פורד רכב
צילום: Istock

פורד תרשום רווח של 8.2 מיליארד דולר על ריוויאן - אבל נופלת ב-4% בוול סטריט. זו הסיבה

מדובר ברווח עצום לפורד, ששווי השוק שלה עמד הבוקר על 98 מיליארד דולר. אלא שהסיפור נמצא בפרטים הקטנים, ובמקרה הזה - בנפילה החופשית בערך המניה של ריוויאן עצמה, מה שעלול לגרום לפורד לרשום הפסד של 2 מיליארד דולר ברבעון הבא. מה יקבע לאן תלך המניה?
נתנאל אריאל | (2)
נושאים בכתבה פורד ריוויאן

חברת הרכבים פורד FORD MOTOR (סימול: F) מדווחת כי היא צפויה לרשום ברבעון הקרוב רווח עצום של 8.2 מיליארד דולר על השקעתה בחברת הרכב החשמלי ריוויאן  RIVIAN AUTOMOTIVE.

פורד, שהשקיעה בריוויאן ב-2019 500 מיליון דולר, מחזיקה ב-12% ממניות רכבת הטנדרים החשמליים שהונפקה בחודש נובמבר האחרון לפי שווי של כ-77 מיליארד דולר ואף הכפילה את שוויה תוך זמן קצר - אלא שמאז היא שינתה כיוון, התרסקה ב-57% וכבר נסחרת תמורת 65 מיליארד דולר, נמוך מהשווי בהנפקה.

בכל מקרה, מדובר ברווח משמעותי מאוד גם לחברה בסדר הגודל של הענקית פורד. כדי לסבר את האוזן - פורד כולה נסחרת (לפני הירידה היום) לפי שווי שוק של 98 מיליארד דולר, כלומר כ-8% מהשווי של פורד כולה, כשכדאי לציין כי מניית פורד עצמה זינקה ב-12 החודשים האחרונים ב-120%.

אלה לא הרווחים היחידים שפורד תדווח עליהם. הדוחות המלאים יתפרסמו ב-3 בפברואר הקרוב, ופורד צפויה לדווח גם על רווח מחשבונאות פנסיה של 3.5 מיליארד דולר, רווח ממיסוי של 3.6 מיליארד דולר ומנגד - הפסד של 1.7 מיליארד דולר בהקשר להחזרי חובות.

אבל העובדה שפורד מדווחת על רווח כזה לא מעלה היום את מחיר המניה - אלא דווקא מורידה אותה ב-4%. הסיבה היא כי האמת היא שהמשקיעים כבר עשו את המתמטיקה לבד. הם ידעו שפורד מחזיקה בכ-100 מיליון מניות ושהיא נכנסה מוקדם להשקעה בריוויאן ועשו לבד את החישוב. כלומר, המשקיעים כבר ידעו לחזות את הרווח המשוער שפורד תעשה על ריוויאן ולא מתרגשים מההודעה.

הסיבה לירידה - מה יקרה בהמשך

אוקי, אז הם לא מתרגשים, אבל זו עדיין לא סיבה שהמניה תרד ותמחק שווי שוק של 4 מיליארד דולר. 

למעשה, השאלה כעת היא מה מתכננים בפורד לעשות עם המניות של ריוויאן. שווי ההחזקה של פורד בחברה עמד בסוף שנת 2021 על כ-10 וחצי מיליארד דולר, כאשר ריוויאן נסחרה בשער של קצת יותר מ-100 דולר למניה, כאשר רק בחודש נובמבר היא כבר הספיקה לזנק לשער של 172 דולר למניה.

אלא שהבעיה היא שמאז הזינוק המדהים, שלא לומר המהיר מדי בדומה למניות חדשות שהונפקו ונפלו בינתיים, גם מניית ריוויאן התרסקה ב-57% למחיר של 73 דולר למניה, כלומר שווי השוק שלה נכון להיום עומד על כ-65 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הסיבות לנפילה מגוונות: בעיות בשרשרת האספקה, בעיות ייצור, או סתם שוק שעלה יותר מדי וכעת מתממש. 

במילים פשוטות, נכון לעכשיו החלק של פורד בריוויאן כבר לא שווה 10 וחצי מיליארד דולר אלא 7.5 מיליארד דולר, והמשמעות היא שאמנם בדוחות לרבעון הרביעי של 2021 היא פורד תרשום את הרווח של אותם 8 מיליארד דולר, אבל ברבעון העוקב היא תצטרך (נכון לעכשיו) להכיר בהפסד של 2 מיליארד דולר.

מתי הנהלת פורד תוכל להצהיר על כוונותיה בקשר למניית ריוויאן?

לכן, כמו שהרווח שפורד דיווחה עליו לא מעלה את המניה, גם ההפסד הזה לא יוריד אותה. מה שכעת יסמן את כיוון מניית פורד (בהקשר של ריוויאן) הוא בעיקר החלטה של הנהלת פורד אם להמשיך להחזיק את מניות ריוויאן או למכור אותם. מה התוכניות של המנהלים? בינתיים עוד לא ידוע.

