קורונה סין ישראל
צילום: גיא בן סימון, istock Manjurul

חברה, תרבות ובידוד - למה אנשים לא מצייתים לצווי הבידוד?

מדוע אנשים לא מצייתים ומי הם? הצגתי שאלות אלו ואחרות בפני פרופ' גד יאיר מהמחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים; "עד עתה ישראל מצליחה לשמור על ערכיות"

מגפת הקורונה העולמית מציבה בפני העולם אינסוף אתגרים. בעיקר היא חושפת את חוסר המוכנות של מדינות לסיטואציה המפתיעה והנשכנית הזו. שירותי הבריאות במדינות רבות הן ברמת תחזוקה נמוכה, מספר המיטות אינו מספיק ואמצעי המיגון שעומדים לרשות הצוותים המטפלים הם ירודים באיכותם. ראו טענותיהם הנואשות של אחיות ורופאים בישראל על העדר תשתית טיפולית מתאימה ואת מצבם העגום של בתי החולים באיטליה, בספרד ובניו יורק שם הוצבו מכלי קירור בחצרותיהם של בתי החולים על מנת להכיל את גופות המתים.

 

ברור שהניסיון להכריע את האויב הבלתי נראה הזה, את וירוס הקורונה, הוא לא רק טיפולי אלא גם מניעתי. כלומר, זהו ניסיון לא רק לטפל בחולים אלא גם לעצור את התפשטותו של הנגיף. לשם כך, מעבדות מחקר ברחבי העולם פועלות בקדחתנות על מנת לפתח ערכות בדיקה מהירה ותרופה, או תמהיל של תרופות, לאיתור ולחיסול הנגיף.

 

הניסיון למנוע את התפשטות הנגיף לא נשאר כמובן בשעריהן של מעבדות המחקר. מידי יום אנו עדים להנחיות "שמירת מרחק" חדשות שמטרתן למנוע מהנגיף לעבור מאדם לאדם ובכך להרחיב את תפוצתו. מדובר כאן אפוא לא רק בעניין רפואי אלא גם בעניין חברתי שדורש משמעת קולקטיבית. עם זאת, ועד כמה שהדבר מפליא, לא כל האנשים מצייתים להנחיות ולא שומרים מרחק. שמענו בהקשר זה על חופי הים המלאים בפלורידה ובאוסטרליה, על תהלוכות בניו אורלינס וכמובן על 'תנועה ערה' בחופי הים והגנים של תל-אביב.

 

אז מדוע אנשים לא מצייתים להנחיות? מי הם אלו שלא מצייתים? הצגתי שאלות אלו ואחרות בפני פרופ' גד יאיר מהמחלקה לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. פרופ' יאיר מתמחה בסוציולוגיה של תרבות ומפרסם שיחות בנושא הקורונה בערוץ היוטיוב, שנושא את שם ספרו החדש – "המוח הסורר".

 

אולי נפתח קודם כל בשאלה מהו ציות חברתי?

ציות הוא היענות לסמכות. הליכה בתלם. הסמכות יכולה להיות מדינתית, רבנית, היא יכולה להיות לדמויות פופולריות כמו כוכבי רוק או למומחים. הסמכות "מכנסת" התנהגות. היא יוצרת אחידות, קצת כמו בשיר של פינק פלויד "החומה" – שם שרים אנחנו לא רוצים חינוך, כי חינוך גורם לציית. מייצר אחידות.

 

למה אנשים מצייתים או לא מצייתים להנחיות שמתקבלות מדמויות סמכות?

היענות לסמכות מתחילה בבית, בתהליכים סוציולוגיים הכרוכים בכיבוד אב ואם. אבל ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מעתיקים את הציות לדמויות שהן תחליפי הורים. למשל, הביקורות על הצייתנות להיטלר ברייך השלישי הייתה שגרמנים איבדו אמון בהוריהם והעתיקו את ההזדהות שלהם לדמות אב גדולה, מושיעה, שהבטיחה גדולה, כבוד, תעסוקה ושלטון בן אלף שנים. אי-ציות יכול להיות כמו זה שהציג יו"ר הכנסת שאמר שהוא חייב לציית למצפונו ולא לחוק או אי-ציות לשירות בשטחי יהודה ושומרון מסיבות אידיאולוגיות. במקרה האחרון, למשל, מה שנראה לאחדים אי-ציות להוראות החוק נתפס אצל אחרים כציות לרבנים. חברות הטרוגניות יוצרות "נאמנויות צולבות" או מתחרות. בימי הקורונה יש לכך השלכות דרמטיות.

 

מדברים שהצגת בבלוג השבועי שלך, אני מבין שבמהלך משבר הקורונה קבוצות שונות מגיבות באופן שונה להוראות שמירת המרחק. האם תוכל לפרט?

