לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

חברת הרכב החשמלי שסיפקה לבאפט תשואה של 3000% שכנראה לא שמעת עליה

ענף הרכב החשמלי בוער והמניות בתחום מזנקות בעשרות אחוזים. לפני יותר מעשור באפט כבר החליט להמר על חברה סינית לא ידועה עם השקעה של מאות מיליוני דולרים שבימים אלו מתברר שבהחלט מצדיקה את עצמה. מהן החברות הנוספות שכדאי לשים לב אליהן בתחום המזנק?
גיא טל | (9)

בשנת 2008 קנתה חברת ברקשייר האת'אווי BERKSHIRE HATHAWAY A, בניהולו של המשקיע המפורסם וורן באפט, 225 מיליון מניות של חברה סינית העוסקת בתחום הרכב החשמלי בשם BYD. באותה עת, ערך המניות שרכש עמד על 232 מיליון דולר.

לפי פירוט החזקות ברקשייר נכון לסוף שנת 2020, הרווח על הרכישה  עומד על 5.9 מיליארד דולר. בהנחה הסבירה שלא נמכרו מאז באפט הרוויח 2 מיליארד דולר נוספים.

באפט המאמין בהחזקה לטווח ארוך מאד וטוען שהזמן האידאלי להשקעה בחברה הוא "לנצח". הוא מחזיק במניות שרכש לפני עשרות שנים. מכאן אפשר להניח שההשקעה בחברת הרכבים הסינית היא מבחינתו השקעה לטווח ארוך.

BYD בהחלט נותנת לבאפט סיבות להמשיך להחזיק בה. ברבעון השלישי מכרה החברה 183 אלף כלי רכב חשמליים והיברידים, זינוק של 297% לעומת המכירות ברבעון המקביל אשתקד. בהסתכלות על סקטור הרכב החשמלי בלבד (לא היברידי), המספרים מצביעים על מכירה של 91,616 רכבים – 186% יותר מהשנה שעברה.

עם זאת, מי שמעוניין ללכת בדרכו של באפט ולהשקיע בחברה יתקשה בכך, כיון שהיא אינה נסחרת בארצות הברית אלא רק בסין מה שמצריך ברוקר מיוחד. אמנם ישנן חברות שצוברות הייפ עצום בארצות הברית בתחום, כגון ריוויאן, לוסיד וכמובן טסלה, אבל מי שמחפש רעיונות אחרים, דומים יותר לחברת דוגמת BYD יוכל לגלות עניין בשתי החברות הבאות. 

NIO

החברה פרצה לשוק ב-2017 עם רכב פרמיום יוקרתי ומאז הציגה שני דגמים נוספים. ברבעון השלישי מסרה החברה 24,439 רכבים משלושת הדגמים, ובכך הכפילה את מספר המסירות מהרבעון המקביל בשנה שעברה. עם זאת, ביצועי המניה בתקופה האחרונה מאד לא יציבים. בקיץ האחרון נסחרה NIO במחיר של פחות מ-10 דולר למנייה, מאז היא המריאה למחיר של מעל 60 דולר למנייה, כחלק ממניות המם – המניות הויראליות – מוקדם יותר השנה, ולאחר מכן חזרה וירדה לאזור ה-40 דולר למנייה, המחיר בו היא נסחרת היום. 

XPeng (XPEV)

עוד חברת רכב חשמלי סינית מעניינת הנסחרת בארצות הברית היא חברת XPeng. בהנפקה הראשונית לציבור בשנת 2020 נקבע מחיר המניה על 15 דולר וכיום היא נסחרת כבר במחיר של קרוב ל-50 דולר. שוק המניות מתגמל את החברה לא רק בגלל ההייפ בתחום אלא כי היא באמת מוכרת, והרבה. ברבעון השני מסרה החברה 17,398 רכבים חשמליים, עלייה של 439% מהרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות לא פיגרו מאחור וזינקו ב-536% ל-582.5 מיליון דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ממה יש לחשוש

