פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

האמריקאים קונים יותר רכבים ואלו חדשות טובות לפורד

מכירות כלי הרכב הפרטיים בארצות הברית יכולות להגיע ל-19 מיליון רכבים, כשמה שעוד מחזק את הסבירות לכך היא המגמה ההולכת וגדלה של אנשים שעוברים מהערים הגדולות אל הפריפריה
אדיר בן עמי | (1)

לפי הסקר השנתי של סיטי הנותן תחזית למספר המכוניות למשק בית בארצות הברית, נראה שהאמריקאים לא רק אוהבים לנהוג הם גם מוכנים להוציא הרבה כסף על הרכבים שלהם ואלו חדשות טובות לפורד FORD MOTOR .

"הסקר האחרון שלנו חשף תחזית צפיפות חזקה ומפתיעה", כתב אנליסט סיטי איתי מיכאלי." מה שמרמז כי החוזק האחרון בביקוש לרכבים משקף גם עלייה בהוצאות על הרכב". מיכאלי נתן המלצת קנייה למניית פורד והעלה את מחיר היעד שלו ל-16 דולר מ-12.8 דולר. עוד אמר האנליסט כי המשמעות לכך היא גם שמכירות כלי הרכב הפרטיים בארצות הברית בשנה יכולות להגיע בשנים הקרובות ל-19 מיליון. נזכיר כי מכירות הרכבים בתקופת הקורונה זינקו בין 14 ל-15 מיליון בשיא המגפה. אחד הדברים העיקריים עליו מסתמכת התחזית הוא המגמה הגדלה של האנשים שעוברים מערים גדולות אל הפריפריה.

נראה שהסנטימנט בוול סטריט כלפי פורד מתחיל להשתפר, כשאנליסט ג'פריס  Philippe Houchois נתן לפני חודש גם הוא המלצת קנייה למניה והעלה את מחיר היעד שלו ל-16 דולר מ-13 דולר. 43% מהאנליסטים המסקרים את פורד נתנו המלצת קנייה למניה כשמחיר היעד הממוצע עומד על 14 דולר. לשם השוואה בתחילת אפריל פחות מ-40% מהאנליסטים נתנו המלצת קנייה ובסוף 2021 זה הגיע לשיא של 59% כשמחיר מניית פורד היה מעל ל-20 דולר. העלאות הריבית, העלייה במחירי הרכבים וההאטה הכללית בכלכלה גרמו לאנליסטים בוול סטריט להתרחק ממניות הרכבים.

לאחרונה אנו שומעים יותר ויותר חדשות על מהלכים שפורד מבצעת, כמו ההודעה על שיתוף הפעולה עם טסלה אשר יוביל לכך שמשתמשי הרכבים החשמליים של פורד יוכלו להשתמש בעמדות ההטענה של טסלה. שיתוף הפעולה יחל בתחילת השנה הבאה ויחול על בעלי הרכבים של פורד בארה"ב ובקנדה. משתמשי פורד יצטרכו להעזר במתאם, אך בשנים הקרובות צפוי שצורך זה יעלם ככל שהחברות יבצעו התאמות. 

בנוסף לכך פורד חשפה לאחרונה כי סגרה עסקאות עם יצרני ליתיום שיאפשרו לה לאבטח את אספקת חומרי הגלם הנדרשים לה ככל והיא מגדילה את הייצור. יצרנית הרכב בת ה-120 מתכננת לייצר רכבים חשמליים בקצב של בערך 600 אלף רכבים עד סוף השנה הנוכחית ובקצב של 2 מיליון בשנה עד סוף 2026. זוהי עלייה חדה. החברה מכרה פחות מ-100,000 רכבים חשמליים ברחבי העולם בשנת 2022. כדי להשיג את יעדיה, פורד מוציאה מיליארדים על פיתוח הרכב ושרשרת האספקה שלה. 

מכירות הרכבים החשמליים של פורד ספגו האטה בחודש מרץ, כשהמסירות ירדו ל1,995 רכבים, לעומת 3,624 רכבים בפברואר ו-3,049 רכבים בשנה לפני כן. לרבעון הראשון פורד מסרה 10,866 רכבים חשמליים, עלייה של 40% לעומת שנה שעברה. למרות זאת מסתמן שהירידה במכירות בחודשים האחרונים פתחה את הדלת ליריבתה ג'נרל מוטורס שמסרה 20,670 רכבים חשמליים ותפסה את המקום השני למכירות רכבים חשמליים בארצות הברית אחרי טסלה.

