אנבידיה
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

המכונה חורקת? אנבידיה מורידה מחירים בסין בעקבות התחרות עם וואווי

אנבידיה השיקה שבבי בינה מלאכותית מיוחדים לשוק הסיני שיתאימו להגבלות הייצוא האמריקניות, אבל הם לא מספיק פופולאריים והחברה מתמודדת עם תחרות קשה - האם אלו סדקים ראשונים במכונה המשומנת שבנה ג'נסן הואנג?
רוי שיינמן | (1)

אנבידיה NVIDIA COR , ענקית השבבים האמריקאית, נתקלת בקשיים בשוק הסיני והמשמעותי עבורה. שבב הבינה המלאכותית המתקדם שפיתחה במיוחד לשוק הסיני, ה-H20, רושם ביקושים חלשים ונמכר במחיר נמוך יותר מהשבב המתחרה של ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי, זאת אחרי שאנבידיה הורידה מחירים בשביל להיות יותר תחרותית.

עוד על אנבידיה:

>> הדוחות של אנבידיה מסירים כל ספק - גל ה-AI רק מתחיל.

>> בינה מלאכותית או בועה ענקית?

>> ניתוח טכני: למה לשים לב חוץ מאנבידיה ולמה נראה שוול סטריט לקראת בלימה במגמת העליות?

מלחמת המחירים שחווה אנבידיה במדינה הם רק חלק מהאתגרים עימם החברה צריכה להתמודד. אלה כוללים בין היתר את הסנקציות האמריקאיות על ייצוא שבבי בינה מלאכותית מתקדמים ואת התחרות הגוברת מצד יצרניות סיניות.כל אלה מהווים איומים שעלולים לפגוע בשוק שתרם 17% מהכנסותיה בשנת 2024.

התחרות הגוברת בסין מעוררת חששות בקרב משקיעי אנבידיה בארה"ב, לאחר שהמניה שלה רשמה עליות מרשימות בעקבות תחזית הכנסות אופטימית שפרסמה החברה ביום רביעי לצד תוצאות ששוב היכו את צפי האנליסטים.

 

הפעילות של אנבידיה בסין תלויה בשבב ה-H20

אנבידיה, שנחשבת למובילה בשוק שבבי הבינה המלאכותית, השיקה בסוף השנה שעברה שלושה שבבים המותאמים לשוק הסיני, לאחר שסנקציות אמריקאיות מנעו ממנה לייצא את השבבים המתקדמים ביותר שלה לשם. מבין השבבים הללו, ה-H20 הוא זה שעליו יש הכי הרבה עיניים של משקיעים ושל אנליסטים, שכן הוא המוצר החזק ביותר של אנבידיה הנמכר בסין. אולם, מקורות שונים מדווחים על כך שקיים עודף היצע של שבב זה בשוק, מה שמעיד על ביקוש חלש.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעקבות זאת, נמכרים שבבי H20 במקרים מסוימים בהנחה של למעלה מ-10% ביחס לשבב Ascend 910B של החברה הסינית וואווי, שהוא שבב הבינה המלאכותית החזק ביותר שמייצרת חברה סינית. האנליסטים מציינים שאנבידיה עושה מאמצים גדולים בכדי לכבוש עוד נתח שוק בשוק שהיא לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד, אך התחזית לגבי עתידה הופכת למעורפלת יותר ויותר. נתח השוק העולמי של סין בתעשיית הבינה המלאכותית צפוי לעלות מעל ל-30% בשנת 2035, מה שהופך את הדומיננטיות במדינה לחשובה עוד יותר.

"אנבידיה הולכת על חבל דק ומנסה לאזן בין שמירה על השוק הסיני לבין תמרון מול המתיחות עם ארה"ב", אמרה חבה צ'ן, אנליסטית שוק ב-IG. "אין ספק שאנבידיה מתכוננת לתרחיש הגרוע מכל בטווח הארוך". במסגרת הדוחות של החברה מוקדם יותר השבוע, הזהירו בכירים בחברה כי עסקי החברה בסין נמוכים "בצורה משמעותית" בהשוואה לעבר עקב הסנקציות.

