ביזארי: תאונה בין שני כלי רכב אוטונומיים בלוס אנג'לס

התאונה שארעה ברחובות לוס אנג'לס בין רובוטקסי של חברת Waymo לבין רובוט המשלוחים שמפעילה חברת Serve Robotics, מעורר שאלות רבות על העתיד שבו רכבים אוטונומיים ימלאו את הכבישים

איתן גרסטנפלד | (1)

אירוע ביזארי ארע לפני מספר ימים ברחובות לוס אנג'לס - תאונה בין שני כלים אוטונומיים. על אף שכלל המעורבים באירוע, כולל הכלים עצמם יצאו לא פגע, הוא מציף שאלות רבות על העתיד שבו כלים אוטונומים ינועו בצרוה נרחבת על הכבישים לצד בני אדם וכלי תחבורה מסורתיים.


באירוע שתועד ופורסם ברשת הפורומים רדיט ניתן לראות תאונה בין הרובוטקסי של חברת Waymo לבין רובוט המשלוחים שמפעילה חברת Serve Robotics. בסרטון ניתן לראות כיצד הכלי של Serve חוצה רחוב במערב הוליווד, ומנסה לעלות על המדרכה. בעת שהגיע לשפת המדרכה, הוא נסוג מעט כדי לתקן את עצמו והחל לנוע לעבר הרמפה. אלא שאז הגיח לכיוונו המונית האוטונומית של Waymo שפנתה ימינה ופגעה בכלי הקטן. 



מתוך הסרטון שעלה לרדיט


לטענת האדם שפרסם את הסרטון, הכלי של Serve עבר באור אדום לפני ההתנגשות, אם כי לא ניתן להוכיח זאת מהצילומים. בחברת Waymo טענו שהרובוטקסי הבחין בכלי אך זיהה אותו כחפץ דומם. לדבריהם הכלי שלהם פועל בצורה זהירה, ומתעדף את נתיב הנהיגה הבטוח ביותר, בהתאם למידע שיש לו בכל רגע נתון, ויכולתו לסווג ולהבחין בין סוגים שונים של עוברי אורח וחפצים. לדוגמה, הנהג מתוכנת להיות זהיר יותר בקרב ילדים והולכי רגל, אבל זה לא אומר שהוא יתנגש בכל דבר דומם. לגברי החברה, במקרה הזה, רובוט המשלוחים עצר בשוליים לפני שנסע אל נתיב הפנייה של הרכב, בדיוק כשהרובוטקסי נכנס לצומת. בשלב זה, הכלי הפעיל בלימה חזקה לפני שיצר מגע עם רובוט המשלוחים. 


בכל אופן, המקרה הנוכחי נגמר ללא נזק לאף צד. שני הרכבים נשארו נעולים למשך דקה לפני שנסעו לדרכם. אבל ככל שרכבים אוטונומיים יותר עולים על כבישים ציבוריים, עולות מגוון שאלות כגון מה קורה כשהם מתנגשים? איזו חברה אחראית במקרה של נזק? וכו'.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    באגים תמיד יהיו... אם זה באחוזים נמוכים יותר מתאונות רגילות מה הבעיה (ל"ת)
    אביב 01/01/2025 10:13
    הגב לתגובה זו
ג'אקו 5. צילום יצרןג'אקו 5. צילום יצרן

שוברות את השוק: הסיניות שמציעות טכנולוגיה מתקדמת במחיר של משפחתית רגילה

צ'רי טיגו 4 וג'אקו J5 הגיעו לישראל עם תג מחיר שמאתגר את המותגים המבוססים - ומעלה שאלות על הכדאיות ברכישת רכבי בנזין לא היברידיים במחיר דומה



עמית בר |
נושאים בכתבה ג'אקו 5 רכב חשמלי

שוק הרכב הישראלי עובר טלטלה: מותגים סיניים כמו צ'רי וג'אקו (תת-מותג של צ'רי) לא רק נכנסים לשוק, אלא משנים את כללי המשחק. הצ'רי טיגו 4 ההיברידית מציעה מנוע 1.5 ליטר טורבו משולב עם מנוע חשמלי, הספק כולל של כ-150 כ"ס, וצריכת דלק ממוצעת של 5.4 ליטר ל-100 ק"מ - הכל החל מ-135,990 שקל. הג'אקו J5 החשמלית מביאה סוללה של כ-60 קוט"ש, טווח נסיעה מוצהר של 420 ק"מ, ועיצוב מודרני - במחיר התחלתי של כ-152 אלף שקל. מפרט כזה היה שמור עד כה לרכבים יקרים משמעותית.

לצד אלה, מותגים סיניים נוספים מגבירים את התחרות. ה-BYD Atto 3 (לא Atto 2), קרוסאובר חשמלי עם סוללה של 60 קוט"ש וטווח של כ-420 ק"מ, נמכר בכ-180 אלף שקל. גם MG4, סופרמיני חשמלית מתקדמת, מוצעת החל מ-140 אלף שקל עם טווח של כ-350 ק"מ.

בשוק שבו מכירות הרכבים החשמליים וההיברידיים מהוות כבר למעלה מ-20% מכלל המכירות החדשות, הדגמים הסיניים מצוידים בטכנולוגיות כמו מערכות בטיחות מתקדמות ברמה 2 (סיוע לנהג), קישוריות מלאה ומערכות מולטימדיה מתקדמות. התוצאה: יבואנים ותיקים נאלצים להתאים את עצמם, והלקוחות נהנים מתחרות מחירים.

יבואנים מגיבים בהוזלות מחירים

צעדים כמו הוזלות מחירים של MG בישראל - שם ה-MG HS פלאג-אין הוזל בכמה אלפי שקלים - מאותתים על מגמה רחבה. יבואנים נאלצים להגיב למתחרים סיניים שמציעים ערך גבוה יותר למחיר. ההוזלות מוסברות כתוצאה משינויי מט"ח ושיפורים לוגיסטיים, אך בפועל מדובר בתגובה לתחרות הגוברת.

הגרסאות הבסיסיות משמשות בעיקר ככלי שיווקי. הדגמים המאובזרים, עם תוספות כמו גג פנורמי ומערכות שמע משופרות, נמכרים בתוספת של 10-15 אלף שקל - והם מביאים את הרווח העיקרי. המחיר ההתחלתי האטרקטיבי מעביר מסר ברור: טכנולוגיה מתקדמת לא חייבת לעלות הון.

האתגר: לא רק למותגים סיניים אחרים

מכירת רכב (גרוק)מכירת רכב (גרוק)

מבטיחים לכם טעינה מהירה לרכב? בדקו את האותיות הקטנות

יבואני רכב חשמלי מבטיחים טעינה מהירה תוך 10-15 דקות, אך התשתית הנדרשת כמעט לא קיימת בישראל. על מה שאומרים לכם כשרוצים למכור לכם רכב חשמלי לעומת המציאות

עמית בר |


טעינה של 10 דקות? התיאוריה מול המציאות

יבואני רכב חשמלי בישראל מציגים נתוני טעינה מרשימים - הוספת טווח של 200-300 קילומטרים בטעינה של 10-15 דקות בלבד. היכולת הזו מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות כמו ארכיטקטורת 800 וולט (שקיימת בדגמים כמו יונדאי איוניק 5, קיה EV6 ופורשה טייקאן), סוללות עם קצב טעינה של עד 3C, ומערכות ניהול תרמי מתוחכמות שמאפשרות קליטת הספק של 250-350 קילוואט.

אבל הפער בין ההבטחה למציאות עצום. בישראל פועלות כיום כ-3,600 עמדות טעינה ציבוריות, אך רק כ-50 מהן מסוגלות לספק הספק של 150 קילוואט ומעלה, ופחות מ-20 עמדות מגיעות ל-350 קילוואט. רוב העמדות המהירות ממוקמות לאורך כביש 6 ובערים הגדולות, והן לרוב תפוסות או לא תקינות. למשל, רשת הטעינה של חברת EV Edge מונה כ-15 עמדות של 300 קילוואט, אך הן מפוזרות בעיקר במרכז הארץ.

גם כשמוצאים עמדה מתאימה, הטעינה המהירה מותנית בגורמים נוספים:

טמפרטורת הסוללה: בחורף או אחרי נסיעה ארוכה, הסוללה צריכה להגיע לטמפרטורה אופטימלית (25-35 מעלות) כדי לקלוט את מלוא ההספק

מצב הטעינה הנוכחי: הטעינה המהירה ביותר מתרחשת בין 10%-80% טעינה. מעבר ל-80%, הקצב יורד משמעותית

שיתוף הספק: עמדות רבות מחלקות את ההספק בין מספר רכבים, כך ש-350 קילוואט הופכים ל-175 לכל רכב

מגבלות הרכב עצמו: רכבים רבים מוגבלים ל-50-150 קילוואט למרות היכולת התיאורטית הגבוהה יותר


נתוני אמת מהשטח: זמני טעינה של 25-35 דקות מ-10% ל-80% בעמדות של 150 קילוואט - רחוק מה-15-18 דקות המובטחות. בעלי MG4 עם יכולת טעינה של 135 קילוואט מדווחים על 40-50 דקות בפועל.


המציאות מאחורי ההבטחות

מבטיחים לכם חיבור וקישוריות לאפל, אנדרואיד. לא בטוח שיש. מרבית הרכבים הסיניים המשווקים בישראל (BYD, MG, Aiways, Geometry) אינם תומכים באנדרואיד אוטו או אפל קארפליי מלאים. במקום זאת, הם מציעים:

שיקוף מסך בסיסי דרך אפליקציה ייעודית (כמו BYD App)

מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד אך ללא חנות האפליקציות של גוגל

הבטחות לעדכון עתידי שלעיתים לא מתממשות


החריגים היחידים הם דגמי Lynk & Co וחלק מדגמי Geely שכוללים אנדרואיד אוטו מלא. יצרנים כמו BYD הבטיחו תמיכה "בקרוב" כבר ב-2023, אך נכון להיום, רוב הדגמים עדיין ללא התמיכה המלאה.

הבעיה מחמירה כשמגלים שגם עדכוני התוכנה מגיעים באיחור של חודשים ביחס לשווקים אחרים, וחלקם כלל לא מגיעים לישראל בגלל הבדלי שפה ורגולציה.