רפי אלדור
צילום: פייסבוק

"אנשים חוסכים לעת זקנה או לעת צרה - עכשיו זו עת צרה; המדינה צריכה להנזיל את החסכונות"

פרופ' רפי אלדור - "חייבים לחזור לעבוד. אי אפשר להטיל סגר  על אנשים צעירים ובריאים; אנשים מבוגרים יישארו בבתים - אני אשאר בבית"
ארז ליבנה | (18)

בוויכוח שבין אנשי הכלכלה לאנשי הבריאות, תמיד נשאלת בסוף השאלה הקובעת: מה המחיר שצריך לשלם? הרי לא הכל זה כסף. אנשי הבריאות טוענים שהבריאות מעל הכל, מעל הכלכלה. האמת, צודקים. לא הכל בר כימות. אבל במקרה הזה, הם כנראה טועים.  הסבל שנגרם לרבים בעקבות שפל כלכלי, כזה המתעתד לדפוק על דלתנו, יכול להיות בעל השלכות לא פחות חמורות, אם לא יותר, מהמשבר הנוכחי. גם השלכות בריאותיות.

שפל כלכלי מגדיל את המצוקה באופן אקספוננציאלי. אנשים מאבדים את עבודתם, את חסכונותיהם, את בריאותם ואפילו את ביתם. וכך הרצון לסייע לכמה אלפים, או רבבות - כמו במקרה הזה, הופך למשקולת על צווארם של רבים, שלא מסוגלים להתמודד עם ההשלכות הכלכליות. עדיין לא, אבל החשש ששנה קדימה, נגיע למצב הזה. 

בארצות הברית לדוגמה, רואים את זה בצורה מידית, בגלל ההלוואות הגדולות של הציבור. חלק ניכר מהאוכלוסייה ממונפת עד דק. בכלל נראה שהכלכלה שם התאהבה בחוב עד חוסר דעת. משקי הבית ממונפים, התאגידים והסקטור העסקי ממונפים וגם הממשל ממונף. הממשל נכנס לחוב שנתי של טריליון דולר. זה עוד לפני הקורונה וחבילות החילוץ שהפד' והממשל מפזרים בשבועות האחרונים. 

הבעיה במינוף של הסקטור הפרטי, ואת זה תמיד מרגישים בארצות הברית, היא המחיה ממשכורת למשכורת. ברגע שתזרים המזומן המיידי נגמר, אתו גם כל היכולת להחזיר את הסכומים שנלקחו כהלוואה. אז מתחילה תגובת השרשרת. 

ישראל עדיין לא שם. אבל היא גם לא כזו רחוקה. לפי פרופ' רפי אלדור, ראש חוג כלכלה במרכז הבינתחומי, שבימים אלה של מגפה עולמית, נמצא בביתו וכותב ספר על התמודדותו מול מחלת הפרקינסון, ישראל נמצאת בהליכה מסוכנת לכיוון זה. פעם שעברה ששוחחנו, הוא אמר שצריך לייצר מצב של קפיץ. זה לא קורה. אלדור סבור שיש לפתוח את הסגר ויחסית מהר - שלא יהיה מאוחר מדי 

>>צריך שהמשק יהיה כמו קפיץ

"זה לא משכורת למשכורת. זה בעצם יותר, כי כל המשכורת הבאה שלך כבר משועבדת לחובות", אומר אלדור. "סה"כ חובות הציבור עלו גם בישראל. בשנים האחרונות יישרנו קו עם ארצות הברית בתחום, בהתחלה היו לנו הלוואות רק לבתים, עכשיו זה התפתח לעוד כל מיני דברים כמו רכבים וחופשות - זו לא מגמה טובה בכלל". 

מה אתה ממליץ לאנשים לעשות?

"קודם כל, אנשים שחוסכים בקרנות השתלמות או חסכון כפוי אחר, צריך לשחרר להם את הסכום ולהנזיל אותו. למרות שאנשים שומרים קדימה. הממשלה צריכה לכופף את החוקים ולהגמיש את הרגולציה - אנחנו במצב של אין ברירה". 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אתה אומר לאנשים לאכול לתוך החסכונות שלהם

"חייבים. אין ברירה. אנשים חוסכים לעת זקנה או לעת צרה. עכשיו זו עת צרה" 

הממשלה צריכה להעמיד הלוואות לציבור לכל מטרה?

