"אנשים מוכנים לשלם יותר על מוצרים עם ערכי ESG"
השקעות ESG (ראשי תיבות באנגלית של "סביבה, חברה וממשל תאגידי") זה לא רק השקעה באיכות הסביבה, אלא בעיקר נושא כלכלי עבור החברות. המדינות מפרגנות ומתגמלות חברות בתחום ה-ESG וקונסות חברות מזהמות או לא ידידותיות לסביבה.
בוועידת ביזפורטל ואיגוד הדירקטורים בישראל בנושא השקעות ESG שהתקיימה אתמול בת"א, חן הרצוג, שותף, כלכלן ראשי, BDO Consulting הסביר מהן המשמעויות הכלכליות של ESG עבור חברות מסחריות, הן כיצרניות והן כצרכניות.
"אי אפשר לחשוד בראשי החברות שהם לא מעוניינים בלהגדיל את התשואה - הם בוחרים לאמץ מדיניות ESG מתוך הכרה בכך שזה משרת את המטרות העסקיות שלהן". אומר הרצוג. "כשמדברים על אסטרטגיית ESG צריך לשאול את עצמנו איך מגבשים כזו שתייצר גם צמיחה וערך. ברמה הלאומית צריך לשאול איך מקטינים פליטות בלי לפגוע בתעסוקה או ביוקר המחייה", אמר.
אחריות תאגידיות נולדה עם השנים, מהבנה שהחברה יכולה לתרום לקהילה
"ב-S&P גלובל מעריכים שחברות חייבות לגבש מדיניות תאגידית כדי להפחית פליטות פחמן. משם זה התפתח ואמרו 'לא מספיק רק לתרום – חברות צריכות לנהל סיכוני ESG'. אם אני חשוף להיבטים של חברה, סביבה וממשל תאגידי אני חשוף לסיכונים פיננסים וחלק מאחריותי כמנהל כדירקטור וכחברה כולל ניהול סיכוני ESG.
השלב הבא היה שיש לשאול כיצד ה-ESG משפיע על ליבת העסקים. העולם השתנה ואם לא אתאים עצמי למציאות העתידית אמצא את עצמי פוגע ברווחים העתידיים שלי. כך הESG הופך למנוע צמיחה. דבר שני, העולם משתנה בהעדפות הצרכנים – יותר ויותר אומרים שהם מוכנים לשלם יותר על מוצרים שיש בהם ערכי ESG. כנ"ל לגבי עולם התעסוקה".
"יש 4 מרכיבים עיקריים: מדידה ודיווח של סיכוני אקלים. למדוד את טביעת הרגל הפחמנית לאורך כל שרשרת הערך של האספקה. יש לקבוע מדיניות ויעדים וגם תכנית לביצוע כדי להגיע אליהם. השאלה היא גם מה הארגון עושה, אבל זה לא יכול להיות מנותק מהמדיניות הלאומית.
אם בעבר חברות אמרו שהמדינה תקבע סטנדרטים והנחיות והחברה רק תיישם. היום ברור שכדי לייצר ערך החברה עצמה צריכה לקבוע מדיניות. ועדיין, אנחנו מאד תלויים במה שהמדינה עושה. אם אתה רוצה להקטין את טביעת הפחמן אתה תלוי בחשמל שהמשק מייצר. כצרכן חשמל לא תוכל ליישם את היעדים לבד".
המדינה צריכה לייצר יעדים שיוצרים אופק צמיחה למגזר העסקי
"המדינה קבעה יעדים של אנרגיות סולאריות, 10% מכלל יצור החשמל ב-2020. אם הייתי חברה עסקית הייתי אומר היעדים שלי נגזרים מהיעד הממשלתי. המדינה שכחה לבצע, ואפשר לראות שבסוף 2020 המדינה הגיעה רק ל-5.7%. היעד ל2030 הוא ל-30%. עכשיו קובעות החברות יעדים בהתאם אבל שואלות אם אפשר לסמוך על היעדים של המדינה. אם המדינה נכשלת – מה היא יכולה לעשות אחרת, ואיך אנחנו כחברות יכולים להניע שינוי ועמידה ביעדים?
כל מי שנמצא בשוק ההון יודע שכסף לא חסר, אין לחסוך במימון לאנרגיות מתחדשות. המדינה נכשלה לדעתי בגלל הרגולציה ושיטת המימון. היא ניסתה לנהל את המהפכה על בסיס של מתכנן מרכזי ומשטר מכסות. הרגולטור מחלק מכסות שמש. כיזם אתה צריך לחכות שיקצו לך מכסה. למה המדינה צריכה לנהל את זה ככה כמו שוק החלב. צריך לתת לשוק לעשות מה שהוא יודע – לקחת סיכונים, להרוויח ולעתים להפסיד
מה קורה כשהצרכנים רוצים יותר מ-10%? והחברות רוצות להגיע בעצמן ל-100% אנרגיות מתחדשות בפעילות ומוכנות לשלם את המחיר, לא בגלל שהם אלטרואיסטים אלא כי ככה הם מבדלים את עצמם והלקוחות רוצים.
שוב, בישראל המדינה אומרת 'לא, יש לנו מונופול על השמש'. אם תרצה למכור למדינה חומרים מזהמים זה בסדר. רוצה שמש? רק המדינה מוכרת ורק המדינה קונה. זה מונה מחברות ליישם אסטרטגיית ESG, וזה חלק מהסיבה לכישלון בעמידה ביעדים.
מחולל הפליטות המרכזי: סקטור התחבורה
"גם כאן יש תחום שהוא ווין ווין – כשמחשמלים תחבורה גם מפחיתים פליטות וגם מקטינים עלויות. מהפכת הרכב החשמלי, למרות שלישראל יש יתרונות יחסיים – מדינה קטנה וצפופה, אנחנו מפגרים לעומת מדינות המערב. וזה בגלל שיעדים הפחתת הפליטות של המדינה לא הכלילו את השינויים בתחום התחבורה.
"כל 200 אלף רכבים חשמליים מבחינה סביבתים תורמים בכך שהם נושאים 70% על גז ו-30% על שמש כמו אלף מגה וואט סולארי. אז מה המדינה אומרת? נעלה את המסים על רכבים חשמליים.
ועדיין חברות כמו דן אומרות שהם הולכים לחשמול מלא. למה הם עשו את זה? כי זה יותר משתלם להם. זה קורה גם בעולם: איקאה עושה משלוחים רק ברכבים חשמליים". הגישה של חברות שאומרות שלא נשקיע בחברות מזהמות היא בעייתית ושגויה בעיני בהיבט האחריות התאגידית, מי שמנו כראשי חברות לומר מי מזהם ומי לא ולתת תעודת כשרות לחברה א או ב. מה שגורם לזיהום הגדול ביותר הוא לא החברות שמפיקות את הנפט, אלא השימוש בו – החברות שמשתמשות בנפט לדלק. יש צביעות בלומר "אני לא מממן חברות פוסיליות אבל ממשיך לממן את אגד שקונה דלק או חברות הובלה שמשתמשות בדלקי דיזל". זה מה שגורם לזיהום האמיתי, לא ההפקה.
גם מבחינת החברות זה יוצר עליהן אחריות לא סבירה לקבוע מי כשר ומי לא כשר. המעבר לכלכלה דלת פחמן הוא הדרגתי – גם ברמה הלאומית. אם לא נממן חברות גז נשאר עם הפחם בינתיים. לדעתנו מה שאחראי ונכון לחברות הוא לגבש מדיניות רוחבית. המדינה אומרת להפחית את פליטות גזי החממה בשיעור מסוים, כך גם החברות צריכות לעשות. לא צריך לקחת כמה חברות שישמשו סמלים ולומר 'אלה הרעים' ולעומתם יש טובים. נפסיק לתת משכנתאות לבית שנבנה שלא בבנייה ירוקה? הרי זה אינסופי".
חן הרצוג, שותף וכלכלן ראשי ב-BDO Consulting. צילום: ביזפורטל
לקריאה נוספת:
> ענת גואטה: "קל לומר אני לא משקיע בחברות מזהמות - מסובך יותר לומר אני אשפיע"
> פרופ' דן עמירם: "יש גרין וושינג ב-ESG וקל לספר שעשית טוב אך בלי מדידה הטרנד יזיק"
> מנכ"לית בלאקרוק ישראל: "לסיכון האקלים יש משמעות כלכלית: 220 מיליארד דולר"
> ח"כ אלון טל מכחול לבן: "יש לעודד משפחות של 2 ילדים בלבד"
> מנכ"ל מגדל: "השקעה בגז עשרות שנים קדימה זה OUT - סיכון גדול"
> מנכ"ל קרן קיסטון: "תשתיות בהגדרה פוגעות בטבע - צריך לפעול במינימום פגיעה אפשרית"

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי
המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים
אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.
מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי
במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.
בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.
אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).
- "רציתי לפדות קרן השתלמות, והציעו לי הלוואה מהקרן - כדאי?"
- כך בדיקה פשוטה תוסיף לכם מעל ל- 50 אלף שקלים לחיסכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.

הבורסה בת"א סגרה על האפס; ניו מד עלתה 2.9%
טבע ירדה 3.6%, הביטוח עלה 0.85%, הבנקים ירדו 0.4%
השוק תיקן את הירידות. אולי זה בגלל שנתניהו קצת חזר בו מהאמירה הקשה של אתמול, כשבמקביל יש חדשות משרדי ממשלה מקבילים על שת"פ עם העולם. בולט במיוחד משרד האנרגיה - היו דווח על העמקת שיתוף הפעולה עם קפריסין לשם העברת גז לאירופה. מעבר לכך, נתניהו מתכנן מסיבת עיתונאים הערב בנושאים כלכליים. השוק מעריך שתהיה הרגעה מסוימת.
ידיעה נוספת בתחום האנרגיה היתה על הרחבת התשתיות לצנרת שתוביל גז מישראל למצרים - שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים. מדובר על פרויקט לוויתן כמובן וזה השפיע על מניות לוויתן בעיקר ניו מד שזכתה כבר מהבור לתשואה עודפת על השוק בזכות הראיון בביזפורטל - יוסי אבו: "השוק מפספס את ניו מד" - מאיפה יגיע האפסייד בהמשך?
הנפקות פרטיות פוגעות במשקיעים מקרב הציבור. הנה הדוגמה האחרונה - חברת חג'ג' אירופה חג'ג' אירופה -11.42% , שקיימה אמש מכרז למשקיעים מסווגים והנפיקה עבורם מניות שדה פקטו דיללו את המשקיעים הפרטיים. להרחבה בנושא ראו כאן - צחי חג'ג' בחר לפגוע במשקיעים הפרטיים וחג'ג' אירופה נופלת 11%.
הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו. פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי - הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
- נאום נתניהו, הירידות בבורסה והדולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ״ל
משרד התחבורה: "צריך להיות ערס כדי לשחרר תקציבים" - משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל
מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים. משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים
של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".