אכן, התבוננות בתקשורת בישראל ובעולם מצביעה כי אי-ציות בא לידי ביטוי בשתי צורות נוגדות עיקריות – אי-ציות נהנתי חילוני, ולמולו אי-ציות דתי. את אי-הציות החילוני ראינו "בסירוב פקודה" באיטליה, שם ראשי ערים התרוצצו בפארקים לגרש את אזרחי העיר לביתם. מצב דומה נראה גם בחוף הים באוסטרליה ובפארקים באנגליה. אבל אחרי כמה נזיפות, אי-הציות החילוני שכך.

קיראו עוד ב"בארץ"

הבעייה המשיכה בקרב אוכלוסיות דתיות, בארץ ובעולם. שמענו רבות על חרדים בניו יורק ובבני ברק, אך זה לא ייחודי ליהודים. ישנן כנסיות-על, בהן מתכנסים מאות ואלפי מאמינים לטקסי שירה וחזרה בתשובה. בכנסיות האלו ממשיכים כמרים לומר שישו יציל ממחלה. אתמול, למשל, נעצר על-ידי הרשויות בפלורידה כומר שכינס ביום הראשון האחרון 2,500 מתפללים בכנסייתו. עוד תפילה כזו והלכנו.

 

האם תופעת הציות או אי הציות קשורה להשכלה? לתרבות? אולי למעמד?

אין ספק שהבנה מושכלת של מחוללי ההידבקות בוירוס הקורונה מסייעת לרשויות. קבוצות פריפריאליות – בחסות המדינה – פטרו עצמן מהשכלה מדעית בסיסית. למשל, לפיכך, אין בקרבן הבנה מלאה של מה זה וירוס ומהו חיידק, מהם מנגנוני ההידבקות, ומה יכולות להיות ההשלכות של אורח חייהן על סיכויי ההידבקות והתמותה. הרב-תרבותיות ולהגיטימיות להימנעות מהשכלה מדעית יגרמו לתשלום בריבית ד'ריבית כעת.

אני חושב שאחרי שמכת הקורונה תיבלם, לא תהיה ברירה אלא לחזק את השכלת הציבור ובריאותו באמצעות תוכניות ליבה מדעיות. משותפות. לכולם. בשיחה הבאה שלי, למשל, אני עוסק בכנסיות-הענק ובהשלכותיהן על התפשטות הקורונה בצרפת ובאפריקה. מטרתי היא לחדד את החשיבות של הבנה מדעית של רשתות ההידבקות. אם יש שני דברים שיהיה צריך לכלול בחינוך המשותף זה אלף, הבנה בסיסית בביולוגיה; ובית, הבנה בסיסית בסוציולוגיה של רשתות חברתיות.

 

האם משבר הקורונה לימד אותך דבר חדש על תופעת הציות החברתי?

כן, הקורונה מטלטלת לנו הבנות יסוד. בתחום הייעוץ הארגוני והסוציולוגיה אנחנו מלמדים אנשים לעשות "נטוורקינג" – להתרשת. זו המשמעות של הון חברתי: שיש לך רשת חברתית ענפה, שמגיעה לקבוצות שונות. כך אתה מגדיל השפעה. כעת למדנו שהון חברתי מעין זה עשוי להגדיל הדבקה ולהביאה למחוזות הטרוגניים.

באחת השיחות עמדתי על ההפתעות שהקורונה הכינה למדעי החברה והצעתי שנצטרך לחשוב מחדש על ארגז הכלים התיאורטי שלנו למצבי חירום ביולוגיים. אבל יש גם דברים שנשארו. למשל, תובנות בדבר חוסן קהילתי – שכמו תחת צבע אדום מתמשך – מצריך סולידריות קהילתית משמעותית. יחסית למקומות אחרים, ישראל מפגינה חוסן, כי היא מנוסה במצבי חירום. החרדים לא, כמובן, וזה מחזיר אותנו לנושא של סמכות ואי-ציות.

  

האם הסוציולוגיה יכולה לייעץ למנהלי המשבר איך להתמודד עם אי ציות להוראות שמירת מרחק?

כן, ומכיוונים שונים. ישנם סוציולוגים ואנתרופולוגים שעוסקים בהתאמה תרבותית של מסרים. סמכות עם כפפת ברזל לא תצליח כמו סמכות שמגיעה עם שכנוע בשפה שמובנת לציבור. לכן, אחד האתגרים של חברות הטרוגניות זה להתאים מסרים לציבורים שונים ובמהירות. ישנם גם סוציולוגים שמומחיותם היא רשתות חברתיות. סוציולוגים אלו יכולים לעזור (לפעמים בזמן אמת) בהבנת רשתות ההתפשטות של נגיף הקורונה.

 

דברים לסיום?

