ניתוח קמפיין: נירלט עם סיפור נרקיסיסטי אבל מאוד אמיתי

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, בוחנת את הפרסומות - נירלט מול טמבור
עטרה בילר |

זה נראה הכי פשוט בעולם אבל זהו שלא. מיתוג של חברת צבעים. הצבע הוא ידידו הטוב של הארט דירקטור. אנחנו בעולם המיתוג והפרסום משתמשים בצבע כדי לבנות שפת מותג וכדי לייצר אווירה ורגש. וכשחברת צבעים מבקשת למתג את עצמה, זה קצת כמו להגדיר את המילה "הגדרה".

טמבור הוא ה'תנובה של הצבעים'. מאז שנות השמונים מנסה המותג טמבור לקחת אחריות על הקטגוריה ולהגדיר את תפקידו של הצבע בחיינו. הסיסמא תראה מה שצבע יכול לעשות התמלאה והתרוקנה שוב ושוב בתכנים ומשמעויות אלו ואחרות. ובכל זאת נותרנו כולנו עם השאלה "נו – אז מה כבר צבע יכול לעשות?". מלבד, כמובן, לצבוע?

אז בהתחלה מה שצבע היה יכול לעשות זה לצבוע כמה קירות, כסאות ושידות ואחר כך אפשר היה לראות שהוא 'מכניס צבע לחיים' בכך שהוא הופך אנשים ורחובות בשחור- לבן לצבעוניים. כשהתעייף טמבור מלנסות להסביר את קסם הצבע, חזר המותג להציע פשוט מגוון צבעים בסיסמא 'אינסוף אפשרויות'.

הוא עושה זאת בסרטון פרסומת שמראה בחור שבוחר שער צבעוני מתוך מגוון שערים צבעוניים, חוצה מעבר חציה אדום או כתום או כחול, לוחץ על פעמון סגול צהוב או ירוק ולבסוף מגלה שגם הוא רק פס בקטלוג צבעים של הנערה שפתחה לו את הדלת. והמסר של הסיפור: מגוון יכול להיות מקסים אך גם אפל כאשר אנחנו מגלים שאנחנו חלק ממגוון. אבל האם מסר המגוון מספיק עוצמתי עבור מנהיג הצבעים הישראלי?

בסיפור אחר משחקים את משחק הצבעים: "כחול ים" כורזת הקריינית, וכל אחד חייב לגעת בעצם כחול ים כלשהו - אחרת הוא יוצא מהמשחק. בסוף, כשצריך לגעת באדום אינדיאני, הבחור היפה מנשק שפתיים אדומות של אישה יפה. ומה ה- payoff? שוב "מגוון ענק של חוויות בצבע" אותו אפשר לפגוש בבית טמבור החדש. סביר לאללה, אבל סביר זה לא מספיק טוב כ claim של מנהיג צבע לאומי.

לעומת טמבור, מהבהב לו בשלל צבעים מותג אחר, נירלט, שהחליט לענות סופסוף על השאלה או התהייה 'מה יכול צבע לעשות' ובחר להתחייב.

צבע, על פי נירלט הוא מטאפורה לפנטזיה אישית מאד המושלכת על הסביבה. בכל אחד מאיתנו קיים רודן קטן שהיה רוצה להכתיב את טעמו על מרחבי חייו ולהעצים את דמותו. לאחרונה עלה סרטון לנירלט שבעיני יכול להיות תחילתו של מיתוג שורט וכזה שמתחבר לתובנת צרכן אמיתית. הסרטון מראה נשים שממזגות את קירות הבית עם האופנה שהן עוטות ורוצות לעטות על בן זוגן.

הסיפור הוא סיפור נרקיסיסטי אך מאוד אמיתי על אותו רגע שחשוב לנו שהכול יראה כמו שאנחנו רוצים ומרגישים, בעיקר רוצות ומרגישות. כי האישה היא זו שמשתמשת ביופי כדי לשלוט בעולם. הגבר בוחר אמצעי לוחמה אחרים, ועל כן תפקידו של הגבר בסיפור נירלט הוא חלק מהקירות היפים של הבית. האישה שלנו עונדת לו את אחד מפסי הקרניז של הבית כעניבה, וההומור הוא הומור עדין ולא מרושע.

המותג נירלט תחת הסיסמא "יפה לך" בלשון נקבה מתחבר לקשר הקמאי, שגובל בשיגעון, בין אישה לצבע, ומדגים כיצד היא מעצימה את עצמה וטעמה באמצעותו.

השפה שאולה בשכל רב משפת האופנה והקוסמטיקה, והיא יוצרת אנטי תזה לעולם החביב, הלא נכנס לפרטיות והלא נוגע באמת של טמבור שרוצה להישאר בסדר עם כולם, ולמעשה נותר בית חרושת גדול לצבע.

מאת: עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, לשעבר סמנכ"לית תכנון אסטרטגי בפובליסיס-אריאלי ומנהלת אסטרטגיה ב-yes, הטלוויזיה בלווין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: