המהפך של פורד - מניית הרכב הצומחת ביותר ב-2021 (כן, יותר מטסלה)
טסלה TESLA INC והיושב ראש הצבעוני שלה עושים הרבה כותרות מדי יום, אך גם בעולם האמיתי בו צריך לייצר ולמכור מכוניות הם פועלים לא רע. מסירות שצומחות בקצב מדהים, בניית מפעלים ועוד. השוק מתגמל בנדיבות והיא הפכה להיות חברת הרכב בעלת שווי השוק הגדול ביותר ובפער עצום.
אבל מסתבר, שלפחות השנה, יש חברת רכב אחרת שהצליחה לעקוף אותה מבחינת תשואה. חברה שנראית זקנה ואפורה בהרבה ולעיתים קרובות היה נראה שזמנה עבר והיא בדרך לאבדון (משבר 2008), אך מתחת לפני השטח עברה בשנתיים האחרונות מהפך מדהים שבא לידי ביטוי בצורה ברורה במחיר המניה. מניית חברת פורד FORD MOTOR , יצרנית הרכב הוותיקה מ"עיר הבוכנות", דטרויט, זינקה בשנה האחרונה ב-140% למחירי שיא של יותר מעשרים שנה. מאז מונה המנכ"ל הוותיק ג'ים פיירלי (Jim Farely) לפני 15 חודשים בלבד להוביל את החברה זינקה המניה ביותר מ-200%. גם את שנת 2022 פותחת מניית החברה ברגל ימין עם זינוק של יותר מ-4%. התשואה השנתית בשנה שעברה מציבה אותה לא רק מעל חברת טסלה, ומעל יריבתה ההיסטורית ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , אלא בראש כל ענף יצרניות הרכב. וזאת למרות דיווחים על קשיים בייצור עקב המחסור בשבבים, ולמרות התחרות העזה בשוק.
המנכ"ל החדש בעל ניסיון רב השנים בתעשיית הרכב חולל מהפך בחברה עם הגעתו. תחילה הבטיח להיות שקוף יותר ביחסים עם המשקיעים עם דו"ח חודשי על המכירות ולא היסס לעשות זאת גם כאשר המכירות נפלו. זאת בניגוד למגמה ההפוכה בתעשייה שהתרחשה שנה קודם לכן בהובלת ג'נרל מוטורס לעבור לדיווח רבעוני בלבד. שקיפות ופתיחות מול המשקיעים הם מפתח מרכזי ביצירת יחסי אמון שמתמגלים את החברה בהמשך.
אבל המהפך היותר משמעותי שהוביל הוא ההתמקדות בשוק הרכב החשמלי. הוא הפנה יותר ויותר משאבים לטובת התחום המבטיח, ואף השיק את מודל ה-F-150 שהוא הרכב הראשון של פורד שהוא חשמלי לחלוטין. בהמשך באו דגמים נוספים, היברידים וחשמליים. בינואר 2021, לפני שנה, אמר: "אנחנו מבצעים את התוכנית שלנו ונמשיך לעשות זאת כך שלכל עסק בפורטפוליו שלנו יהיה עתיד בר קיימא. אם אין הדבר כך, נבנה אותו מחדש".
- ככה קרטל הרכב עובד עלינו; 9 שנים לרפורמה: אין תחרות, הרווחיות חריגה
- ביזארי: תאונה בין שני כלי רכב אוטונומיים בלוס אנג'לס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בספטמבר 2021 הכריז המנכ"ל המוכשר על תוכנית השקעה בגובה 11.4 מיליארד דולר במעבר לרכב חשמלי. התוכנית כוללת את המפעל הגדול בהיסטוריה של החברה בטנסי ושני מפעלי בטריות בקנטקי. המנכ"ל אמר שהוא יבנה מכוניות עם "אפס פליטות" והביע תקווה להגיע לכך שעד שנת 2030 מחצית מהמכוניות בייצור החברה יעמדו בסטנדרט הזה. "זהו הרגע שלנו, ההשקעה הכי גדולה בהיסטוריה שלנו מאז ומעולם - כדי לבנות עתיד טוב יותר בשביל אמריקה. אנו עומדים למכור הרבה מכוניות פורצות דרך" אמר.
עוד צעד שהראה את נחישות החברה להתקדם לעבר עתיד חשמלי הוא הפרידה המפתיעה מהסטארט אפ בו היא מושקעת - חברת ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE . תחילה תכננו שתי החברות לפעול ביחד בתחום הרכב החשמלי. פורד מושקעת בחברה עוד מלפני היותה ציבורית וגם לאחר ההנפקה היא מחזיקה ב-12% ממניות החברה. ההחלטה על הפרידה הייתה בהחלט מפתיעה כיון שרוויאן הייתה במומנטום מצוין ונראתה כ"קיצור דרך" לפורד להנות משוק הרכב החשמלי. האנליסטים תהו מה עומד מאחורי הפרידה המתוקשרת. אך מה שהתברר בהמשך הוא שההחלטה, שבאה מעיקר מהצד של פורד, סימנה את כוונתה להסתער בכל הכוח על שוק המכוניות החשמליות לבדה. המנכ"ל הביע את ביטחונו שאנו "הולכים לנצח את המרוץ לרכב חשמלי" כהסבר לסיום שיתוף הפעולה עם ריוויאן.
התגובה ביום שאחרי הייתה ירידה קלה לפורד וזינוק לריוויאן, אך מאז השוק הראה שהוא מאמין בנחישות של פורד ובתוכניותיה, וביכולת שלה לנצח במרוץ הזה. מכירות הרכבים החשמליים של פורד מרקיעות שחקים וחלק מהדגמים אף סוחטים השוואות מחמיאות לרכבים של טסלה (שעדיין, יש לציין, שולטים בשוק ללא עוררין). הזינוק היומי הגבוה ביותר במנייה התרחש בחודש שעבר ב-10 לדצמבר לאחר שמנכ"ל החברה הודיע בטוויטר כי בכוונת החברה לשלש את ייצור הדגם החשמלי לחלוטין המוסטנג מאך E (המתחרה בטסלה מודל Y) ליותר מ-200 אלף יחידות בשנה בארצות הברית ואירופה עד שנת 2023, וזאת לאחר שיום קודם לכן הוא הודיע כי החברה נאלצה לעצור את ההזמנות לדגם ה F-150 לאחר שאלו עברו את ה-200 אלף. המניה הגיבה בזינוק יומי של 9.6% לבשורות. בסוף דצמבר החלה החברה למכור את הדגם הלוהט גם בסין - אחד משווקי הרכב החשובים בעולם.
- AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
- אפולו נסוגה מהעסקה - פאפא ג'ונס צונחת ב־20%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כדי להתגבר על משבר השבבים הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם חברת ייצור השבבים GlobalFoundries כשיותר ויותר חברות רכב מנסות להבטיח לעצמם שליטה על האספקה של המשאב החשוב
התוצאות לא אחרו להגיע גם לשורה התחתונה. בדוחות הרבעון השלישי שפורסמו בסוף אוקטובר החברה הציגה שורת רווח גבוהה פי 2 מתחזיות האנליסטים והעלתה את התחזיות להמשך. גם יום זה לווה בזינוק של 8.7% במחיר המניה.
פורד, להבדיל מחברות רכב חשמלי צעירות יותר, נהנית מחשבונות מאוזנים, יכולת ייצור ושיווק מוכחים ושווי שוק הגיוני. אם השוק אכן מעריך חברות רכב חשמלי בצורה אחרת, כנראה שלפורד מגיעה התייחסות מחודשת שמשאירה עוד הרבה בשר למניה.
אדם גו'נאס, אנליסט מורגן סטנלי, אמר בהתייחסו לשנה המופלאה שעברה על פורד: "זו הייתה באמת שנה פורצת דרך עבור פורד... השנה החשובה ביותר מבחינה אסטרטגית לפורד מאז המשבר הפיננסי".
ביחס לעתיד האנליסטים כנראה עדיין סקפטיים. על פי אתר Yahoo מתוך 24 האנליסטים המסקרים את המניה 18 מעניקים לה המלצת החזק בלבד לעומת 4 בלבד שממליצים בקניה. 2 נוספים בעמדת תשואת חסר. באתר CNN לעומת זאת נספרו 11 אנליסטים עם המלצת קניה, 2 עם תשואת יתר ורק 7 עם המלצת החזק. שניים מחזיקים בהמלצת מכירה.
יש לזכור גם את הסיכונים של החברה בפרט ושל שוק הרכב בכלל. פורד פועלת בשוק תחרותי מאד כאשר לא מעט ממתחרותיה המסורתיות מובילות עליה מבחינת מכירות ומבחינת שווי שוק. יש לזכור כי תעשיית הרכב לא פינקה את המשקיעים לאורך השנים. בדומה לתעשיית התעופה ייצור רכבים דורש משאבים רבים והוצאות הון על התחדשות מתמדת, והתחרות על קהל הצרכנים לא מאפשרת מתח רווחים גבוה. אין לאף חברה חפיר משמעותי שבאמת מהווה אתגר למתחרות, אולי מלבד טסלה. בהסתכלות על הטווח הארוך נראה שמדד ה-SP500 הניב תשואה של 1100% על פני 30 שנה, בעוד חברת הרכב הטובה ביותר, טויוטה מוטורס TOYOTA MOTOR CORP , מזדנבת מאחור עם 600% בלבד.
בנוסף, המעבר המדובר לרכבים חשמליים הוא מהפך גדול שטרם הושלם, וטומן בחובו, כמו כל מהפך כל כך דראסטי, סיכונים לא מעטים. כרגע טסלה מובילה את השוק ביד רמה הן מבחינת מכירות והן מבחינת פיתוח טכנולוגי ולא יהיה קל דווקא לפורד לסגור את הפער.
ובכל זאת הסתכלות על השנה האחרונה ועל פועלו של המנכ"ל הנמרץ מעניקה תקווה שעתידה של החברה הוותיקה עוד לפניה, ויתכן שהמהפך המופלא שעובר עליה ימשיך להוביל אותה גם בשנים הקרובות.
- 3.רועי 09/01/2022 07:50הגב לתגובה זואבל בעיקר בחברות אמריקאיות ..זה שיש להן חוב עצום שרק עולה כל שנה. הם מוכרים רכבים באחוז מימון מאוד גבוה ללקוחות ולכן החוב אבל אם תסכלו במאזנים זה רק צומח. ברגע שיהיה משבר הם יפגעו כלכלית חזק מאוד. המעבר לרכב חשמלי חשוב אבל זה בא על חשבון רכבי בנזין שהם מוכרים ככה שזה לא משנה מבחינת רווחים זה רק נראה טוב למשקיעים כי רכב חשמלי זה העתיד ,בסופו של דבר מבחינת עשיית כסף הם חלשים.
- 2.נחום 04/01/2022 20:30הגב לתגובה זומי שמבין במכוניות , יודע שפורד יש לה את הנסיעה הכי נעימה שיש ,
- 1.Bond james Bond 04/01/2022 19:32הגב לתגובה זורק טסלה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
amdAMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
חברת השבבים AMD Advanced Micro Devices -3.7% הציגה תוצאות לרבעון שלישי חזקות מהצפוי והעניקה תחזית אופטימית להמשך השנה, כשהיא נהנית מהביקוש הגואה לשבבי בינה מלאכותית ומחוזקת בעסקאות ענק עם OpenAI ואורקל. המניה ירדה ב-2% במסחר המאוחר לאחר פרסום הדוחות.
ברבעון השלישי רשמה AMD הכנסות של 9.25 מיליארד דולר, לעומת תחזית אנליסטים של 8.74 מיליארד דולר, ורווח נקי למניה של 1.20 דולר, מעל הציפיות שעמדו על 1.17 דולר. המנכ"לית ליסה סו אמרה כי זה היה “רבעון יוצא מן הכלל”, שבו נרשמה צמיחה רחבה בכל קווי המוצרים, ובהם המעבדים ממשפחות EPYC ו־Ryzen וכן מאיצי ה־AI מסדרת Instinct. לדבריה, “השילוב בין תחום המחשוב המתפתח במהירות לפעילות מרכזי הנתונים בתחום הבינה המלאכותית מעלה אותנו לשלב חדש של צמיחה”.
החטיבה החזקה ביותר של AMD הייתה זו של מרכזי הנתונים, שהכנסותיה זינקו ל־4.3 מיליארד דולר, מעל הצפי של 4.1 מיליארד, ולעומת 3.5 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הביקוש לשבבים ייעודיים לעומסי עבודה של בינה מלאכותית ממשיך להניע את התחום ולחזק את מעמדה של החברה מול המתחרות. חטיבת המחשוב האישי, הכוללת שבבים למחשבים ניידים ונייחים, הציגה הכנסות של 2.9 מיליארד דולר לעומת תחזית של 2.6 מיליארד. גם חטיבת הגיימינג הציגה תוצאות טובות עם הכנסות של 1.3 מיליארד דולר, מעל הצפי של 1.1 מיליארד.
AMD צופה לרבעון הרביעי הכנסות בטווח של 9.3 עד 9.9 מיליארד דולר, מעל תחזית האנליסטים שעמדה על 9.21 מיליארד. אם התחזית תתממש, מדובר בהמשך ישיר לקצב הצמיחה המואץ של החברה ברבעונים האחרונים. ליסה סו ציינה כי התחזית “משקפת את ההתרחבות המהירה של תחום ה־AI בחברה ואת המעבר ממוצרים בודדים לפתרונות רחבי היקף למרכזי נתונים”.
- ווסטרן דיגיטל קופצת לאחר דוחות חזקים - הביקוש לאחסון נתונים מזניק את הרווחיות
- שברון מול אקסון: שתי ענקיות הנפט נפגעו ממחירי הנפט והשוק בחר צד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה דיווחה לאחרונה על שתי עסקאות בולטות בתחום הבינה המלאכותית: עם OpenAI, שבחרה ב־AMD כספקית שבבים בהיקף של עד 6 ג׳יגוואט למרכזי הנתונים שלה; ועם Oracle, שתפרוס עד 50 אלף מאיצי AI במרכזי הענן שלה. במסגרת העסקה, OpenAI צפויה גם לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD – כ־10% ממניות החברה. בנוסף, AMD תספק שבבים למחשבי־על של משרד האנרגיה האמריקאי במעבדת Oak Ridge, במסגרת השקעה ציבורית־פרטית של כ־1 מיליארד דולר.
