי להתאים לאסטרטגיה של הפד להוריד את האינפלציה בהדרגה מבלי לפגוע משמעותית בצמיחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.