ניתוח קמפיין

ה-cash back של פועלים: ערך מקסימלי לתכנית סטנדרטית

ככה יוצרים מועדון בשוק שאין בו שום חידוש מוצרי. עטרה בילר על הפרסומת של בנק הפועלים, שכמו מזכירה לנו איך זה למצוא פתאום 20 שקל בכיס
עטרה בילר | (3)

שורה תחתונה: הפרסומת של בנק הפועלים מצליחה לייצר ערך מקסימלי ותשומת לב ייחודית לתכנית נאמנות סטנדרטית לחלוטין, ובכך הוא מצליח להתמודד עם קטגוריה רוויה.

הסרטון עלה על אחת התובנות הכי עמוקות בהקשר ליחסינו עם כסף. כסף הוא קומודיטי או כפי שההגדרה האנגלית אומרת: fungible - בר חליפין, אין לו צבע. אלא שבמוחנו לא רק שיש לו צבע - כמעט לכל 10 שקלים יש כתובת וייעוד. כמעט כל שקל שיש לנו מסמל עבודה שעשינו.

המוצר cash back אינו אלא עוד מועדון נאמנות - קומודיטי בפני עצמה. מאד קשה לייצר ערך ייחודי לכסף או למועדון נאמנות נוסף בעולם צפוף. הפעם זה הצליח.

קצת עלינו ועל כספינו: אנחנו מסדרים במוחנו את כספנו בערימות ובצנצנות. הכסף ששמנו בצד לחופשה, החיסכון למכונית, הכסף שהשתחרר מתכנית החיסכון או מקרן ההשתלמות, העודף מהמכולת שאנחנו שמים בקופסת פח - שמיועד לקנות לעצמינו מתנה בסוף כל חודש.

על פי מדעני הכלכלה האנושית שבראשם פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל על גילוייו אלה, יחסינו לכסף רחוק מלהיות רציונאלי למרות שכסף ניתן למדידה מתמטית. 200 שקלים שאבדו לנו מהכיס, יעציבו אותנו פחות מאשר זוג כרטיסים למופע שעלו לנו 200 שקלים. הסיבה היא אמוציונאלית - כסף מסמל עבורנו את שאיפותינו, אכזבותינו, תכניותינו. כסף שאנו מרוויחים מסמל את ההערכה שיש לחברה כלפינו - כמה אנחנו שווים לה בתרומתנו המקצועית. כסף מסמל הצלחה וכשלון - תלוי בקונטקסט. יחסינו אליו רחוק מלהיות אדיש למרות שאנו מתכחשים לתפקידו הכה חשוב בחיינו.

בסרטון של פועלים cash back ישנה אמירה מאד חכמה ונכונה: הקונטקסט מגדיר את הערך. 10 שקלים, כאשר אנחנו מוצאים אותם תוך כדי צלילה בבריכה, זה הרבה יותר מ-10 שקלים. שטר בן 20 שקלים שגילינו בחולצת המילואים מלפני שנה, מטבע של 5 שקלים שגילינו בקפל של מכונת הכביסה, הם הפתעות נעימות, רווח נקי.

המסר של הפועלים אמפאטי לחוויה הזו. מועדון cask back אוסף את הכסף בדיוק כפי שאנחנו אוספים את העודף או את הכסף שלא הוצאנו על קפה. יום אחד הם יהפכו להיות 40 שקלים, ויום אחד, הפלא ופלא, נמצא שם 180 שקלים ונעניק לעצמינו ארוחה במסעדה טובה...

מה שמעניין בהוויה הזו זה שאין דין 180 שקלים כדין 180 שקלים... הסרטון לא מנסה להגיד לנו שנתעשר מפועלים cash back. הוא לא מנסה לנפח את הזדמנויות הקניה ברשתות שחברות במועדון. הוא גם לא בורח לעולם התדמיתי של בנק הפועלים הגדול שאכפת לו מלקוחותיו כי הוא מספר 1. המסר מגדיר באופן הכי מדויק מה ערכו של כסף שנחסך במעמד הקניה ומגיע לידינו בבת אחת פעם בחודש.

