מי מפחד מסימן קריאה? אג"ח עם בטחונות במקום דירוג

השבוע הנפיקה חברת אאורה השקעות סדרה חדשה של אגרות חוב
אביחי ברכה |

חברת אאורה השקעות פועלת בתחום הנדל"ן למגורים בשוק המקומי ובתחום הנדל"ן המניב ברומניה וארה"ב. החברה עוסקת בפיתוח, ייזום, ניהול ואחזקה של הפרויקטים. ברומניה החברה מחזיקה בשותפות ב- 4 קניונים פעילים ובבנייני משרדים ובניו יורק מפעילה אאורה בית דירות בלב מנהטן. כמו כן בישראל לחברה 12 פרויקטים של בניה למגורים הכוללים מעל ל- 1,000 יחידות דיור.

הסדרה אותה הנפיקה החברה הינה בהיקף של 50 מיליון שקל ע.נ. המכרז היה על המחיר ונסגר בתשואה אפקטיבית של 7.93% (ללא עמלות).

למרות שאגרות החוב אינן מדורגות להערכתנו קיים פיצוי כפול בהשתתפות בהנפקה (או ברכישה בשוק של האגרות) הן מצד התשואה ובעיקר בביטחונות אותן מעניקה החברה.

אסטרטגיית החברה

מנועי הצמיחה של החברה טמונים בהמשך פיתוח הנדל"ן למגורים בישראל והנדל"ן המניב בחו"ל עם השכרת יחידות הדיור לטווחים קצרים בניו-יורק. יחד עם זאת, לאור המשבר הכלכלי העולמי והאטה בביקושים לנכסי נדל"ן באירופה החברה נערכת למגמות החדשות בשווקים ומקפיאה פרויקטים רבים.

מצב פיננסי

אאורה מציגה קיטון בחוב הפיננסי לכ- 300 מיליון שקלים בתום רבעון שני. החברה רווחית לאורך זמן, מציגה יחס שוטף הגדול מ-1 ויחס הון למאזן במגמת עליה. בנוסף לחברה צבר של כ- 362 מיליון שקלים ופרויקטים נוספים בתכנון ושיווק. יחד עם זאת ניתן לראות תנודתיות בחלק מהיחסים הפיננסים של החברה במהלך השלוש שנים האחרונות וכן ירידה ברמת נזילות.

בטחונות

אג"ח החוב של החברה מובטחות בשעבוד על חשבון העודפים אליו תעביר החברה 100% מהעודפים הצפויים לנבוע מארבעת הפרויקטים הבאים:

1. פרויקט "הבית ברח' מונטיפיורי" בעיר תל אביב, הכולל 17 יחידות דיור וצפוי להסתיים בתחילת 2011. עד כה מכרה החברה כמחצית מסך יחידות הפרויקט.

2. פרויקט Rotchild Tower בעיר בת ים הכולל 39 יחידות דיור כאשר עד כה נמכרו 29 יחידות. הפרויקט צפוי להסתיים ביולי 2011.

3. פרויקט בעיר חולון (בתכנון) אשר צפוי להכיל 124 יחידות דיור כאשר חלקה של החברה בפרויקט הינו 50%. הפרויקט צפוי להסתיים במהלך הרבעון הרביעי בשנת 2013.

4. פרויקט Atlantis Residence בעיר אילת (בתכנון) אשר צפוי להכיל 29 יחידות דיור וצפוי להסתיים ביוני 2012.

לטענת החברה הפרויקטים הנמצאים בשלבי הקמה צפויים להניב לחשבון העודפים עד תום שנת 2013 כ- 47 מיליוני שקלים כאשר פירעון האג"ח הינו ב-4 תשלומים בין השנים 2011-2014. העודפים בגין כל 4 הפרויקטים לטענת החברה צפויים להגיע לכ- 75 מיליון שקלים כאשר היקף הגיוס הינו 50 מיליון ע.נ. ראוי לציין כי מרבית הפרויקטים מוצבים באזורי ביקוש ברחבי הארץ וכי אין ביניהם לבין פרויקטים אחרים הצלבה מול הבנקים. אנו מעריכים כי הפרויקטים מהווים ביטחונות ראויים לבעלי האג"ח וכי זמן הסיום המשוער של הפרויקטים וקצב ההתקדמות תואם את המח"מ ואת התזרים של האג"ח.

בנוסף, כל עוד לא תסיים החברה לפרוע את כספיי סדרה ה', לא תוכל החברה לחלק דיבידנד בסכום מצטבר של מעל 35% מסל רווחי החברה (לפני מס) ובאופן שלאחר החלוקה הונה העצמי יפחת מהונה העצמי ערב ההנפקה.

לסיכום: אין ספק כי קיימים סיכונים בהשקעה באג"ח כגון פעילות הנדל"ן ברומניה, אפשרות לירידת מחירי הדירות בארץ וכן ההון העצמי הנמוך. עם זאת אנו סבורים כי הביטחונות אותם מציעה החברה הינם ראויים וטובים וכן התשואה אטרקטיבית ביחס לאג"ח דומות בשוק ללא בטחונות. על כן, על אף כי אג"ח של החברה אינן בעלות דירוג השקעה, להערכתנו בטווח הנראה לעין תוכל החברה לעמוד בהתחייבויותיה והתשואה בה הונפקה אג"ח וכן איכות הביטחונות מפצים על הסיכונים.

הכותב הוא אביחי ברכה מנהל מחלקת המחקר ברמקו בית השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".