האם GM ופורד צריכות לעשות ספין אוף למגזר הרכבים החשמליים?
אנליסטים בוול סטריט, מציעים רעיון עבור יצרניות הרכב המסורתיות - וביניהן ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS ופורד FORD MOTOR CO באמצעותו הן יכולות להציף ערך עבור המשקיעים - לבצע ספין אוף למגזר הרכבים החשמליים בהקדם האפשרי.
> המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן?
> חברת הרכב החשמלי שסיפקה לבאפט תשואה של 3000%
> אפל מאיצה פיתוח של רכב חשמלי ומכוונת להשקה ב-2025
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- הצעד שסלל את דרכה של ארה"ב לחלל ומה קרה היום לפני 103 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצעה זו, מגיעה לאחר שמניות ה-EV (רכבים חשמליים) עלו לכותרות לאחרונה, עם רווחים טובים מהצפוי מטסלה (TSLA). תחילה עם יצרנית הרכבים החשמליים לוסיד LUCID GROUP, ולאחר מכן עם הנפקה הראשונית המוצלחת של ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE.
כך, כאשר היא החלה להיסחר ביום רביעי שעבר, ריוויאן הייתה שווה כמעט כמו GM, עם שווי שוק של כ-90 מיליארד דולר. החברה, נסחרת כיום בשווי של יותר מ-108 מיליארד דולר, יותר מפורד ו-GM ביחד. כל זאת, בזמן שטסלה צפויה לספק כ-1.3 מיליון כלי רכב ב-2022, בעוד Rivian ו-Lucid, ביחד, צפויים לספק פחות מ-100,000 כלי רכב.
שווי השוק של יצרני רכבי EV עומד כעת על כ-1.52 טריליון דולר, גדול מהנתון של 1.47 טריליון דולר עבור יצרניות רכב מסורתיות. במידה ויצרניות הרכב האמריקאיות המסורתיות, פורד ו-GM, היו מבצעות ספין אוף הן היו מוערכות ככל הנראה בדומה לריוויאן ולוסיד. כלומר יותר מהשווי של החברה המפצלת
- הביקוש לשבב החדש של אנבידיה בסין מאכזב
- כדור הרזייה או זריקה? אלי לילי מציגה תוצאות טובות לכדור
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
אי אפשר שלא לחשוב על הרעיון הזה - זה כבר לא רק טסלה, כל מה שמריח EV מזנק למספרי חלל. המטרה של המנהלים להשביח את החברה לבעלי מניותיה וזו הדרך המהירה לעשות זאת.
בניית מפעל EV חדש לגמרי שיוכל לייצר, נניח, 500,000 רכבים חשמליים בשנה יחד עם הסוללות הנדרשות להפעלתם, עולה כמה מיליארדי דולרים. סכום זה הוא פחות מ-1% משווי השוק של טסלה. אבל הסכום הזה מייצג בערך 5%-10% משווי השוק של פורד או GM.
בדומה לריוויאן, פורד בדרך להשיק משאית חשמלית וכבר מוכרת את ה-Mustang Mach E החשמלית. עד כה, בשנת 2021, מכירות ה-Mach E הסתכמו בכ-22,00 . פורד מפתחת גם טנדר משלוח חשמלי - בדיוק כמו ריוויאן. מכירות הרכבים החשמליים של פורד אמורות להיות מסוגלות לגדול ולעלות על של החברה שהונפקה בשבוע שעבר.
באשר ל-GM, היא בעצם יצרנית רכבי החשמל השנייה בגודלה בארה"ב אחרי טסלה. בנוסף, כאשר מביאים בחשבון מכירות מהמיזמים המשותפים עם הסיניים, כמות הרכבים החשמליים של החברה עומד על כ-300,000 יחידות. בהתאם, אם לוסיד שווה כמו GM ומתכננת למכור בערך 20,000 יחידות בלבד בשנת 2022, חברת רכבים חשמלית של GM עשויה להיות להיות שווה גם כפול מזה.
אם נניח, פולקסווגן ודיימלר יקדמו מהלך דומה יחד עם GM ופורד - שווי השוק של שחקני הרכבים החשמליים בלבד יכול בקלות להגיע ל-4 טריליון דולר, בערך פי ארבעה מהערכת השווי של תעשיית הרכב כולה לפני שטסלה המשיכה בזינוק המטורף שלה במהלך 2020, כאשר המניה הוסיפה יותר מ-740%.
למרות כל זאת, מדובר ברעיון פרוע, וסביר להניח שזה לא יקרה - מה שגם קולאס מבין ומציין בסקירתו. לכך, סיבות רבות ביניהן איגודי עובדים, פנסיות עובדים, קשרי סוחרים ומתקני ייצור קיימים. סיבה נוספת, היא שבאמת קשה לרמות את השוק, וספין אופים מסוג זה עשויים לחסל את השווים הגבוהים שהושגו.
- 3.יש בועת EV ממש כמו שהיתה בועת דוט.קום (ל"ת)חברות ישרדו השווי לא 20/11/2021 21:20הגב לתגובה זו
- 2.רוב אוכלוסיות העולם לא יוכלו להשתמש בהם הבטריות יה 20/11/2021 16:09הגב לתגובה זורוב אוכלוסיות העולם לא יוכלו להשתמש בהם הבטריות יהיו המזהם עליי אדמות האסון האקולוגי הבא גימיק מטורף של העולם
- 1.משקיע 19/11/2021 14:00הגב לתגובה זובדיוק כמו ממציאי המטוס (איפה חברת האחים רייט?!) כמו ממציאי הרכבים הראשונים, בתחילת המאה ה18 היו אלפי חברות רכב, איפה הן עכשיו? מתוכן לא שרדה אפילו אחת.. אתם מוזמנים ראות את הראיון של ווארן באפט באסיפת בעלי המניות האחרונה הוא הדגים היטב את הנושא. כל מי ש"משקיע" בחברות הללו כעת. למעשה סוחר באמונה שהשוק עוד יעלה. לקנות טסלה במכפיל 300 - המשמעות שמכירות טסלה צריכות לגדול ככ בעשור הקרוב שזה מחיר לא ריאלי לדעתי השוק מבלבל בין פעילות הפרטית של מאסק (ספייסאקס) לבין טלסה ומיצר איזשהו מצג שווא שלא יתגשם חבל על הכסף.
- שמואל 19/11/2021 19:59הגב לתגובה זוטסלה היא הרבה יותר מיצרנית EV היא גם חברת אינרגיה רובוטיקה בעתיד גם ביטוחי רכב ועוד ובכל תחום היא משנה סידרי עולם ופורצת דרך לדעתי לא נכון למדוד אותה לפי מכפיל

צ'ק פוינט רוכשת חברה לאבטחת ה-AI ב-300 מיליון דולר; מצפה להיות מובילה בתחום
רכישה לא סטנדרטית של צ'ק פוינט - חברה שוויצרית בולטת באבטחת מידע ב-AI עם 70 עובדים (11 דוקטורים); ההכנסות בשלב זה עדיין נמוכות - הפוטנציאל גבוה
צ׳ק פוינט מודיעה על רכישה לא שגרתית כדי להיכנס לעולם ה-AI Secuirty הצומח מאוד. על פי ההערכות היא תשלם כ-300 מיליון דולר עבור Lakera.AI, אחת מהחברות המובילות בעולם לאבטחת יישומי Agentic AI.
צ׳ק פוינט סבורה שהיא תוכל לייצר סטנדרט חדש באבטחת AI, עם הגנה מקצה לקצה על כלל מערכות ה-AI הפועלות בארגון, וכך תאפשר לארגונים ברחבי העולם לאמץ טכנולוגיות AI בצורה מאובטחת ובקנה מידה רחב.
חברת Lakera.AI, שנוסדה בשנת 2021 על ידי מומחי AI יוצאי Google ו-Meta, נבנתה במיוחד עבור סביבות AI, עם אבטחה בזמן אמת ומחקר מתקדם בליבת הפעילות שלה. החברה מספקת הגנה על LLMs, סוכני AI ו-MCP, ומפעילה מרכזי מחקר ופיתוח בציריך ובסן פרנסיסקו. ל-Lakera כ-70 עובדים, מהם 11 בעלי תואר דוקטור.
הפלטפורמה של Lakera.AI משלבת הגנה מתקדמת בזמן אמת עם בדיקות תקיפה מתמשכות (Red Teaming), ומונעת פעולות לא מורשות או חריגות תוך כדי פעילות ה-AI. שני הפתרונות המרכזיים שלה, Lakera Red ו-Lakera Guard, מספקים הערכות מצב לפני פריסה ואכיפה בזמן אמת, כדי להגן על LLMs, סוכני AI וזרימות עבודה מולטי-מודליות. החברה פיתחה את פלטפורמת אבטחת מערכות Gandalf AI, שנחשב לאחד מפרויקטי ה-Red teaming הגדולים בעולם ה-AI, עם למעלה מ-80 מיליון נקודות נתונים של תקיפות. הפלטפורמה משמשת ככלי מחקרי ואנליטי להבנת נקודות תורפה במערכות AI. כל זה מאפשר מערך הגנה מתפתח שמקדים את האיומים החדשים בעידן ה-AI, ומספק לארגונים את הביטחון הדרוש לשימוש בטכנולוגיות AI בקנה מידה רחב. Lakera משרתת לקוחות מ-Fortune 500 ברחבי העולם, ותומכת ביותר מ-100 שפות.
- פאלו אלטו רכשה את סייברארק, אז למה צ'ק פוינט ירדה?
- צ'ק פוינט רוכשת את Veriti הישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם השלמת הרכישה, מטה Lakera בציריך יהפוך למרכז המחקר והפיתוח הגלובלי של צ׳ק פוינט בתחום אבטחת
AI. המרכז החדש יפעל לצד מרכז הפיתוח בתל אביב, וישמש מוקד לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ולהובלת חדשנות בתחום אבטחת ה-AI – וימצב את צ׳ק פוינט כמובילה עולמית בהגנה על ארגונים מבוססי AI ובעיצוב עתיד אבטחת ה-AI.

כדור הרזייה או זריקה? אלי לילי מציגה תוצאות טובות לכדור
אבל הזריקות עדיין מנצחות; הכדורים הרבה יותר נוחים לשימוש והם צפויים להאיץ את הצמיחה; החברה מתכננת להגיש לאישור FDA עד סוף 2025, השוק הגלובלי צפוי להגיע ל-150 מיליארד דולר עד 2035
חברת התרופות האמריקאית אלי לילי חשפה תוצאות מניסוי שלב 3 לכדור ההרזיה החדש Orforglipron, שהוביל לירידה ממוצעת של 12.4% במשקל הגוף לאחר 72 שבועות. המספרים מרשימים בפני עצמם אך הם מספרים רק חלק מהסיפור המורכב של מהפכת תרופות ההרזיה שמתרחשת לנגד עינינו.
התוצאות מציבות את לילי בעמדה מעניינת. מצד אחד, החברה כבר מובילה בשוק הזריקות עם Zepbound שמשיגה ירידה של מעל 20% במשקל. מצד שני, היא מבינה שהעתיד טמון בנגישות ובפשטות, ושכדור יומי ללא מחטים יכול לפתוח שערים לעשרות מיליוני מטופלים חדשים שכיום נרתעים מהטיפול. בשוק שצפוי לזנק מ-16 מיליארד דולר כיום ל-150 מיליארד דולר עד 2035, המהלך הזה עשוי להיות קריטי.
המדע והמספרים: בין ציפיות למציאות קלינית
הניסוי הקליני ATTAIN-1 כלל 3,800 משתתפים עם BMI מעל 30 או 27 עם תחלואות נלוות, והתנהל במשך 72 שבועות. התוצאה המרכזית של ירידה של 12.4% במשקל במינון הגבוה ביותר, לעומת 2.3% בקבוצת הפלצבו, עוברת את הרף הקליני המוגדר כמשמעותי של 10%, אך נופלת מהציפיות של השוק. בניסוי משלים, ATTAIN-2, הושגה ירידה צנועה יותר של 8.3% במינון של 36 מ"ג, מה שמעלה שאלות לגבי הקשר בין מינון ליעילות.
מעבר להרזיה, התרופה הדגימה יתרונות מטבוליים משמעותיים. רמות הסוכר בדם ירדו באופן דרמטי עם ירידה של 1.3 עד 1.6 אחוז ב-A1C, נתון שהופך את התרופה למועמדת חזקה גם לטיפול בסוכרת סוג 2. לחץ הדם הסיסטולי ירד בכ-4 מ"מ כספית, והכולסטרול הרע ירד בכ-10%, שיפורים שמעידים על השפעה רחבה על הבריאות הקרדיו-מטבולית.
- תרופת ההרזיה של נובו אושרה כמתאימה גם לכבד שומני - המניה מזנקת
- אלי לילי מתקרבת לפריצת דרך בטיפול בהשמנה - למה היא צונחת ב-14%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התגובה של השוק הפיננסי הייתה מעורבת. מניית לילי ירדה ב-2% עם הפרסום הראשוני באוגוסט 2025, כאשר משקיעים שציפו לתוצאות דומות לאלו של הזריקות התאכזבו. עם זאת, המניה התאוששה חלקית כשאנליסטים החלו להבין את הפוטנציאל הרחב יותר. Leerink Partners, למשל, הורידו את יעד המחיר ל-715 דולר אך ציינו שהפוטנציאל ארוך הטווח נשאר משמעותי, במיוחד אם החברה תצליח להוזיל את עלויות הייצור ולהרחיב את הנגישות.