בספר NUDGE של ריצ'רד ת'לר (Richard Thaler) ו-קס סאנשטיין (Cass Sunstein) מתואר מפגש היסטורי בין השחקנים ג'ין הקמן לדסטין הופמן בימים שהיו אמנים עניים בתחילת דרכם. הקמן הגיע לדירתו של הופמן כשזה ביקש ממנו הלוואה. על המדף עמדו מספר צנצנות מלאות כסף עם תוויות כגון "שכר דירה" ו"סידורים". הקמן שאל את הופמן מדוע הוא מבקש הלוואה אם יש לו כל כך הרבה כסף בצנצנות. הופמן הצביע על צנצנת עם התווית "אוכל", שהייתה ריקה. כסף שמיועד לשכר דירה לא יכול, מבחינתנו, לקנות אוכל כי זה שם אותנו, בדמיוננו, ללא קורת גג. המחברים קוראים לתופעה הזו "חשבון מנטאלי" ומוכיחים במספר דוגמאות כיצד יש לנו צורך לצבוע כמעט כל אגורה ולייחס לה ייעוד משל עצמה בחיינו.

כולנו כבר חברים בכמה וכמה מועדונים - של כרטיסי האשראי, רשתות השיווק, רשתות הקפה שנותנות לנו קפה חינם אחרי 10 ניקובים בכרטיס. האתגר שעומד בפני מועדון cash back הוא ענק: איך להבליט מסר שאין בו שום חידוש מוצרי מבנק מוביל שהצטרף אחרון לחגיגה.

הפתרון לתת לכסף הקטן, קונטקסט של הפתעה מנחמת הוא פתרון חכם, ומועדון ה-cash back פתאום כבר לא נראה כמו שום מועדון אחר.

ועוד משהו (1):

לקוקה קולה יש פרסומת בה היא מבקשת לעצום עיניים כדי לשמוע את מופע החושים (קרח, מזיגה, תסיסה...אההה...). אבל כשעצמתי עיניים פקחתי אותן כשכבר שמעתי את השיר של סלקום מתנגן ברקע. את המסר שסוגר את הסרטון עם בקבוק קוקה קולה (שאיתי רק בפעם השנייה בה לא עצמתי עיניים) פספסתי...

ועוד משהו (2):

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קניתי ברמי לוי ב 400 שח קיבלתי 4 ש"ח ביזיון (ל"ת)
    hila 20/09/2012 09:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כתבה מע?לה, תע?וג. (ל"ת)
    Ilan 20/09/2012 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה את רוצה? (ל"ת)
    אסו אטדגעי 19/09/2012 21:27
    הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים

מוצאי שבת היתה בסימן קשת, ששלטה בלוח השידורים עם פער עצום במהדורה המרכזית ובפריים טיים 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 18% רייטינג ו-475 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. חדשות 14 היו במקום השני עם 6.1% ו-174 אלף צופים. שתי המהדורות הנוספות גם הן מרוויחות צופים בעקבות ההיעדרות של 14 משידורי שבת, וחדשות 13, עמדה על 5.5% רייטינג ו-142 אלף צופים ואילו המהדורה של כאן11, עמדה על 116 אלף צופים ו-5.3% רייטינג.


פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירווזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 18.6% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 8.9% רייטינג ו-224 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 233 אלף צופים. במקום האחרון היה הפרק המסיים של הסדרה התיעודית על ואנונו, עם נתון מכובד של 5.5% רייטינג ו-119 אלף צופים.

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 3.4% רייטינג ו-91 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-4.1% רייטינג ו-121 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-7.4% רייטינג ו-215 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 2.1% ו-57 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 11% רייטינג ו-276 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם נתונים דומים למדי, 10.9% ו-309 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 4.6% רייטיג ו-128 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.5% ו-95 אלף צופים. 

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, "אברי ושרקי" היו בראש, עם 7.3% רייטינג ו-168 אלף צופים, שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של היה במקום השני, עם 4.6% ו-117 אלף צופים, ואילו במקום האחרון היו חדשות הלילה עם שרה ב"ק, של ערוץ 14, עם 3.2% ו-81 אלף צופים.