המהפך של פורד - מניית הרכב הצומחת ביותר ב-2021 (כן, יותר מטסלה)
טסלה TESLA INC והיושב ראש הצבעוני שלה עושים הרבה כותרות מדי יום, אך גם בעולם האמיתי בו צריך לייצר ולמכור מכוניות הם פועלים לא רע. מסירות שצומחות בקצב מדהים, בניית מפעלים ועוד. השוק מתגמל בנדיבות והיא הפכה להיות חברת הרכב בעלת שווי השוק הגדול ביותר ובפער עצום.
אבל מסתבר, שלפחות השנה, יש חברת רכב אחרת שהצליחה לעקוף אותה מבחינת תשואה. חברה שנראית זקנה ואפורה בהרבה ולעיתים קרובות היה נראה שזמנה עבר והיא בדרך לאבדון (משבר 2008), אך מתחת לפני השטח עברה בשנתיים האחרונות מהפך מדהים שבא לידי ביטוי בצורה ברורה במחיר המניה. מניית חברת פורד FORD MOTOR , יצרנית הרכב הוותיקה מ"עיר הבוכנות", דטרויט, זינקה בשנה האחרונה ב-140% למחירי שיא של יותר מעשרים שנה. מאז מונה המנכ"ל הוותיק ג'ים פיירלי (Jim Farely) לפני 15 חודשים בלבד להוביל את החברה זינקה המניה ביותר מ-200%. גם את שנת 2022 פותחת מניית החברה ברגל ימין עם זינוק של יותר מ-4%. התשואה השנתית בשנה שעברה מציבה אותה לא רק מעל חברת טסלה, ומעל יריבתה ההיסטורית ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , אלא בראש כל ענף יצרניות הרכב. וזאת למרות דיווחים על קשיים בייצור עקב המחסור בשבבים, ולמרות התחרות העזה בשוק.
המנכ"ל החדש בעל ניסיון רב השנים בתעשיית הרכב חולל מהפך בחברה עם הגעתו. תחילה הבטיח להיות שקוף יותר ביחסים עם המשקיעים עם דו"ח חודשי על המכירות ולא היסס לעשות זאת גם כאשר המכירות נפלו. זאת בניגוד למגמה ההפוכה בתעשייה שהתרחשה שנה קודם לכן בהובלת ג'נרל מוטורס לעבור לדיווח רבעוני בלבד. שקיפות ופתיחות מול המשקיעים הם מפתח מרכזי ביצירת יחסי אמון שמתמגלים את החברה בהמשך.
אבל המהפך היותר משמעותי שהוביל הוא ההתמקדות בשוק הרכב החשמלי. הוא הפנה יותר ויותר משאבים לטובת התחום המבטיח, ואף השיק את מודל ה-F-150 שהוא הרכב הראשון של פורד שהוא חשמלי לחלוטין. בהמשך באו דגמים נוספים, היברידים וחשמליים. בינואר 2021, לפני שנה, אמר: "אנחנו מבצעים את התוכנית שלנו ונמשיך לעשות זאת כך שלכל עסק בפורטפוליו שלנו יהיה עתיד בר קיימא. אם אין הדבר כך, נבנה אותו מחדש".
- ביזארי: תאונה בין שני כלי רכב אוטונומיים בלוס אנג'לס
- הצפיפות בכבישים: מתחילת המילניום זינוק של פי 2.2 בכמות הרכבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בספטמבר 2021 הכריז המנכ"ל המוכשר על תוכנית השקעה בגובה 11.4 מיליארד דולר במעבר לרכב חשמלי. התוכנית כוללת את המפעל הגדול בהיסטוריה של החברה בטנסי ושני מפעלי בטריות בקנטקי. המנכ"ל אמר שהוא יבנה מכוניות עם "אפס פליטות" והביע תקווה להגיע לכך שעד שנת 2030 מחצית מהמכוניות בייצור החברה יעמדו בסטנדרט הזה. "זהו הרגע שלנו, ההשקעה הכי גדולה בהיסטוריה שלנו מאז ומעולם - כדי לבנות עתיד טוב יותר בשביל אמריקה. אנו עומדים למכור הרבה מכוניות פורצות דרך" אמר.
עוד צעד שהראה את נחישות החברה להתקדם לעבר עתיד חשמלי הוא הפרידה המפתיעה מהסטארט אפ בו היא מושקעת - חברת ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE . תחילה תכננו שתי החברות לפעול ביחד בתחום הרכב החשמלי. פורד מושקעת בחברה עוד מלפני היותה ציבורית וגם לאחר ההנפקה היא מחזיקה ב-12% ממניות החברה. ההחלטה על הפרידה הייתה בהחלט מפתיעה כיון שרוויאן הייתה במומנטום מצוין ונראתה כ"קיצור דרך" לפורד להנות משוק הרכב החשמלי. האנליסטים תהו מה עומד מאחורי הפרידה המתוקשרת. אך מה שהתברר בהמשך הוא שההחלטה, שבאה מעיקר מהצד של פורד, סימנה את כוונתה להסתער בכל הכוח על שוק המכוניות החשמליות לבדה. המנכ"ל הביע את ביטחונו שאנו "הולכים לנצח את המרוץ לרכב חשמלי" כהסבר לסיום שיתוף הפעולה עם ריוויאן.
התגובה ביום שאחרי הייתה ירידה קלה לפורד וזינוק לריוויאן, אך מאז השוק הראה שהוא מאמין בנחישות של פורד ובתוכניותיה, וביכולת שלה לנצח במרוץ הזה. מכירות הרכבים החשמליים של פורד מרקיעות שחקים וחלק מהדגמים אף סוחטים השוואות מחמיאות לרכבים של טסלה (שעדיין, יש לציין, שולטים בשוק ללא עוררין). הזינוק היומי הגבוה ביותר במנייה התרחש בחודש שעבר ב-10 לדצמבר לאחר שמנכ"ל החברה הודיע בטוויטר כי בכוונת החברה לשלש את ייצור הדגם החשמלי לחלוטין המוסטנג מאך E (המתחרה בטסלה מודל Y) ליותר מ-200 אלף יחידות בשנה בארצות הברית ואירופה עד שנת 2023, וזאת לאחר שיום קודם לכן הוא הודיע כי החברה נאלצה לעצור את ההזמנות לדגם ה F-150 לאחר שאלו עברו את ה-200 אלף. המניה הגיבה בזינוק יומי של 9.6% לבשורות. בסוף דצמבר החלה החברה למכור את הדגם הלוהט גם בסין - אחד משווקי הרכב החשובים בעולם.
- הבנק המרכזי של צרפת מוריד תחזיות
- אפל תחזור למסלול? סימנים חיוביים ראשונים לביקוש לאייפון 17
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
כדי להתגבר על משבר השבבים הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם חברת ייצור השבבים GlobalFoundries כשיותר ויותר חברות רכב מנסות להבטיח לעצמם שליטה על האספקה של המשאב החשוב
התוצאות לא אחרו להגיע גם לשורה התחתונה. בדוחות הרבעון השלישי שפורסמו בסוף אוקטובר החברה הציגה שורת רווח גבוהה פי 2 מתחזיות האנליסטים והעלתה את התחזיות להמשך. גם יום זה לווה בזינוק של 8.7% במחיר המניה.
פורד, להבדיל מחברות רכב חשמלי צעירות יותר, נהנית מחשבונות מאוזנים, יכולת ייצור ושיווק מוכחים ושווי שוק הגיוני. אם השוק אכן מעריך חברות רכב חשמלי בצורה אחרת, כנראה שלפורד מגיעה התייחסות מחודשת שמשאירה עוד הרבה בשר למניה.
אדם גו'נאס, אנליסט מורגן סטנלי, אמר בהתייחסו לשנה המופלאה שעברה על פורד: "זו הייתה באמת שנה פורצת דרך עבור פורד... השנה החשובה ביותר מבחינה אסטרטגית לפורד מאז המשבר הפיננסי".
ביחס לעתיד האנליסטים כנראה עדיין סקפטיים. על פי אתר Yahoo מתוך 24 האנליסטים המסקרים את המניה 18 מעניקים לה המלצת החזק בלבד לעומת 4 בלבד שממליצים בקניה. 2 נוספים בעמדת תשואת חסר. באתר CNN לעומת זאת נספרו 11 אנליסטים עם המלצת קניה, 2 עם תשואת יתר ורק 7 עם המלצת החזק. שניים מחזיקים בהמלצת מכירה.
יש לזכור גם את הסיכונים של החברה בפרט ושל שוק הרכב בכלל. פורד פועלת בשוק תחרותי מאד כאשר לא מעט ממתחרותיה המסורתיות מובילות עליה מבחינת מכירות ומבחינת שווי שוק. יש לזכור כי תעשיית הרכב לא פינקה את המשקיעים לאורך השנים. בדומה לתעשיית התעופה ייצור רכבים דורש משאבים רבים והוצאות הון על התחדשות מתמדת, והתחרות על קהל הצרכנים לא מאפשרת מתח רווחים גבוה. אין לאף חברה חפיר משמעותי שבאמת מהווה אתגר למתחרות, אולי מלבד טסלה. בהסתכלות על הטווח הארוך נראה שמדד ה-SP500 הניב תשואה של 1100% על פני 30 שנה, בעוד חברת הרכב הטובה ביותר, טויוטה מוטורס TOYOTA MOTOR CORP , מזדנבת מאחור עם 600% בלבד.
בנוסף, המעבר המדובר לרכבים חשמליים הוא מהפך גדול שטרם הושלם, וטומן בחובו, כמו כל מהפך כל כך דראסטי, סיכונים לא מעטים. כרגע טסלה מובילה את השוק ביד רמה הן מבחינת מכירות והן מבחינת פיתוח טכנולוגי ולא יהיה קל דווקא לפורד לסגור את הפער.
