האם משתלם לפורד לחלק את תחום הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין?
יצרנית הרכב האמריקאית FORD MOTOR (סימול: F) עולה בשעה זו 2% במסחר בניו יורק וזאת בעקבות השערות שעלו בשוק במסגרתן תחלק את תחום הרכבים החשמליים שלה כדיבידנד בעין. לא מדובר בפעם הראשונה שהשערות כאלו עולות, וזאת לא צפויה להיות הפעם האחרונה.
כשנפנתה בבקשה להתייחסות, מסרה פורד כי על אף שהיא אינה מתכוונת להגיב על ספקולציות כאלו ואחרות, אין לה תוכניות לבצע ספין אוף בענף הרכבים החמשליים או בתחום מנועי הבערה הפנימית (ICE) שלה.
ההשערות מעלות שאלה חשובה - האם לפורד משתלם לבצע את הספין אוף המדובר? גם ללא המהלך, פורד כבר נמצאת חזק בתוך הענף, כאשר בנוסף לרווח של 8.2 מיליארד דולר אותו רשמה לאחר שהשקיעה 500 מיליון דולר (רווח של 1,500%) בחברת הרכב החשמלי RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN), דיווחה לאחרונה החברה כי תשקיע בין 10 ל-20 מיליארד דולר בתעשיית הרכב החשמלי שלה.
ובכל זאת, כל עוד עלו ההשערות מומלץ לבדוק אם ספין אוף שכזה יטיב עם החברה. על מנת לענות על השאלה ניקח את הדוגמא של חברת TESLA INC (סימול: TSLA). ענקית הרכב האמריקאי, ואחת מהחברות הגדולות בנאסד"ק. החברה נסחרת בניו יורק על פי שווי של 872.2 מיליארד דולר, כ-200 מיליארד דולר מתחת לשיא טריליון הדולר על פיו נסחרה בין החודשים אוקטובר וינואר האחרונים.
- "כחברה טכנולוגית תוכל לודן טק לקבל את הערך האמיתי שלה"
- לודן טק לקראת פיצול - מה מכפיל הרווח של החברה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה נסחרת כעת במכפיל של קרוב ל-11 על תחזית המכירות לשנת 2022, כאשר המתחרות העיקריות, פורד ו- GENERAL MOTORS (סימול: GM) נסחרות במכפיל של קרוב ל-0.5 על תחזית המכירות, פחות מ-5% מהנתון של טסלה.
טסלה כמובן, גודלת בקצב אסטרונומי בהשוואה ליצרניות הרכב הסטנדרטיות, כאשר נפח הרכבים אותם מסרה גדל 87% בשנת 2021, וכעת צפוי שיגדל הנתון בכ-50% במהלך השנה הקרובה כאשר הצפי עומד כעת על כך שהחברה תמסור 1.4 מיליון רכבים בשנה זו.
טסלה כמובן מנצלת לטובתה את העובדה שהיא מוערכת פי כמה מהמתחרות. החברה כבר הודיעה כי תקים מפעל ייצור חדש בגרמניה בשווי של 0.2% מהשווי על פיו נסחרת טסלה. מפעל בעלות דומה עבור פורד או ג'נרל מוטורוס יהווה 3% משווי השוק שלהן, 1,400% יותר. המשמעות בשבילה טסלה היא שמכיוון שהיא מוערכת יותר - "זול" לה יותר להתרחב ולגדול.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
אם כך, על פניו משתלם לפורד לבצע ספין אוף על הענף, כך תוכל להאיץ את הצמיחה שלה כמו שעושה טסלה בימים אלו. מנגד, הסוגיה לא כזו פשוטה. גם אם בסופו של דבר תחליט פורד שהיא אכן מחליטה לחלק את ענף הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין, קיימים מכשולים רבים שעומדים בדרכה של החברה לעשות זאת.
טסלה לא מייצרת רכבים סטנדרטים, ולכן פער הערכת השווי בין רכבים אלו לרכבים החשמליים לא נוגע לה, פורד לעומת זאת - כן מייצרת רכבים רגילים. אם כך, כיצד יוערך שווי הפעילות של פורד במידה ותבצע ספין אוף על ענף הרכב החשמלי שלה? מהות השאלה היא כזו - נניח שחברה עוסקת בתחום הקולנוע, ומכשול כלל עולמי (לדוגמא משבר הקורונה) מוביל למצב בו ידוע מראש כי תעשיית הקולנוע תיפגע, אותה חברה תפגע גם היא, זאת כתוצאה מחשש המשקיעים שרווחי החברה יקטנו, גם אם רק בטווח הקצר.
מנגד, כשמדובר ביצרניות של רכבים חשמליים ורכבי בנזין או סולר, קשה יותר לבצע את הערכות השווי האלו. גורמים רבים שמשפיעים על סקטור רכבי ה-ICE לא בהכרח משפיעים על סקטור הרכבים החשמליים ולהפך. במידה ותבצע פורד את הספין אוף, כלל לא בטוח שידעו המשקיעים כיצד להעריך את שווי הפעילויות.
אנליסטים ציינו כי פורד תוכל לפתור בעיות אלו על ידי השקת מדד מניות עוקבות למניות הספין אוף, דבר שצפוי לעזור למשקיעים להיחשף לרווחים ולצמיחה מהענף החדש תוך כדי שהם ממשיכים להנות מאלו של התחום הסטנדרטי בו פורד עוסקת, מנועי הבערה הפנימיים.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרהצה"ל הוזיל לכם את ביטוח הרכב ביותר מ-5% - האם זה הזמן לחדש פוליסה?
אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, הפרמיות מתחילות להיות שפויות כשההוזלה בחלק מהחברות היא של 5% ויותר איך צה"ל קשור לזה - והאם כדאי עכשיו לחדש ביטוח או שעדיף להמתין? וגם - כמה זה אמור להשפיע על התוצאות הכספיות של חברות הביטוח?
כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות זה שצה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.
מה הקפיץ את המחירים?
קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.
חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.
מטפלים בגניבות ביד קשה
מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- למה ביטוח הרכב שלכם לא יורד למרות שהיקף הגניבות צנח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.