פורד מסרה בסך הכל כ-171,944 רכבים במרץ, עלייה מנתון המסירות של מרץ בשנה שעברה שעמד על  159,328. מסירות הרכבים מסדרת ה-F של החברה היו כ-60,381 יחידות, עלייה מ-54,995 בחודש פברואר ומ-44,906 במרץ שנה שעברה. התוכניות של פורד הן לייצר רכבים חשמליים בקצב של 600,000 יחידות בשנה עד לסוף שנת 2023. מה שאומר שהחברה צריכה למכור יותר מ300,000 רכבים השנה, ככה שהדרך עוד ארוכה עד שתגיע ליעדה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חברה לא רווחית!!! (ל"ת)
    שקשוקה 07/06/2023 11:32
    הגב לתגובה זו
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


רוני על דור סאפיינס
צילום: גל חרמוני

סאפיינס משנה כיוון: הנהלה מוחלפת, קיצוצים רחבים וירידה בהשפעת המטה הישראלי

סאפיינס נרכשה בידי אדוונט וכבר באוגוסט קראנו לזה "אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס" - היום קיבלנו את פרק ההמשך כשהרוכשת, שכבר החליפה את ההנהלה, נערכת לפיטורים רחבים והעברת מטה החברה ללונדון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה סאפיינס

רכישת סאפיינס בידי קרן אדוונט האמריקאית עליה הוכרז באוגוסט האחרון כבר הובילה לשינויים דרמטיים: עזיבת ההנהלה הקודמת, קיצוץ צפוי של מאות עובדים והעברת המטה ללונדון. בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חגגו את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה?)

כבר ברכישה הצפנו את זה שבעוד הדרג הניהולי, גיא ברנשטיין ורוני על-דור רשמו אקזיט מזהיר מהרכישה הזאת, העובדים בפועל לא נהנו מזה. ברנשטיין יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים הפעם זה לא קרה. כעת מתברר שחוץ מהאקזיט אותו פספסו העובדים, גם את מקור פרנסתם חלק גדול מהם עשויים לאבד כשאדוונט נערכת לרה-ארגון של סאפיינס.

לחצו על התמונה למעבר לכתבה -


המהלך שבו נמכרה סאפיינס לקרן אדוונט תמורת כ-2.5 מיליארד דולר, לא רק שמסמן את אחת העסקאות הגדולות בענף התוכנה הישראלי בשנים האחרונות, אלא גם מדגים את השינוי המהותי שמתרחש בחברות טכנולוגיה ותיקות כשהן הופכות לחברות פרטיות. מדובר בתפיסה ניהולית שונה, שרוצה לצמצם עלויות, להתמקד במוצרים רווחיים ולהניע תהליכים בקצב מהיר יותר - לרבות מעבר למודל SaaS ולשילוב בינה מלאכותית בפעילות הליבה. עם השלמת העסקה, מנכ"ל החברה רוני אל-דור אמנם נותר באופן פורמלי עד סוף השנה, אך יתר חברי ההנהלה הבכירה עזבו את תפקידיהם, והוחלפו בדירקטוריון ומנהלים חדשים מטעם הקרן. במקביל, מרכז הניהול של סאפיינס עובר ללונדון, שם יתכנס מעתה המטה הבכיר.

תוכנית קיצוצים כוללת - תחילה מחוץ לישראל

סאפיינס, שמעסיקה כיום כ-5,400 עובדים, צפויה לצמצם את כוח האדם בשיעור של עד כ-15%. אומנם הקיצוץ יתמקד בתחילתו בעובדים מחוץ לישראל - בעיקר באירופה ובהודו - אך לא מן הנמנע שהשלכותיו יורגשו גם במטה הישראלי, בו מועסקים כיום כ-800 עובדים. המהלך אינו נובע מהאטה עסקית, אלא מתוך אסטרטגיה של הקרן לצמצם את ההיקף התפעולי ולהתמקד בתחומים עם רווחיות גבוהה וצמיחה מובהקת. השירותים הלא רווחיים יופסקו, פיתוחים שאינם מניבים יוקפאו, וההתמקדות תעבור למוצרי ליבה בעלי פוטנציאל עסקי גבוה - גם במחיר של ירידה זמנית בהכנסות.