זהר ממן
צילום: יח"צ BDO

מדריך לעסקים קטנים ובינוניים להערכות לסוף שנת המס

בימים אלו, עסקים רבים נערכים לדוחות השנתיים ומנסים לצמצם את חבות המס בהתאם למה שמאפשר החוק. כך עושים זאת נכון?

זהר ממן | (1)

בישראל כל שנת מס עומדת בפני עצמה. כלומר, אנו משלמים את המס שלנו לפי מה שהרווחנו מחודש ינואר עד חודש דצמבר. עסקים רבים נערכים מראש לדוחות השנתיים וזאת במטרה להגיש אותם בזמן ולנסות לצמצם את חבות המס שלהם בהתאם למה שמאפשר החוק. איך עושים זאת נכון?

  

מיסוי

ערכו חישוב מס לסוף שנה על הרווח שגדל בשנת 2019 על בסיס דו"ח רווח והפסד האחרון של העסק שיופק ממערכת הנהלת החשבונות. מומלץ לבדוק את גובה סכום המס הצפוי לתשלום (או להחזר) מראש לפי הנתונים הנוכחיים בשנת 2019. לא שילמתם מספיק מס? אתם יכולים להקדים תשלומים על חשבון המס, או להמתין ולשלם את יתרת המס עם הגשת דוח המס לשנת 2019. שילמתם יותר? עצרו את מקדמות המס בתאום עם רואה החשבון שלכם. 

דחו הכנסות והקדימו הוצאות

ככל שיש חבות מס גבוהה יותר לתשלום כדאי לבחון האם יש פעולות שניתן לנקוט בהן במטרה להקטין את ההכנסה החייבת במס. למשל, על ידי קבלת אישורי חובות אבודים, חיסול מלאי מת וקבלת הערכה שמאית על ירידת ערך מלאי המקרקעין למדווחים, דחיית הכנסות והקדמת הוצאות שוטפות למדווחים על בסיס מזומן, או על בסיס מצטבר. 

אם יש הכנסה נמוכה או הפסדים בעסק, כדאי לדחות הוצאות ולהקדים הכנסות כדי להשאיר בידי העסק הכנסה חייבת, שמספיקה לניצול מדרגות המס הנמוכות, הניכויים והזיכויים האישיים המגיעים לו - שהרי לא ניתן להעביר את אלה משנה לשנה.

 

בחברה פרטית שווה לשקול הקטנת המשכורות של בעלי המניות כדי להקטין תשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי. בשני המקרים, היפגשו עם רואה החשבון לבדיקת סבירות התוצאות ותכנון המס.

בנוסף - טיפול נכון במלאי, חובות אבודים של לקוחות, מדיניות פחת רכוש קבוע, מדיניות הכרה בהכנסה, רישום הפרשות חשבונאיות כל אלה עשויים להיות פתרון לשינוי בחבות המס מבעוד מועד.

 

צמחתם? אולי כדאי להקים חברה בע"מ

ככל שחל גידול בעסק בשנה האחרונה, ייתכן והוא יחויב לעבור לניהול ספרי חשבונות, על פי שיטת הנהלת החשבונות הכפולה. במקרה כזה, כדאי לשקול להתאגד כחברה בע"מ מתחילת שנת 2020. כך אפשר יהיה לשלם רק 23% מס על הרווחים בחברה בלי חבות בביטוח לאומי. 

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

חשבונאות

חשוב להקדים וליצור את המאזן ליום 31.12.2019. הקדמת יצירת המאזן תאפשר לכם לקבל תמונה על היחסים הפיננסיים, עמידה בהסכמים עם בנקים ("אמות מידה"), יתרות מזומנים בדוחות, וסכום ההון העצמי. זוהי הזדמנות לאמץ כללים חשבונאיים חדשים המאפשרים שערוך נכסים לפי "שווי הוגן", הצגת התחייבויות לעובדים והתחייבויות נוספות לפי "שווי הוגן" תוך שיפור מצג הדוחות הכספיים בצד הנכסים וההון העצמי. 

 

שינוי מבנה

בחברות בהן קיים הון הנובע מפעילות עסקית ונדל"ן, נכון לבחון "שינוי מבנה" כדי להפריד בין אחזקה בנדל"ן לבין פעילות עסקית. שינוי המבנה מסייע להקמת חברות ניהול, מטה ואחזקה לעומת אחזקה ישירה, רה ארגון במבנה קבוצת החברות ועוד. סיום שנה היא הזדמנות להכין תכנית זו ולהגישה לרשויות המס. אירועי שינוי מבנה מסוימים מחייבים "הודעה" בעוד אחרים המורכבים יותר מחייבים קבלת אישור מקדמי (פרה-רולינג) מרשות המיסים. 

אלו לא כל הטיפים לחיסכון במס האפשריים, אבל הם מייצגים את החשיבה הנכונה לקראת סוף שנת המס 2019 והיערכות לתחילת שנת המס 2020.

 

הכותב הינו רו"ח זהר ממן, מנהל יחידת עסקים קטנים ובינוניים ב-BDO ישראל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איתמר 26/12/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
    מאז שקנית את ביזפורטל אתה מתחיל להביא לאתר כותבים רציניים ואיכותיים, כיף לקרוא את ביזפורטל, אפילו יותר מגלובס בתקופה האחרונה.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.