בשיחות בסדרה "המוח הסורר" ביוטיוב אני עומד רבות על מקומם של ערכים בימי חול, אך גם במקומם בהתפשטות הקורונה. קחו ערך חיי אדם, למשל. בישראל זה ערך מקודש כמעט. או קחו את ערך הערבות ההדדית, והמאמץ של ישראל ואל על להחזיר "הביתה" ישראלים שנתקעו בחו"ל. ערכים מחזיקים חברה ונותנים לה אופי. הקורונה מאיימת על כוחם של ערכים ביצירת סדר חברתי. את סין היא חשפה במערומי כבוד האדם שבה; את ארצות הברית בחולשת הביזור הדמוקרטי. עד עתה ישראל מצליחה לשמור על ערכיות.

דומני שכולנו צריכים להודות לצוותים הרפואיים על שמירתם של ערכים דומיננטיים בחברה הישראלית, בעיקר הצלת חיי אדם וערבות הדדית שמחזיקים את שיעור התמותה נמוך ככל האפשר. שאם לא כן, יכולנו לראות הרבה יותר כעס ואלימות סביב אי-הציות להוראות בישראל. אז לא רק שהרפואה מצילה חיי אדם; היא גם מצילה את דמותנו כחברה הומניסטית, דמוקרטית ויהודית. רק בריאות.

> קישור לבלוג של פרופ' יאיר

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תמיר 09/04/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    וכאן אין ציות לחלוטין. אז מספיק להסית נגד החרדים כיוון שזה פשוט לא נכון. כולל בתי קפה שעדיין פתוחים כאן ואנשים מגיעים, מקשקשים מתגודדים.
  • מיקי 10/04/2020 16:08
    הגב לתגובה זו
    אל תהיה צדיק על חשבון אחרים....הפרופ' התייחס גם לחילונים כמוך
  • 5.
    מעודד ונותן תקווה (ל"ת)
    מעיין 09/04/2020 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    השמאל והמשותפת 09/04/2020 11:55
    הגב לתגובה זו
    לפיד ניחלם בדמוקרטיה של נתניהו כדי לגרום לכאוס,מחלות,מגפות וכך לגנוב את השלטון בחסות טרור המשותפת
  • מוטי 10/04/2020 16:09
    הגב לתגובה זו
    יש לך את הבורות הזו ביותר נמוך?
  • 3.
    כי אנשים מבינים שעובדים עליהם (ל"ת)
    אופטימי 09/04/2020 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הברבור הירוק 09/04/2020 11:19
    הגב לתגובה זו
    אבולוציה צריכה לדלל את אוכלוסית הסומים זה מאוד יעזור
  • 1.
    לרון 08/04/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    "סמוך יהיה בסדר", איום בלתי פוסק מכל כוון,"צבא במקום השכלה מוקדמת ועוד ועוד,כ"כ הערה, "העיקר מזל" יש מזל אזי יש גם בריאות!
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?

הפתעה גדולה - כל הכלכלנים ציפו לירידה, אבל של 0.1% עד 0.3%; מחירי הדירות בנפילה, מדד תשומות הבנייה ללא שינוי; בנק ישראל צריך להוריד את הריבית

אדיר בן עמי |

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.6% בחודש ספטמבר 2025, בהשוואה לחודש אוגוסט 2025. בשנים עשר החודשים האחרונים (ספטמבר 2025 לעומת ספטמבר 2024), מדד המחירים לצרכן עלה ב-2.5%. הירידה במדד המחירים לצרכן היא הרבה יותר גבוהה מתחזית הכלכלנים שדיברו על ירידה של 0.1% עד 0.3%. 

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: הוצאות על נסיעות לחו"ל וחופשות - קרוב ל-9% כשההשפעה של סעיף זה על המדד היא 0.45%.

פירות טריים ירדו ב-3.2%, תרבות ובידור שירד ב-2.4%, תחבורה ותקשורת שירד ב-2.2%, מזון שירד ב-0.5%, הלבשה והנעלה שירד ב-0.3%, שירותי דיור בבעלות הדיירים ותחזוקת הדירה שירדו ב-0.2%, כל אחד. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות טריים שעלו ב-3.5%, שכר דירה ובריאות שעלו ב-0.3%, כל אחד.  

בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של 2.6% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 5.3%. מדד מחירי תשומות בבנייה למגורים 

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים נותר בחודש ספטמבר ללא שינוי ועמד על 100.4 נקודות (הבסיס: יולי 2025 = 100.0 נקודות). מתחילת השנה עלה מדד זה ב-4.2%.

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי - אוגוסט 2025 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יוני - יולי 2025, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.6%. בפילוח לפי מחוזות נרשמו שינויי המחירים הבאים: ירושלים (1.0%), צפון (0.2%-), חיפה (0.4%-), מרכז (1.8%-), תל אביב (0.9%-) ודרום (0.8%). מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.2%.