בפוקוס

דו"ח תעסוקה מטורף: תוספת המשרות ריסקה את כל התחזיות - השווקים גועשים

תראו את תגובת השווקים (מניות, אג"חים ומט"ח) לנתון הסופר קיצוני היום בארה"ב
מערכת Bizportal | (18)
נושאים בכתבה וול סטריט
דו"ח התעסוקה לחודש אוקטובר מנפץ בענק את כל התחזיות. תוספת המשרות הסתכמה ב-271 אלף, זאת מול תחזיות לתוספת של 185 אלף משרות בלבד. מדובר בתוספת המשרות החודשית הגדולה ביותר מתחילת 2015. ולא רק תוספת המשרות ניפצה את התחזיות בצורה משכנעת כל כך, גם נתון השכר השעתי (נתון חשוב מאוד לעניין כיוון האינפלציה) ניפץ את התחזיות בצורה דרמטית כאשר טיפס 0.4% מול תחזיות לעלייה של 0.2% בלבד. מדובר בגידול השנתי החד ביותר בשכר השעתי מאז 2009 (!!) וכעת השכר השעתי בארה"ב השלים עלייה שנתית של 2.5%, העלייה השנתית החדה ביותר מאז 2009. שיעור האבטלה ירד ל-5%, השיעור הנמוך ביותר מאז אפריל 2008. תגובת השווקים:הדולר שנסחר ביציבות עד רגע פרסום הדו"ח, טס כעת 1.7% מול האירו לרמה של 1.07 דולר לאירו (7 סנט בלבד להחלפת קידומת!). החוזים על ה-S&P500 שנסחרו בעליות קלות טרם הדו"ח, מאבדים כעת 0.5%. מדדי המניות באירופה עברו לראלי בהובלת הדאקס שקופץ כעת כבר כמעט 1%. היחלשות האירו היא חדשות טובות למשקיעים באירופה. תשואות האג"ח ל-10 שנים בארה"ב מזנקות בצורה קיצונית מרמה של 2.23% לרמה של 2.33%. כך נראה גרף האירו-דולר היום: המשמעות הגדולה: עד כה הסבירות להעלאת ריבית בחודש הבא (16 בדצמבר) עמדה על קצת יותר מ-50% ובשוק העריכו כי אם דו"ח התעסוקה יעמוד בתחזיות, זה יהיה רוח גבית לפד' להעלות את הריבית. כעת דו"ח התעסוקה ניפץ באופן מוחלט את כל התחזיות, וזה אומר עלייה דרמטית בסבירות להעלאת ריבית בחודש הבא - שתהיה הראשונה מאז 2006. בעניין הזה נזכיר כי בכירים בפד' אמרו לאחרונה כי תוספת ממוצעת של 150 אלף משרות לחודש, זה מבחינתם אומר צמיחה יציבה. בדנסקה בנק כבר הוציאו התייחסות זריזה - "התקבל איתות להעלאת ריבית בדצמבר". ושימו לב לשיפור הדרמטי: הדו"ח החזק כל כך לחודש אוקטובר מגיע אחרי שבחודש ספטמבר נרשמה תוספת משרות של 137 אלף ובחודש אוגוסט של 136 אלף משרות. כלומר אם נראה היה שהכלכלה האמריקנית נחלשת, אז הגיע הנתון העוצמתי כל כך לחודש אוקטובר ושינה את הכל.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ראלי אדיר 08/11/2015 08:21
    הגב לתגובה זו
    חגיגות קריסת אנרגיה נפט פחם גז טובה לצמיחת המשק גם אצלנו הבורסות צפונה
  • 13.
    שמטוב 07/11/2015 08:34
    הגב לתגובה זו
    זה אומר שאין שום משמעות למספר בחודש בודד, מעלימים מספרים של חודש אחד ומזיזים אותם לחודש הבא. או שהפקידים עושים עבודה נרושלת בהעברת דיווח. צריך שהדיווחים יהיו של 6 חודשים , לא חודשים בודדים, כדי להפסיק את השטויות הללו.
  • 12.
    הלבן שבעיניים 06/11/2015 23:32
    הגב לתגובה זו
    חברים רק אני חכם? הרי החגים שלהם בפתח... הגיוסים חארטה
  • 11.
    כסף חכם כבר מוכר דירות חצי שנה (ל"ת)
    אני 06/11/2015 21:42
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    // 06/11/2015 17:44
    הגב לתגובה זו
    מת על הכותרות הדרמטיות שלכם. תיקון הסטרי בדרך !!!
  • 9.
    זליג רפופורט 06/11/2015 17:02
    הגב לתגובה זו
    הפד לא יעלה ריבית השנה ולא במחצית הראשונה של השנה הבאה. דו"ח התעסוקה הוא נתון משני וזניח והוא נעשה מטעמי מסורת. אין לא ולא כלום עם מדיניות הפד.
  • חחחחח (ל"ת)
    ' 06/11/2015 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יוני 06/11/2015 16:54
    הגב לתגובה זו
    לא הגזמתם כבר? כל פעם שנכנסים לאתר אפשר לחשוב שאין מחר.
  • 7.
    להיערך לעלייה בריבית משכנתא כבר בשבוע הבא. (ל"ת)
    / 06/11/2015 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רון 06/11/2015 15:53
    הגב לתגובה זו
    למרות דו"ח התעסוקה ה"המצויין" ולמרות הסבירות להעלאת ריבית שגדלה יום המסחר בוול סטריט ייסתיים בעליות שערים משום שהסוחרים נמצאים בפוזיצייה שורית
  • 5.
    זה הזמן לחפש סרטון ולצפות: לקנות דירה או לחכות מה עדיף (ל"ת)
    מאקרו 06/11/2015 15:46
    הגב לתגובה זו
  • אשר 06/11/2015 16:46
    הגב לתגובה זו
    רי
  • ראיתי ואהבתי. וגם השתכנעתי. (ל"ת)
    צבי דורון 06/11/2015 16:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שקרניםמםמםמםמםמםמםמםמםםמםמםמםמםמםמםםמםמםמ (ל"ת)
    שרמוטון 06/11/2015 15:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יעקב 06/11/2015 15:37
    הגב לתגובה זו
    בולשיט לא דובים ולא יער המצב בארהב מאד קשה תעסוקתית הכל אחיזת עיניים
  • 2.
    שלום ריבית להתראות נדל"ן (ל"ת)
    בהצלחה לממונפים 06/11/2015 15:37
    הגב לתגובה זו
  • אוי ואבוי ערך הקרקעות שלנו יפול בקרוב! (ל"ת)
    חברת בניה מובילה 06/11/2015 15:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבישי 06/11/2015 15:37
    הגב לתגובה זו
    עליית הריבית קרבה ובאה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: