קולין קפרניק
צילום: טוויטר/יח"צ

אמריקה סוערת בגלל קמפיין נייקי עם שחקן שסירב לעמוד בהמנון

נייקי בחרה בצד של קפרניק והעבירה לנשיא טראמפ ותומכיו שמנגד כבר מעלים לרשת סרטונים של שריפת ציוד ולבוש של החברה. החברה נחתכה בבורסה ב-4 מיליארד ד'

משה בנימין |

שחקן ה-NFL השנוי במחלוקת קולין קאפרניק, מי שבמעשה אחד בלתי נשכח של כריעה בזמן ההמנון האמריקאי הפך לסמל של מחאת הציבור השחור באמריקה כנגד אלימות השוטרים נגדם, ובמקביל הפך לשנוא נפשם של מיליוני אמריקאים יככב בקמפיין החדש של ענקית אופנת הספורט נייקי לציון 30 שנה לסלוגן Just Do It. הבחירה של נייקי בקאפרניק השנוי במחלוקת מסעירה את ארה"ב ומהווה מקרה בוחן מרתק למותג ענק, בינלאומי ואהוב שבוחר במודע לצעוד פנימה לתוך עין הסערה.

בעצם הבחירה של נייקי בקאפרניק, אותו שחקן שקבוצות ה-NFL נמנעו מלגעת בו או לתת לו חוזה ולמעשה "העלימו" אותו למשך שנתיים כדי לא להסתבך פוליטית עם האוהדים, החברה מעבירה מסר כי "בחרה צד", והצד הזה הוא הצד שנגד הנשיא טראמפ ונגד רוב מצביעיו הרפובליקנים. לפני כשנתיים, בסמיכות לאירוע הכריעה של קפרניק, נאם טראמפ בעצרת בחירות באלבמה ואמר: "לא תשמחו לראות את אחד מבעלי קבוצות ה-NFL, כשמישהו לא מכבד את הדגל (האמריקאי), אומר 'תורידו את הבן זונה הזה מהמגרש עכשיו. החוצה! הוא מפוטר! מפוטר!".

קפרניק (במרכז) כורע ברך. (צילום: גטי אימג'ס)

בעידן שבו טראמפ מסובך מעל הראש בפרשיות שאינן מכבדות את מוסד הנשיאות האמריקאי, נייקי מרשה לעצמה להיות המותג המסחרי שאומר "לא עוד". נראה שהחברה זיהתה את הרגע הנכון לעשות את המהלך בדיוק ברגע שבו גם תדמיתו של טראמפ מגרדת את הקרשים, כשהוא מוצג ללעג מדי ערב בחדשות ויועציו הקרובים ביותר מעידים נגדו. עם זאת, לחברה יש עדיין מה להפסיד, והרבה. כניסה ברורה כל כך לסוגיה כל כך פוליטית, רגישה וטעונה היא מחד מפגן מרשים של אומץ וליברליות ומנגד עשויה גם להתברר כטעות שיווקית שתאפיל על המעשה ההירואי לכאורה שממקם אותה עם הטובים והמדוכאים. 

התגובות למהלך של נייקי לא אחרו לבוא. למרות שטראמפ עדיין לא השתלח בחברה בעוד ציוץ טוויטר חסר אחריות, תומכיו כבר מעלים סרטונים לרשת שבהם הם נראים שורפים ציוד ספורט ובגדים של נייקי בתגובה לקמפיין שבו יככב קפרניק. בחשיפה הראשונה של הקמפיין, כפי שצייץ קפרניק, הוא נראה בתמונת קלוז-אפ בשחור לבן שבמרכז המודעה הכיתוב: "תאמין במשהו, גם אם זה אומר להקריב הכל". הטקסט שנשמע כמו השורה התחתונה בבריף פרסום שיתאר את מה שקפרניק עשה - נשמע במקביל כמו הדרך שבה נייקי משכנעת את עצמה בצדקת המעשה. 

מודעת הקמפיין של נייקי כפי שהועלתה לטוויטר של קאפרניק

למרות שלא שיחק מאז 2016, קאפרניק הוא עדיין הפנים של המאבק באלימות השוטרים בארה"ב כנגד שחורים ומיעוטים אחרים. מבחינת האימפקט החברתי לנייקי, הערכים "הנכונים" שהחברה מנכסת לעצמה מדובר בהחלטה שיווקית-מיתוגית שתצדיק את עצמה בטווח הארוך, גם אם צפויים לחברה רגעים לא קלים של הדיפת הביקורת מבית. מנגד, יש לזכור שמדובר בחברה בינלאומית ולצופה מהצד שלא מעורה בעניינים הפנימיים בארה"ב, הבחירה בקפרניק מתפרשת כעוד אקט פרסומי גדול מהחיים של חברה שמובילה את דעת הקהל. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.