ובכל זאת הסתכלות על השנה האחרונה ועל פועלו של המנכ"ל הנמרץ מעניקה תקווה שעתידה של החברה הוותיקה עוד לפניה, ויתכן שהמהפך המופלא שעובר עליה ימשיך להוביל אותה גם בשנים הקרובות.
- 3.רועי 09/01/2022 07:50הגב לתגובה זואבל בעיקר בחברות אמריקאיות ..זה שיש להן חוב עצום שרק עולה כל שנה. הם מוכרים רכבים באחוז מימון מאוד גבוה ללקוחות ולכן החוב אבל אם תסכלו במאזנים זה רק צומח. ברגע שיהיה משבר הם יפגעו כלכלית חזק מאוד. המעבר לרכב חשמלי חשוב אבל זה בא על חשבון רכבי בנזין שהם מוכרים ככה שזה לא משנה מבחינת רווחים זה רק נראה טוב למשקיעים כי רכב חשמלי זה העתיד ,בסופו של דבר מבחינת עשיית כסף הם חלשים.
- 2.נחום 04/01/2022 20:30הגב לתגובה זומי שמבין במכוניות , יודע שפורד יש לה את הנסיעה הכי נעימה שיש ,
- 1.Bond james Bond 04/01/2022 19:32הגב לתגובה זורק טסלה

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

טראמפ: תפסיקו לדווח רבעונית
בפוסט שפרסם ב-Truth Social, קורא נשיא ארה״ב לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות ולהסתפק בדיווח חצי-שנתי; לטענתו, בכפוף לאישור ה-SEC, שינוי כזה יציב את החברות האמריקאיות בעמדה תחרותית יותר מול סין, יחסוך כסף ויאפשר למנהלים להתמקד בניהול במקום ביעדים קצרי טווח
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצהיר כי יש לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות בארה"ב ולהסתפק בדיווח פעמיים בשנה. בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו, Truth Social, הסביר טראמפ כי השינוי, בכפוף לאישור רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), עשוי לחסוך עלויות לחברות, להפחית את העומס הרגולטורי ולאפשר להנהלות להתמקד בניהול אסטרטגי של עסקיהן במקום במרדף אחר עמידה ביעדים קצרי טווח.
טראמפ השווה בין המודל האמריקאי, הנשען על דיווחים רבעוניים (טפסי 10-Q) ועל דוח שנתי מלא (10-K), לבין סין, שלדבריו מתכננת את מהלכיה
העסקיים לטווחים של 50-100 שנה. "לא טוב שחברות אמריקאיות נאלצות לרדוף אחרי מספרים רבעוניים במקום לחשוב לטווח ארוך," כתב. הוא ציין כי מעבר לדיווח חצי-שנתי יעניק לחברות גמישות, יפחית את ההוצאות הניהוליות ויאפשר להן לתכנן לטווח רחב יותר.
כיום, חובת הדיווח הרבעוני נועדה להבטיח שקיפות לציבור המשקיעים, לספק מידע פיננסי עדכני ושוויוני, ולחזק את אמון השוק. ה-SEC מבהירה כי הדיווחים התכופים נועדו ליצור "מגרש משחקים שוויוני" בין משקיעים פנימיים לחיצוניים. עם זאת, טראמפ הדגיש כי הניסיון הבינלאומי מצביע על כך שניתן לוותר על החובה, היות ובאיחוד האירופי ובבריטניה כבר בוטלה חובת הדיווח הרבעוני, וחברות נדרשות להציג דו"חות חצי-שנתיים ושנתיים בלבד, במטרה לעודד תכנון ארוך טווח.
המהלך של טראמפ עשוי להשפיע דרמטית על מבנה שוק ההון האמריקאי:
מצד אחד, הוא עשוי להקל על חברות ולהקטין את הלחץ התקשורתי והפיננסי סביב כל רבעון; מצד שני, הוא עלול לפגוע בשקיפות ובזרימת המידע למשקיעים ולגרום לחשש מפני עלייה בפערי מידע ובסיכון למשקיעים הקטנים. מומחים מדגישים כי בעוד שחברות גדולות יכולות לנהל תקשורת ישירה
עם שוק ההון גם ללא דיווח רבעוני, עבור חברות קטנות ובינוניות שקיפות שוטפת היא קריטית למשיכת הון ואמון משקיעים. הצעת טראמפ מגיעה על רקע העובדה שהוא עצמו מחזיק בשליטה ברשת Truth Social, שהפכה לחברה ציבורית ב-2024 באמצעות מיזוג עם SPAC. בכך עולה השאלה האם ליוזמה
יש גם אינטרסים עסקיים ישירים, לצד הרצון המוצהר לשנות את כללי המשחק בוול סטריט.