8 שירים של חיים חפר ז"ל - בהקשר כלכלי ישראלי...
לפני מספר ימים, במהלך ראש השנה, הלך לעולמו הפזמונאי המהולל חיים חפר. בימים אלו אנו מהרהרים במצבנו החברתי והכלכלי לרגל השנה העברית החדשה. טור זה משלב בין השניים ומוקדש לשיריו של חפר, שליוו אותנו לאורך שנים כה רבות.
לא גומר ת'חודש
עד שנראה את "הימים האחרים", יהיו קשיים בדרך. רבים מאתנו מזדהים עם המילים שהלחין דובי זלצר ושר אריק לביא: "אני לא גומר ת'חודש". מבט מהיר בסקרי אמון הצרכנים האחרונים מראה זאת היטב.
מה צריך בסך הכל הבן אדם?
לפי חפר והלחן של דובי זלצר, מה צריך הבן אדם? "ככר אחת של לחם, וכד אחד של יין, מיטה כדי לישון בה ואם אפשר בשניים". אז אם תתגשם משאלתו של בנק ישראל, שמחירי הדיור לא יעלו במהירות, אך גם לא יתמוטטו ויסכנו את הבנקים, ואם הדי המחאה החברתית יוסיפו להוות משקל נגד להתייקרויות בעולם, דיינו. אנו רק היינו מוסיפים שורה על מחירי התקשורת, שיורדים לאחרונה: ככר אחת של לחם תמיד טוב, אך לא יזיק איזה סמארטפון...
מנדל, צבינג'י ופושקש
אנו חיים בשכונה לא סימפטית. כדי לדבר על צדק חברתי נצטרך לקוות שמילים כמו "איך שהם חטפו לפני חודשים, שמע זאת הייתה יופי של פצצה", שהלחין סשה ארגוב ושרו התרנגולים, יתקשרו אצלנו רק לצרות שעוללו מנדל, צבינג'י ופושקש על המגרש... מנגד, את מילות השיר "כשיבוא שלום" נשמח לשלב בכל התרחישים שאנו הכלכלנים נוהגים לשרטט.
מה למדת בגן?
כשילדינו יגיעו הביתה ונשאל אותם "מה למדת בגן היום ילד מתוק שלי?" לפי הלחן של ט. פקסטון, לא ברור מה ישיבו. אנו נתנחם שהלימודים עלו פחות כסף... אך האם הממשלה תעמוד בהוצאות הכרוכות בכך? את זה ילמדו חלק מהילדים בבתי הספר לכלכלה בעוד עשר-עשרים שנה...
הכל זהב?
אומרים שאנו אור לגויים, אך הרבה ממה שיקרה פה תלוי במה שיקרה בעולם. היום צופים שהריביות תישארנה נמוכות זמן רב, מומחים ינסו לנחש מתי תבוא האינפלציה ועד אז נדבר על זהב כהשקעה אטרקטיבית. אנחנו דווקא חשבנו על אלטרנטיבה אחרת, בה האדם "יושב ונשזף, ומתחמם בקרני הזהב, ומלטף תלתלים של זהב כן, הכל זהב"...
בתחנה בבאר שבע
אור לגויים, אמרנו? אפשר גם ללמוד מהם. סין בלמה את המשבר בשטחה על ידי השקעות גדולות בתשתית. ואצלנו? לפחות לפי המילים שהלחין יוחנן זראי, "בתחנה בבאר שבע עמד קטר... "קטר-קיטור תשוש, קטר-קיטור ישן, עמד בתחנה והעלה עשן", יש על מה לדבר.
הן אפשר?
השורה התחתונה פשוטה, גם אם לא מעודדת. התאוששות? פריחה? שגשוג? הם עוד יבואו, עד אז לא נוכל להצטרף למילים האלמותיות שהלחין דוד זהבי, "הן אפשר, הן אפשר, שיהיה זה פשוט כבר מחר".. אבל, כאמור, כפי שהלחין דובי זלצר, "יגיעו גם הימים האחרים, נראה אותם יותר מהר מאשר אנו משערים, וכשיבוא השקט וימשול בשערים.. נזכור אז כי הלכנו יחד לימים האחרים"..
בעולם שלנו, אירופה תפתור אז את משבר החוב ותצא מהקיפאון, האשראי הבנקאי ביבשת ישוב לשמש לצריכה ויצירת מקומות עבודה ולא רק יכסה חובות ותשואות הפדיון יהיו נמוכות ויקלו על המדינות לשרת את חובן. נקווה...
לחיי העם הזה
ונסיים בנימה מקומית - אופטימית. למרות כל הקשיים, היינו ונשארנו מדינה עצמאית כלכלית. המשבר האחרון חידד זאת ומדינות רבות מקנאות במשק שלנו. כבר אין לנו תלות במתן בסתר פה ובנדבה שם שנתן השר משה מונטיפיורי כש"עלה למרכבה ו"דיו!" לסוסים אמר...". אנחנו כאן, לטוב ולרע, אז כפי שהלחין דובי זלצר, "לחיי העם הזה, שכמה טוב שהוא כזה... העם הזה, מתי נחלץ הוא לעזרה? כשהוא רואה שיש אתגר או יש צרה..."
- 8.משקיענית 27/09/2012 07:26הגב לתגובה זוגם מלא הומור וגם כתיבה יפה!
- 7.כתבה חלשה ורדודה למרות הכוונות הטובות (ל"ת)מעדיף טור רגיל 27/09/2012 00:00הגב לתגובה זו
- 6.משובב נפש, עכשיו שלום חנוך : "הציבור מטומטם... (ל"ת)רוני 26/09/2012 23:08הגב לתגובה זו
- 5.מרגריט 25/09/2012 17:37הגב לתגובה זוזה לא המאמר הראשון של אורית לוין שאני קוראת , גם הפעם , המאמר המשותף שלך עם רונן מנחם מאד מאד מיוחד , מעניין ועם הומור משובח אז נאחל לכולנו גמר חתימה טובה
- 4.ג'ק 25/09/2012 17:16הגב לתגובה זולטעמי , מאמרים שיש בהם קורטוב הומור יותר מענינים. כל הכבוד ןגמר חתימה טובה
- 3.בתיה איזק 25/09/2012 16:49הגב לתגובה זו"היו זמנים" שהשקעות לטווח ארוך היו בידי הבנקים . אך נראה שלא יודו בטעות ולא נראה את "רבותי שההיסטוריה חוזרת", יחד עם זאת עדיין הכושי לא יכול ללכת יש לו עוד הרבה מה לעשות
- 2.שאר רוח ועונג צרוף (ל"ת)מנש 25/09/2012 15:00הגב לתגובה זו
- 1.כתבה מקסימה ומיוחדת - גם כלכלית וגם נוסטלגית (ל"ת)מרי לו 25/09/2012 13:21הגב לתגובה זו

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
