הסיבה שהנפט עבר לנפילות של כמעט 4% לקראת הפגישה הקריטית מחר

תנודתיות חריפה היום בשוק הנפט ברקע לדיווחים לקראת פגישת אופ"ק מחר בבירת אוסטריה
גיא בן סימון | (2)
נושאים בכתבה נפט

מחיר הנפט צנח היום ב-3.9% לרמה של 45.2 דולרים לחבית, ברקע למה שנראה כמו התפרקות הניסיון להחליט מחר בפסגת אופ"ק מחר על הפחתת התפוקה. שר הנפט האיראני הודיע היום כי ארצו לא מתכוונת לחתום על התחייבות להפחתת התפוקה וכי הכוונה היא רק להשאיר את רמות ההפקה כפי שהיו בפגישת אופ"ק בחודש ספטמבר. 

דבריו של שר הנפט האיראני מגיעים לאחר שאתמול דיווח הפיננשל טיימס כי הכוונה של סעודיה היא להציע הפחתה של 4.5% בתפוקת הנפט מצידה (מרמה של 10.8 מיליון חביות ביום), ובתמורה אירן תצטרך להתחייב על הקפאת התפוקה על 3.8 מיליון חביות ביום. נראה שהודעת השר האיראני למעשה מחסלת את האפשרות להסכמות. והנפט מגיב בהתאם.

עוד דווח אתמול כי הדרישה של סעודיה היא שבאופן כללי כל המדינות יצטרכו להתחייב על כך שנתוני התפוקה יבדקו ויפורסמו ע"י צד שלישי (במטרה למנוע דיווחים מוטעים). לפי הערכות, בדרישות אלה, סעודיה למעשה מעל את הרף ובפועל דוחפת לכישלון הפגישה.

נזכיר כי החברות בקרטל אופ"ק צפויות להיפגש בווינה ולהחליט על מכסות הפקת הנפט, לאחר שהסכימו עקרונית לפני כחודשיים על הקפאת ההפקה של הקרטל ברמות של כ-32 וחצי מיליון חביות ביום (כ-3% נמוך מהרמה הממוצעת של אוקטובר).

עופר קליין, הראל: "גם אם יגיעו להסכמה על הקפאת התפוקה, המדובר ברמות שיא של תפוקה התורמות להמשך הגידול במלאים, ולכן, עדיין תומכות בלחץ לירידה במחיר. להערכתנו, ניגודי העניינים בין החברות מקטינים את הסבירות שתהיה הסכמה, ובנוסף, נזכור שגם אם יגיעו להסכמה, המדובר ברמות שיא של תפוקה התורמות להמשך הגידול במלאים, ולכן, עדיין תומכות בלחץ לירידה במחיר".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    י. 30/11/2016 08:02
    הגב לתגובה זו
    מדוע ?
  • 1.
    הכי ותיק 38 29/11/2016 22:33
    הגב לתגובה זו
    כולם מרמים את כולם במיוחד אירן ש נמצאת ב תנופת פיתוח כו גדולה ש אפילו נשיא USA לא יעצור אותם אירופה דואגת לעצמה ובמיוחד הצרפתים ש משקיעים סכומי עתק ב פיתוח שדות הגז והנפט ב אירן
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.