סווידבנק חשוד כי הלבין כספים בהיקף של מעל 4.3 מיליארד דולר
הנוכחות הבנקאית הגדולה ביותר מבין המדינות הבלטיות, Swedbank , איבדה יותר מעשירית מערכה לאחר שנגררה לשערוריית הלבנת הכספים ההולכת ומעמיקה באזור.
הבנק זיהה עסקאות חשודות ודיווח עליהם למשטרה, אמר דובר הבנק גבריאל פרנקה רודאו, בהתייחסותו לכתבה בתקשורת השוודית שחשפה כי כ-50 לקוחות ב Swedbank העבירו כ-40 מיליארד דולר קרונה ($ 4.3 מיליארד דולר) בהעברות חשודות בין Swedbank ובנק Danske מ 2007 עד 2015. לדבריו של רודאו, הבנק "לא מזהה" את העסקאות האלו.
הכתבה ששודרה הגיעה בעקבות שערורייה מתמשכת בהיקף של 230 מיליארד דולר קרונה אשר ממשיכה להתפשט באיזור, כשהרגולטורים הפיננסיים בדנמרק ואסטוניה נמצאים כעת תחת חקירה של רשויות הבנקאות האירופית. דנסקה מואשם בכך שהוא אפשר לסניף זעיר באסטוניה להפוך למרכז שדרכו הגיעו כספים בלתי חוקיים מברית המועצות לשעבר למערב. הבנק נמצא בחקירה פלילית על ידי משרד המשפטים האמריקני והמשקיעים מתמודדים עם קנסות פוטנציאליים של מיליארדי דולרים.
בעקבות האירועים, מניית סוודבנק צנחה כ-12% במסחר בשטוקהולם ביום רביעי האחרון, ורשמה את יום המסחר הגרוע ביותר שלה מאז אמצע 2009, מה שהניח אותה בתחתית המדד הפיננסי של בלומברג. SEB AB, הבנק השני בגודלו מבין המדינות הבלטיות, ירד ב -4.5% במסחר בבירה השוודית. דנסקה הפסידה כחצי אחוז.
הצניחה החדה במניית סווידנק ביום רביעי האחרון
גילויים של הלבנת הון יוצרים כעת סדר חדש בתעשייה הפיננסית ברחבי המדינות הנורדיות והבלטיות, ואף הובילו לכך שבנק דנסקה נזרק מאסטוניה ביום שלישי, מה שגרם למלווה הגדול ביותר של דנמרק להכריז על נסיגה מלאה מכל האזור הבלטי ורוסיה.
- דיווח: החותים הגיעו להסכם עם סין ורוסיה - לא יתקפו ספינות שלהם
- שער הדולר עולה ב-0.4% לעומת השקל, נסחר סביב 3.71
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביל בראודר, מייסד קרן Hermitage Capital, שמתפקד בשנים האחרונות כצייד מלביני כספים, הזהיר כי הסכומים המצוטטים בתקשורת השוודית צפויים להיות "רק ההתחלה" בשבדיה. לדבריו, יש לו ראיות משלו שקושרות את סוובנק לשערוריית דנסקה ושהוא מתכנן להגיש תלונה פלילית נגד המלווה השוודי.
קבוצת פולקסאם, הבעלים השנייה בגודלה בבנק עם 7% מהמניות, אמרה כי היא לוקחת את ההאשמות "ברצינות רבה" וכי היא מצפה שסווידבנק יגלה את כל הפרטים שיש לה בנוגע למקרה. בדומה אליה, קבוצת אלקטה, שבבעלותה כ-5% של Swedbank, כבר פנתה לבנק בבקשה לדון בטענות.
"הלבנת הון היא אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור המגזר הבנקאי היום", אמר רמזי ברופר, ראש מחלקת הפנסיות בשבדיה. "זה פשע שאנחנו לוקחים ברצינות רבה".
שערוריית ההלבנה כבר עלתה לדנסקה ביוקר, עוד לפני שהתובעים חשפו עד כמה היא ניצבת בפני קנסות. מחיר המניה של הבנק צנח בשנה האחרונה בכ -50%, ומחק יותר מ -18 מיליארד דולר משווי השוק של הבנק.
מורגן סטנלי הוריד את מחיר היעד לטסלה בתרחיש הגרוע ל-10 דולר
טסלה מקבלת מכה נוספת הבוקר מהאנליסטים של מורגן סטנלי, אשר קיצצו את מחיר היעד בתרחיש הגרוע ביותר עבור המניה ל-10 דולר בלבד על רקע החששות כי שוק המכונית החשמליות רווי. "הביקוש הוא לב הבעיה", אמרו האנליסטים בראשות אדם ג'ונאס. "טסלה גדלה בקצב מהיר מדי יחסית לביקוש בטווח הקרוב, באופן אשר מכביד על תוצאותיה". ג'ונאס הוריד את מחיר היעד שלו בתרחיש 'דובי' למניות טסלה מאומדן קודם של 97 דולר, בהנחה שטסלה תחמיץ את תחזית המכירות הנוכחית בסין בכמחצית, ושמר על מחיר יעד מרכזי של 230 דולר. טסלה משכה לא מעט ביקורת לאחרונה ברקע לנתוני משלוחים חלשים. החברה מסרה רק 63,000 מכוניות ברבעון הראשון, אך מצפה לספק עד 100,000 מכוניות ברבעון השני. להכות את היעד לשנה כולה תהיה "משימת הרקולס", אמר דן איבס, אנליסט דן ודס ביום ראשון. כדי להגדיל את הביקוש, טסלה תצטרך להתרחב באגרסיביות לתוך סין ולהציע כלי רכב במחיר נמוך יותר, על פי ג'ונאס ממורגן סטנלי. המתחים המסחריים בין ארה"ב לסין וסביבת השוק בינה לבין המתחרים החדשים מעמידים את האסטרטגיה הזו בסיכון. טסלה ירדה ב-38% מתחילת השנה וביום שני פרצה את רמת ה-200 דולר למניה, לפני שסגרה בעלייה של 2.7% במחיר 203.36 דולר. המנכ"ל אילון מאסק קרא בשבוע שעבר לסקירה של כל ההוצאות של החברה, תוך התרעה על ירידה משמעותית בהכנסות. מאסק גם העלה חששות בנוגע לשריפת המזומנים של החברה, בהתייחסו לטסלה שהפסידה 700 מיליון דולר ברבעון הראשון. יצרנית הרכב גייסה לאחרונה כ-2.4 מיליארד דולר, אך מאסק אמר שזה לא יספיק לזמן רב. טסלה אינה לבדה במאבק בשווקים עולמיים חלשים יותר, כולל סין. הבנק המרכזי של גרמניה הזהיר את תעשיית הרכב של המדינה - אחד מעמודי התווך של הכלכלה האירופאית הגדולה ביותר – כי היא צפויה לעמוד בפני צרות נוספות עם ההאטה של סין. השפל, בשילוב עם מתחי הסחר בין ארה"ב לסין, מגיע בדיוק כאשר יצרניות הרכב פועלות במרץ לפתח מכוניות חשמליות.
