לקראת הדיון בכנסת: הקרב על ביטול הטבת המס לרכבים חשמליים עולה מדרגה
המשרד להגנת הסביבה ישתתף מחר בדיון בכנסת בנוגע לעליית מס הקנייה על רכב חשמלי. במסגרת מכתב שנשלח הערב לחברי ועדת הכספים, שתדון בהצעה לבטל את המס בעקבות התנגדות של משרדי התחבורה והאנרגיה, הבהירו נציגי המשרד להגנת הסביבה מדוע יש לאשר את הקפאת המס.
ראשית, במשרד טוענים כי צמצום הטבת המס המוצעת תפגע בעמידת ישראל ביעדי האקלים אליהם התחייבה במסגרת הסכמי האקלים. עוד הובהר, כי "זיהום אוויר מתחבורה הוא גורם התמותה והתחלואה הסביבתי הגדול ביותר במדינת ישראל – כלי רכב חשמליים הם נדבך משמעותי בפתרון בעיה זו".
עוד הובהר כי הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי נפגעה כתוצאה מעלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל. עוד צוין, כי "על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי עד לניסוח מתווה חדש ולכל הפחות עד שנת 2026".
במדינת ישראל נהוגה מאז שנת 2009 שיטת מיסוי על רכבי נוסעים הנקראת "מיסוי ירוק", במסגרתה נקבעת תקרת מס קנייה בשיעור של 83% משווי הרכב בשער המכס, כאשר משיעור מס זה מקוזזות הפחתות שונות בגין ציון זיהום נמוך (רכבים "נקיים" זוכים להטבה של עד 16,530 שקל) וכן עבור ציון בטיחות גבוה.
- ארגון מנהלי התחבורה - נדרשת מדיניות ארוכת טווח
- אושרה ערבות של 200 מיליון ש' לקרנות בתחום הביטחוני
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכבים בעלי ציוד בטיחות עשיר זוכים להטבה של עד 2,400 שקל (בפועל, המיסוי הממוצע עמד על כ-69% בתחילת שנת 2021. במקביל לקביעת נוסחת מיסוי ירוק, ומתוך הכרה בתועלת הרבה של תחבורה חשמלית בהפחתת זיהום אוויר והגברת עצמאות אנרגטית, נחתם צו הקובע הטבות מיוחדות לרכבים חשמליים.
במשרד לאיכות הסביבה טוענים כי שיעור מס של 8% עודכן בשנת 2015 ל-10%, אך עד לעשור הנוכחי כמעט ולא עלו רכבים מסוג זה על הכביש, כך שהטבת המס הייתה בעלת השפעה מינורית הן על השוק והן על הכנסות המדינה.
מתווה המיסוי האחרון נקבע בדצמבר 2019 וקבע כי שיעור המס על רכב חשמלי יעמוד על 10% עד לשנת 2023, אז עלה ל-20%. כעת, בשנת 2024, הוא יעלה ל-35%.
חשוב לציין כי להטבה זו נקבעה תקרת הטבה של 75,000 שקל במטרה למנוע הטבה מופרזת לרכבי יוקרה.
במכתב צוין כי במקביל נקבעו הטבות נמוכות יותר עבור רכבים היברידיים והיברידיים-נטענים. לטענת המתנגדים לביטול הטבת המס, שני נימוקים מרכזיים צריכים להוביל לדחיית המתווה: הראשונה: עליית המס הנוכחית תפגע בכדאיות הכלכלית ברכישת רכב חשמלי. תגביר את חוסר הוודאות בשוק, ובכך תדכא את רכישת הרכב החשמלי בישראל. השנייה: עליית המס תפגע ביכולת העמידה ביעדים לאומיים להפחתת זיהום אוויר וגזי חממה. מגזר התחבורה אחראי על כ-40% מנזקי זיהום האוויר במשק ולכ-23% מסך פליטות גזי החממה במשק.
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
"בהחלטת הממשלה קבעה המדינה יעד של 95% רכבים מאופסי פליטות במכירות רכב חדש בשנת 2030", צוין. "היעדים לא יושגו ללא מעבר מלא לתחבורה חשמלית עד סוף העשור. לסיכום, התועלת המשקית ממעבר לתחבורה חשמלית היא עצומה, וכוללת הפחתה של זיהומי אוויר, גז"ח ורעש, הקטנת התלות בנפט והגדלת היעילות והעצמאות האנרגטיות. מעבר לפערי מחיר הרכב והתקדמות מהלך החשמול, באירופה קיים כלי משלים חשוב בדמות רגולציה מחייבת על יצרני ויבואני רכב לעמידה במגבלת פליטת גזי חממה מהרכבים הנמכרים. רגולציה זו מחייבת בפועל מכירה נרחבת של רכבים חשמליים, גם ללא תלות בתמיכה במעמד הרכישה. ללא רגולציה דומה, הטבת המס הינה התמריץ היחידי לחשמול תחבורה פרטית במדינת ישראל, ופגיעה בו תשפיע בצורה עמוקה. טרם צמצום הטבת המס, חיוני לקדם רגולציה לערכי פליטות גז"ח משוק הרכב המבוססת על מודל אירופאי, אשר תבטיח הסבה הדרגתית של צי הרכב הישראלי להנעה נקייה. אנו ממליצים לדחות את המתווה לכל הפחות עד 2026 ובמהלך 2024 לחייב את משרדי הממשלה לייצר מתווה חדש אשר יבטיח וודאות למשק והמשך פעולות על מנת לעבור לתחבורה נקייה".
- 3.שימי 22/12/2023 16:32הגב לתגובה זוחלוקת הכספים הקואליציוניים
- 2.שיעלו את המס על רכבי בנזין (ל"ת)משה 21/12/2023 00:03הגב לתגובה זו
- 1.אמיר 19/12/2023 09:56הגב לתגובה זושיכולים לקנות מכונית חשמלית במאות אלפי שקלים, זאת הטבה סקטוריאלית
- סולנום 19/12/2023 14:30הגב לתגובה זויותר מכוניות חשמליות יותר אוויר נקי במיוחד בערים הצפופות בהם גרים הרבה לא עשירים. העשירים גרים בבתים פרטיים בשולי העיר או במגדלים גבוהים, כך שהאוויר שהם נושמים טוב יותר. הרבה חשמליות אוויר טוב יותר לכולם וגם המחירים שלהן יירדו.
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
