מנגר
צילום: צילום מסך, יוטיוב

המשקיע האגדי ויד ימינו של וורן באפט - צ'ארלי מאנגר הלך לעולמו בגיל 99

צ'ארלי מאנגר שימש כסגן נשיא חברת ברקשייר האת'וואי במשך עשרות שנים ויחד עם וורן באפט הפך אותה לאחת החברות הגדולות בעולם; באפט: "ברקשייר האת'וואי לא הייתה יכולה לבנות את מעמדה הנוכחי ללא ההשראה החכמה והשתתפות של מנגר"
גיא טל | (8)

לפעמים היה נדמה שוורן באפט וצ'ארלי מאנגר שתו משיקוי פלא כלשהו וימשיכו לנהל את חברת ההשקעות ברקשייר האת'וואי לנצח. אך לכל דבר טוב יש סוף, והיום  הלך לעולמו הצלע הפחות מפורסמת של הצמד, צ'ארלי מאנגר, שנודע כמשקיע אגדי ואדם מבריק באופן כללי. 

בהודעה שפרסמה חברת ברקשייר האת'וואי נמסר שהוא נפטר בשלווה בבית החולים בקליפורניה. מטעם יו"ר החברה וורן באפט נמסר: "ברקשייר האת'וואי לא הייתה יכולה לבנות את מעמדה הנוכחי ללא ההשראה החכמה והשתתפות של מאנגר"

צ'ארלס תומאס מאנגר המנוח נולד בשנת 1924 בעיר אומהה, נברסקה, כמה רחובות מהבית בו גדל וורן באפט. הוא אף עבד כנער בחנות המכולת של סבו של באפט, אך השניים לא הכירו באותן השנים.

הוא שירת בצבא ארצות הברית במהלך מלחמת העולם השניה ולמד משפטים באוניברסיטת הרווארד. הוא פגש את באפט במהלך הלוויה של אביו בשנת 1959 וידידות אמת נוצרה בין השניים בין רגע. הוא הצטרף רשמית לחברת ברקשייר האת'וואי כסגן הנשיא רק בשנת 1978. במשך עשרות שנים הוא ניהל את החברה כסגנו של וורן באפט ויחד הם הפכו אותה לאחת מהחברות הגדולות בעולם. הוא היה שותף בהשקעות המשמעותיות ביותר של החברה בין השאר בחברת קוקה קולה ואפל. 

מדי שנה עשרות משקיעים היו משתתפים במסיבת המשקיעים המכונה "וודסטוק של הקפטילזים" באומהה בהשתתפות באפט ומאנגר, בה הם חלקו השניים את תובנותיהם על הכלכלה, על השקעות ועל החיים בכלל עם מחזיקי מניות החברה שניהלו. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הבחור לא 100 (ל"ת)
    גרגמל 29/11/2023 18:46
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אדם פיקח מאוד ומשקיע על. יהי זכרו ברוך (ל"ת)
    נדי 29/11/2023 12:12
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בא 29/11/2023 11:07
    הגב לתגובה זו
    חמדנות לא מכניסה אנשים לגן עדן,הוא בגיהנום,זה עולם אסטרלי שצמוד לכדור הארץ,שם מיפלצות מנקות את הנשמות של החוטאים,לדוגמה שורפים אותם בלבה,ואחכ ,לא כול כך מהר, מחזירים חזרה לכאן.לגילגול נוסף.
  • 5.
    אלון 29/11/2023 11:02
    הגב לתגובה זו
    להתעורר ומהר
  • 4.
    HAIL 2 THE KING,זה המשקיע הנבון. (ל"ת)
    ירון 29/11/2023 08:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רועי לוי 29/11/2023 07:44
    הגב לתגובה זו
    יהי זכרו ברוך
  • 2.
    מתעסקים בהבל הבלים מול המסכים.תתעוררו ומהר (ל"ת)
    אורית 29/11/2023 05:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חוכמה ופיקחות טהורה (ל"ת)
    בן 29/11/2023 00:01
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.