לא התכוונו: FREE מבהירה שמודעת ה'חזירים' היא גימיק ולא קמפיין רשמי

FREE לא ציפתה למהומה ארצית בעקבות מודעת החזירים ומבהירה: "המודעה אינה קמפיין רשמי אלא גימיק קריאטיבי לספר המותגים של גלובס"
משה בנימין | (13)

אחרי הרעש, הבאזז והכותרות מגיעים הריקושטים וכעת חברת FREE מזדרזת להבהיר כי מודעת ה'חזירים' שפורסמה היום בה שימשו 3 חזירים כמייצגים את ענקיות הסלולר פלאפון, סלקום ואורנג' אינה חלק ממסע הפרסום החדש או קמפיין רשמי של החברה אלא גימיק שיווקי לטובת מדד המותגים של גלובס.

מוקדם יותר היום, פורסמה באתר אייס ובגופי תקשורת נוספים 'מודעת החזירים' של FREE TELECOM שנעשתה על ידי משרד הפרסום של החברה חברון זלצמן שביט - המודעה הצליחה יותר מהמשוער ולאחר שזכתה לחשיפה רחבה כנראה הזמינה עליה ביקורת מחברות הסלולר וגורמים נוספים והדים אלו הגיעו גם לבכירי FREE.

יו"ר FREE TELECOM, דני רוזן מסר: "חשוב לנו להבהיר, כי התחרות בתחום התקשורת חשובה וחיונית, אולם אנחנו ננהל אותה בכלים שיווקיים לגיטימיים, מכובדים ולא פוגעניים. חבל שמישהו בחר להציג גימיק קריאייטיבי כמסע פרסומי רשמי של חברה".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    כרמי 15/07/2011 22:16
    הגב לתגובה זו
    לא חבל?!
  • 11.
    אילן 13/07/2011 20:35
    הגב לתגובה זו
    לא מבין למה הם מתנצלים? עשו פרסומת שהשיגה בדיוק את מה שהקהל רוצה ואומר כבר שנים. פרי טלקום לא צריכה להתנצל, החברות הסלולריות הן אלו שצריכות להתנצל. ושלמה שמלצר צריך להודות למשרד פרסום על פרסום החינם שהוא קיבל!!!
  • 10.
    דוגמא למשרד פרסום שמחפש יחצ ולא את טובת הלקוח (ל"ת)
    קריאטיב של קורס קופי 13/07/2011 20:32
    הגב לתגובה זו
  • אריק 13/07/2011 22:40
    הגב לתגובה זו
    ואתה מבין קטן בשיווק. קמפיין מבריק!
  • 9.
    רוני 13/07/2011 20:30
    הגב לתגובה זו
    זה רק מוכיח שצריך להמשיך ולהלחם בחברות האלו שמאיימות על כל מי שמנסה להחזיר את המחירים לשפיות! בטח איימו על שלמה שלא ירכשו ממנו רכבים... פרי טלקום: תמשיכו כך! סוף סוף חברה שבאה לטובת הלקוחות.
  • 8.
    שלמה 13/07/2011 19:07
    הגב לתגובה זו
    שלמה זו שעתך היפה ביותר, אל תהרוס.
  • 7.
    תורת המלך - גם כן חתיכת גימיק קריאטיבי. תזרמו (ל"ת)
    אמיר 13/07/2011 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יעל 13/07/2011 18:08
    הגב לתגובה זו
    די בחייכם!!!! סוף סוף התחיל פה משהו, מה קרה? רגליים קרות??? אל תתנו לפחד לנהל אתכם. מודעה מבריקה, חייב שיהפוך לקמפיין.
  • 5.
    נחמן 13/07/2011 17:56
    הגב לתגובה זו
    יש לכם ווינר!!!!!!!!!!!! תמשיכו
  • 4.
    יופי של קמפיין - לכו על זה!!! (ל"ת)
    מתן 13/07/2011 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    13/07/2011 17:23
    הגב לתגובה זו
    כבר הרסתם לכם את כל הקונספט של החברה החדשה והצעירה בזה שהשתפנתם וחזרתם בכם..
  • 2.
    אריק 13/07/2011 17:14
    הגב לתגובה זו
    סופסוף חברת סלולר עם חזון שבא לקראת הצרכן. אני מאוכזב אישית שזה לא קמפיין רשמי.
  • 1.
    היו אריות , שיחקו אותה ועכשיו יוצאים שפנים (ל"ת)
    אמיר 13/07/2011 17:13
    הגב לתגובה זו
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.02%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.02%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות