רכב חשמלי טעינה אפקון
צילום: רפי דלויה

הקלה לבעלי רכב חשמלי: באוצר מבקשים להסיר את מס הקניה מעמדות טעינה רגילות

משרד האוצר מתכוון להסיר את מס הקניה על רכישת עמדות טעינה רגילות (ביתיות); המהלך הוא הראשון שהולך לקראת בעלי רכב חשמלי ולא נגדם, לאחר שורה של מהלכים שליליים; ההפסד הצפוי לאוצר - 20 מיליון שקל

חיים בן הקון | (1)

בשורה לבעלי רכב חשמלי: משרד האוצר מפרסם כי בכוונתו להוריד את מס הקניה מעמדות טעינה רגילות (עמדות טעינה ביתיות) ל-0% ובכך היא יוצרת את התמריץ הראשון לרכישת רכב חשמלי אחרי שורה של צעדים שליליים וגזרות שנועדו לסגור פערים בתקציב, ערב אישור חוק התקציב לשנת 2025. 


עמדות טעינה ׳רגילות׳ הן עמדות טעינה איטיות מסוג AC, זאת לעומת עמדות טעינה הנחשבות מהירות, שאלה הן מסוג DC. עמדות הטעינה המהירות נמצאות דרך־כלל בתחנות דלק והטעינה בהם אורכת כשעה, לעומת עמדות הטעינה האיטיות הנמצאות בקניונים, חניונים אחרים או בבתים פרטיים בהם הטעינה אורכת מספר שעות ואף לילה שלם.


עמדת טעינה ביתית
עמדת טעינה - קרדיט: צארגינג פויינט


עמדות הטעינה לרכב חשמלי כפופות לשיעורי מס קנייה שונים בהתאם לטכנולוגיה שהן כוללות: עמדות טעינה מהירה מסוג DC, שמצוידות בממיר סטטי – רכיב אלקטרוני הממיר את זרם החשמל כדי לאפשר טעינה מהירה – נהנות מפטור מלא ממס קנייה. לעומת זאת, עמדות טעינה רגילות (AC), שמספקות טעינה איטית יותר לאורך מספר שעות, מחויבות במס קנייה בשיעור בסיסי של 12%, בתוספת מס נוסף של 60% על אותו הסכום, כך שהמס הכולל המוטל עליהן עומד על 19.2%.


לפי נתוני משרד האוצר, במסגרת צו תעריף המכס והפטורים ומס הקנייה על טובין — המסמך שקובע את שיעורי המיסוי על מוצרים שונים — הוחלט להשוות את מס הקנייה על עמדות הטעינה הרגילות (AC) לזה של עמדות הטעינה המהירות (DC), ולמעשה להעניק גם להן פטור ממס קנייה. הפטור צפוי להישאר בתוקף עד לסוף שנת 2027, והאוצר מעריך כי המהלך יוביל לאובדן הכנסות של כ-20 מיליון שקלים לקופת המדינה.


 עמדות טעינה רגילות לרכב חשמלי נחלקות לשני סוגים עיקריים: חד פאזיות, שנחשבות לאיטיות יותר, ותלת פאזיות, המאפשרות טעינה מהירה יותר — אך לא כל הרכבים החשמליים הנמכרים בישראל תומכים בטעינה תלת פאזית. לכן, זמן הטעינה בבית יכול לנוע בין יותר מ-10 שעות ועד לכ-4 שעות, בהתאם לסוג העמדה והדגם הספציפי של הרכב.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 13/07/2025 13:33
    הגב לתגובה זו
    נותנים פרס לעשירים שקנו טסלה ב 250 אלף. אם קנו רכב חשמלי חדש סימן שיש להם כסף שילמו את המס אחרת הוא יתגלגל על האחרים
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.