תופעה - 'מכונת התגובות' של אלירז שדה: מי עומד מאחורי המוני הטוקבקים?
מי עומד מאחורי הטקבוק המאסיבי האינסופי של אלירז שדה, בוגר הריאליטי 'האח הגדול'? שדה קנה את עולמו לפני כשמונה חודשים בתוכנית 'האח הגדול'. שלושת החודשים בווילה הסגורה עשו את שלהם והילד מחדרה כבש את לב הקהל הישראלי שנפל לרגליו וסימס באצבעותיו.
אם הטוקבקים באינטרנט הם המדד היחיד עליו אתם מסתמכים כדי לדעת מה חושב הציבור על ידוען כזה או אחר, אז אלירז שדה במקרה הספציפי הוא לא פחות מסלב בקנה המידה של דיוויד בקהאם.
שימו לב למספרים, על-פי אתר טוקבק שאוסף נתונים על תגובות לכתבות ברחבי האינטרנט: בשבוע האחרון ריכז שדה 969 תגובות לידיעות השונות עליו, בחודש האחרון זה עמד על 17 אלף ובסך הכל הכללי מיום כניסתו לווילה של האח הגדול המספר המדהים הוא 275 אלף תגובות.
לא רק אלירז הוא מכונת טוק-בקים, פליטי ריאליטי אחרים בתקופה שחופפת לאלירז ואף מאותה התוכנית 'האח הגדול' זוכים גם הם למספרים גבוהים, אבל לא כמו אלירז. אלין לוי השיגה מיום פרסומה 126,875 טוקבקים. איילה רשף, 176,000 וסער שיינפיין עם 159,281. אגב, רוני דלומי, שזכתה במקום הראשון ב'כוכב נולד', הגיעה 'רק' ל-21,711 טוקבקים.
הכל טוב ויפה, המספרים גבוהים והאומן מרוצה אבל אנחנו הרי לא בימיו הראשונים של האינטרנט ויש פה שאלה מתבקשת - זו הקשורה לאמינות המספרים. רוב הידיעות על שדה מייצרות זרימה אדירה של תגובות חיוביות, רובן ככולן בנויות מחצי משפט או משפט, ללא תוכן של של ממש מלבד המלים 'חמוד', 'אוהבים אותך' ושאר מחמאות על היותו של שדה ה'כוכב והמאמי הרשמי של המדינה'.
בכדי לאמוד את התופעה, מערכת אייס לא הייתה צריכה ללכת רחוק. להלן דוגמה מקרוב - ידיעה שעלתה באייס על בחירתו של אלירז שדה לפרזנטור החדש של דפי זהב הביאה כ-70 תגובות תוך מספר ימים. מספר התגובות שסוננו ולא עלו לאתר עומדות על בערך פי 3 מהכמות שעלתה לאוויר, בכל זאת אנשי הטוק-בקים שלנו הרימו גבה והתחילו לסנן. כלומר כמעט 300 טוק-בקים על ידיעה שהיא כמעט טכנית.
הרבה תחכום לא תמצאו בטוק-בקים של אלירז שדה
אז האם באמת יש פה עדת מעריצים מטורפת? הצעד הראשון בבדיקת אמינות היא מעקב אחר כתובות ה-IP של המגיבים. במקרה של אלירז כתובות IP הן במרביתן שונות, כלומר לכאורה נשלחות מאנשים שונים. למה לכאורה? כי ניתן כמובן לבלבל את עובדי המערכת ע"י שימוש ב-Scrambler שזה תוכנה שמחליפה את כתובת ה-IP של המחשב באופן אוטומטי ומאפשרת לשולח ל'התחפש' לאדם אחר בכל תגובה ותגובה. האם זה המצב במקרה של התגובות לאלירז? כלומר האם זוכה האח הגדול משמר את דקות התהילה שלו גם בעזרת טוק-בקים מוזמנים?
צריך להגיד כי להבדיל מחברות שמייצרות טוקבקיים ויודעים לעשות זאת בצורה מעודנת ומתוכמת, בתגובות לכתבות של אלירז הן תמיד תומכות, מחבקות ומפרגנות על גבול הקיטש המאוס - תחכום רב לא תמצאו שם.
