איש השיווק לחודש אוגוסט: דן אורנשטיין

מנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי בכלמוביל המכהן גם כסגן נשיא כלמוביל נבחר תודות להצלחת יונדאי שהפך לרכב הנמכר ביותר בישראל בשנה החולפת
משה בנימין | (3)

דן אורנשטיין, סגן נשיא ומנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי ( יונדאי ומיצובישי) בקבוצת כלמוביל נבחר על ידי ועדת השיווק של איגוד השיווק הישראלי לאיש השיווק של חודש אוגוסט.

הבחירה באורנשטיין מגיעה לאחר שבשנה האחרונה הפך מותג הרכב יונדאי לנמכר ביותר בישראל. זאת תודות לדגמי יונדאי החדשים בעולם, שביטאו את עולם הרכב החדש - מתקדם, מעוצב, חסכוני, הפונה לקהל מעודכן וצעיר יותר שיכול להרשות לעצמו.

במקביל לפריצת הדרך היתה גם מהפיכה תפיסתית במותג יונדאי בישראל. במסגרת זו פנתה הנהלת חטיבת יונדאי בישראל באופן ממוקד יותר ללקוח הפרטי, זה שרוצה ויכול לבחור.

ואכן, הנתונים מצביעים על רכישה הולכת וגוברת של דגמי יונדאי על ידי לקוחות בכלל ופרטיים בפרט. יונדאי הצליחה בשנים האחרונות לשחק תפקיד מרכזי ביצירת והובלת סיגמנטים ונישות שלא אייפנו את שוק הרכב הישראלי לפני כן כגון, רכבי פנאי (טוסון, IX35) רכבי מיני (I10) וסטיישן (I30CW). בחודשים האחרונים הדבר בא לידי ביטוי בנתח השוק של המותג ובהובלת השוק.

הובלה במכירות מתחילת 2011: בשליש הראשון של שנת 2011 מסרה יונדאי יותר כלי רכב מאשר המותג המוביל והבלתי מעורער בעשור האחרון - מאזדה, תוך מכירת למעלה מעשרת אלפים כלי רכב וגידול של 13% לעומת השליש המקביל של 2010.

מנתוני המכירות של שלושת המותגים המובילים בישראל מתחילת השנה עולה כי יונדאי מסרה עד עתה בשנת 2011 20,151 רכבים המהווים נתח שוק של 14.1% - הגבוה ביותר בישראל. 2 המותגים במקום 2 ו-3 הם מאזדה עם 15,805 מסירות רכב המהווים נתח שוק של 11.1% וטויוטה עם 12,213 מסירות רכב המהוות נתח שוק של 8.6%.

לדברי אורנשטיין "ההחלטה על השקת דגמים חדשים בסגמנטים פחות מפותחים והיכולת להפוך את הלקוח באמצעות 'ההצלחה השקטה' לגאה בבחירתו צירפה למשפחת יונדאי בישראל מאות אלפי נוהגים חדשים".

אורנשטיין, איש השיווק של חודש אוגוסט, משמש בתפקידו כמנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי בכלמוביל הכוללת את חטיבות יונדאי ומיצובישי כשנתיים. בעבר היה בתפקידי מנכ"ל חטיבות מיצובישי ויונדאי בחברת כלמוביל ומנכ"ל אלבר ציי רכב. בעל תואר MBA ותואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטת ת"א, ובוגר התכנית לניהול מתקדם בביה"ס למנהל עסקים של הרווארד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יסמין 06/09/2011 14:18
    הגב לתגובה זו
    דן תותח כבר מימיו באלבר, בית הספר הטוב ביותר לשיווק, מגיע לו ולכל המלעיזים נסו למכור כמוהו בישראל 2011
  • 2.
    מר קטינג 04/09/2011 13:10
    הגב לתגובה זו
    הוא עשה משהו עם המוצר?עם העיצוב שלו? כולה סגר דילים טובים עם חברות הליסינג. ייענו מכירות ברמה הבסיסית ביותר. לא שיווק ולא בטיח. אבל איגוד השיווק לא יבינו שיווק מהו גם אם יפול להם ישר על הראש
  • 1.
    מה שמגיע מגיע (ל"ת)
    i35 04/09/2011 11:10
    הגב לתגובה זו
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.41%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.