השקעות אחראיות, המוכרות גם כהשקעות ESG, משלבות שיקולים סביבתיים, חברתיים ושל ממשל תאגידי בקבלת החלטות ההשקעה, מתוך הנחה שחברות המתנהלות באחריות יניבו ביצועים טובים יותר וסיכון נמוך יותר לאורך זמן. המגמה צוברת תאוצה בקרב גופים מוסדיים ומשקיעים, אך מלווה
גם בביקורת על מדידה לא אחידה ועל שטיפה ירוקה. בעמוד זה מסוקרות מגמות ההשקעה האחראית בישראל ובעולם, אימוץ שיקולי ESG על ידי הגופים המוסדיים, קרנות וסל מוצרים המתמקדים בהשקעות בנות קיימא, הביקורת על אמינות הדירוגים והדיווחים, הרגולציה המתפתחת בתחום והדרך שבה
השיקולים הסביבתיים והחברתיים משתלבים בעולם ההשקעות ומשפיעים על תמחור החברות ועל החלטות ההון.
בעוד שבוול סטריט טרנד השקעות ה-ESG דועך בשנים
האחרונות, הקרן הקטנה של אלפא טק הפועלת לפי העקרונות הללו מובילה את קרנות חו"ל חשופות מט"ח בטווח הזמן הארוך; האם עקרונות ה-ESG תורמים להצלחת הקרן?
הקשחת הרגולציה ופגיעה בחברות הציבוריות - זו לא הדרך לעודד את הגברת המסחר וכניסת חברות פרטיות לשוק ההון. רשות ניירות ערך בתגובה: "מדובר על גילוי שנדרש כבר כיום ואינו מייצר חובות דיווח חדשות על התאגידים"
בארגון הסביבתי אומרים שמיחזור פלסטיק הופך אותו רק ל"רעיל יותר" וכי הפתרון זה לייצר פחות פלסטיק. החברות בתגובה: "זה רק יגרום להחלפת הפלסטיק בחומרים בעלי טביעת רגל פחמנית גבוהה בהרבה". בשבוע הבא ייפגשו ראשי המדינות כדי לדון בבעיית הפלסטיק, אבל כמו בנושא זיהום האוויר - לא בטוח שזה צריך להדאיג את החברות
אלון מאסק מדבר על טסלה כמושיעה של העולם המזהם וכחברה שעושה טוב לכדור הארץ, אבל טסלה ממש לא עומדת בקריטריונים של מובילה בתחום ה-ESG והיא רחוקה מלהפוך את העולם לטוב יותר
השקעות בתחום ESG הפכו לאחד הנושאים המסקרנים בשוק ההון. ארבעה מומחים בתחום, ממחלקת התאגידים של הרשות לניירות ערך, דרך רשות שוק ההון, חברת מידרוג ומשרד האנרגיה, עונים על שאלות חשובות בכנס ועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל: "רוב המחקרים מדברים על תשואה עודפת של השקעות ESG, אבל זה לא חד משמעי. המחקרים עוד בתחילתם" אבל - "חברות שלא יפרסמו דוחות ESG יישארו מאחור ואולי לא ירצו להשקיע בהן"
כך אומר מנכ"ל פריון, דורון גרסטל בראיון לביזפורטל. הוא מדבר על שינוי של כל מה שהכרנו בתחום הפרסום. לדבריו "עד היום החברות האינטרסנטיות בשוק דרסו את הפרטיות שלך הגולש ברגל גסה. זה הולך להשתנות, תהיה חקיקה באירופה וארה"ב ופריון ממוצבת לשינוי הזה. הטכנולוגיה החדשה שלנו מביאה תוצאות טובות פי 2 - ואנחנו רוצים בעתיד שגם חברות אחרות ישתמשו בטכנולוגיה שלנו, שנהיה ספק שירות"
בנוסף, המדינה עשויה להחרים עוד 9 חברות אירופאיות ואולי עוד 350 קרנות. הסיבה היא החוק שהעבירה טקסס לפני שנה במטרה להגן על מגזרי הנפט והגז הגדולים שלה. בניגוד לבלאקרוק, בענקית ההשקעות ואנגארד, וכן בבנקים UBS וקרדיט סוויס אומרים "לא מחרימים תעשיות שלמות או חברות אנרגיה"