אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

המתחרות של טסלה: מי אתן לוסיד וריוויאן?

לטסלה שתי מתחרות בולטות: לוסיד, שדיווחה על עלייה של 31% בהזמנות בהשוואה לרבעון הקודם לרמה של 17 אלף; וריוויאן שהונפקה לאחרונה בוול סטריט, שהפכה ליצרנית הרכב השלישית בעולם מבחינת שווי שוק וזאת על אף שלא מכרה ולו רכב אחד
טל אריה | (10)

יצרנית הרכבים החשמליים לוסיד  LUCID GROUP פרסמה היום את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי של השנה, שבראשם עומדים נתוני המכירות של הרכב החשמלי שלה ה-Lucid Air אותה הציגה החברה בספטמבר השנה. וכבר הספיקה לזכות בתואר מכונית השנה לשנת  2022 על ידי מגזין הרכב הנחשב MotorTrend.

Lusid Air החדשה כבר עקפה את רף 17 אלף ההזמנות אליו היא שאפה, ובכך הביאה לעלייה של 31% בהזמנות, וזאת בהשוואה לרבעון הקודם בו נמכרו סה"כ 13 אלף רכבים. מדובר ברכב סדאן יוקרתי, עם עיצוב חדשני הכולל חלל פנימי בגודל מלא ובטביעת רגל חיצונית בגודל בינוני. רכבי החברה מיוצרים במפעל החדש של Lucid בקאסה גרנדה, אריזונה. 

ההזמנות ברבעון השלישי צפויות להכניס לכיס החברה 1.3 מיליארד דולר. עיקר ההזמנות מתבצעות על ידי אזרחים בארה"ב, כאשר ערב הסעודית תופסת את המקום השני. החברה קיבלה השקעה כספית גדולה מקרן העושר הריבונית של ערב הסעודית, והקרן ממשיכה להיות בעלת המניות הגדולה ביותר של יצרנית הרכב.

מנכ"ל החברה פיטר רולינסון אמר בהצהרה תקשורתית כי הוא צופה שהחברה תגיע לכושר ייצור של 20,000 כלי רכב בשנה הבאה, שהמטרה לטווח הארוך של לוסיד שאפתנית אף יותר. החברה תנסה להגיע לכדי 500,000 יחידות עד סוף העשור.

 

חברת Lucid שהוקמה ב-2007 התחילה כיצרנית סוללות EV ומערכות הנעה ועברה לייצור של רכבי יוקרה. החברה יצאה להנפקה ביולי האחרון לאחר שהתמזגה עם צ'ק ריק, מניית החברה נסחרת לפי שווי שוק של 84 מיליארד דולר. 

חברה נוספת שמאיימת על העליונות של טסלה היא Rivian

חברת רכבי היוקרה החשמליים ריוויאן (RIVIAN), שהשלימה IPO בוול סטריט רק לפני שבוע, לפי שווי של 77 מיליארד דולר, שכבר הספיק לזנק ב-186% לרמה של 143 מיליארד דולר מאז ההנפקה.  ביום רביעי האחרון, כאשר המניות זינקו ב-29% כשהחלו להיסחר בהנפקה הראשונית הגדולה ביותר של ארה"ב מאז פייסבוק ב-2012.

קיראו עוד ב"גלובל"

מדובר בחברת רכבים חשמליים שבין הרכבים אותם היא מייצרת עומד הטנדר החשמלי שלה שכבר הספיק לקטוף מחמאות ברחבי העולם. החברה שהחלה כסטארט-אפ כבר רשמה הצלחה ענקית מצידה בכך שהפכה ליצרנית הרכב השלישית בעולם מבחינת שווי שוק וזאת על אף שלא מכרה ולו רכב אחד.

אמזון  AMAZON שמחזיקה ב20% ממניות החברה כבר הזמינה 100,000 רכבים של Rivian שיסופקו עד 2030 ומתכננת לקבל 10,000 רכבים שתספק לה Rivian בשנה הבאה. החברה כבר נצחה את טסלה, GM ופורד עם הטנדר החשמלי המלא הראשון שהושק, ה-R1T. ביולי דיווחה רויטרס כי Rivian מתכננת להשקיע 5 מיליארד דולר במפעל רכב נוסף.

בכך מוכיח השוק כי הביקוש לרכב חשמלי ממשיך לעלות ועוד צרכנים מחפשים לאמץ את הטכנולוגיה החשמלית אצלם. נוסף לחבילת התשתית האחרונה שנחתמה על ידי הנשיא ג'ו ביידן ביום שני בעסקה שמוערכת ב​​מיליארדי דולרים, עסקה שתקדם עוד יותר את רשת התשתיות לרכבים חשמליים ברחבי ארה"ב ותגביר את הביקוש אליהם.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    א. 17/11/2021 05:12
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע האם יש בעית קרינה במכוניות חשמליות?
  • קורן פזיזי 17/11/2021 19:44
    הגב לתגובה זו
    הקרינה היא מהשמש אין קרינה המצבר יותר מהסלולר ובשניהם הקרינה היא מינורית ומה שחשוב יותר - לא מינהל. אז תפסיקו עם המנטרה
  • 6.
    כשהבועה תתפוצץ - זה יכאב (ל"ת)
    רק נזהר 16/11/2021 21:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבישלום 16/11/2021 21:34
    הגב לתגובה זו
    חברה שעוד לא מכרה רכב אחד שווה 143 מליארד??? טסלה עצמה היא בועה, השוק השתגע.
  • 4.
    אסי לאסי 16/11/2021 21:08
    הגב לתגובה זו
    וטסלה מייצרת רכבים, תחנות הטענה לרכבים, פאנלים סולאריים, ביטוח רכב, סוללות לאחסנת אנרגיה ביתיות, סוללות אחסנת אנרגיה תעשייתיות, חשמל, רובוטיקה, תוכנת רכב לנהיגה אוטונומית ועוד….
  • 95 אחוז מההכנסות של טסלה זה מרכבים.. (ל"ת)
    תקרא תצליח 17/11/2021 01:13
    הגב לתגובה זו
  • אסי לאסי 17/11/2021 09:55
    וזה הולך וקטן מרבעון לרבעון, למרות שחטיבת הרכב של טסלה צומחת 70-80 אחוז בשנה.... עכשיו תעשה את החשבון לבד!
  • 3.
    יונתן 16/11/2021 20:49
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יכול לאיים על טסלה. ריוויאן מכרה 200 רכבים השנה - כולם לעובדי החברה חחחח לוסיד רק מתכננת למכור בשנה הבאה 20,000 רכבים, כשטסלה כהר תמכור 2 מיליון - בדיוק כפול 100… איפה הן ואיפה טסלה?????
  • 2.
    (ל"ת)
    16/11/2021 20:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל הטכנוגיה של חשמל יותר מזהמת מרכב רגיל עד שלא יה 16/11/2021 20:26
    הגב לתגובה זו
    כל הטכנוגיה של חשמל יותר מזהמת מרכב רגיל עד שלא יהיה רכב בדלק מימן לא תהיה התקדמות
Lakera  מייסדי  (Lakera )Lakera מייסדי (Lakera )

צ'ק פוינט רוכשת חברה לאבטחת ה-AI ב-300 מיליון דולר; מצפה להיות מובילה בתחום

רכישה לא סטנדרטית של צ'ק פוינט - חברה שוויצרית בולטת באבטחת מידע ב-AI עם 70 עובדים (11 דוקטורים); ההכנסות בשלב זה עדיין נמוכות - הפוטנציאל גבוה

רן קידר |
נושאים בכתבה צ'ק פוינט AI

צ׳ק פוינט מודיעה על רכישה לא שגרתית כדי להיכנס לעולם ה-AI Secuirty הצומח מאוד. על פי ההערכות היא תשלם כ-300 מיליון דולר עבור Lakera.AI, אחת מהחברות המובילות בעולם לאבטחת יישומי Agentic AI. 

צ׳ק פוינט סבורה שהיא תוכל לייצר סטנדרט חדש באבטחת AI, עם הגנה מקצה לקצה על כלל מערכות ה-AI הפועלות בארגון, וכך תאפשר לארגונים ברחבי העולם לאמץ טכנולוגיות AI בצורה מאובטחת ובקנה מידה רחב. 

חברת Lakera.AI, שנוסדה בשנת 2021 על ידי מומחי AI יוצאי Google ו-Meta, נבנתה במיוחד עבור סביבות AI, עם אבטחה בזמן אמת ומחקר מתקדם בליבת הפעילות שלה. החברה מספקת הגנה על LLMs, סוכני AI ו-MCP, ומפעילה מרכזי מחקר ופיתוח בציריך ובסן פרנסיסקו. ל-Lakera כ-70 עובדים, מהם 11 בעלי תואר דוקטור. 