המנהל האישי: "אין לנו קשר לשטויות האלו"
מאיר קוטלר מנהלו האישי של אלירז שדה התייחס לאפשרות לפיה אלירז משתמש ב'שירותי טוקבקים' ואמר כי "אין לנו שום קשר לדברים האלה ואין לנו זמן להתעסק בשטויות כאלו. כמויות הטוקבקים שאתה מציג בפניי מדהימות גם אותי, זאת פעם ראשונה שאני שומע על זה ולא היה לי מושג שמדובר בהיקף כל-כך גדול. זה מחמיא לנו אבל אין לנו שום קשר לזה. ידוע שלאלירז יש מעריצים רבים והמון חברים בפייסבוק אז אולי זו הסיבה".
השערה אחרת שאפשר להעלות על הדעת היא שהזכיינית קשת, בה התפרסם לראשונה אלירז, אחראית להמוני הטוקבקים באמצעות אנשי מחלקת שיווק התוכן המופעלת בה וזאת מתוך אינטרס לייצר עבור אלירז חשיפה ומודעות ובכך בעקיפין לשרת את האינטרס שלה בקידום תכני הריאליטי שלה.
קשת: "יש לנו מחלקה לקידום תוכן אבל אנחנו לא מתעסקים בטוק-בקים"
תגובת קשת לדברים: "בקשת דוחים מכל וכל את הטענה בדבר עובדי קשת שתפקידם כתיבת טוק-בקים בנושא הטאלנטים והתכניות השונות. קיימת אצלנו מחלקה שעניינה קידום תכנים ברשתות חברתיות בהתאם ללוח השידורים אך ללא קשר לטאלנט כזה או אחר, ולא בתחום הטוק-בקים. לעומת זאת, ידוע שאלירז זוכה לפופולאריות רבה מאז צאתו מבית האח הגדול וצבר לעצמו קהל מעריצים גדול, שמקדיש זמן ומאמץ לקידומו, בין היתר בטוק-בקים אוהדים".
למי שמתקשה לעקוב, הרווח של אלירז מהמוני התגובות הוא ברור. כאשר מגיע הטאלנט עם מנהלו האישי לפגישה בעניין חוזה פרסום, הוא מייד יכול לשים על השולחן את ים התגובות כאינדיקצייה למידת האהדה לה הוא זוכה. במילים אחרות, כמות טוק-בקים יכולה לתרגם את עצמה לכמות הכסף שהטאלנט יכול לעשות.
אז האם אלירז שדה מממן בעצמו את הפעילות הענפה של הטוק-בקים סביבו או שמא מדובר במשהו שלא נמצא בשליטתו ומנוהל כולו על-ידי מעריצים אנונימיים שהחליטו להקדיש את מיטב שעותיהם למיליונר החדש? אומנם השאלה הזו נותרה פתוחה, אבל אתם כבר תדעו להסתכל על התגובות בעין בוחנת יותר.
כמה עולה התענוג? יכול להגיע אפילו ל-20 אלף שקלים
לגבי תחום הטוק-בקים באופן כללי, משרד יחסי ציבור עמו דיברנו מסביר לאייס ש"תחום הטוקבקים מ'טעם' הוא כבר וותיק יחסית. בעבר הפוליטיקה הייתה המנוע העיקרי של הנושא אך עם הגילויים וחשיפת דרכי הפעולה המצב שם התאזן". לדברי אנשי היח"צ "חברות רבות עושות את זה כחלק משירות שיווק שיחה וזה כולל באז מרקטינג, פורומים, מדיות חברתיות ועוד. הטאלנטים למינהם מפעילים כמעט כולם מערכי טוקבקים שכאלו".

החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
וגם - הון שחור והעלמות מס, שאלות ותשובות
רשות המסים, באמצעות משרד פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום ובשיתוף אגף החקירות של ביטוח לאומי, מנהלת חקירה גלויה בחשד להעלמת הכנסות בהיקף של כ-1.5 מיליון ש"ח על ידי חאתם תמימי, תושב העיר העתיקה בירושלים העוסק בשיפוצים ובנייה. החשוד, בן 45, נלקח לחקירה באוקטובר 2025 ושוחרר בתנאים מגבילים על ידי בית משפט השלום בירושלים, הכוללים איסור יציאה מהארץ, דיווח תקופתי על פעילותו העסקית והתייצבות קבועה בפיקוח.
מבקשת המעצר, שפורסמה לאחרונה, חושפת דפוס התנהלות שיטתי. בשנת 2020, בעקבות ביקורת ניהול ספרים, נפתח תיק נגד תמימי, אך הוא לא הגיש דו"חות מס לשנים 2020–2024, כולל הצהרת הון שנדרשה ממנו. בשנת 2022, פתח תיק על שם בת זוגו כמנגנון הסוואה, ובמסגרתו ביצע עבודות שיפוצים ובנייה ברחבי הארץ – בעיקר בירושלים, תל אביב ובאזור המרכז – ללקוחות פרטיים ומסחריים. עם זאת, דיווח רק על חלק קטן מההכנסות, בעוד ששארן נשמרו במזומן או בצ'קים שפודו אצל נותני שירותי מטבע כדי להימנע מתיעוד בנקאי. עדויות מלקוחות, שנגבו במסגרת החקירה, מאשרות תשלומים ישירים בסכומים של עשרות אלפי שקלים לעבודות כמו שיפוץ מטבחים, התקנת ריצופים והרחבות דירות, ללא חשבוניות.
החקירה חשפה כי תמימי לא ניהל ספרי חשבונות כנדרש בחוק, ולא הגיש דו"חות שנתיים מלבד דו"ח חלקי לשנת 2022 על שם בת זוגו. חיפושים שנערכו בביתה של בת הזוג תפסו מסמכים, מחשבים ורישומים ידניים המעידים על הכנסות נוספות של כ-300 אלף ש"ח בשנה. ממצאים אלה מצביעים על העלמה רטרואקטיבית בין 2020 ל-2023, עם פוטנציאל להרחבת החקירה ל-2024. רשות המסים מעריכה כי הסכום הכולל עשוי לגדול בעקבות ריבית וקנסות, והיא שוקלת העמדה לדין פלילי בעבירות של העלמת מס והלבנת הון.
מקרה זה אינו מבודד בענף השיפוצים והבנייה, הנחשב לאחד האזורים הרגישים להעלמות מס בישראל. על פי דוחות רשות המסים לשנת 2025, הענף מהווה כ-15% מכלל החקירות הפליליות בתחום המס, בעיקר בשל תשלומים במזומן, חוסר חובה להוצאת חשבוניות ללקוחות פרטיים וקושי באימות נתונים. בחודשים האחרונים דווחו מקרים דומים: במאי 2025, קבלן שיפוצים מדרום הארץ, יוסף פרץ, נחשד בהעלמת כ-2 מיליון ש"ח על פני חמש שנים, באמצעות פדיון צ'קים בצ'יינג'ים והעברות ישירות לספקים, כפי שפורסם בהחשד: העלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל בידי קבלן שיפוצים. באוגוסט 2025, חקירה משותפת של רשות המסים וביטוח לאומי חשפה רשת קבלנים במרכז שדיווחו רק 40% מההכנסות, בהיקף כולל של 4 מיליון ש"ח, עם תפיסת מסמכים וקנסות ראשוניים של 1.2 מיליון ש"ח. בנובמבר 2025, קבלן בנייה בתל אביב נעצר זמנית בחשד להעלמת 800 אלף ש"ח, לאחר תלונה של ספק חומרים שחשד בפעילות לא מדווחת.
- עורך דין ידוע סיפק חברות קש לרשת שהרוויחה מאות מיליונים מחשבוניות פיקטיביות
- רופאת בוטוקס חשודה בהעלמת הכנסות של כ-2 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האכיפה הממוקדת בענף משקפת מגמה של רשות המסים להגברת שיתופי פעולה עם גופים כמו משרד הבינוי והשיכון ומאגרי נתונים בנקאיים. ב-2025, נפתחו כ-450 חקירות חדשות בתחום, לעומת 380 ב-2024, עם דגש על קבלנים עצמאיים שאינם רשומים בפנקס הקבלנים. מצד אחד, זו תגובה לגירעון התקציבי ולצורך בגביית מסים נוספים, כפי שמעידים תיקוני החקיקה האחרונים שהעלו את שיעור המע"מ ל-18%. מצד שני, מבקרים בענף טוענים כי האכיפה יוצרת עומס על קבלנים קטנים לגיטימיים, שמתקשים להתמודד עם דרישות דיווח מורכבות, וממליצים על פישוט הליכים דיגיטליים להוצאת חשבוניות.
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותיד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס
מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR
מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.
יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט
2005 - ההתחלה הצנועה
שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.
2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת
