עומדים בפקק: מה קורה למחירי הנדל"ן בשכונות הכי "תקועות" בישראל?
לפי נתוני חברת וויז שפורסמו במהלך 2023, העיר הפקוקה ביותר בישראל היא תל אביב. זה, כמובן, לא מפתיע. תושבי תל אביב הצפופה מתקשים לנוע בתוך העיר, אבל הם נהנים כמובן מקרבה למקומות העבודה והבילוי. הבעיה הגדולה היא להגיע לתל אביב ולא לצאת ממנה. קיימות בישראל שכונות ויישובים שהיציאה מהם בבוקר היא סיוט גדול.
בוקר טוב לתושבי קדימה-צורן וכפר יונה. פקק בכביש 57 (שלומי יוסף)
צמרת הערים הפקוקות כוללת את ירושלים, ראשון לציון, פתח תקוה, חיפה, רמת גן, נתניה, חולון, הרצליה ובאר שבע. יש שינויים, אבל לא רבים לעומת המצב לפני כשנה. השינויים האלה נובעים מכמה סיבות, בין היתר בשל עבודות תמ"א 38 שהחלו בחלק מהערים. רמת גן, למשל, לא מפסיקה לתמוך בהתחדשות עירונית שיצרה צפיפות גדולה ונראה כי פקקי הענק בחלק מהשכונות לא עומדים להסתיים. הנה רשימה חלקית של יישובים ואזורים שלא כדאי לכם להיכנס אליהם בשעות הבוקר. בהמשך נבין גם איך זה משפיע על המחירים.
קדימה צורן וכפר יונה
קדימה צורן פשוט סובלת ממכת הפקקים. לא משנה אם תושביה נוסעים לנתניה או לתל אביב, הם עומדים בפקק. בבקרים ההגעה לתל אביב קשה מאוד. כביש ארבע תקוע לשני הכיוונים, גם האופציה של כביש 2 בעייתית. כביש 57 הופך בבוקר לשדה קרב, בין נהגים שמנסים לעבור מנתיב לנתיב ולבהלה של ממש. תושבי כפר יונה המסכנים (אולי ראש העירייה החדש, אלברט טייב, יפתור את זה?) יוצאים מצד אחד, אלה מהיישובים באזור קדימה ותל מונד מהצד השני וכל הכניסות לנתניה פקוקות.
שכונת רמת אמיר הוסיפה אמנם יציאה נוספת לכיוון צפון, אבל זה לא ממש פתר את הבעייה. נכון שיש שתי יציאות מהיישוב, אבל רוב הנהגים מגיעים לכביש גישה צר, לא משנה באיזה צד בחרו. גם לאחר היציאה מהיישוב, זו המובילה לכביש 562 הפקוק, מקשים מאוד על מי שעובד מחוץ לקדימה צורן (ואין הרבה שעובדים ביישוב, שבו אין הרבה מקומות תעסוקה). הבוקר באזור הופך פשוט לסיוט וחלק מהתושבים יוצאים הרבה לפני שש בבוקר כדי להגיע לעבודה בזמן. נסיעה לאזור התעשיה בנתניה, למשל, יכולה להימשך כמעט שעה אחרי השעה שש בבוקר.
- גני תקווה - בכמה עלו מחירי הדירות בעשור ובכמה הם ירדו בשנה האחרונה?
- תקועים בפקק: הכירו את תושבי הערים שלא מצליחים לצאת מהבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחירי הנדל"ן בקדימה-צורן לא זולים ונעים סביב 24-25 אלף שקל למ"ר לדירה חדשה. המחיר הממוצע גבוה יותר, אבל הוא מושפע מהעובדה שיש שם לא מעט צמודי קרקע. ב-2021 מחירי הדירות החדשות נעו סביב 18 אלף שקל למ"ר, מה שאומר שהמחירים שם עלו סביב 35% בשלוש שנים.
רמת גן, שכונת החרוזים
רמת גן היא אחת הערים המובילים בנושא תמ"א 38. זה יוצר פקקים - והמון. יש כמה שכונות פקוקות, אבל המרכזית שבהן היא שכונת החרוזים שבונה בשנתיים האחרונות מאות יחידות דיור. גם שכונת רמת נגבה מרכזת עניין עם בנייה של מאות יחידות דיור. שפ למשל, ההכנה הייתה בעייתי מראש - הפקק מתרכז בכביש אחד ומשליך גם על השכונות שליד.
לגבי שכונת החרוזים, חשוב להדגיש כי תושבי השכונה הלינו על הפקקים עוד לפני ההתחדשות העירונית באזור. בקובצות הווטסאפ של תושבי השכונה וגם בקהילות הפייסבוק לא מפסיקים לדבר על כך, אבל למרות זאת הבעיה טרם נפתרה. חלק מהעניין הוא גם ההחלטה להוריד נתיב בתחילת השנה, לטובת שביל אופניים. התושבים הגדירו את המהלך כ"טפשי" - הם טוענים שמספר כלי הרכב גדול פי כמה ממספר הרוכבים וגורם לחלקם לרצות לעזוב לאזור אחר. באחת הפעמים דיווחו תושבים כי גם רכבי חירום כמו אמבולנסים ומשטרה לא יכולים להיכנס לשכונה, בגלל הפקקים.
- שיכון ובינוי מקדמת בכפר יונה שכונה בשטח של 400 דונם; המניה קופצת
- חשיפה: הסיכוי האמיתי של המילואימניקים לזכות בדירה בהנחה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט...
השכונות צפופות. האצ"ל ברמת גן (גוגל מאפ)
הצרה של רמת גן היא שמדובר ביציאה מרכזית לכיוון תל אביב והיא משמשת גם ככניסה לעיר. הפקקים משתרכים עד מחלף ההלכה והשכונות הצמודות סובלות מאוד.
בעיריית רמת גן מסרו לתושבים כי חברת נתיבי איילון מקדמת פרויקט אופניים שיחבר אותם בקרוב לגוש דן בצורה קלה יותר, ובנוסף - העבודות יסתיימו בעוד חודשיים. אנחנו כאן כדי לעקוב.
המחיר הממוצע בשכונה עומד על כ-41 אלף שקל למ"ר. לפני כשנתיים היו המחירים בשכונה, של דירות חדשות, נעים סביב 35-36 אלף שקל. כלומר, הם עלו סביב 15% בממוצע. זה עדיין נמוך יותר יחסית להייפ של 2022.
קריית השרון, נתניה
כל עוד אתם מתניידים ברגל, הכל בסדר, אבל ברכב זה כבר סיפור אחר. שום דבר לא יעצור את הפקק המעצבן בקריית השרון - גם לא היציאה החדשה לכביש 2 מצפון לשכונה ובטח לא היציאה לכיוון אזור התעשייה מדרום, שם הפקק הארוך גורם לייאוש. שלא תתבלבלו, גם אחר הצהריים, ובעיקר ימי שישי, הם בלתי נסבלים. תושבי קריית השרון שגרים ברחובות הפנימיים נוסעים דרך הכביש העוקף, מאזור המכללה, אבל לא רוצים להיכנס לקלחת של הרחוב המרכזי - שדרות טום לנטוס.רמת אשכול, ירושליםאם אתם רוצים לראות איך פקק יכול לאמלל חיים של תושבי שכונה מרכזית בירושלים, סעו לרמת אשכול. לפי נתוני וויז, המהירות הממוצעת בשכונה עומדת על 5-7 קמ"ש, מה שמתאר את הפקק הארוך בה. זו ממש לא השכונה היחידה בירושלים שסובלת מפקק. גם תושבי רחביה מדווחים על פקקים מטורפים.
משה ליאון, שממשיך לקדנציה נוספת, מודע לבעייה ולקח את זה כפרויקט אישי. השאלה היא האם הוא יצליח. מספרים שכביש 16 (כביש כניסה חדש לעיר מכיוון מוצא עד לרמת בית הכרם וגבעת מרדכי) שחנך לא ממש עזר, כשהכניסה לעיר עדיין רוויה בלא מעט מעט ועצבים של תושבי האזור
ירושלים היא לא עיר תמ"א, בטח לא בהיקפים של ערים אחרות, אבל נתוני 2022 ו-2023 מוכיחים שמספר כלי הרכב שנוסעים בעיר הולך וגדל מדי שנה. בתוך עשור, קפץ מספר כלי הרכש שנוסעים בירושלים מכ-175 אלף לכ-265 אלף. פלא שירושלים תקועה בפקק?
גם בפסגת זאב המצב לא מזהיר. הנסיעה למרכז העיר ולצירים המרכזיים מלווה בפקק קבוע. מי שרוצה להגיע לכניסה לירושלים יודע בדיוק מה מחכה לו בדרך.
המחירים בשכונה נעים סביב 25 אלף שקל למ"ר. מצאנו דירות בטווח רחב, החל מ-22 ועד 27-28 אלף שקל למ"ר, אבל זה הממוצע. לפני שנתיים עמדו המחירים על 21-23 אלף שקל למ"ר. כלומר, אם משווים פרויקט לפרויקט, ברף הגבוה המחיר עלה ב-13% בשנתיים - נמוך מהממוצע הארצי.
גני תקווה
לפי הערכת אנשי נדל"ן, נושא הפקקים יכול להוריד באחוזים גבוהים יחסית את הביקוש לדירות בשכונה פקוקה. כך, למשל, קורה באזור גני תקווה. מדובר באזור מבוקש, שהפקקים בו גורמים לפוטנציאל שלו לא להתממש. כבר הרחבנו כאן בעבר על בעיית הנגישות של תושבי האזור. למרות שהיא ממש במרכז הארץ, גני תקווה סובלת מבעיות נגישות. לצד היציאה לכבישים המרכזיים, העמידה בפקקים בבוקר, במיוחד עבור מי שעובד בתל אביב, נעה בין חוסר סבלנות לכעס.
אחת הבעיות היא שאי אפשר לצאת מגני תקווה לכביש ראשי, אלא תצטרכו לנסוע בעיקר דרך קריית אונו, או דרך המושבים בסביבה, כמו כפר מעש או סביון.
המחירים באזור נעים סביב 27 אלף שקל למ"ר. מצאנו טווח מחירים רחב, של 23-28 אלף, בהתאם לשכונה, אבל זה הממוצע. לפני שנתיים המחיר הממוצע עמד על 23 אלף שקל למ"ר, לדירות דומות. העלייה באזור הזה היא לא דרמטית. כנראה שיש לה הרבה מה ללמוד מקריית אונו הסמוכה, ששם המחירים עולים בקצב גבוה יותר.
איך זה משפיע על המחירים?
ההייפ של 2021 ו-2022 לא דילג מעל השכונות האלה, אבל זו ממש לא ההוכחה שפקקים לא מורידים מחיר. על פי הערכת שמאי נדל"ן שעובד באזור נתניה, לקריית השרון, למשל, יש פוטנציאל גדול יותר. להערכתו, הביקוש לשכונה יורד בשל הפקקים באזור ולכן המחירים שהאמירו בשנים האחרונות נשארים "סטטיים". הראנו לכם דוגמאות של מה קורה באזור נתניה וגני תקווה, ויש בהחלט מה ללמוד מכך - התושבים מצביעים ברגליים, לטוב ולרע, כשפותרים להם את בעיית הפקקים או מזניחים אותה.
גם בקדימה צורן המצב דומה. קחו את תל מונד הסמוכה. לא צריך להיות איש נדל"ן כדי להבין שהביקוש לתל מונד ופרדסיה גבוה יותר. זה לא קורה רק בגלל הפקקים, אלא גם בזכות איכות חיים גבוהה יותר, ובכל זאת - לנושא הפקקים יש השפעה מכרעת גם על נושא השכירויות באזור.
- 13.ירין 09/04/2024 17:20הגב לתגובה זוירושלים היא עיר שמצופפת את עצמה לדעת. אמנם לא עיר של תמא אבל בהחלט עיר של גדלים בלי קשר וציפוף עירוני חולני. למשל גבעת מרדכי הפכה מהשכונה נהדרת לגוש בניינים שעיר. זו התכנית גם לגבי קריית משה ועוד...
- 12.רוצה למכור והמתווכים אומרים לי 35% פחות ממה שקיבלת 08/04/2024 06:30הגב לתגובה זורוצה למכור והמתווכים אומרים לי 35% פחות ממה שקיבלתי לפני שנה וחצי למה ככה ירד, כולם אומרים שהמחירים ירדו 10% רק
- 11.דן 07/04/2024 20:02הגב לתגובה זווהם מצייתים בכבישים במגדלים של 15-30 קומות בכל מקום.
- 10.מהנדס תחבורה 07/04/2024 18:06הגב לתגובה זוחייבים לבצע שינוי תרבותי בהרגלי הניידות . העדפה אבסולוטית לתחבורה ציבורית המונית . ועיקר המאמץ להקמת רשת המטרו בערים הגדולות במימון ביצוע וניהול בינלאומי .
- 9.אני שונא פקקים (ל"ת)אני 07/04/2024 17:13הגב לתגובה זו
- 8.האזרח 07/04/2024 16:26הגב לתגובה זורמת החיים יורדת והמחירים עולים?! על מי אתם עובדים?!
- 7.שכחתם את ראש העין קטסטרופה של תנועה .... (ל"ת)אבי 07/04/2024 16:11הגב לתגובה זו
- זאב מהפריפריה 07/04/2024 20:26הגב לתגובה זוהפעם לא אצביע לנפלים בליכוד למרות השוחד התחבורתי שהשרה התחמנית נותנת לתושבי הפריפריה. כול המהלך שלה טובל בשוחד בחירות שהיא מתכננת לעתידה בפוליטיקה .
- 6.רק במיאמי אצל יאיר הבן אין פקקים (ל"ת)עמוקה 07/04/2024 14:06הגב לתגובה זו
- 5.מטרו היה מציל את המרכז וגם מוסיף ביטחון לא רכבות עיליות (ל"ת)גורי 07/04/2024 13:32הגב לתגובה זו
- הדג מסריח מהראש 07/04/2024 18:07הגב לתגובה זוהפשלה הגדולה של משרד התחבורה לדורותיו - החיים בלי המטרו .
- 4.עוזי קריית נורדאו 07/04/2024 13:03הגב לתגובה זוהפקק שם הרסני חיכיתי פעם 25 דקות בכביש אחד!!!
- 3.יעקב 07/04/2024 13:01הגב לתגובה זושנה וחצי וברחתי באמצע החוזה בלתי אפשרי
- 2.המחירים יעלו ב-20% לפחות תוך שנתיים (ל"ת)אורי 07/04/2024 13:00הגב לתגובה זו
- חחחחחחחחחחח 07/04/2024 14:29הגב לתגובה זואני חושב שהמחירים דווקא ירדו - ובגדול!! לא המלצה!!! אין לי כדור בדולח רק את המוח שלי!!!! חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
- 1.בכל העולם יש פקקים (ל"ת)07/04/2024 12:41הגב לתגובה זו
- קשקוש (ל"ת)קובי 1354 07/04/2024 13:28הגב לתגובה זו

יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט יבוטל - להסכים?
"מצטערים, העלויות גדלו - תוסיפו כסף, או שתוותרו על תוספת של 10 מ"ר, אחרת הפרויקט יבוטל" - המגמה החדשה בהתחדשות עירונית
עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית בתל אביב ובערי המרכז תקועים כעת כי ההצדקה הכלכלית לפרויקט הופכת להיות גבולית. יזמי ההתחדשות העירונית, למי שלא יודע, יכולים לשנות את התנאים תוך כדי תנועה, אם התמורות שהם מקבלים מהעיריה משתנות ואם יש שינויים בשוק. במצב כזה - הדיירים שחולמים על דירה גדולה ששווה הרבה יותר, יכולים תוך כדי תנועה, לגלות שהחלום יהיה קטן יותר. הימזים פשוט פונים לבעלי הדירות עם שינוי בתנאי ההצעה - רוצים - רוצים; לא רוצים - העסקה תתבטל.
התחדשות עירונית היא פתרון מרכזי למצוקת הדיור ומנוע ליצירת אלפי דירות חדשות מדי שנה. אלא שהמציאות הנוכחית הופכת את התוכניות למורכבות הרבה יותר. פרויקטים שנחתמו ב־2020 או 2021, בשיא הביקוש ובסביבת ריבית כמעט אפסית, הופכים היום לבלתי כלכליים. השילוב בין הוצאות בנייה שעלו בעשרות אחוזים, עלויות מימון כבדות ושוק רווי דירות חדשות, מערער את המודל שעליו התבססו מאות מיזמים. היזמים האלו אמורים לעמוד בהסכמים שלהם, אבל לרובם יש פתח מילוט.
היזמים מציעים פחות
היזמים מציעים פחות ועדיין - לרוב הדיירים זה בכל זאת משתלם, במיוחד שהם כבר נמצאים בתהליך. אנשים לא נוטים לשנות החלטות כל כך משמעותיות, במיוחד אחרי אחרי עשרות ישיבות של דיירים, פגישות עם עורכי דין, מפגשים רבים עם היזמים, הם נמצאים כבר עמוק בתוך התהליך, ולכן הם לרוב יתקדמו. הבעיה שזו קרקע נוחה ליזמים לקבל יותר. האם הדיירים באמת מבינים ויודעים בכמה עלו חומרי הבנייה ומה המצב המימוני של היזם. לא, והם גם לא צריכים לדעת, אבל ברגע שהיזם פותח שוב את העסקה, הוא יכול בקלות לשנות לטובתו את התנאים. זאת סוגייה מאוד בעייתית - דמיינו שקניתם דירה ותוך כדי תנועה המחיר שלה עלה משמעותית, או שמורידים לכם 10-20 מטר רבוע משטחה.
בפרויקטים רבים הדיירים כבר נמצאים בשלב מתקדם: התוכניות אושרו, היתר הבנייה בפתח והבנק נערך להעמיד מימון. ואז מגיעה ההפתעה - היזם מודיע כי החישובים שעליהם התבססו ההסכמות אינם רלוונטיים עוד. הדירות שאמורות היו להימכר במחירים של 60 אלף שקל למ"ר לא מצליחות להימכר גם ב-50 אלף שקל, ועלות הבנייה, שעמדה על כ־11 אלף שקל למ"ר, קפצה ל־15 אלף שקל ואף יותר. התוצאה: פרויקטים שהובטחה בהם רווחיות של 15% נכנסים לגרעון, והבנקים מסרבים להעמיד ליווי לפרויקט שאינו עומד ברף הכלכליות.
- מגידו מכרה 133 דירות במחצית הראשונה של 2025
- פרופדו מעדכנת על רוב דרוש בפרויקט התחדשות עירונית ברמת גן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב כזה, היזמים מבקשים מהדיירים לשנות את ההסכם: להפחית מהשטח המובטח, לוותר על חניה נוספת, לוותר על דמי שכירות בתקופת הבנייה או לשנות את לוחות הזמנים. אחרת הפרויקט ייעצר לחלוטין. עבור הדיירים, מדובר בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, אפשר לעמוד על החוזה ולדרוש אכיפה, אך המשמעות היא להתחיל הכול מחדש עם יזם חלופי ולחכות עוד שנים ארוכות. מצד שני, פשרה מביאה לדירה חדשה בתוך כמה שנים, גם אם בתנאים פחות טובים מהצפוי. השאלה אם להסכים להצעה החדשה של היזם או לא היא תלויה כמובן במקרה עצמו. אבל כמו כל דבר, זה מו"מ. היזמים ינסו להפחית עד כמה שאפשר את התמורות, או לבקש כמה שיותר כסף. הדיירים צריכים לחזור להסכם הבסיסי ולנסות לקבל אותו. בסופו של דבר מול עלויות שעלו, גם מחירי הדירות עלו. במקרים רבים זו תאבת בצע של היזמים, אם כי, יש מקרים רבים שמדובר במצב אמיתי, אבל הדיירים לא אשמים שהיזם לא יודע לחשב את ההוצאות שלו.

יזמי התחדשות עירונית מבקשים מהדיירים להוסיף כסף או שהפרויקט יבוטל - להסכים?
"מצטערים, העלויות גדלו - תוסיפו כסף, או שתוותרו על תוספת של 10 מ"ר, אחרת הפרויקט יבוטל" - המגמה החדשה בהתחדשות עירונית
עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית בתל אביב ובערי המרכז תקועים כעת כי ההצדקה הכלכלית לפרויקט הופכת להיות גבולית. יזמי ההתחדשות העירונית, למי שלא יודע, יכולים לשנות את התנאים תוך כדי תנועה, אם התמורות שהם מקבלים מהעיריה משתנות ואם יש שינויים בשוק. במצב כזה - הדיירים שחולמים על דירה גדולה ששווה הרבה יותר, יכולים תוך כדי תנועה, לגלות שהחלום יהיה קטן יותר. הימזים פשוט פונים לבעלי הדירות עם שינוי בתנאי ההצעה - רוצים - רוצים; לא רוצים - העסקה תתבטל.
התחדשות עירונית היא פתרון מרכזי למצוקת הדיור ומנוע ליצירת אלפי דירות חדשות מדי שנה. אלא שהמציאות הנוכחית הופכת את התוכניות למורכבות הרבה יותר. פרויקטים שנחתמו ב־2020 או 2021, בשיא הביקוש ובסביבת ריבית כמעט אפסית, הופכים היום לבלתי כלכליים. השילוב בין הוצאות בנייה שעלו בעשרות אחוזים, עלויות מימון כבדות ושוק רווי דירות חדשות, מערער את המודל שעליו התבססו מאות מיזמים. היזמים האלו אמורים לעמוד בהסכמים שלהם, אבל לרובם יש פתח מילוט.
היזמים מציעים פחות
היזמים מציעים פחות ועדיין - לרוב הדיירים זה בכל זאת משתלם, במיוחד שהם כבר נמצאים בתהליך. אנשים לא נוטים לשנות החלטות כל כך משמעותיות, במיוחד אחרי אחרי עשרות ישיבות של דיירים, פגישות עם עורכי דין, מפגשים רבים עם היזמים, הם נמצאים כבר עמוק בתוך התהליך, ולכן הם לרוב יתקדמו. הבעיה שזו קרקע נוחה ליזמים לקבל יותר. האם הדיירים באמת מבינים ויודעים בכמה עלו חומרי הבנייה ומה המצב המימוני של היזם. לא, והם גם לא צריכים לדעת, אבל ברגע שהיזם פותח שוב את העסקה, הוא יכול בקלות לשנות לטובתו את התנאים. זאת סוגייה מאוד בעייתית - דמיינו שקניתם דירה ותוך כדי תנועה המחיר שלה עלה משמעותית, או שמורידים לכם 10-20 מטר רבוע משטחה.
בפרויקטים רבים הדיירים כבר נמצאים בשלב מתקדם: התוכניות אושרו, היתר הבנייה בפתח והבנק נערך להעמיד מימון. ואז מגיעה ההפתעה - היזם מודיע כי החישובים שעליהם התבססו ההסכמות אינם רלוונטיים עוד. הדירות שאמורות היו להימכר במחירים של 60 אלף שקל למ"ר לא מצליחות להימכר גם ב-50 אלף שקל, ועלות הבנייה, שעמדה על כ־11 אלף שקל למ"ר, קפצה ל־15 אלף שקל ואף יותר. התוצאה: פרויקטים שהובטחה בהם רווחיות של 15% נכנסים לגרעון, והבנקים מסרבים להעמיד ליווי לפרויקט שאינו עומד ברף הכלכליות.
- מגידו מכרה 133 דירות במחצית הראשונה של 2025
- פרופדו מעדכנת על רוב דרוש בפרויקט התחדשות עירונית ברמת גן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב כזה, היזמים מבקשים מהדיירים לשנות את ההסכם: להפחית מהשטח המובטח, לוותר על חניה נוספת, לוותר על דמי שכירות בתקופת הבנייה או לשנות את לוחות הזמנים. אחרת הפרויקט ייעצר לחלוטין. עבור הדיירים, מדובר בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, אפשר לעמוד על החוזה ולדרוש אכיפה, אך המשמעות היא להתחיל הכול מחדש עם יזם חלופי ולחכות עוד שנים ארוכות. מצד שני, פשרה מביאה לדירה חדשה בתוך כמה שנים, גם אם בתנאים פחות טובים מהצפוי. השאלה אם להסכים להצעה החדשה של היזם או לא היא תלויה כמובן במקרה עצמו. אבל כמו כל דבר, זה מו"מ. היזמים ינסו להפחית עד כמה שאפשר את התמורות, או לבקש כמה שיותר כסף. הדיירים צריכים לחזור להסכם הבסיסי ולנסות לקבל אותו. בסופו של דבר מול עלויות שעלו, גם מחירי הדירות עלו. במקרים רבים זו תאבת בצע של היזמים, אם כי, יש מקרים רבים שמדובר במצב אמיתי, אבל הדיירים לא אשמים שהיזם לא יודע לחשב את ההוצאות שלו.