ארצות הברית
צילום: unsplash

הכלכלה האמריקאית מפתיעה: למה הפד' צפוי לחכות עם הורדת הריבית?

צמיחה של 2.3% ברבעון הרביעי של 2024 יחד עם התחזקות הצריכה הפרטית מעידים על חוסנה של הכלכלה האמריקאית, בזמן שמדד הליבה של PCE מתקרב ל-2.5% ומרחיק את סיכויי הורדת הריבית בטווח הקרוב

אדיר בן עמי |


התוצר המקומי הגולמי בארצות הברית גדל בקצב שנתי של 2.3% ברבעון הרביעי של 2024, מעט מתחת לתחזיות האנליסטים שצפו צמיחה של 2.4%. למרות ההאטה בהשוואה לרבעון השלישי, שבו נרשמה צמיחה של 3.1%, הנתונים מצביעים על חוסן מתמשך של הכלכלה האמריקאית. בהסתכלות שנתית, הכלכלה האמריקאית צמחה ב-2.8% בשנת 2024, ירידה קלה בהשוואה לצמיחה של 2.9% בשנת 2023. עם זאת, שיעור צמיחה זה עדיין גבוה מהממוצע המקובל במדינות מפותחות, המעיד על יציבות כלכלית משמעותית.


קרול שלייף, האסטרטגית הראשית ב-BMO Private Wealth, מציינת כי "דוח התמ"ג של יום חמישי אישר שהכלכלה, ובמיוחד הצרכן האמריקאי, נשארים חזקים, ואין סיכון מיידי למיתון. זה מאפשר לפדרל ריזרב להיות סבלני בנוגע להורדות ריבית."


ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, הביע שביעות רצון מהמומנטום הכלכלי בארה"ב במהלך מסיבת העיתונאים ביום רביעי. לדבריו, האינדיקטורים האחרונים מצביעים על המשך התרחבות כלכלית בקצב יציב, כשהתמ"ג לשנת 2024 צפוי לעלות מעל 2%.


המנוע העיקרי - הצריכה הפרטית

הצריכה הפרטית המשיכה להוות את המנוע העיקרי לצמיחה ברבעון הרביעי, עם עלייה של 4.2% בהוצאות הצרכנים, שיעור גבוה יותר מה-3.7% שנרשמו ברבעון השלישי. העלייה בהוצאות הצרכנים הייתה מורכבת הן משירותים והן ממוצרים.


בתחום השירותים, ההוצאות על שירותי בריאות היוו את התרומה המשמעותית ביותר לעלייה. במקביל, רכישות של ציוד פנאי וכלי רכב וחלקי חילוף היוו חלק משמעותי מההוצאות על מוצרים.


ההשקעות במגורים התאוששו ברבעון הרביעי, עם עלייה של 5.3% בעקבות זינוק במכירות בתים. זאת לאחר ירידה של 4.3% ברבעון השלישי. עם זאת, התאוששות זו עלולה להיות קצרת מועד בשל עליית שיעורי המשכנתאות מאז הסתיו.


מנגד, נרשמו ירידות משמעותיות בהשקעות העסקיות וביצוא נטו. ההשקעה המקומית הפרטית הגולמית ירדה ב-5.6%, היפוך מגמה משמעותי מהעלייה של 0.8% ברבעון השלישי.

קיראו עוד ב"גלובל"


ברנרד יארוס, הכלכלן הראשי ב-Oxford Economics, מסביר כי החולשה בצד ההשקעות נבעה בעיקר מהתיקון לאחר הגידול החריג בהשקעות בתעשיית התעופה מוקדם יותר בשנה. ההשקעות בציוד ירדו ב-7.8% ברבעון האחרון, בעיקר בשל שביתת העובדים בבואינג.


היצוא ירד ב-0.8%, נסיגה משמעותית מהעלייה של 9.6% שנרשמה ברבעון השלישי. גם היבוא ירד במעט, והמלאים גרעו 0.9 נקודות אחוז מהצמיחה בתמ"ג. סם טומבס, הכלכלן הראשי ב-Pantheon Macroeconomics, מציין כי "האיום המתמשך של מכסים מספק תמריץ חזק לבניית מלאים בטווח הקצר, אם כי התרומה נטו לתמ"ג תהיה מוגבלת אם בנייה מחדש זו תשקף בעיקר יבוא גבוה יותר."



מדד ה-PCE

הדוח כלל גם אומדן רבעוני למדד המחירים המועדף על הפדרל ריזרב, מדד PCE. המדד עלה ב-2.3% ברבעון הרביעי, בהשוואה לעלייה של 1.5% ברבעון הקודם. מדד הליבה של PCE, שאינו כולל מחירי מזון ואנרגיה ונחשב למדד טוב יותר למגמות האינפלציה הבסיסיות, עלה ב-2.5% בשלושת החודשים האחרונים של 2024. זוהי האצה קלה מהקצב של 2.2% ברבעון השלישי.


נתונים אלה מחזקים את ההערכות כי הפדרל ריזרב עשוי להמתין עם הורדת הריבית עד שתהיה התקדמות נוספת בהורדת האינפלציה. הצמיחה החזקה יחסית והעלייה במדד המחירים מאפשרות לבנק המרכזי להיות סבלני יותר בנוגע למדיניות המוניטרית.


הנתונים החודשיים של מדד PCE לחודש דצמבר צפויים להתפרסם ביום שישי, ועשויים לספק תמונה מדויקת יותר של מגמות האינפלציה בסוף השנה. בוול סטריט מעריכים כי הנתונים מצביעים על כך שהכלכלה האמריקאית עדיין רחוקה ממיתון, אך ייתכן שנכנסת לתקופה של צמיחה מתונה יותר. זה עשוי להתאים לאסטרטגיה של הפד להוריד את האינפלציה בהדרגה מבלי לפגוע משמעותית בצמיחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.