בחירת מסלול פנסיוני מועדף: הכוח בידיים של העובד
החל משנת 2005 חל שינוי גדול במערכת היחסים המשולשת הכוללת את המעביד, סוכן הביטוח שלו והעובד. לצערנו רבים מהעובדים עדין אינם מודעים לשינוי אשר מעניק להם אפשרויות וחופש פעולה גדול הרבה יותר בבחירת המוצר הפנסיוני ורבים עדין אינם מנצלים זכות זו.
דוקא אצל המעבידים, אשר לכאורה הם הנפגעים הגדולים מהשינוי, אנו רואים מודעות גדולה יותר, אנו מניחים כי מודעות זו נובעת מיעוץ משפטי שוטף אשר מבהיר למעביד את הסכנות העומדות בפניו במידה ולא יכבד את זכויות העובד.
השינוי עליו אנו מדברים מסתתר בסעיף קטן בחוק הפיקוח על שרותים פיננסים (קופות גמל) התשס"א -2005. בסעיף מספר 20 לחוק תחת הכותרת "בחירת קופת גמל":
"עובד הזכאי להצטרף כעמית לקופת גמל שאינה קרן ותיקה שמונה לה מנהל מיוחד לפי הוראות סעיף 78ז לחוק הפיקוח על הביטוח, לפי כל דין או הסכם, לרבות הסכם קיבוצי (בסעיף זה - הדין או ההסכם), או להמשיך ולהיות עמית בקופת גמל כאמור, רשאי לבחור, בכל עת, כל קופת גמל לצורך הפקדת תשלומיו ותשלומי מעבידו..."( הדגשה שלי)
קצת היסטוריה: עד לחקיקת הסעיף האמור הבחירה באיזה מוצר פנסיוני יבוטח העובד היתה תחת אחריותו ושליטתו הכמעט בלעדית של המעביד וזה היה מושפע בדרך כלל משיקוליו של סוכן הביטוח או ההסכם הקיבוצי אשר היה במקום העבודה. פעמים רבות הופסקו תוכניות פנסינוניות קימות וטובות, תחת שיקולים אלו, ולעיתים קרובות נגרם בעקבות כך נזק גדול לעובד הפשוט.
החל מחקיקת חוק זה עברה זכות הבחירה באופן מלא לעובד.
אז מה לעשות?
השלב הראשון הוא שלב הידיעה. חשוב לדעת ולהכיר את הזכויות. לעובד ישנם זכויות וחלק מהזכויות שלו נמצאות ביכולתו לבחור את המוצר לחסכון הפנסיוני המתאים ביותר עבורו. כאשר העובד מודע לזכויותיו קל לו יותר לבצע מו"מ בעקבותיו ישיג תנאים טובים יותר במוצר הפנסיוני.
שנית, חשוב שהעובד טרם בחירתו במוצר הפנסיוני בו הוא חוסך יקדיש קצת יותר מכמה דקות בשביל לנסות להבין את האלטרנטיבות העומדות בפניו, ההחלטה באיזה מוצר לחסוך, בודאי עכשיו כאשר ניתן להמשיך עם המוצר לאורך זמן ,היא החלטה כלכלית חשובה ומשמעותית.
חשוב להכיר את המדורים הכלכלים המציגים את נתוני הקופות, חשוב לבדוק תשואות ודמי ניהול וחשוב להכיר את ההבדלים העיקרים בין המוצרים. במדור הפנסיוני של ביז פורטל אנו משתדלים לעדכן בכל הנתונים הללו.
שלישית להתיעץ. פעמים רבות יבחר המעביד לרכוש עבור העובד את המוצר שנבחר על ידי סוכן הביטוח שלו, במקרה כזה עולה חשיבותו דוקא של סוכן הביטוח האישי בתור יועץ, בהנחה שלא דרכו נרכש המוצר.
האם הבחירה היא סופית ומה קורה אם העובד אינו בוחר?
העובד יכול לשנות את בחירתו בכל עת. יחד עם זאת עקב הנטיה שלנו שלא לבצע שינויים ועקב הצורך להסתכל על השוק הפנסיוני לאורך זמן, החשיבות של הבחירה הראשונית היא גבוהה מאד.
במידה והעובד אינו בוחר סביר להניח שיקרו אחד משני הדברים הבאים:
הראשון: סוכן הביטוח של המעסיק יפגוש את העובד ויחתים אותו על ההסדר הפנסיוני אשר מבוצע באותו עסק, גם אם אותו הסדר אינו בדיוק ההסדר המתאים ביותר לעובד.
השני: במידה וקיים הסכם שבמסגרתו נקבעה קופת גמל כברירת מחדל , כמו לדוגמא הסכם פנסיית החובה הקובע כברירת מחדל קרן פנסיה מקיפה, סביר כי העובד ימצא את עצמו מבוטח באותה ברירת מחדל.
חשוב לציין כי חקיקת החוק השיגה כבר הישג לעובדים. סוכנויות הביטוח אשר עובדות עם המעבידים (סוכנויות ההסדר), השכילו להבין כי מכיון שהכח לבחור עבר מהמעביד לעובד , המוצרים שהם צריכות להציע חיבים להיות אטרקטיבים בכדי לשכנע את העובד לרכוש את המוצר שלהם.
לסיכום, הכוח בבחירת המוצר עבר לידים של העובד ועל כן טוב יעשה כל אחד אם יקדיש מעט זמן בכדי ללמוד קצת יותר על המוצרים הפנסיונים והאלטרנטיבות הקימות.
*עורך דין ירון שמיר, עוסק כ-15 שנים בתחום הפנסיוני במגוון תפקידי ניהול , עוסק בפיתוח עסקי בתחום הפנסיה, הגמל והביטוח ומשמש כמומחה הפנסיוני של Bizportal

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה
משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה
יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.
לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".
הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.
מאחורי המספרים
בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה
את העמקים.
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- תוכנית חדשה: שדרוג כביש 91 ומחלף במחניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.