"צריך לתת לבנקים לעשות את זה. המדינה צריכה לתת הלוואות בערבות מדינה לבנקים, לתת להם שהם יבדקו. אלה צריכות להיות הלוואות של עד 1.5% מעל ריבית הפריים. זה המקסימום. הפריים היא חובה לכולם. ומעבר לכך זה בהתאם לסיכון". 

איך אתה מדרג את התפקוד של הממשלה במשבר?

"מבחינה בריאותית - לא טוב מאוד. מבחינה כלכלית לא טוב בכלל. חייבים לחזור לעבוד. אי אפשר להטיל סגר על מקומות שיש בהם אנשים צעירים ובריאים. צריך להניע את הכלכלה. צריך לדאוג לבריאות של האנשים, אבל גם שיהיה לאנשים מה לאכול. אי אפשר לעצור את כל העולם. צריך להתחיל לחזור לשגרה בצורה דיפרנציאלית". 

אז מיליון ישראלים צריכים לחזור לעבודה?

"כן. אם יש מיליון צעירים שיכולים לעבוד. שיצאו לעבוד. צריך לעבור למודל שמי שחשוף לסכנות המחלה שיישאר בבידוד. יש מודל בכלכלה שנקרא דורות חופפים. צעירים עובדים וקשישים נשארים בבית. זה מה שצריך לקרות עכשיו. 

"אני בדרגת סיכון גבוהה. אני מעל גיל 65. מי שכמוני שיישאר בבית. כולל אותי. אבל מי שיכול לחזור, שיחזור. לא רק בהייטק ופיננסים. גם סתם מספרה או בחורה שבונה ציפורניים. שכולם יעבדו. שילכו עם מסכות וכל מה שצריך, אבל שיעבדו. 

 

"אמרנו שהכלכלה צריכה להיות כמו קפיץ, הדרך לעשות את זה זה שכבר בסוף החג, מי שיכול שיצא לעבוד. מי שלא, שיישאר בבית, שאפילו לא יעשה קניות. צריך לרווח את הרחובות. צריך לעבוד בשביל הכלכלה. צריך יותר תעשייה". 

ראינו תהליכים של דעיכה בגלובליזציה, הנגיף האיץ את זה, האם ישראל הולכת לייצור עצמי מוגבר?

"האם אנחנו הולכים למשק אוטרקי, התשובה היא חד משמעית לא. צריך להגדיר מוצרי בסיס שאפשר וצריך לייצר פה. אבל אני סומך על מוח הסטארט אפ. נכון יהיה יותר ייצור עצמי מוגבר, אבל אנחנו הולכים לעולם חדש שיצטרך טכנולוגיה חדשה והמוח הישראלי כבר מתחיל לחשוב על פתרונות".

