האם משתלם לפורד לחלק את תחום הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין?
יצרנית הרכב האמריקאית FORD MOTOR (סימול: F) עולה בשעה זו 2% במסחר בניו יורק וזאת בעקבות השערות שעלו בשוק במסגרתן תחלק את תחום הרכבים החשמליים שלה כדיבידנד בעין. לא מדובר בפעם הראשונה שהשערות כאלו עולות, וזאת לא צפויה להיות הפעם האחרונה.
כשנפנתה בבקשה להתייחסות, מסרה פורד כי על אף שהיא אינה מתכוונת להגיב על ספקולציות כאלו ואחרות, אין לה תוכניות לבצע ספין אוף בענף הרכבים החמשליים או בתחום מנועי הבערה הפנימית (ICE) שלה.
ההשערות מעלות שאלה חשובה - האם לפורד משתלם לבצע את הספין אוף המדובר? גם ללא המהלך, פורד כבר נמצאת חזק בתוך הענף, כאשר בנוסף לרווח של 8.2 מיליארד דולר אותו רשמה לאחר שהשקיעה 500 מיליון דולר (רווח של 1,500%) בחברת הרכב החשמלי RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN), דיווחה לאחרונה החברה כי תשקיע בין 10 ל-20 מיליארד דולר בתעשיית הרכב החשמלי שלה.
ובכל זאת, כל עוד עלו ההשערות מומלץ לבדוק אם ספין אוף שכזה יטיב עם החברה. על מנת לענות על השאלה ניקח את הדוגמא של חברת TESLA INC (סימול: TSLA). ענקית הרכב האמריקאי, ואחת מהחברות הגדולות בנאסד"ק. החברה נסחרת בניו יורק על פי שווי של 872.2 מיליארד דולר, כ-200 מיליארד דולר מתחת לשיא טריליון הדולר על פיו נסחרה בין החודשים אוקטובר וינואר האחרונים.
- "כחברה טכנולוגית תוכל לודן טק לקבל את הערך האמיתי שלה"
- לודן טק לקראת פיצול - מה מכפיל הרווח של החברה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה נסחרת כעת במכפיל של קרוב ל-11 על תחזית המכירות לשנת 2022, כאשר המתחרות העיקריות, פורד ו- GENERAL MOTORS (סימול: GM) נסחרות במכפיל של קרוב ל-0.5 על תחזית המכירות, פחות מ-5% מהנתון של טסלה.
טסלה כמובן, גודלת בקצב אסטרונומי בהשוואה ליצרניות הרכב הסטנדרטיות, כאשר נפח הרכבים אותם מסרה גדל 87% בשנת 2021, וכעת צפוי שיגדל הנתון בכ-50% במהלך השנה הקרובה כאשר הצפי עומד כעת על כך שהחברה תמסור 1.4 מיליון רכבים בשנה זו.
טסלה כמובן מנצלת לטובתה את העובדה שהיא מוערכת פי כמה מהמתחרות. החברה כבר הודיעה כי תקים מפעל ייצור חדש בגרמניה בשווי של 0.2% מהשווי על פיו נסחרת טסלה. מפעל בעלות דומה עבור פורד או ג'נרל מוטורוס יהווה 3% משווי השוק שלהן, 1,400% יותר. המשמעות בשבילה טסלה היא שמכיוון שהיא מוערכת יותר - "זול" לה יותר להתרחב ולגדול.
- פניית הפרסה של פורד אירופה
- אופל פרונטרה - רכב שבעה מקומות הזול בישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
אם כך, על פניו משתלם לפורד לבצע ספין אוף על הענף, כך תוכל להאיץ את הצמיחה שלה כמו שעושה טסלה בימים אלו. מנגד, הסוגיה לא כזו פשוטה. גם אם בסופו של דבר תחליט פורד שהיא אכן מחליטה לחלק את ענף הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין, קיימים מכשולים רבים שעומדים בדרכה של החברה לעשות זאת.
טסלה לא מייצרת רכבים סטנדרטים, ולכן פער הערכת השווי בין רכבים אלו לרכבים החשמליים לא נוגע לה, פורד לעומת זאת - כן מייצרת רכבים רגילים. אם כך, כיצד יוערך שווי הפעילות של פורד במידה ותבצע ספין אוף על ענף הרכב החשמלי שלה? מהות השאלה היא כזו - נניח שחברה עוסקת בתחום הקולנוע, ומכשול כלל עולמי (לדוגמא משבר הקורונה) מוביל למצב בו ידוע מראש כי תעשיית הקולנוע תיפגע, אותה חברה תפגע גם היא, זאת כתוצאה מחשש המשקיעים שרווחי החברה יקטנו, גם אם רק בטווח הקצר.
מנגד, כשמדובר ביצרניות של רכבים חשמליים ורכבי בנזין או סולר, קשה יותר לבצע את הערכות השווי האלו. גורמים רבים שמשפיעים על סקטור רכבי ה-ICE לא בהכרח משפיעים על סקטור הרכבים החשמליים ולהפך. במידה ותבצע פורד את הספין אוף, כלל לא בטוח שידעו המשקיעים כיצד להעריך את שווי הפעילויות.
אנליסטים ציינו כי פורד תוכל לפתור בעיות אלו על ידי השקת מדד מניות עוקבות למניות הספין אוף, דבר שצפוי לעזור למשקיעים להיחשף לרווחים ולצמיחה מהענף החדש תוך כדי שהם ממשיכים להנות מאלו של התחום הסטנדרטי בו פורד עוסקת, מנועי הבערה הפנימיים.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
.jpg)