גו ביידן
צילום: צילום מסך דף האינסטגרם הרשמי, לפי סעיף 27.א לחוק זכויות יוצרים

ביידן על הרפורמה המשפטית: "שינויים מרחיקי לכת יש לעשות בהסכמה"

נשיא ארצות הברית הגיב על הטור שפרסם העיתונאי תומס פרידמן בנוגע למצב בישראל. "החכמה של הדמוקרטיה האמריקנית ושל הישראלית היא ששתיהן בנויות על מוסדות חזקים, על איזונים ובלמים, וגם על עצמאות מערכת המשפט", ציין ביידן וקרא להגיע להסכמה רחבה
איציק יצחקי | (17)

ההפגנות במוצאי שבת בישראל, נגד הרפורמה המשפטית, כבר הפכו למסורת. הקרע בעם, הדעות מימין משמאל - לכל זה כבר התרגלנו. אבל מה קורה כשנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מחליט לקחת צד או להביע דעה בעניין הזה?

השבוע, החליט ביידן להגיב לטור שפרסם תומס פרידמן בנוגע למצב בישראל. "התעוררתי בשבת בבוקר, קראתי את החדשות מישראל שלפחות 50,000 ישראלים הפגינו זה עתה פעם נוספת נגד תוכניותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלול את עצמאותו של בית המשפט העליון הישראלי, בזמן שנתניהו עצמו עומד בפני אישומים בשחיתות", כתב בין היתר. "ושאלתי את עצמי שאלה פשוטה: 'מה הנשיא ביידן חושב על זה?'".

"ביידן, במהותו, פרו-ישראלי - כמו כל נשיא שאי פעם סיקרתי. יש לו גם מערכת יחסים ארוכה ומכבדת הדדית עם נתניהו", המשיך פרידמן. "אז אני יכול להגיד לכם שכל מה שיש לבידן להגיד על ישראל מגיע ממקום של דאגה אמיתית".

פרידמן כתב על החשש שהשינוי הקיצוני הזה עלול לפגוע קשות בדמוקרטיה של ישראל וגם לקשרים עם ארה"ב או דמוקרטיות אחרות בעולם. הוא שלח בקשת תגובה לביידן, וזה ענה לו ב-46 מילים (באנגלית כמובן, כאן בתרגום חופשי): "החכמה של הדמוקרטיה האמריקנית ושל הישראלית היא ששתיהן בנויות על מוסדות חזקים, על איזונים ובלמים, וגם על עצמאות מערכת המשפט. בניית הסכמה רחבה לביצוע שינויים מרחיקי לכת היא דבר חשוב, כדי להבטיח שהעם יקבל אותם והם יוכלו להתקיים".

זו הפעם הראשונה שפרידמן זוכר שנשיא ארה"ב שקל להיכנס לדיון ישראלי פנימי, על עצם אופייה של הדמוקרטיה במדינה. "ולמרות שמדובר רק ב-46 מילים, ההצהרה של ביידן מגיעה בזמן מכריע... יכולה בהחלט להמריץ את ההתנגדות המשמעותית ממילא למה שמתנגדיו של נתניהו מכנים הפיכה משפטית, שתעביר את ישראל למחנה של מדינות שהתרחקו מהדמוקרטיה כמו טורקיה, הונגריה ופולין".

פרידמן מסביר מדוע המילים האלה כל כך חשובות. זה שם את ביידן, הוא כותב, ממש מאחורי גישת הפשרה שדרש הנשיא יצחק הרצוג מישראל - שמירה על עצמאותה של מערכת המשפט המכובדת בישראל. "למרות שנשיאות ישראל היא במידה רבה תפקיד סמלי, למשרד יש משקל מוסרי", הוא כותב. "הרצוג הוא אדם טוב שניסה להדוף את מה שהוא חושש שיכול להיות הסכסוך האזרחי החמור ביותר אי פעם בחברה הישראלית, אם יבוצע שינוי כה גדול במערכת המשפט, בהשראת צוות חשיבה ישראלי ימני קיצוני".

כעת, נותר לראות כיצד ישפיעו דברי ביידן על ישראל, אם בכלל. התגובה שלו לפרידמן היא מפתיעה, כיוון שנשיא ארצות הברית, כפי שכתב קודם לכן, לא נוהג להשמיע דעה בעניינים פנימיים כל כך רגישים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    שרה 22/02/2023 10:56
    הגב לתגובה זו
    תומס פרידמן הוא אחד משונאי ישראל, כבר הרבה שנים משמיץ את המדינה . חבל להקשיב לו. לי אישית שנמצאת הרבה בארה"ב לא נראה שאת ביידן מעניינת הרפורמה המשפטית שלנו. יש לו מספיק בעיות מבית שהוא עוד לא פתר, חבל לפרסם ספורי מעשיות של שמאלנים הזויים.
  • 12.
    ארי 12/02/2023 12:59
    הגב לתגובה זו
    חצופים האמריקאים, באיזה זכות מתערבים??! הרוב בישראל הכריע!!
  • 11.
    איציק 12/02/2023 11:55
    הגב לתגובה זו
    החונטה נואשת ומגייסת לעזרה את הנשיא הדמנטי, אבל לא יעזור להם והדיקטטורה של בג"ץ תסתיים בעזרת השם
  • 10.
    אמריקאי 12/02/2023 11:01
    הגב לתגובה זו
    בושה במשמרת שלך נפל החוק המאפשר הפלות! ארה"ב מדינה חשוכה!
  • 9.
    מני 12/02/2023 10:23
    הגב לתגובה זו
    כל מי שעוקב אחרי הפוליטיקה האמריקאית יודע שביידן,נשיא שנו במחלוקת,עם פופולאריות ואמינות נמוכה, וממש לא סופר את מחנה טראמפ,לצי מהעם האמריקאי
  • 8.
    אורן 12/02/2023 10:17
    הגב לתגובה זו
    כשעבריינים רוצים לחסל את מערכת המשפט, לא אכפת להם מהמדינה רק מעצמם
  • 7.
    סחבק 12/02/2023 09:55
    הגב לתגובה זו
    חבורה של כסילים מנהלת את המדינה. ואיפה התקשרות? איפה הביקורת? חטאתם לתפקידכם
  • תמשיכו להתנגד לדמוקרטיה (ל"ת)
    אזרח משלם מסים 12/02/2023 10:59
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מבין 12/02/2023 09:41
    הגב לתגובה זו
    תם הטקס וביבי יודע את זה הכול עכשיו זה משחק של אגו .
  • 5.
    נתניהו 12/02/2023 09:28
    הגב לתגובה זו
    במקום לחזק את הכלכלה נתניהו מחסל את הכסף של האזרחים.שילך לכל הרוחות
  • 4.
    מאור 12/02/2023 09:25
    הגב לתגובה זו
    בארה"ב החלטות משמעותיות עוברות ברוב של 51-49 או בתיקו 50-50 שנשבר ע"י סגן הנשיא. החלטות עם רוב גדול נדירות ביותר.
  • 3.
    אני רק רוצה שיהיה כמו באמריקה - ראש מדינה יבחר שופטים (ל"ת)
    כ 12/02/2023 09:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    פרידמן ידוע בשנאתו למדינה וגם בארה"ב הנשיא בוחר שופטים (ל"ת)
    שלמה 12/02/2023 09:08
    הגב לתגובה זו
  • לילי 12/02/2023 09:20
    הגב לתגובה זו
    בארה"ביש איזונים בית הנבחרים , הסנאט , הנשיא . דרושה הסכמה של שלושת המוסדות כדי לחוקק חוק. מעולם לא היה מצב של נשיא מואשם בשלושה כתבי אישום על שוחד , מרמה , והפרת אמונים .
  • אמת 12/02/2023 11:00
    פה שופטים ממנים את החברים שלהם! חייבים לעצור את הטירוף יאללה רפורמה!
  • 1.
    משה ראשל"צ 12/02/2023 08:37
    הגב לתגובה זו
    מה הסנילי הזה מבין פפפפחחח
  • ארי 12/02/2023 13:01
    הגב לתגובה זו
    צריך לשלוח אותו דחוף לבית החולים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.