"ההכנסות ממרכזי הנתונים שלנו בסין ירדו משמעותית מהרמה שהייתה לפני הטלת הגבלות פיקוח הייצוא החדשות באוקטובר", אמרה סמנכ"לית הכספים, קולט קרס. "אנו צופים שהשוק בסין יישאר תחרותי מאוד בעתיד". האנליסטים אומרים כי ביצועי ה-H20 יהיו גורם מרכזי עבור העסקים שלה בסין, בעוד שהסיכויים לטווח ארוך יותר יושפעו מהתחרות שלה מול ענקית הטכנולוגיה המקומית וואווי.

וואווי החלה לאתגר את ענקית השבבים האמריקאית אנבידיה רק בשנה שעברה, אך על פי מקורות בתעשייה, החברה מבסיס צפויה להגדיל משמעותית את משלוחי שבב ה-Ascend 910B שלה השנה. אותם מקורות טוענים כי השבב עוקף את ה-H20 של אנבידיה בחלק ממדדי הביצועים.

לפי בדיקות אחרונות שנעשו בשוק, בחצי השנה האחרונה התעניינו חמישה גופים ממשלתיים או כאלה הקשורים לממשלה בסין ברכישת שבבי H20 של אנבידיה, לעומת למעלה מתריסר שהתעניינו ב-910B של וואווי.

 

הרווחים נשחקים

שבבי ה-H800 וה-A800 של אנבידיה נאסרו למכירה בסין בשל סנקציות אמריקאיות שמטרתן להגביל את יכולתה של סין להפוך למעצמת טכנולוגיה. גם קווי מוצרים מתקדמים אחרים שלה, כולל H100 ו-B100, נאסרו למכיה במעצמה במזרח. מכשול משמעותי נוסף להצלחת שבב ה-H20 של אנבידיה בסין הייתה הנחיה מבייג'ינג שחייבה חברות לרכוש שבבים סיניים, אם כי לא ברור לאיזה חברות ניתנה ההנחיה.

ה-H20 הפך לזמין באופן נרחב בסין בחודש שעבר, עם אספקה ללקוחות תוך מעט יותר מחודש, וזאת במאמץ נוסף של אנבידיה לשמור על דומיננטיות במדינה. כמה מענקי הטכנולוגיה של סין כבר ביצעו הזמנות לשבב, כאשר עליבאבא הזמינה למעלה מ-30,000 שבבי H20. אחרי הורדות המחירים האחרונה של אנבידיה, מפיצי שרתים בסין מוכרים את ה-H20 במחירים של סביב 13.8 אלף דולר לכרטיס, והשרת בעל שמונת הכרטיסים בכ-150-180 אלף דולר לשרת.

לשם השוואה, מפיצים מוכרים את ה-Huawei 910B במחיר של 16.5 אלף דולר לכרטיס, בעוד ששרת שווה ערך עם שמונה כרטיסים מתחיל ב-180-210 אלף דולר לשרת. 

דילן פאטל, אנליסט ב-SemiAnalysis, אמר כי כמיליון שבבי H20 צפויים להישלח לסין במחצית השנייה של 2024, ואנבידיה צריכה לשמור על מחיר אטרקטיבי יותר מזה של וואווי: "עלות ייצור ה-H20 גבוהה יותר מה-H100 בשל קיבולת הזיכרון הגבוהה שלו", אמר פאטל, והוסיף כי הוא נמכר, עם זאת, במחצית המחיר של ה-H100, תוך התייחסות לשבב העוצמתי של אנבידיה שאסור לייצא לסין החל מ-2022. "זוהי שחיקה משמעותית של הרווח".

למרות הסימנים המדאיגים מסין, המניה של אנבידיה המשיכה לעלות השבוע וחצתה את רף המחיר של אלף דולר למניה כאשר היום היא נסחרת במחיר של 1038 דולר למניה ושווי שוק של 2.55 טריליון דולר, זאת כאשר החברה הכריזה על פיצול צפוי במניה של 1:10. מתחילת השנה עלתה המניה ב-115.5% וב-12 החודשים האחרונים ב-240%.

מנית אנבידיה ב-12 החודשים האחרונים

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבו חומוס 24/05/2024 17:49
    הגב לתגובה זו
    לא להתפתות לעסקאות בשטח.
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על כמעט  66,000 דולר (213,341 שקל). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.