פורד תרשום רווח של 8.2 מיליארד דולר על ריוויאן - אבל נופלת ב-4% בוול סטריט. זו הסיבה
חברת הרכבים פורד FORD MOTOR (סימול: F) מדווחת כי היא צפויה לרשום ברבעון הקרוב רווח עצום של 8.2 מיליארד דולר על השקעתה בחברת הרכב החשמלי ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE.
פורד, שהשקיעה בריוויאן ב-2019 500 מיליון דולר, מחזיקה ב-12% ממניות רכבת הטנדרים החשמליים שהונפקה בחודש נובמבר האחרון לפי שווי של כ-77 מיליארד דולר ואף הכפילה את שוויה תוך זמן קצר - אלא שמאז היא שינתה כיוון, התרסקה ב-57% וכבר נסחרת תמורת 65 מיליארד דולר, נמוך מהשווי בהנפקה.
בכל מקרה, מדובר ברווח משמעותי מאוד גם לחברה בסדר הגודל של הענקית פורד. כדי לסבר את האוזן - פורד כולה נסחרת (לפני הירידה היום) לפי שווי שוק של 98 מיליארד דולר, כלומר כ-8% מהשווי של פורד כולה, כשכדאי לציין כי מניית פורד עצמה זינקה ב-12 החודשים האחרונים ב-120%.
אלה לא הרווחים היחידים שפורד תדווח עליהם. הדוחות המלאים יתפרסמו ב-3 בפברואר הקרוב, ופורד צפויה לדווח גם על רווח מחשבונאות פנסיה של 3.5 מיליארד דולר, רווח ממיסוי של 3.6 מיליארד דולר ומנגד - הפסד של 1.7 מיליארד דולר בהקשר להחזרי חובות.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל העובדה שפורד מדווחת על רווח כזה לא מעלה היום את מחיר המניה - אלא דווקא מורידה אותה ב-4%. הסיבה היא כי האמת היא שהמשקיעים כבר עשו את המתמטיקה לבד. הם ידעו שפורד מחזיקה בכ-100 מיליון מניות ושהיא נכנסה מוקדם להשקעה בריוויאן ועשו לבד את החישוב. כלומר, המשקיעים כבר ידעו לחזות את הרווח המשוער שפורד תעשה על ריוויאן ולא מתרגשים מההודעה.
הסיבה לירידה - מה יקרה בהמשך
אוקי, אז הם לא מתרגשים, אבל זו עדיין לא סיבה שהמניה תרד ותמחק שווי שוק של 4 מיליארד דולר.
למעשה, השאלה כעת היא מה מתכננים בפורד לעשות עם המניות של ריוויאן. שווי ההחזקה של פורד בחברה עמד בסוף שנת 2021 על כ-10 וחצי מיליארד דולר, כאשר ריוויאן נסחרה בשער של קצת יותר מ-100 דולר למניה, כאשר רק בחודש נובמבר היא כבר הספיקה לזנק לשער של 172 דולר למניה.
אלא שהבעיה היא שמאז הזינוק המדהים, שלא לומר המהיר מדי בדומה למניות חדשות שהונפקו ונפלו בינתיים, גם מניית ריוויאן התרסקה ב-57% למחיר של 73 דולר למניה, כלומר שווי השוק שלה נכון להיום עומד על כ-65 מיליארד דולר.
- פניית הפרסה של פורד אירופה
- אופל פרונטרה - רכב שבעה מקומות הזול בישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
הסיבות לנפילה מגוונות: בעיות בשרשרת האספקה, בעיות ייצור, או סתם שוק שעלה יותר מדי וכעת מתממש.
במילים פשוטות, נכון לעכשיו החלק של פורד בריוויאן כבר לא שווה 10 וחצי מיליארד דולר אלא 7.5 מיליארד דולר, והמשמעות היא שאמנם בדוחות לרבעון הרביעי של 2021 היא פורד תרשום את הרווח של אותם 8 מיליארד דולר, אבל ברבעון העוקב היא תצטרך (נכון לעכשיו) להכיר בהפסד של 2 מיליארד דולר.
מתי הנהלת פורד תוכל להצהיר על כוונותיה בקשר למניית ריוויאן?
לכן, כמו שהרווח שפורד דיווחה עליו לא מעלה את המניה, גם ההפסד הזה לא יוריד אותה. מה שכעת יסמן את כיוון מניית פורד (בהקשר של ריוויאן) הוא בעיקר החלטה של הנהלת פורד אם להמשיך להחזיק את מניות ריוויאן או למכור אותם. מה התוכניות של המנהלים? בינתיים עוד לא ידוע.
בכל מקרה, פורד לא יכולה למכור את המניות בינתיים. היא תצטרך להמתין עד לחודש מאי, ככל הנראה אזור תחילת החודש) לפני שתוכל למכור מניות של ריוויאן. ועד אז? מניית ריוויאן עשויה לעלות או ליפול עוד הרבה.
ומה אומרים הדוחות הכספיים?
פורד דיווחה ברבעון הקודם על רווח מתואם של 51 סנט למניה, אמנם מדובר בירידה של 15.4% לעומת הרבעון המקביל אך בכמעט פי 2 מצפי האנליסטים שעמד על 27 סנט למניה. ההכנסות עמדו על 35.7 מיליארד דולר, ירידה של 4.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד - אבל גבוה מהצפי ל-32.5 מיליארד דולר.
החברה גם העלתה תחזיות לשנה כולה כאשר היא צופה כעת כי ה-EBITA המתואם לשנה כולה יעמוד בטווח של 10.5-11.5 מיליארד דולר, זאת לעומת תחזית קודמת לטווח שבין 9-10 מיליארד דולר. החברה גם סבורה כי המכירות יגדלו ב-30% ביחס למחצית הראשונה של השנה, והחזירה את חלוקת הדיבידנד, בעקבות מה שהיא מכנה "סביבה משופרת באופן ניכר" עבור אספקת המוליכים למחצה בעולם.
לקריאה נוספת:
>>> פורד מכה את התחזיות ועולה באפטר מרקט ב-4%
>>> פורד קונה פורד - יו"ר החברה רוכש 2 מיליון מניות בשווי של 20 מ' ד'
>>> המהפך של פורד - מניית הרכב הצומחת ביותר ב-2021 (כן, יותר מטסלה)
- 2.רק מזומן 20/01/2022 02:52הגב לתגובה זוכמו שטסלה לא שווה טריליון.
- 1.דליק 19/01/2022 20:26הגב לתגובה זופורד , חברה שמוכרת מכוניות 100 שנה שוויה 98 מיליארד. ריוויאן , חברה שלא מכרה עדיין גלגלשל רכב הונפקה לפי שווי 77 מיליארד דולר. אם זה לא טירוף כלכלי אז מה זה ? ריוויאן לא שווה יותר ממיליארד שזה שווי מניה בשער 10 דולר

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
.jpg)