אמנון שעשוע
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc
שאלה - תשובה

"האם יפוטרו עובדים במובילאיי?"

הנמכת התחזית של מובילאיי והצרות הגדולות של האמא - אינטל, מעלים חששות אצל עובדי מובילאיי - מה צפוי בהמשך?
רוי שיינמן | (7)

מובילאיי הנמיכה תחזית וקרסה ב-23% ולמחרת האמא - אינטל שמחזיקה ב-90% ממנה סיפקה תחזית גרועה לצד תוצאות חלשות והודיעה על פיטורי מעל 15% מהעובדים שלה. מדובר על מעל 17 אלף עובדים שילכו הביתה. 

 

אינטל מפטרת - האם מובילאיי בדרך?

בארץ מחזיקה אינטל בפעילות רבה שבה מועסקים בפאבים ובפיתוח סדר גודל של 12 אלף עובדים. לכאורה כמות המפוטרים תהיה כ-1,800 עובדים (15%), אבל כל מספר בין 1,000 ל-1,800 הוא סביר. מעבר לכך, אינטל תדחה את היקף הקמת המפעל החדש והמשמעות היא שהגיוס העתידי שהיה צפוי להיות כ-8,000 איש ידחה. לא רק שידחה אלא שבשנה וחצי הקרובות אינטל תהיה במוד של פיטורים. זה גם יכול להיות ארוך יותר משנה וחצי.

הצרות של אינטל לכאורה לא קשורות לצרות של מובילאיי. מובילאיי נפגעה בעיקר מתמונת המאקרו בשוק הרכב. המכסים הגבוהים של ארה"ב ואירופה על תוצרת סין משנה את עולם הרכב כשבמקביל השוק הסיני משדר חולשה, לצד ריבוי של יצרנים. כל זה כשברקע קצב נמוך מהצפוי של כניסת שוק ה-EV  (הרכבים האוטונומיים). הצרות של אינטל מגיעות ממקומות רבים ומגוונים - גם מגורמים חיצוניים - תחרות, הזמנות נמוכות וגם מגורמים פנימיים - פיגור בפיתוח שבבים בתחומים חשובים ואיטיות בקצב הקמת הפאבים. 

 

אין פיטורים במובילאיי

ובכל זאת, מובילאיי קשורה בטבורה של אינטל שמחזיקה 90% ממנה, ועל רקע הפיטורים באינטל והנמכת הציפיות במובילאיי, אנחנו מקבלים שאלות בסגנון - "האם יפוטרו עובדים במובילאיי?".

ההנהלה טוענת שלא. לא יהיו פיטורים במובילאיי. זה אמור לספק את השואלים, אבל חשוב להדגיש כי השינויים המהירים בשווקים יכולים לשנות את המצב. הרעה בפעילות היא טריגר לצמצומים. במובילאיי יש הרעה של יותר מ-15% בהכנסות הצפויות  ביחס לתחזית הקודמת. אולי בירידה כזו ההנהלה יכולה לשמר את העובדים, אבל אם החולשה והירידה בפעילות תימשך ותהיה גדולה ורחבה יותר, השאלה תהיה פתוחה מחדש. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    בוא ננחש מה יקרה עוד שבוע... לעשות ספין או שתגלו לבד?! (ל"ת)
    777 05/08/2024 00:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    666 05/08/2024 00:51
    הגב לתגובה זו
    פיטורים ?! מה השתגעתם?
  • 5.
    צרי 04/08/2024 06:59
    הגב לתגובה זו
    אינטל! שילמו 15 מיליארד דולר על צפצפה לאוטו. כבר אז זה היה צריך להדליק נורה אדומה על מנהליה, כישוריהם, שיקול דעתם וזחיחותם. בדיוק, אבל בדיוק אותו המקרה של ארז ויגודמן בטבע. מסקנתי הלא תיאמן: העולם יהיה בקרוב ללא חברה בשם אינטל!!!
  • 4.
    רואה עובדים של מובילי עם גיפים של חצי מיליון שקל א 04/08/2024 06:53
    הגב לתגובה זו
    רואה עובדים של מובילי עם גיפים של חצי מיליון שקל איזה בזבוז חברה גרועה ביותר לא תגיע לשום מקום
  • 3.
    מנהל לשעבר 03/08/2024 22:06
    הגב לתגובה זו
    כמנהל לשעבר במובילאיי, הניהול בוא כושל, מובילאיי לא הפנימה את גודל הארוע של רכב אוטונומי וחושבת שהעולם מחכה לה ורק לה.אוסף של מנהלים כושלים שהגיעו מתעשיות לא רלוונטיות, כמו תעשיה צבאית וחברות תקשורת.אם אמנון שעשוע לא יתעורר מהר הוא בעצמו יפוטר ע"י הבורד של אינטל.הכשלון, הזילזול בלקוח ובפרוייקט, התנדאות המנהלים מתכון בטוח לנפילה.
  • 2.
    שלח 03/08/2024 21:48
    הגב לתגובה זו
    חצי מהעובדים יפוטרו החודש
  • 1.
    דוד .א.כהן 03/08/2024 08:04
    הגב לתגובה זו
    היא כבר פתרון מוכח למלעיזים וזה צעד מחויב כלפי המשקיעים שלא בנקל יוותרו וזאת גם כי טראמפ בדרך ומייק אמריקה סטרונגר מחליף את מייק אמריקה גרייט אגאיינ.
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

ספייס איקס
צילום: רשתות חברתיות

SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026

סיכוי טוב שזו תהיה הנפקת השנה בוול סטריט - עם שווי חברה שמתקרב ואפילו עולה על טריליון דולר - מי זאת SpaceX ואיך היא הגיעה לשווי כזה?

עמית בר |
נושאים בכתבה ספייס איקס

חברת החלל של אילון מאסק, SpaceX, צפויה לצאת למהלך של מכירת מניות פנימית (סקנדרי - מכירה של עובדים למשקיעים חיצוניים) בהיקף שיא, עם הערכת שווי של עד 800 מיליארד דולר. מדובר בזינוק חד לעומת שווי של 400 מיליארד דולר שנקבע רק לפני כחצי שנה, מהלך שממקם את החברה כאחת הפרטיות הגדולות בעולם.

המהלך מציב את SpaceX מעל לחברות כמו OpenAI ומאותת על הנפקה אפשרית לקראת סוף 2026. על פי הדיווחים, מחיר המניה עשוי להיות גבוה מ־400 דולר, מה שמציב את החברה בעמדה להפוך לאחת מ־20 החברות הציבוריות הגדולות בעולם, אם תחליט להנפיק.

מאז הוקמה, SpaceX הפכה לשחקנית המובילה בתחום שיגור הלוויינים, בעיקר בזכות רקטות הפאלקון 9 ושירות Starlink לאינטרנט לווייני, שמונה כבר מעל ל־9,000 לוויינים במסלול נמוך. החברה ממשיכה לפתח את Starship, הרקטה החזקה בעולם, שמתוכננת לשמש להעברת ציוד ואנשים לירח ולמאדים.

במקביל, SpaceX פועלת בזירה הרגולטורית והפיננסית. מכירת המניות הפנימית מאפשרת לעובדים ומשקיעים קיימים לממש רווחים, תוך שמירה על מבנה שליטה פרטי. עם זאת, הנפקה תחשוף את החברה ללחצים ציבוריים, דרישות רגולטוריות ושקיפות פיננסית רחבה יותר.

החברה עדיין בוחנת האם להנפיק את פעילות Starlink בנפרד, או לשלב אותה כחלק מההנפקה הכללית. בתוך כך, שוק החלל צובר עניין רב ממשקיעים, וחברות בתחום כמו Karman ו־Firefly כבר ביצעו הנפקות השנה.