מנהל חברת נדל"ן ישלם 216 אלף שקל הפרשי מס בשל הפחתת שווי רכב
ירון שורק, יו"ר ומנכ"ל חברת אלקטרה בנייה, ישלם לקופת המדינה 216 אלף שקל עבור הפרשי מס, קנסות וריביות ועוד 58 אלף שקל הוצאות משפט, לאחר שערעורו על פסיקת בית משפט השלום בתל-אביב נדחה בבית המשפט המחוזי. הפרשי המס חויבו בגין יבוא אישי של רכב מסוג ג'י.אם.סי יוקון דנאלי מודל 2010 שערכו המוצהר היה 35,900 דולר, אולם בדיקה של מכס מרכז העלתה כי הוא נרכש עבור 70 אלף דולר.
הרכב יובא בשנת 2011. בעת היבוא, הוצהר כי הרכב נרכש כאמור תמורת סכום של 35,900 דולר, שווי ערך לסך של 122,419 שקלים באותה עת. בהתאם, העמידה רשות המסים את החיוב במס קניה, במע"מ ובאגרות על סך של 137,423 שקלים.
אולם בדיקה שערכה רשות המסים העלתה כי חברת אלקטרה בנייה, ששילמה עבור הרכב, העבירה תמורתו סכום של 380 אלף שקלים (שווי ערך לכ-70 אלף דולר באותה עת) לחברה ישראלית בשם "טופ גיר מוטורס" וכי חברה זו העבירה סכום זהה לחברה בשם "Accurate Motors" מפלורידה, שסיפקה את הרכב. לפיכך, קבע מכס מרכז כי שוויו של הרכב הוא 70 אלף דולר והעביר לשורק הודעת חיוב בגין הפרש המסים, בסכום של 131,343 שקלים (קרן מס קניה ומע"מ) ,בתוספת 27,877 שקלים הפרשי הצמדה וריבית, ועוד 57,003 שקלים קנסות פיגורים, ובסך הכל 216 אלף שקלים.
שורק סירב לשלם את המס והגיש תביעה לבית משפט השלום בתל-אביב, בטענה כי ההעברה של 70 אלף דולר ל-"Accurate Motors" מקורה בטעות של "טופ גיר מוטורס" וכי ההעברה כללה תשלום על רכב נוסף לזה שיובא ואף טען כי אין לקבל את חומרי החקירה שהוצגו לבית המשפט כראיות קבילות.
- האוצר: עשירונים 1 ו-10 שילמו הכי הרבה מסים ב-2021 ביחס להכנסה
- התשובה לגל הפשיעה? המשטרה עיקלה 13 רכבים בשווי 10 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבית המשפט נחקר התובע בחקירה נגדית ולא ידע להסביר מדוע קיים פער בין ההסכם וההעברה הבנקאית ובין המחיר שהוצהר למכס. התובע טען כי התשובות מצויות אצל חברת "טופ גיר מוטורס" אשר טיפלה עבורו בכל תהליך היבוא והביא לעדות בעניין זה איש בשם עמוס מימון. מימון טען בעדותו שהוא בסך הכל מתווך בין "טופ גיר מוטורס" לספק האמריקאי. בית המשפט קבע שמעורבות שלו רחבה יותר ממה שטען וציין כי התובע לא סיפק הסבר לשאלה מדוע לא זומן מנהל "טופ גיר מוטורס" או מי מטעמה לעדות.
עוד טענה שהעלה התובע היא כי מחירון בחו"ל מראה שמחיר הרכב עומד על 47 אלף דולר ולא 70 אלף דולר כפי שהמכס טען. בית המשפט ציין כי גם 47 אלף דולר זה יותר מ-35 אלף דולר שהוצהרו על ידי התובע. התובע גם הציג התכתבות עם גורם בארה"ב שבה נטען כי בארה"ב הרכב שווה בין 45 אלף דולר ל-47 אלף דולר. ואולם, בית המשפט לא קיבל את ההתכתבות הזו כראיה קבילה שכן לא הוסבר כלל מי הצדדים להתכתבות. התובע הציג חוות דעת שמאי מטעמו כדי להוכיח שהמחיר שהוא הצהיר עליו הוא הנכון. בית המשפט קבע כי המומחה לא הסביר מהו מרכיב המיסוי בשווי שקבע ולא התייחס למחיר הרכב בארה"ב.
בספטמבר האחרון דחה השופט את טענותיו של התובע וחייב אותו בתשלום הפרשי המסים בתוספת הוצאות משפט של 55 אלף שקלים. השופט קבע, אמנם, כי ניכר שלשורק לא הייתה כוונה להונות את רשות המסים וכי הפחתת השווי בוצעה על ידי חברת "טופ גיר מוטורס" שטיפלה ביבוא עבורו, אולם קבע כי עובדה זו אין בה כדי לנקות אותו מחבות המס.
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
- "כלכלת ישראל תצמח ב-5% בשנה הקרובה"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