למרות מספרי הצמיחה המרשימים יש לקחת בחשבון מספר גורמים חשובים. הזינוק המרשים הוא ביחס לרבעון הקודם, היינו שנת הקורונה שבו המכירות היו מצומצמות, וייתכן מאד שאינו מייצג צמיחה בת קיימא במכירות. צמיחה היא בהחלט דבר נצרך כדי להצדיק את שווי השוק בו נסחרות החברות האלו. השוק מעניק לNOI שווי של מעל 62 מיליארד דולר. ו-XPeng  נסחרת בשווי של מעל 40 מיליארד דולר. כמו כן, למרות המכירות והצמיחה המרשימה החברות עדיין הפסדיות ויקח עוד קצת זמן עד שיתחילו להרוויח.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לילי 21/11/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    גם החברות המסורתיות יודעות לייצר רכב חשמלי. הצרכן לא יאבד את היוקרה ברכישה מחברות מסורתיות . רכישה מחברה חשמלית היינה ללא יוקרה .( למעט טסלה )
  • 8.
    BYD 19/11/2021 11:11
    הגב לתגובה זו
    היא נסחרת גם בהונג-קונג בבורסה הרגילה
  • 7.
    תפסיק לסנן ולמדר תגובות! !! (ל"ת)
    קורא נאמן 19/11/2021 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קורא נאמן 19/11/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
    ריביאן צנחה ביומיים ב-31%, אך כתב נמנע מלפרסם זאת.אתר סופר אובייקטיבי!!!
  • 5.
    שמעון 19/11/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    ויש לה פוטנציאל ענק
  • 4.
    הכתב שכח לציין כי ריביאן צנחה ביומיים האחרונים ב-31% (ל"ת)
    קורא נאמן 19/11/2021 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אהרן 19/11/2021 09:25
    הגב לתגובה זו
    כל עזיבות במובילאיי בגלל משכורות נמוכות ותופעת החבר מקדם חבר שיוצרת סיטואציות בהם אנשים לא מתאימים מקודמים והאנשים שהם לא חברים מהמילואים לא מקודמים.
  • 2.
    קובי 19/11/2021 06:49
    הגב לתגובה זו
    יש אפשרות להחזיק במניה בארה"ב תחת הסימבול byddf
  • 1.
    ירון 19/11/2021 04:59
    הגב לתגובה זו
    זxpeng זו מניית הצמיחה הטובה ביותר,יש להם מוצר עם רמת גימור טופ,הם לא מפסיקים לייצר דגמים חדשים וקרנות הגידור מחבקות הגדולות ביותר מושקעות שם ביג טיים,וכמובן הממשלה הסינית נותנת גיבוי מלא לכל הסקטור הזה,xpeng הולכת להיות הטויוטה החשמלית וכרגע היא נסחרת במחיר מאוד אטרקטיבי.
Lakera  מייסדי  (Lakera )Lakera מייסדי (Lakera )

צ'ק פוינט רוכשת חברה לאבטחת ה-AI ב-300 מיליון דולר; מצפה להיות מובילה בתחום

רכישה לא סטנדרטית של צ'ק פוינט - חברה שוויצרית בולטת באבטחת מידע ב-AI עם 70 עובדים (11 דוקטורים); ההכנסות בשלב זה עדיין נמוכות - הפוטנציאל גבוה

רן קידר |
נושאים בכתבה צ'ק פוינט AI

צ׳ק פוינט מודיעה על רכישה לא שגרתית כדי להיכנס לעולם ה-AI Secuirty הצומח מאוד. על פי ההערכות היא תשלם כ-300 מיליון דולר עבור Lakera.AI, אחת מהחברות המובילות בעולם לאבטחת יישומי Agentic AI. 

צ׳ק פוינט סבורה שהיא תוכל לייצר סטנדרט חדש באבטחת AI, עם הגנה מקצה לקצה על כלל מערכות ה-AI הפועלות בארגון, וכך תאפשר לארגונים ברחבי העולם לאמץ טכנולוגיות AI בצורה מאובטחת ובקנה מידה רחב. 

חברת Lakera.AI, שנוסדה בשנת 2021 על ידי מומחי AI יוצאי Google ו-Meta, נבנתה במיוחד עבור סביבות AI, עם אבטחה בזמן אמת ומחקר מתקדם בליבת הפעילות שלה. החברה מספקת הגנה על LLMs, סוכני AI ו-MCP, ומפעילה מרכזי מחקר ופיתוח בציריך ובסן פרנסיסקו. ל-Lakera כ-70 עובדים, מהם 11 בעלי תואר דוקטור. 

הפלטפורמה של Lakera.AI משלבת הגנה מתקדמת בזמן אמת עם בדיקות תקיפה מתמשכות (Red Teaming), ומונעת פעולות לא מורשות או חריגות תוך כדי פעילות ה-AI. שני הפתרונות המרכזיים שלה, Lakera Red ו-Lakera Guard, מספקים הערכות מצב לפני פריסה ואכיפה בזמן אמת, כדי להגן על LLMs, סוכני AI וזרימות עבודה מולטי-מודליות. החברה פיתחה את פלטפורמת אבטחת מערכות Gandalf AI, שנחשב לאחד מפרויקטי ה-Red teaming הגדולים בעולם ה-AI, עם למעלה מ-80 מיליון נקודות נתונים של תקיפות. הפלטפורמה משמשת ככלי מחקרי ואנליטי להבנת נקודות תורפה במערכות AI. כל זה מאפשר מערך הגנה מתפתח שמקדים את האיומים החדשים בעידן ה-AI, ומספק לארגונים את הביטחון הדרוש לשימוש בטכנולוגיות AI בקנה מידה רחב. Lakera משרתת לקוחות מ-Fortune 500 ברחבי העולם, ותומכת ביותר מ-100 שפות. 

עם השלמת הרכישה, מטה Lakera בציריך יהפוך למרכז המחקר והפיתוח הגלובלי של צ׳ק פוינט בתחום אבטחת AI. המרכז החדש יפעל לצד מרכז הפיתוח בתל אביב, וישמש מוקד לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות ולהובלת חדשנות בתחום אבטחת ה-AI – וימצב את צ׳ק פוינט כמובילה עולמית בהגנה על ארגונים מבוססי AI ובעיצוב עתיד אבטחת ה-AI.

אלי לילי נובו נורדיסק
צילום: טוויטר

כדור הרזייה או זריקה? אלי לילי מציגה תוצאות טובות לכדור

אבל הזריקות עדיין מנצחות; הכדורים הרבה יותר נוחים לשימוש והם צפויים להאיץ  את הצמיחה; החברה מתכננת להגיש לאישור FDA עד סוף 2025, השוק הגלובלי צפוי להגיע ל-150 מיליארד דולר עד 2035

אדיר בן עמי |

חברת התרופות האמריקאית אלי לילי חשפה תוצאות מניסוי שלב 3 לכדור ההרזיה החדש Orforglipron, שהוביל לירידה ממוצעת של 12.4% במשקל הגוף לאחר 72 שבועות. המספרים מרשימים בפני עצמם אך הם מספרים רק חלק מהסיפור המורכב של מהפכת תרופות ההרזיה שמתרחשת לנגד עינינו.

התוצאות מציבות את לילי בעמדה מעניינת. מצד אחד, החברה כבר מובילה בשוק הזריקות עם Zepbound שמשיגה ירידה של מעל 20% במשקל. מצד שני, היא מבינה שהעתיד טמון בנגישות ובפשטות, ושכדור יומי ללא מחטים יכול לפתוח שערים לעשרות מיליוני מטופלים חדשים שכיום נרתעים מהטיפול. בשוק שצפוי לזנק מ-16 מיליארד דולר כיום ל-150 מיליארד דולר עד 2035, המהלך הזה עשוי להיות קריטי.

המדע והמספרים: בין ציפיות למציאות קלינית

הניסוי הקליני ATTAIN-1 כלל 3,800 משתתפים עם BMI מעל 30 או 27 עם תחלואות נלוות, והתנהל במשך 72 שבועות. התוצאה המרכזית של ירידה של 12.4% במשקל במינון הגבוה ביותר, לעומת 2.3% בקבוצת הפלצבו, עוברת את הרף הקליני המוגדר כמשמעותי של 10%, אך נופלת מהציפיות של השוק. בניסוי משלים, ATTAIN-2, הושגה ירידה צנועה יותר של 8.3% במינון של 36 מ"ג, מה שמעלה שאלות לגבי הקשר בין מינון ליעילות.

מעבר להרזיה, התרופה הדגימה יתרונות מטבוליים משמעותיים. רמות הסוכר בדם ירדו באופן דרמטי עם ירידה של 1.3 עד 1.6 אחוז ב-A1C, נתון שהופך את התרופה למועמדת חזקה גם לטיפול בסוכרת סוג 2. לחץ הדם הסיסטולי ירד בכ-4 מ"מ כספית, והכולסטרול הרע ירד בכ-10%, שיפורים שמעידים על השפעה רחבה על הבריאות הקרדיו-מטבולית.

התגובה של השוק הפיננסי הייתה מעורבת. מניית לילי ירדה ב-2% עם הפרסום הראשוני באוגוסט 2025, כאשר משקיעים שציפו לתוצאות דומות לאלו של הזריקות התאכזבו. עם זאת, המניה התאוששה חלקית כשאנליסטים החלו להבין את הפוטנציאל הרחב יותר. Leerink Partners, למשל, הורידו את יעד המחיר ל-715 דולר אך ציינו שהפוטנציאל ארוך הטווח נשאר משמעותי, במיוחד אם החברה תצליח להוזיל את עלויות הייצור ולהרחיב את הנגישות.