פורד תשקיע בין 10 ל-20 מיליארד דולר בפיתוח חטיבת הרכב החשמלי שלה
חברת הרכב האמריקאי FORD MOTOR (סימול: F) מדווחת כי תשקיע סכום כולל של כבין 10 ל-20 מיליארד דולר נוספים בתחום הרכבים החשמליים אליו היא שואפת להיכנס ובו החלה ליצור את צעדיה הראשוניים. ההשקעה צפויה להתפרס על פני חמש עד עשר השנים הבאות ותכלול המרה של מפעלי החברה הקיימים ממפעלים המוכוונים ליצור של רכבי בנזין וסולר לכאלו המיועדים לייצור של רכבים חשמליים.
כחלק מתוכנית, הנקראת "Ford+" אשר נועדה לגרום למשקיעים להתייחס לפורד יותר כמו אל חברת טכנולוגיה, כבר הודיעה יצרנית הרכב השניה בגודלה בארצות הברית כי תשקיע מעל לכ-30 מיליארד דולר בפיתוח של רכבים חשמליים וזאת עד שנת 2030, כאשר על פי ההערכות בשוק חלק מהסכום יהיה מכוון גם לפיתוח של סוללות לרכבים אלו.
הצעד המדובר הובל על ידי דאג פילד, ראש תחום הרכב החשמלי של פורד שהצטרף במהלך השנה האחרונה על מנת לנהל את החטיבה המדוברת בחברה, וזאת לאחר שבמשך תקופה עבד כבחיר בחברות APPLE (סימול: AAPL) ו- TESLA INC (סימול: TSLA)
חברות רכב נוספות כמו GENERAL MOTORS (סימול: GM) ו- VOLVO AB (סימול: VOLCAR-B.ST) החלו גם הם במאמצים לקחת חלק בפשטידת הרכבים החשמליים שמתבשלת לה לאחרונה ברחבי העולם, כאשר חלק מהצעדים נועדו להשיב מלחמה עסקית כנגד טסלה.
- אחרי שפיטרה בינואר: אקווה סקיוריטי מגייסת
- האם גיוס מאות עובדים במאנדי הוא רמז לדוחות טובים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד נמסר כי פורד שוקלת לבצע ספין אוף על חלק קטן מעסקי הרכבים החשמליים שלה כחלק מארגון מחדש של המודל העסקי שלה. תוכנית זו, אשר נועדה בחלקה על מנת למשוך משקיעים למניה, כוללת בתוכה גם גיוס של מספר רב של מהנדסים אשר יהיו אמונים על פיתוח הסוללה עבור הרכב החשמלי ועל והכימיה שלה, בינה מלאכותית לרכבים אלו ואף פיתוח של תוכנות יעודיות לתעשיית הרכב החשמלי.
לאחר סוף השנה החולפת דווח כי פורד עקפה את טסלה בנתוני מכירת הרכב שלה ובכך הפכה ליצרנית הרכב הצומחת ביותר בארה"ב. עוד דווח כי לאחר שהשקיעה כחצי מיליארד דולר בחברת RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN), רשמה עליה רווח עצום של כ-8.2 מיליארד דולר, דבר שלא מנע מהחברה לאבד באותו יום 4% במסחר בוול-סטריט בייחוד בעקבות ירידות ערך במניית ריוויאן עצמה.
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
