סערה על כוס וודקה: רשות השידור מצנזרת ומורידה פרסומת באופן חד צדדי

הפרסומת עומדת בכל התנאים מבחינה חוקית ומשפטית אך בכל זאת הורתה הבוקר (ג') רשות השידור לשפ"ם להפסיק את שידור הפרסומת בערוצי הרדיו השונים. חברת 'הסקוטית', יבואנית סטולי, שוקלת את צעדיה במישור המשפטי
מאיה זיסר |

בימים אלו משודרת פרסומת בת שלוש מילים ברשתות "קול ישראל" ובערוצי הטלוויזיה המסחריים, המקדמת משקה וודקה, של ''וודקה סטולי'. הפרסומת עומדת בכל התנאים מבחינה חוקית ומשפטית אך בכל זאת הורתה הבוקר (ג')רשות השידור לשפ"ם להפסיק את שידור הפרסומת בערוצי הרדיו השונים.

מרשות השידור נמסר כי מוטי שקלאר מנכ"ל רשות השידור ואריה שקד מנהל "קול לישראל" החליטו להסיר את הפרסומת וזאת על מנת שלא לפגוע ברגשות הציבור ומחשש כי הפרסומת תעודד צריכת אלכוהול ובמיוחד את בני הנוער ששוהים בימים אלה בחופשה, עוד לטענתם, "בימים שבהם נלחמים בתאונות הדרכים ומנסים למגר את תופעת שתיית האלכוהול, לא ראוי להשמיע פרסומת זו בשידור הציבורי". זאת על אף הודאתם, כי מבחינה חוקית אין לכך כל בסיס.

מהחברה הסקוטית, יבואנית וודקה סטולי, נמסר, "אנו מופתעים לחלוטין מתגובה זאת, כאשר מצד אחד אין בפרסומת כל עידוד שהוא לשתיית משקאות חריפים, אלא פרסומת למותג "סטולי" בלבד, ומצד שני אין להשוות בין צריכת יינות ומשקאות חריפים לבין נזקי עישון".

החברה, 'הסקוטית' מדגישה כי, "בעוד העישון מזיק באופן ישיר לבריאות גם כשהוא עישון פסיבי, שתייה של יין ומשקאות חריפים הינה עולם של שמחת חיים ותרבות חברתית בינלאומית, כל עוד היא נעשית בשליטה ובאחריות".

מרשות השידור נמסר כי היא "מחויבת להקפיד על הכללים המשפטיים בשידור הפרסומות, אך עם זאת היא מחויבת להקפיד על ערכיות. על כן הוחלט להפסיק את שידור הפרסומת על אף הנזק הכלכלי הכרוך בכך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פנסיה (גרוק)פנסיה (גרוק)

קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס

מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס

ערן רובין |

קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67%  באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.

מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכותבפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:



טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.