ביזארי: תאונה בין שני כלי רכב אוטונומיים בלוס אנג'לס
התאונה שארעה ברחובות לוס אנג'לס בין רובוטקסי של חברת Waymo לבין רובוט המשלוחים שמפעילה חברת Serve Robotics, מעורר שאלות רבות על העתיד שבו רכבים אוטונומיים ימלאו את הכבישים
אירוע ביזארי ארע לפני מספר ימים ברחובות לוס אנג'לס - תאונה בין שני כלים אוטונומיים. על אף שכלל המעורבים באירוע, כולל הכלים עצמם יצאו לא פגע, הוא מציף שאלות רבות על העתיד שבו כלים אוטונומים ינועו בצרוה נרחבת על הכבישים לצד בני אדם וכלי תחבורה מסורתיים.
באירוע שתועד ופורסם ברשת הפורומים רדיט ניתן לראות תאונה בין הרובוטקסי של חברת Waymo לבין רובוט המשלוחים שמפעילה חברת Serve Robotics. בסרטון ניתן לראות כיצד הכלי של Serve חוצה רחוב במערב הוליווד, ומנסה לעלות על המדרכה. בעת שהגיע לשפת המדרכה, הוא נסוג מעט כדי לתקן את עצמו והחל לנוע לעבר הרמפה. אלא שאז הגיח לכיוונו המונית האוטונומית של Waymo שפנתה ימינה ופגעה בכלי הקטן.
מתוך הסרטון שעלה לרדיט
לטענת האדם שפרסם את הסרטון, הכלי של Serve עבר באור אדום לפני ההתנגשות, אם כי לא ניתן להוכיח זאת מהצילומים. בחברת Waymo טענו שהרובוטקסי הבחין בכלי אך זיהה אותו כחפץ דומם. לדבריהם הכלי שלהם פועל בצורה זהירה, ומתעדף את נתיב הנהיגה הבטוח ביותר, בהתאם למידע שיש לו בכל רגע נתון, ויכולתו לסווג ולהבחין בין סוגים שונים של עוברי אורח וחפצים. לדוגמה, הנהג מתוכנת להיות זהיר יותר בקרב ילדים והולכי רגל, אבל זה לא אומר שהוא יתנגש בכל דבר דומם. לגברי החברה, במקרה הזה, רובוט המשלוחים עצר בשוליים לפני שנסע אל נתיב הפנייה של הרכב, בדיוק כשהרובוטקסי נכנס לצומת. בשלב זה, הכלי הפעיל בלימה חזקה לפני שיצר מגע עם רובוט המשלוחים.
- הצפיפות בכבישים: מתחילת המילניום זינוק של פי 2.2 בכמות הרכבים
- המחירים יירדו? ועדת הכלכלה מקדמת אסדרה חדשה בתחום המוסכים ושמאי הרכב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל אופן, המקרה הנוכחי נגמר ללא נזק לאף צד. שני הרכבים נשארו נעולים למשך דקה לפני שנסעו לדרכם. אבל ככל שרכבים אוטונומיים יותר עולים על כבישים ציבוריים, עולות מגוון שאלות כגון מה קורה כשהם מתנגשים? איזו חברה אחראית במקרה של נזק? וכו'.
- 1.באגים תמיד יהיו... אם זה באחוזים נמוכים יותר מתאונות רגילות מה הבעיה (ל"ת)אביב 01/01/2025 10:13הגב לתגובה זו

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.
לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית.
אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי.
כלי רכב חשמליים
הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.
כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?
מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.
ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.
לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית.
אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי.
כלי רכב חשמליים
הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.
כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?
מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.
ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.