הכלכלה האמריקאית מפתיעה: למה הפד' צפוי לחכות עם הורדת הריבית?
צמיחה של 2.3% ברבעון הרביעי של 2024 יחד עם התחזקות הצריכה הפרטית מעידים על חוסנה של הכלכלה האמריקאית, בזמן שמדד הליבה של PCE מתקרב ל-2.5% ומרחיק את סיכויי הורדת הריבית בטווח הקרוב
התוצר המקומי הגולמי בארצות הברית גדל בקצב שנתי של 2.3% ברבעון הרביעי של 2024, מעט מתחת לתחזיות האנליסטים שצפו צמיחה של 2.4%. למרות ההאטה בהשוואה לרבעון השלישי, שבו נרשמה צמיחה של 3.1%, הנתונים מצביעים על חוסן מתמשך של הכלכלה האמריקאית. בהסתכלות שנתית, הכלכלה האמריקאית צמחה ב-2.8% בשנת 2024, ירידה קלה בהשוואה לצמיחה של 2.9% בשנת 2023. עם זאת, שיעור צמיחה זה עדיין גבוה מהממוצע המקובל במדינות מפותחות, המעיד על יציבות כלכלית משמעותית.
קרול שלייף, האסטרטגית הראשית ב-BMO Private Wealth, מציינת כי "דוח התמ"ג של יום חמישי אישר שהכלכלה, ובמיוחד הצרכן האמריקאי, נשארים חזקים, ואין סיכון מיידי למיתון. זה מאפשר לפדרל ריזרב להיות סבלני בנוגע להורדות ריבית."
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, הביע שביעות רצון מהמומנטום הכלכלי בארה"ב במהלך מסיבת העיתונאים ביום רביעי. לדבריו, האינדיקטורים האחרונים מצביעים על המשך התרחבות כלכלית בקצב יציב, כשהתמ"ג לשנת 2024 צפוי לעלות מעל 2%.
המנוע העיקרי - הצריכה הפרטית
הצריכה הפרטית המשיכה להוות את המנוע העיקרי לצמיחה ברבעון הרביעי, עם עלייה של 4.2% בהוצאות הצרכנים, שיעור גבוה יותר מה-3.7% שנרשמו ברבעון השלישי. העלייה בהוצאות הצרכנים הייתה מורכבת הן משירותים והן ממוצרים.
- בפעם השלישית ברציפות: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%
- היום ב-21:00: מה יהיה חשוב בדיווח על הריבית ואיך השווקים יגיבו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום השירותים, ההוצאות על שירותי בריאות היוו את התרומה המשמעותית ביותר לעלייה. במקביל, רכישות של ציוד פנאי וכלי רכב וחלקי חילוף היוו חלק משמעותי מההוצאות על מוצרים.
ההשקעות במגורים התאוששו ברבעון הרביעי, עם עלייה של 5.3% בעקבות זינוק במכירות בתים. זאת לאחר ירידה של 4.3% ברבעון השלישי. עם זאת, התאוששות זו עלולה להיות קצרת מועד בשל עליית שיעורי המשכנתאות מאז הסתיו.
מנגד, נרשמו ירידות משמעותיות בהשקעות העסקיות וביצוא נטו. ההשקעה המקומית הפרטית הגולמית ירדה ב-5.6%, היפוך מגמה משמעותי מהעלייה של 0.8% ברבעון השלישי.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ברנרד יארוס, הכלכלן הראשי ב-Oxford Economics, מסביר כי החולשה בצד ההשקעות נבעה בעיקר מהתיקון לאחר הגידול החריג בהשקעות בתעשיית התעופה מוקדם יותר בשנה. ההשקעות בציוד ירדו ב-7.8% ברבעון האחרון, בעיקר בשל שביתת העובדים בבואינג.
היצוא ירד ב-0.8%, נסיגה משמעותית מהעלייה של 9.6% שנרשמה ברבעון השלישי. גם היבוא ירד במעט, והמלאים גרעו 0.9 נקודות אחוז מהצמיחה בתמ"ג. סם טומבס, הכלכלן הראשי ב-Pantheon Macroeconomics, מציין כי "האיום המתמשך של מכסים מספק תמריץ חזק לבניית מלאים בטווח הקצר, אם כי התרומה נטו לתמ"ג תהיה מוגבלת אם בנייה מחדש זו תשקף בעיקר יבוא גבוה יותר."
מדד ה-PCE
הדוח כלל גם אומדן רבעוני למדד המחירים המועדף על הפדרל ריזרב, מדד PCE. המדד עלה ב-2.3% ברבעון הרביעי, בהשוואה לעלייה של 1.5% ברבעון הקודם. מדד הליבה של PCE, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה ונחשב למדד טוב יותר למגמות האינפלציה הבסיסיות, עלה ב-2.5% בשלושת החודשים האחרונים של 2024. זוהי האצה קלה מהקצב של 2.2% ברבעון השלישי.
נתונים אלה מחזקים את ההערכות כי הפדרל ריזרב עשוי להמתין עם הורדת הריבית עד שתהיה התקדמות נוספת בהורדת האינפלציה. הצמיחה החזקה יחסית והעלייה במדד המחירים מאפשרות לבנק המרכזי להיות סבלני יותר בנוגע למדיניות המוניטרית.
הנתונים החודשיים של מדד PCE לחודש דצמבר צפויים להתפרסם ביום שישי, ועשויים לספק תמונה מדויקת יותר של מגמות האינפלציה בסוף השנה. בוול סטריט מעריכים כי הנתונים מצביעים על כך שהכלכלה האמריקאית עדיין רחוקה ממיתון, אך ייתכן שנכנסת לתקופה של צמיחה מתונה יותר. זה עשוי להתאים לאסטרטגיה של הפד להוריד את האינפלציה בהדרגה מבלי לפגוע משמעותית בצמיחה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