בכל מקרה, פורד לא יכולה למכור את המניות בינתיים. היא תצטרך להמתין עד לחודש מאי, ככל הנראה אזור תחילת החודש) לפני שתוכל למכור מניות של ריוויאן. ועד אז? מניית ריוויאן עשויה לעלות או ליפול עוד הרבה.

ומה אומרים הדוחות הכספיים?

פורד דיווחה ברבעון הקודם על רווח מתואם של 51 סנט למניה, אמנם מדובר בירידה של 15.4% לעומת הרבעון המקביל אך בכמעט פי 2 מצפי האנליסטים שעמד על 27 סנט למניה. ההכנסות עמדו על 35.7 מיליארד דולר, ירידה של 4.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד - אבל גבוה מהצפי ל-32.5 מיליארד דולר. 

החברה גם העלתה תחזיות לשנה כולה כאשר היא צופה כעת כי ה-EBITA המתואם לשנה כולה יעמוד בטווח של 10.5-11.5 מיליארד דולר, זאת לעומת תחזית קודמת לטווח שבין 9-10 מיליארד דולר. החברה גם סבורה כי המכירות יגדלו ב-30% ביחס למחצית הראשונה של השנה, והחזירה את חלוקת הדיבידנד, בעקבות מה שהיא מכנה "סביבה משופרת באופן ניכר" עבור אספקת המוליכים למחצה בעולם.

לקריאה נוספת:

>>> פורד מכה את התחזיות ועולה באפטר מרקט ב-4%

>>> פורד קונה פורד - יו"ר החברה רוכש 2 מיליון מניות בשווי של 20 מ' ד'

>>> המהפך של פורד - מניית הרכב הצומחת ביותר ב-2021 (כן, יותר מטסלה)

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רק מזומן 20/01/2022 02:52
    הגב לתגובה זו
    כמו שטסלה לא שווה טריליון.
  • 1.
    דליק 19/01/2022 20:26
    הגב לתגובה זו
    פורד , חברה שמוכרת מכוניות 100 שנה שוויה 98 מיליארד. ריוויאן , חברה שלא מכרה עדיין גלגלשל רכב הונפקה לפי שווי 77 מיליארד דולר. אם זה לא טירוף כלכלי אז מה זה ? ריוויאן לא שווה יותר ממיליארד שזה שווי מניה בשער 10 דולר
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


טויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרןטויוטה קורולה - הפעם יפנית אמיתית. צילון יצרן

הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על חזרתה של הקורולה לשוק באמצעות ייבוא הרכב ממפעלי טויוטה ביפן. הקורולה נעדרת מהשוק כמעט שנתיים מאחר והיא היתה מגיעה לשוק הישראלי ממפעלי טויוטה בטורקיה, שהכריזה על חרם כלכלי על ישראל אחרי ה 7.10. 

עדיין אין מחיר לרמות הגימור השונות

יואב פולס |

יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל הודיעה על שיווק מחדש של הטויוטה קורולה המבוקשת. הטויוטה קורולה שנעדרת מהשוק כמעט במשך שנתיים עקב החרם הכלכלי שהטיל נשיא טורקיה על ישראל אחרי טבח השבעה באוקטובר 2023, חוזרת לשוק הישראלי, ישירות מהמפעל ביפן.

הטויוטה קורולה שהחזיקה ביקושים יציבים בעיקר מציי הרכב, אבל לא רק, השאירה את הזירה ריקה למתחרה הגדולה שלה היונדאי אלנטרה ההיברידית. ביוניון מוטורס הצליחו לחפות מעט על העדרותה של הקורולה מהשוק באמצעות הטויוטה קורולה קרוס, אבל טוב ככל שתיהיה הקורולה קרוס לא באמת הצליחה למלא את החסר.

נזכיר כי במקביל להיעדרות של הקורולה מהשוק, גם הטויוטה CHR נעדרת מהשוק מאותה הסיבה בדיוק.


טויוטה קורולה, עכשיו יפנית אמיתית. צילום יצרן

עם הטלת החרם, וכאשר היה ברור כי מדובר באירוע מתמשך, זה היה רק עניין של זמן עד שיגיעו לישראל קורולות ממפעלים אחרים. ייבוא הקורולה ממקורות אחרים הביא עימו גם בעיות אחרות, כמו עלויות שילוח ימי מיפן (לעומת מטורקיה) ובעיקר מציאת חלון הייצור אצל היצרנית שניתן יהיה להקצות לשוק הישראלי, כאשר ייצור כלי הרכב מתוכנן קדימה חודשים ארוכים ולמעלה מכך.

עם זאת, זה היה עניין של זמן, ועתה כאמור הקורולה חוזרת ממפעלי טויוטה ביפן, כאשר בחברה מציינים כי מדובר במפעל טקאוטה שנחשב לאחד המפעלים האיקוניים של היצרנית היפנית. כל הקורולות שיגיעו ממפעל זה יסומנו בנוסף תווית איכות "Japan Made".