הפלטפורמה של Lakera.AI משלבת הגנה מתקדמת בזמן אמת עם בדיקות תקיפה מתמשכות (Red Teaming), ומונעת פעולות לא מורשות או חריגות תוך כדי פעילות ה-AI. שני הפתרונות המרכזיים שלה, Lakera Red ו-Lakera Guard, מספקים הערכות מצב לפני פריסה ואכיפה בזמן אמת, כדי להגן על LLMs, סוכני AI וזרימות עבודה מולטי-מודליות. החברה פיתחה את פלטפורמת אבטחת מערכות Gandalf AI, שנחשב לאחד מפרויקטי ה-Red teaming הגדולים בעולם ה-AI, עם למעלה מ-80 מיליון נקודות נתונים של תקיפות. הפלטפורמה משמשת ככלי מחקרי ואנליטי להבנת נקודות תורפה במערכות AI. כל זה מאפשר מערך הגנה מתפתח שמקדים את האיומים החדשים בעידן ה-AI, ומספק לארגונים את הביטחון הדרוש לשימוש בטכנולוגיות AI בקנה מידה רחב. Lakera משרתת לקוחות מ-Fortune 500 ברחבי העולם, ותומכת ביותר מ-100 שפות. 

עם השלמת הרכישה, מטה Lakera בציריך יהפוך למרכז המחקר והפיתוח הגלובלי של צ׳ק פוינט בתחום אבטחת AI. המרכז החדש יפעל לצד מרכז הפיתוח בתל אביב, וישמש מוקד לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ולהובלת חדשנות בתחום אבטחת ה-AI – וימצב את צ׳ק פוינט כמובילה עולמית בהגנה על ארגונים מבוססי AI ובעיצוב עתיד אבטחת ה-AI.

אלי לילי נובו נורדיסק
צילום: טוויטר

כדור הרזייה או זריקה? אלי לילי מציגה תוצאות טובות לכדור

אבל הזריקות עדיין מנצחות; הכדורים הרבה יותר נוחים לשימוש והם צפויים להאיץ  את הצמיחה; החברה מתכננת להגיש לאישור FDA עד סוף 2025, השוק הגלובלי צפוי להגיע ל-150 מיליארד דולר עד 2035

אדיר בן עמי |

חברת התרופות האמריקאית אלי לילי חשפה תוצאות מניסוי שלב 3 לכדור ההרזיה החדש Orforglipron, שהוביל לירידה ממוצעת של 12.4% במשקל הגוף לאחר 72 שבועות. המספרים מרשימים בפני עצמם אך הם מספרים רק חלק מהסיפור המורכב של מהפכת תרופות ההרזיה שמתרחשת לנגד עינינו.

התוצאות מציבות את לילי בעמדה מעניינת. מצד אחד, החברה כבר מובילה בשוק הזריקות עם Zepbound שמשיגה ירידה של מעל 20% במשקל. מצד שני, היא מבינה שהעתיד טמון בנגישות ובפשטות, ושכדור יומי ללא מחטים יכול לפתוח שערים לעשרות מיליוני מטופלים חדשים שכיום נרתעים מהטיפול. בשוק שצפוי לזנק מ-16 מיליארד דולר כיום ל-150 מיליארד דולר עד 2035, המהלך הזה עשוי להיות קריטי.

המדע והמספרים: בין ציפיות למציאות קלינית

הניסוי הקליני ATTAIN-1 כלל 3,800 משתתפים עם BMI מעל 30 או 27 עם תחלואות נלוות, והתנהל במשך 72 שבועות. התוצאה המרכזית של ירידה של 12.4% במשקל במינון הגבוה ביותר, לעומת 2.3% בקבוצת הפלצבו, עוברת את הרף הקליני המוגדר כמשמעותי של 10%, אך נופלת מהציפיות של השוק. בניסוי משלים, ATTAIN-2, הושגה ירידה צנועה יותר של 8.3% במינון של 36 מ"ג, מה שמעלה שאלות לגבי הקשר בין מינון ליעילות.

מעבר להרזיה, התרופה הדגימה יתרונות מטבוליים משמעותיים. רמות הסוכר בדם ירדו באופן דרמטי עם ירידה של 1.3 עד 1.6 אחוז ב-A1C, נתון שהופך את התרופה למועמדת חזקה גם לטיפול בסוכרת סוג 2. לחץ הדם הסיסטולי ירד בכ-4 מ"מ כספית, והכולסטרול הרע ירד בכ-10%, שיפורים שמעידים על השפעה רחבה על הבריאות הקרדיו-מטבולית.

התגובה של השוק הפיננסי הייתה מעורבת. מניית לילי ירדה ב-2% עם הפרסום הראשוני באוגוסט 2025, כאשר משקיעים שציפו לתוצאות דומות לאלו של הזריקות התאכזבו. עם זאת, המניה התאוששה חלקית כשאנליסטים החלו להבין את הפוטנציאל הרחב יותר. Leerink Partners, למשל, הורידו את יעד המחיר ל-715 דולר אך ציינו שהפוטנציאל ארוך הטווח נשאר משמעותי, במיוחד אם החברה תצליח להוזיל את עלויות הייצור ולהרחיב את הנגישות.