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    ב 14/04/2020 18:20
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר להחזיק אנשים בבידוד רציני חודשים רבים.
  • 14.
    אלמוג 14/04/2020 13:36
    הגב לתגובה זו
    לצעירים את החסכונות. להפוך אותם לעבדים חסרי כל וגם ללמד אותם שאין ביטחון ושכל מי שמגיע לגיל 50 ניזרק לכלבים.
  • 13.
    חיסכון 13/04/2020 13:16
    הגב לתגובה זו
    אנחנו לא צריכים את הנשיא הנוכחי ולא מתגעגעים לנשיא קצב. חבורת מושחתים אינטרסנטים שהם מעל החוק. שנית לא כתוב בתורה שצריך 120 חברי כנסת אפשר לצמצם ל 70 עד 80 גם זה חיסכון. והכי חשוב כמו שלא מרשים לבני 70 להמשיך לעבוד ומכריחים אותם לצאת לפנסיה ככה צריך לעשות לראש הממשלה הקשיש לנשיא הקשיש ולכל חבר כנסת שאין לו מה לעשות בחיים . צאו לנו מהכיס לכו הביתה .
  • חברי כנסת מיותרים 13/04/2020 14:29
    הגב לתגובה זו
    מי שנפגעו כלכלית מהקורונה.
  • 12.
    הצעירים 13/04/2020 13:11
    הגב לתגובה זו
    ומדביקים את ההורים. לא עדיף שביבי ישלוף את הארנק יתחיל לעשות יותר בדיקות עדיף במקום תמיכה לחרדים השותפים הטבעיים שקיבלו כל משפחה 2000 שח . לזקנים הוא נותן 450 שח נעלמו בדרך 50 שח . זה היחס לזקנים . בעשור נתנו להם 6 ש"ח בלבד כשחברי הכנסת הכפילו את שכרם ויותר מזה. "הדאגה" המדומה לזקנים היא אך ורק מטעמי חיסכון כשזה מגיע לבדיקות אז בתי האבות צריכים להתחנן לבדיקות לחרדים חילקו בפסח פעמיים חבילות מזון . ביבי רע לחילונים
  • 11.
    הממשלה עכשיו דואגת שיהמרו בכספי החסכונות שלנו... (ל"ת)
    אבל 13/04/2020 12:35
    הגב לתגובה זו
  • אז מה 13/04/2020 13:17
    הגב לתגובה זו
    עם ועדת בכר . כעת כל הפנסיה שלכם במניות . ושתקתם גם שהעלו את מס הבורסה וככה הפסדתם כפול וכשהוא לוקח כהלוואה את כל כספי הבטוח הלאומי ולכן העלו לכם את גיל הפרישה ואפילו פעמיים כבר שכחתם ושתקתם אז שיהמר במה שנשאר בינכה אתם סמרטוטים ותצביעו שוב ביבי
  • 10.
    משקיע 13/04/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
    להרוג אלפי אנשים בגלל בצע כסף, אין מקום לדעות כאלו בישראל בנוסף לזה שמובן שאנשים צעירים גם כן חולים ונפטרים מהקורונה ואי אפשר לבודד את כל המבוגרים, הדעה באמת אווילית
  • רז 13/04/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
    בדיוק ההפך. דעה מוצקה ונכונה. ההיסטריה סביב הנגיף הזה הוצאה מכל פרופורציה. אף אחד לא מניף עפעף על האלפים שמתים של שנה משפעת, תאונות דרכים או סרטן. הרוב המוחלט של הצעירים יעבור את הוירוס עם שיעול קל מקסימום ולחרב להם את העתיד הכלכלי זה פשוט לא הגיוני.
  • 9.
    בדיקות24/7לאVIP 13/04/2020 11:42
    הגב לתגובה זו
    לא לטיפולי VIP ובדיקות לילד ז ואימו
  • 8.
    דן 13/04/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    רק טיפש משחרר את כל הרזרבות כאן ועכשיו ......לשחרר - כן .....אבל תמיד לחשוב שזה עלול להמשך זמן רב הרבה יותר מהמקובל , ואולי יהיו עוד "הפתעות" כמו מלחמה וכדו' ......לא לשחרר הכל ונתניהו נוהג בשכל ישר וטוב .....הלוואי על כל העולם .
  • 7.
    המדינה דואגת לחסל את חסכונות הציבור (ל"ת)
    אורי 13/04/2020 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    צייני 13/04/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל בארגונים, שכבת המנהלים מבוגרת יותר כנובע מאופי קידום בעבודה. אם יחזרו לעבודה ללא המנהלים, האם הארגון יתפקד היטב? בממשלה יש הרבה מבוגרים , שרים ואפילו ראש ממשלה גםהם צריכים להישאר בבית?
  • 5.
    עמיר 13/04/2020 11:15
    הגב לתגובה זו
    צודק במאה אחוז. כל הכבוד לך.
  • 4.
    אפק 13/04/2020 11:13
    הגב לתגובה זו
    כלום לפנסיה לרוב האנשים
  • 3.
    הבחור צודק בהחלט !! (ל"ת)
    זכרוני 13/04/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עמוס 13/04/2020 10:54
    הגב לתגובה זו
    כל רעיון הסגר הוא קטסטרופלי. אנשים בסיכון ישארו בבידוד עד יעבור זעם. במקרה של אסון טבע לא כולם נמצאים בסיכון, למשל אם יש הוריקן בחוף המזרחי, האנשים בחוף המערבי לא צריכים לתפוס מחסה.
  • 1.
    יוסי 13/04/2020 10:50
    הגב לתגובה זו
    מבוקשת בכל העולם עשוייה לעלות מאות אחוזים ברגע
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: