חן הרצוג BDO
צילום: ביזפורטל
ועידת ESG

"אנשים מוכנים לשלם יותר על מוצרים עם ערכי ESG"

כנס ESG של ביזפורטל ואיגוד הדירקטורים - חן הרצוג, שותף וכלכלן ראשי ב-BDO Consulting: "אם בעבר חברות אמרו שהמדינה תקבע סטנדרטים והנחיות והחברה רק תיישם. היום ברור שכדי לייצר ערך החברה עצמה צריכה לקבוע מדיניות"
סתיו קורן |

השקעות ESG (ראשי תיבות באנגלית של "סביבה, חברה וממשל תאגידי") זה לא רק השקעה באיכות הסביבה, אלא בעיקר נושא כלכלי עבור החברות. המדינות מפרגנות ומתגמלות חברות בתחום ה-ESG וקונסות חברות מזהמות או לא ידידותיות לסביבה. בוועידת ביזפורטל ואיגוד הדירקטורים בישראל בנושא השקעות ESG שהתקיימה אתמול בת"א, ​חן הרצוג, שותף, כלכלן ראשי, BDO Consulting הסביר מהן המשמעויות הכלכליות של ESG עבור חברות מסחריות, הן כיצרניות והן כצרכניות.  "אי אפשר לחשוד בראשי החברות שהם לא מעוניינים בלהגדיל את התשואה - הם בוחרים לאמץ מדיניות ESG מתוך הכרה בכך שזה משרת את המטרות העסקיות שלהן". אומר הרצוג. "כשמדברים על אסטרטגיית ESG צריך לשאול את עצמנו איך מגבשים כזו שתייצר גם צמיחה וערך. ברמה הלאומית צריך לשאול איך מקטינים פליטות בלי לפגוע בתעסוקה או ביוקר המחייה", אמר.  אחריות תאגידיות נולדה עם השנים, מהבנה שהחברה יכולה לתרום לקהילה "ב-S&P גלובל מעריכים שחברות חייבות לגבש מדיניות תאגידית כדי להפחית פליטות פחמן. משם זה התפתח ואמרו 'לא מספיק רק לתרום – חברות צריכות לנהל סיכוני ESG'. אם אני חשוף להיבטים של חברה, סביבה וממשל תאגידי אני חשוף לסיכונים פיננסים וחלק מאחריותי כמנהל כדירקטור וכחברה כולל ניהול סיכוני ESG. השלב הבא היה שיש לשאול כיצד ה-ESG משפיע על ליבת העסקים. העולם השתנה ואם לא אתאים עצמי למציאות העתידית אמצא את עצמי פוגע ברווחים העתידיים שלי. כך הESG הופך למנוע צמיחה. דבר שני, העולם משתנה בהעדפות הצרכנים – יותר ויותר אומרים שהם מוכנים לשלם יותר על מוצרים שיש בהם ערכי ESG. כנ"ל לגבי עולם התעסוקה". "יש 4 מרכיבים עיקריים: מדידה ודיווח של סיכוני אקלים. למדוד את טביעת הרגל הפחמנית לאורך כל שרשרת הערך של האספקה. יש לקבוע מדיניות ויעדים וגם תכנית לביצוע כדי להגיע אליהם. השאלה היא גם מה הארגון עושה, אבל זה לא יכול להיות מנותק מהמדיניות הלאומית. אם בעבר חברות אמרו שהמדינה תקבע סטנדרטים והנחיות והחברה רק תיישם. היום ברור שכדי לייצר ערך החברה עצמה צריכה לקבוע מדיניות. ועדיין, אנחנו מאד תלויים במה שהמדינה עושה. אם אתה רוצה להקטין את טביעת הפחמן אתה תלוי בחשמל שהמשק מייצר. כצרכן חשמל לא תוכל ליישם את היעדים לבד". המדינה צריכה לייצר יעדים שיוצרים אופק צמיחה למגזר העסקי "המדינה קבעה יעדים של אנרגיות סולאריות, 10% מכלל יצור החשמל ב-2020. אם הייתי חברה עסקית הייתי אומר היעדים שלי נגזרים מהיעד הממשלתי. המדינה שכחה לבצע, ואפשר לראות שבסוף 2020 המדינה הגיעה רק ל-5.7%. היעד ל2030 הוא ל-30%. עכשיו קובעות החברות יעדים בהתאם אבל שואלות אם אפשר לסמוך על היעדים של המדינה. אם המדינה נכשלת – מה היא יכולה לעשות אחרת, ואיך אנחנו כחברות יכולים להניע שינוי ועמידה ביעדים? כל מי שנמצא בשוק ההון יודע שכסף לא חסר, אין לחסוך במימון לאנרגיות מתחדשות. המדינה נכשלה לדעתי בגלל הרגולציה ושיטת המימון. היא ניסתה לנהל את המהפכה על בסיס של מתכנן מרכזי ומשטר מכסות. הרגולטור מחלק מכסות שמש. כיזם אתה צריך לחכות שיקצו לך מכסה. למה המדינה צריכה לנהל את זה ככה כמו שוק החלב. צריך לתת לשוק לעשות מה שהוא יודע – לקחת סיכונים, להרוויח ולעתים להפסיד מה קורה כשהצרכנים רוצים יותר מ-10%? והחברות רוצות להגיע בעצמן ל-100% אנרגיות מתחדשות בפעילות ומוכנות לשלם את המחיר, לא בגלל שהם אלטרואיסטים אלא כי ככה הם מבדלים את עצמם והלקוחות רוצים. שוב, בישראל המדינה אומרת 'לא, יש לנו מונופול על השמש'. אם תרצה למכור למדינה חומרים מזהמים זה בסדר. רוצה שמש? רק המדינה מוכרת ורק המדינה קונה. זה מונה מחברות ליישם אסטרטגיית ESG, וזה חלק מהסיבה לכישלון בעמידה ביעדים. מחולל הפליטות המרכזי: סקטור התחבורה "גם כאן יש תחום שהוא ווין ווין – כשמחשמלים תחבורה גם מפחיתים פליטות וגם מקטינים עלויות. מהפכת הרכב החשמלי, למרות שלישראל יש יתרונות יחסיים – מדינה קטנה וצפופה, אנחנו מפגרים לעומת מדינות המערב. וזה בגלל שיעדים הפחתת הפליטות של המדינה לא הכלילו את השינויים בתחום התחבורה. "כל 200 אלף רכבים חשמליים מבחינה סביבתים תורמים בכך שהם נושאים 70% על גז ו-30% על שמש כמו אלף מגה וואט סולארי. אז מה המדינה אומרת? נעלה את המסים על רכבים חשמליים. ועדיין חברות כמו דן אומרות שהם הולכים לחשמול מלא. למה הם עשו את זה? כי זה יותר משתלם להם. זה קורה גם בעולם: איקאה עושה משלוחים רק ברכבים חשמליים". הגישה של חברות שאומרות שלא נשקיע בחברות מזהמות היא בעייתית ושגויה בעיני בהיבט האחריות התאגידית, מי שמנו כראשי חברות לומר מי מזהם ומי לא ולתת תעודת כשרות לחברה א או ב. מה שגורם לזיהום הגדול ביותר הוא לא החברות שמפיקות את הנפט, אלא השימוש בו – החברות שמשתמשות בנפט לדלק. יש צביעות בלומר "אני לא מממן חברות פוסיליות אבל ממשיך לממן את אגד שקונה דלק או חברות הובלה שמשתמשות בדלקי דיזל". זה מה שגורם לזיהום האמיתי, לא ההפקה. גם מבחינת החברות זה יוצר עליהן אחריות לא סבירה לקבוע מי כשר ומי לא כשר. המעבר לכלכלה דלת פחמן הוא הדרגתי – גם ברמה הלאומית. אם לא נממן חברות גז נשאר עם הפחם בינתיים. לדעתנו מה שאחראי ונכון לחברות הוא לגבש מדיניות רוחבית. המדינה אומרת להפחית את פליטות גזי החממה בשיעור מסוים, כך גם החברות צריכות לעשות. לא צריך לקחת כמה חברות שישמשו סמלים ולומר 'אלה הרעים' ולעומתם יש טובים. נפסיק לתת משכנתאות לבית שנבנה שלא בבנייה ירוקה? הרי זה אינסופי". חן הרצוג, שותף וכלכלן ראשי ב-BDO Consulting. צילום: ביזפורטל לקריאה נוספת: > ענת גואטה: "קל לומר אני לא משקיע בחברות מזהמות - מסובך יותר לומר אני אשפיע"פרופ' דן עמירם: "יש גרין וושינג ב-ESG וקל לספר שעשית טוב אך בלי מדידה הטרנד יזיק"מנכ"לית בלאקרוק ישראל: "לסיכון האקלים יש משמעות כלכלית: 220 מיליארד דולר"ח"כ אלון טל מכחול לבן: "יש לעודד משפחות של 2 ילדים בלבד"מנכ"ל מגדל: "השקעה בגז עשרות שנים קדימה זה OUT - סיכון גדול"מנכ"ל קרן קיסטון: "תשתיות בהגדרה פוגעות בטבע - צריך לפעול במינימום פגיעה אפשרית"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טריוויה (צ'אט)טריוויה (צ'אט)
טריוויה

בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית

כמה הרוויחו מתחילת השנה המחזיקים בקופות גמל וקרן השתלמות במסלול מנייתי? לאיזה שווי מכוונת OpenAI בהנפקה הציבורית? מי יזם ההייטק המצליח שהגיע למצב של פשיטת רגל? ועוד - 
- טריוויה על הנושאים הכלכליים של השבוע האחרון

צוות ביזפורטל |
נושאים בכתבה טריוויה

טריוויה שבועית.  ככה תדעו אם אתם בעניינים.

20 שאלות מהאירועים של השבוע האחרון - נשמח לשמוע תגובות מכם (הערות, הארות, ביקורת, וגם - שבחים).

הכי נוח לשחק דרך הכלי בהמשך האייטם.  לאור בקשת הקהל אנחנו מעלים את השאלות והתשובות האפשריות גם כאן ( חידון עם תשובות מודגשות בתחתית העמוד) .   



מי המניה שעברה ביום אחד מירידה של מעל 20% לעלייה של 20%?
טבע
סולאראדג'
נובה
טידס

וואן זירו נותן ללקוחות חדשים ריבית של 5.5%. האם יש תנאים ומה הם?
אין תנאים
יש תנאים - העברת חשבון מבנק קודם
יש תנאים - העברה של מעל 5,000 שקל בחודש או תשלום דמי ניהול של 49 שקל בחודש
יש תנאים - העברה של לפחות 100 אלף שקל

כמה מקבלת המשפחה של חייל רוסי שנהרג במלחמה?
לא מקבלת כלום
20 אלף דולר
כ-40 אלף דולר
קרוב ל-200 אלף דולר

מה הרעיון המרכזי של הרפורמה המתוכננת במכשירי החיסכון?
הטלת מס על קרנות השתלמות נזילות
הגבלת דמי הניהול בפוליסות חיסכון
יצירת חשבון כולל לכל המכשירים שרק הוצאת כספים ממנו תחוייב במס
יצירת חשבון כולל לכל המכשירים ומס קבוע אחיד של 25% במכירת מכשירים

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות): 



הרחבה בהמשך