אמנון שעשוע
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc
שאלה - תשובה

"האם יפוטרו עובדים במובילאיי?"

הנמכת התחזית של מובילאיי והצרות הגדולות של האמא - אינטל, מעלים חששות אצל עובדי מובילאיי - מה צפוי בהמשך?
רוי שיינמן | (7)

מובילאיי הנמיכה תחזית וקרסה ב-23% ולמחרת האמא - אינטל שמחזיקה ב-90% ממנה סיפקה תחזית גרועה לצד תוצאות חלשות והודיעה על פיטורי מעל 15% מהעובדים שלה. מדובר על מעל 17 אלף עובדים שילכו הביתה. 

 

אינטל מפטרת - האם מובילאיי בדרך?

בארץ מחזיקה אינטל בפעילות רבה שבה מועסקים בפאבים ובפיתוח סדר גודל של 12 אלף עובדים. לכאורה כמות המפוטרים תהיה כ-1,800 עובדים (15%), אבל כל מספר בין 1,000 ל-1,800 הוא סביר. מעבר לכך, אינטל תדחה את היקף הקמת המפעל החדש והמשמעות היא שהגיוס העתידי שהיה צפוי להיות כ-8,000 איש ידחה. לא רק שידחה אלא שבשנה וחצי הקרובות אינטל תהיה במוד של פיטורים. זה גם יכול להיות ארוך יותר משנה וחצי.

הצרות של אינטל לכאורה לא קשורות לצרות של מובילאיי. מובילאיי נפגעה בעיקר מתמונת המאקרו בשוק הרכב. המכסים הגבוהים של ארה"ב ואירופה על תוצרת סין משנה את עולם הרכב כשבמקביל השוק הסיני משדר חולשה, לצד ריבוי של יצרנים. כל זה כשברקע קצב נמוך מהצפוי של כניסת שוק ה-EV  (הרכבים האוטונומיים). הצרות של אינטל מגיעות ממקומות רבים ומגוונים - גם מגורמים חיצוניים - תחרות, הזמנות נמוכות וגם מגורמים פנימיים - פיגור בפיתוח שבבים בתחומים חשובים ואיטיות בקצב הקמת הפאבים. 

 

אין פיטורים במובילאיי

ובכל זאת, מובילאיי קשורה בטבורה של אינטל שמחזיקה 90% ממנה, ועל רקע הפיטורים באינטל והנמכת הציפיות במובילאיי, אנחנו מקבלים שאלות בסגנון - "האם יפוטרו עובדים במובילאיי?".

ההנהלה טוענת שלא. לא יהיו פיטורים במובילאיי. זה אמור לספק את השואלים, אבל חשוב להדגיש כי השינויים המהירים בשווקים יכולים לשנות את המצב. הרעה בפעילות היא טריגר לצמצומים. במובילאיי יש הרעה של יותר מ-15% בהכנסות הצפויות  ביחס לתחזית הקודמת. אולי בירידה כזו ההנהלה יכולה לשמר את העובדים, אבל אם החולשה והירידה בפעילות תימשך ותהיה גדולה ורחבה יותר, השאלה תהיה פתוחה מחדש. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    בוא ננחש מה יקרה עוד שבוע... לעשות ספין או שתגלו לבד?! (ל"ת)
    777 05/08/2024 00:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    666 05/08/2024 00:51
    הגב לתגובה זו
    פיטורים ?! מה השתגעתם?
  • 5.
    צרי 04/08/2024 06:59
    הגב לתגובה זו
    אינטל! שילמו 15 מיליארד דולר על צפצפה לאוטו. כבר אז זה היה צריך להדליק נורה אדומה על מנהליה, כישוריהם, שיקול דעתם וזחיחותם. בדיוק, אבל בדיוק אותו המקרה של ארז ויגודמן בטבע. מסקנתי הלא תיאמן: העולם יהיה בקרוב ללא חברה בשם אינטל!!!
  • 4.
    רואה עובדים של מובילי עם גיפים של חצי מיליון שקל א 04/08/2024 06:53
    הגב לתגובה זו
    רואה עובדים של מובילי עם גיפים של חצי מיליון שקל איזה בזבוז חברה גרועה ביותר לא תגיע לשום מקום
  • 3.
    מנהל לשעבר 03/08/2024 22:06
    הגב לתגובה זו
    כמנהל לשעבר במובילאיי, הניהול בוא כושל, מובילאיי לא הפנימה את גודל הארוע של רכב אוטונומי וחושבת שהעולם מחכה לה ורק לה.אוסף של מנהלים כושלים שהגיעו מתעשיות לא רלוונטיות, כמו תעשיה צבאית וחברות תקשורת.אם אמנון שעשוע לא יתעורר מהר הוא בעצמו יפוטר ע"י הבורד של אינטל.הכשלון, הזילזול בלקוח ובפרוייקט, התנדאות המנהלים מתכון בטוח לנפילה.
  • 2.
    שלח 03/08/2024 21:48
    הגב לתגובה זו
    חצי מהעובדים יפוטרו החודש
  • 1.
    דוד .א.כהן 03/08/2024 08:04
    הגב לתגובה זו
    היא כבר פתרון מוכח למלעיזים וזה צעד מחויב כלפי המשקיעים שלא בנקל יוותרו וזאת גם כי טראמפ בדרך ומייק אמריקה סטרונגר מחליף את מייק אמריקה גרייט אגאיינ.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.