למרות ההאטה בשוק הדיור - קטרפילר ריסקה את התחזיות, אז למה המניה יורדת?
שוק הדיור בארה"ב קר מאוד מתחילת השנה כשקצב הבנייה יורד ובמקביל היקף מכירת הדירות בירידה על רקע העלייה בריבית המשכנתא. גם מספר המכירות של דירות יד שנייה נמצא בשפל של 13 שנה וריבית המשכנתא הגיעה לשיא - מעל 8%. מספר המכירות של בתים חדשים בחודש אוגוסט עמד על 675 אלף בתים, ירידה של 9% מ-739 אלף בחודש יולי, ולמרות המצב - קטרפילר CATERPILLAR , ענקית מיכון הבנייה ואחת מהחברות הגדולות במדד הדאו ג'ונס, מדווחת על רבעון שלישי מרשים במיוחד.
קטרפילר דיווחה על רווח מתואם למניה של 5.52 דולר - הרבה מעל הצפי בוול סטריט לרווח למניה של 4.8 דולר. היא גם עקפה את הצפי בוול סטריט בצד ההכנסות כשדיווחה על הכנסות של 16.8 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים ל-16.6 מיליארד דולר.
הביצועים המרשימים של קטרפילר מגיעים בעיקר בגלל גידול בביקושים למוצרים שלה, בעיקר מצד ממשלת ארה"ב - הממשלה פועלת לשדרג את מסילות הרכבת והכבישים בכל המדינות בתכנית בהיקף של טריליון דולר שאושרה כבר ב-2021 וצוברת תאוצה בזמן האחרון. בנוסף סקטור הנפט והגז גם כן תרם רבות לביקושים למכונות של קטרפילר.
למרות הרבעון המרשים, המניה של קטרפילר יורדת וזאת בגלל הורדת התחזית מצדה - היא מצפה שהרווח התפעולי יהיה נמוך יותר מזה שהיה ברבעון השלישי ושההכנסות יהיו "מעט" גבוהות יותר מהרבעון הרביעי של השנה שעברה (16.6 מיליארד דולר). זה בעצם אומר הכל. הדוחות של הרבעון השלישי טובים ככל שיהיו, לא רלבנטיים למשקיעים - הרבעון הבא ובכלל כנראה שרבעונים קדימה, קטרפילר תציג חולשה ומכאן ועד לירידה חדה במניה, הדרך קצרה.
- העם כלביא - החברות פחות: סיכום עונת הדוחות בצל המלחמה
- קווליטאו: גידול בצבר בהכנסות וברווח, מה הסיכונים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.