בימים של פאניקה: הנה מניה שצריכה לבקש סליחה מהמשקיעים
מוטי כהן, אנליסט טכני וכלכלי, על מניית עליבאבא וההתרסקות מהרגע ההנפקה ועד היום
בשבוע שעבר חל יום הכיפורים, בו אנשים נוטים לבקש סליחה מקרוביהם על כך שפגעו בהם במהלך השנה, ולפיכך, אין מניה טובה יותר מעליבאבא לכתוב עליה לאחר מכן - מניה שסיפקה תשואת חסר מהותית של 33.7% מרגע ההנפקה, שאירע בסמוך ליום הכיפורים בשנה שעברה.
חברת עליבאבא מפעילה רשת אתרי סחר אלקטרוניים בסין, וכן אתרים ייעודיים ויישומים סלולריים משלימים. אתר הדגל של החברה, אליבאבא.קום, מחבר בין סוחרים, יצרנים, סיטונאים וקמעונאים לבין צרכנים ועסקים ברחבי העולם. בנוסף, לחברה יש פעילות ענפה בתחום האינטרנט והמובייל, כולל זירת המסחר טאובאו, הקניון הוירטואלי טימול, אתר הרכישות הקבוצתיות ג'והוסואן, מנוע החיפוש לרכישות אי-טאו, שירות התשלומים הוירטואלי אליפיי ועוד.
השבוע בסין פורסם מדד מנהלי הרכש שנחשב לנתון קריטי שבוחן את הפרמטרים לצמיחה במשק. הנתון רשם קריאה של 47 בספטמבר - ירידה מרמה של 47.3 בחודש אוגוסט עם תחזיות של עלייה לרמה של 47.5. נציין כי כל קריאה מתחת ל-50 משמעותה התכווצות בפעילות, וחודש ספטמבר הוא החודש השביעי ברציפות שהנתון נמצא ברמה של מתחת לרמה זו.
אם נתייחס לחברת עליבאבא בפרוטרוט, צריך להסתכל בכמה רזולוציות. ראשית, אין עוררין כי מדובר באתר המכירות הגדול ביותר בסין - שוק שנחשב ליעד הצמיחה המרכזי של חברות גדולות בעולם. נתוני הצמיחה בסין, על אף הנטייה של כולנו להמעיט כל פעם בעשירית או שתי עשיריות האחוז, עדיין נחשבים לנתונים שהמערב יכול רק לקנא בהם והרבה בעקבות שיפור מתמיד בתשתיות ובחינוך.
- עליבאבא זינקה ב-20% ולא רק בגלל הדוחות
- עליבאבא מפספסת את ההכנסות בכמעט מיליארד דולר אבל מזנקת לאור שבב AI חדש וצמיחה בענן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם נסתכל על מכירות החברה ברבעון האחרון נוכל לראות עלייה של 28% בהכנסות לרמה של 3.26 מיליארד דולר - פחות מצפי האנליסטים להכנסות של 3.39 מיליארד דולר. הרווח הרבעוני הסתכם ב-59 סנט למניה, בסנט מעל צפי האנליסטים לתקופה. הכלכלנים יחסית אוהבים את החברה ומגדירים אותה זולה - אפשר לראות זאת בהמלצות האנליסטים שנותנים לה מחיר יעד ממוצע של 95 דולרים. הם מסתמכים על מרווח תפעולי (שיעור המרווח שבין הרווח התפעולי לבין המכירות נטו) של 30.60%, ושולי רווח נקי (שיעור הרווח התיפעולי או הרווח הנקי מתוך ההכנסות) של 31.5% - נתונים נהדרים על פניו, ועדיין החברה יורדת חזק בוולסטריט. לכך יש מספר סיבות:
ראשית, מניות החברה היו חסומות לביצוע מכירות על ידי משקיעים שקנו את החברה ביום ההנפקה - נתון זה הוסר ביום שני האחרון כאשר הסתיימה תקופת החסימה. אנליסטים רבים מעריכים כי המחזיקים הגדולים בחברה לא ישושו למכור את המניה בהגיעה למחיר שפל של כל הזמנים, ועדיין המשקיעים הפרטיים לא מסכימים עם קביעה זו - ניתן לראות זאת לפי יתרות שורט של 10% מכמות המניות לציבור.
נתון נוסף הוא כמובן המצב בסין שממשיך להדאיג את המשקיעים. עצם העובדה שהשוק הסיני אינו חשוף כולו למשקיעים חיצוניים - הרבה מהסוחרים מעדיפים לקחת שורטים על מניות סיניות מובילות, כמו עליבאבא ובאיידו, ובכך להרויח ממהלכי הירידות במדדים הסיניים. כמו כן, ישנן ציפיות גדולות מאוד מהחברה, ככזו שמהווה תחרות לגוגל, אמזון ואפל (בתקופה של טרום ההנפקה, לפי המספרים). אך עכשיו, כשהחברה גילחה לא מעט משוויה, הרבה מדברים על הפלופ הגדול שבהנפקה ובשערוך המוגזם של מחירי המניה. עליבאבא במספרים
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- סוריה זקוקה לשיקום בהיקף של כחצי טריליון דולר. איזה מדינות ירימו את הכפפה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- החות'ים בתימן - היסטוריה, כלכלה, פוליטיקה ומה יהיה בהמשך?
- מספר עובדים - 35 אלף
- הכנסות ב-2014 - 12 מיליארד דולר
- רווח ב-2014 - 3.8 מילארד דולר
- יתרות שורט - 9.98%
ניתוח טכני החברה נסחרת בתוך תעלת מחירים יורדת וכי נראה שעדיין לא נמצאה תחתית - הנתונים האחרונים שהגיעו מסין הורידו את המניה מתחת לרמת 60 דולר לשפל כל הזמנים. נתון טכני מעניין למדי שציינתי קודם יכול להשפיע לחיוב על המניה וזה יתרות השורט - במצב שכזה במידה וייצא איזשהו נתון או סדרת נתונים חיוביים על החברה או מכיוון סין, לא מעט משקיעים ימהרו לסגור את הפוזיציות שורט ויקפיצו את המניה במהלך שנקרא שורט סקוויז.
לסיכום, כאשר בוחנים אפשרות השקעה בחברה, עלינו לקחת בחשבון את ההשפעה הגאוגרפית על החברה. במקרה של עליבאבא הקורלציה יותר מדי צמודה וכפי שנתוני הצמיחה בסין הקפיצו את שווי החברה בטרם ההנפקה - ככה נתוני הצמיחה החלשים יותר החלישו את החברה בימים שאחרי ההנפקה.
יחד עם זאת, החברה מציגה נתונים כלכליים נהדרים למרות הפספוסים בתחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות, משמע ברגע שנראה התייצבות מגזרת סין - עליבאבא כנראה תהיה המניה הראשונה שאבדוק לטובת החזקה, במידה ונתחיל לראות ירידה ביתרות השורטים.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 2.גידי 01/10/2015 16:57הגב לתגובה זוניתוח נהדר
- 1.ניתוח נהדר נהנה לעקוב מדי שבוע (ל"ת)בני 29/09/2015 11:04הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7