לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

חברת הרכב החשמלי שסיפקה לבאפט תשואה של 3000% שכנראה לא שמעת עליה

ענף הרכב החשמלי בוער והמניות בתחום מזנקות בעשרות אחוזים. לפני יותר מעשור באפט כבר החליט להמר על חברה סינית לא ידועה עם השקעה של מאות מיליוני דולרים שבימים אלו מתברר שבהחלט מצדיקה את עצמה. מהן החברות הנוספות שכדאי לשים לב אליהן בתחום המזנק?
גיא טל | (9)

בשנת 2008 קנתה חברת ברקשייר האת'אווי BERKSHIRE HATHAWAY A, בניהולו של המשקיע המפורסם וורן באפט, 225 מיליון מניות של חברה סינית העוסקת בתחום הרכב החשמלי בשם BYD. באותה עת, ערך המניות שרכש עמד על 232 מיליון דולר.

לפי פירוט החזקות ברקשייר נכון לסוף שנת 2020, הרווח על הרכישה  עומד על 5.9 מיליארד דולר. בהנחה הסבירה שלא נמכרו מאז באפט הרוויח 2 מיליארד דולר נוספים.

באפט המאמין בהחזקה לטווח ארוך מאד וטוען שהזמן האידאלי להשקעה בחברה הוא "לנצח". הוא מחזיק במניות שרכש לפני עשרות שנים. מכאן אפשר להניח שההשקעה בחברת הרכבים הסינית היא מבחינתו השקעה לטווח ארוך.

BYD בהחלט נותנת לבאפט סיבות להמשיך להחזיק בה. ברבעון השלישי מכרה החברה 183 אלף כלי רכב חשמליים והיברידים, זינוק של 297% לעומת המכירות ברבעון המקביל אשתקד. בהסתכלות על סקטור הרכב החשמלי בלבד (לא היברידי), המספרים מצביעים על מכירה של 91,616 רכבים – 186% יותר מהשנה שעברה.

עם זאת, מי שמעוניין ללכת בדרכו של באפט ולהשקיע בחברה יתקשה בכך, כיון שהיא אינה נסחרת בארצות הברית אלא רק בסין מה שמצריך ברוקר מיוחד. אמנם ישנן חברות שצוברות הייפ עצום בארצות הברית בתחום, כגון ריוויאן, לוסיד וכמובן טסלה, אבל מי שמחפש רעיונות אחרים, דומים יותר לחברת דוגמת BYD יוכל לגלות עניין בשתי החברות הבאות. 

NIO

החברה פרצה לשוק ב-2017 עם רכב פרמיום יוקרתי ומאז הציגה שני דגמים נוספים. ברבעון השלישי מסרה החברה 24,439 רכבים משלושת הדגמים, ובכך הכפילה את מספר המסירות מהרבעון המקביל בשנה שעברה. עם זאת, ביצועי המניה בתקופה האחרונה מאד לא יציבים. בקיץ האחרון נסחרה NIO במחיר של פחות מ-10 דולר למנייה, מאז היא המריאה למחיר של מעל 60 דולר למנייה, כחלק ממניות המם – המניות הויראליות – מוקדם יותר השנה, ולאחר מכן חזרה וירדה לאזור ה-40 דולר למנייה, המחיר בו היא נסחרת היום. 

XPeng (XPEV)

עוד חברת רכב חשמלי סינית מעניינת הנסחרת בארצות הברית היא חברת XPeng. בהנפקה הראשונית לציבור בשנת 2020 נקבע מחיר המניה על 15 דולר וכיום היא נסחרת כבר במחיר של קרוב ל-50 דולר. שוק המניות מתגמל את החברה לא רק בגלל ההייפ בתחום אלא כי היא באמת מוכרת, והרבה. ברבעון השני מסרה החברה 17,398 רכבים חשמליים, עלייה של 439% מהרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות לא פיגרו מאחור וזינקו ב-536% ל-582.5 מיליון דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ממה יש לחשוש

למרות מספרי הצמיחה המרשימים יש לקחת בחשבון מספר גורמים חשובים. הזינוק המרשים הוא ביחס לרבעון הקודם, היינו שנת הקורונה שבו המכירות היו מצומצמות, וייתכן מאד שאינו מייצג צמיחה בת קיימא במכירות. צמיחה היא בהחלט דבר נצרך כדי להצדיק את שווי השוק בו נסחרות החברות האלו. השוק מעניק לNOI שווי של מעל 62 מיליארד דולר. ו-XPeng  נסחרת בשווי של מעל 40 מיליארד דולר. כמו כן, למרות המכירות והצמיחה המרשימה החברות עדיין הפסדיות ויקח עוד קצת זמן עד שיתחילו להרוויח.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לילי 21/11/2021 12:49
    הגב לתגובה זו
    גם החברות המסורתיות יודעות לייצר רכב חשמלי. הצרכן לא יאבד את היוקרה ברכישה מחברות מסורתיות . רכישה מחברה חשמלית היינה ללא יוקרה .( למעט טסלה )
  • 8.
    BYD 19/11/2021 11:11
    הגב לתגובה זו
    היא נסחרת גם בהונג-קונג בבורסה הרגילה
  • 7.
    תפסיק לסנן ולמדר תגובות! !! (ל"ת)
    קורא נאמן 19/11/2021 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קורא נאמן 19/11/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
    ריביאן צנחה ביומיים ב-31%, אך כתב נמנע מלפרסם זאת.אתר סופר אובייקטיבי!!!
  • 5.
    שמעון 19/11/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
    ויש לה פוטנציאל ענק
  • 4.
    הכתב שכח לציין כי ריביאן צנחה ביומיים האחרונים ב-31% (ל"ת)
    קורא נאמן 19/11/2021 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אהרן 19/11/2021 09:25
    הגב לתגובה זו
    כל עזיבות במובילאיי בגלל משכורות נמוכות ותופעת החבר מקדם חבר שיוצרת סיטואציות בהם אנשים לא מתאימים מקודמים והאנשים שהם לא חברים מהמילואים לא מקודמים.
  • 2.
    קובי 19/11/2021 06:49
    הגב לתגובה זו
    יש אפשרות להחזיק במניה בארה"ב תחת הסימבול byddf
  • 1.
    ירון 19/11/2021 04:59
    הגב לתגובה זו
    זxpeng זו מניית הצמיחה הטובה ביותר,יש להם מוצר עם רמת גימור טופ,הם לא מפסיקים לייצר דגמים חדשים וקרנות הגידור מחבקות הגדולות ביותר מושקעות שם ביג טיים,וכמובן הממשלה הסינית נותנת גיבוי מלא לכל הסקטור הזה,xpeng הולכת להיות הטויוטה החשמלית וכרגע היא נסחרת במחיר מאוד אטרקטיבי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.