דידי
צילום: דידי אתר

סופטבנק ואובר הן המפסידות הגדולות מהתרסקות דידי בסוף השבוע

החברה התרסקה ביום שישי האחרון בכ-44% לאחר שמנהל הסייבר הסיני הורה לה להשעות את ההנפקה בהונג קונג. סופטבנק היפני השקיע בחברה כ-14 מיליארד ד' איבד יותר מ-12 מיליארד, ואובר שהשקיעה 8 מיליארד ד' נשארה עם מיליארד אחד בודד
תומר אמן | (1)

שתי בעלות המניות הגדולות ביותר בחברת הנסיעות השיתופיות הסינית  DIDI GLOBAL (סימול: DIDI), הבנק היפני סופטבנק ומקבילתה, חברת הנסיעות השיתופיות האמריקאית  UBER TECHNOLOGIES (סימול: UBER) צפויות לרשום הפסדים עמוקים לאחר שמניית החברה התרסקה ב-44% ביום שישי האחרון. 

ההתרסקות - הגדולה ביותר ביום אחד עבור החברה הסינית - אירע לאחר שהחברה דיווחה כי מנהל הסייבר הסיני מסר לחברה כי עליה להשעות את הנפקת החברה בהונג קונג מכיוון שאיננה עומדת בהנחיות הרגולטור בדבר שיפור מערכות אבטחת המידע שלה, שנועדו למנוע דליפה של מידע רגיש אל השוק האמריקאי לכאורה. 

שער בסיס המניה עומד כעת על 1.89 דולר, קרוב ל-87% מתחת למחיר ההנפקה, 14 דולר. הבנק היפני סופטבנק מחזיק כעת בכ-20% מדידי. השקעותיו של הקונגלומורט, שתרמו כ-14 מיליארד דולר לגיוסה הראשוני של אובר, צנחו כעת לכ-1.8 מיליארד דולר. 

אובר מנגדה, שהשקיעה קרוב ל-12% בדידי, איבדה קרוב ל-7 מיליארד דולר, לאחר שסכום של כ-8 מיליארד דולר איתו השקיעה בחברה, התפוגג לכמיליארד דולר בודדים ביום שישי האחרון. 

אובר השקיעה את הסכום בדידי בשנת 2016, זאת לאחר שמכרה את נתח החברה הסיני שלה לחברה. בדוחותיה הכספיים האחרונים מסרה אובר כי רשמה הפסד של כ-3 מיליארד דולר על השקעתה בדידי. 

על אף כי התרסקותה של דידי במסחר השפיעה בעיקר על חברות סיניות נוספות כמו  ALIBABA GROUP (סימול: BABA) ו- JD.COM (סימול: JD) - שנפלו בין השאר בעקבות אי הוודעות הגדול שמעלה החלטת הרגולטור הסיני בקרב הנפקות נוספות של החברות בהונג קונג, גורמים רבים בשוק מעריכים כי ההתרסקות צפויה לפגוע בקרוב בכלל הסקטור הטכנולוגי בוול-סטריט. 

חשוב לציין כי חלק מהגורמים שהובילו לשחיקות הערך בחברות הקמעונאות הסיני כמו עליבאבא נבעו מפרסום דוחות JD ביום חמישי האחרון לאחר נעילת יום המסחר שהצביעו על כך שהרבעון הקרוב יהיה האיטי ביותר אותו ראתה החברה מאז תחילת משבר הקורונה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ובחזרה לסקטור הטכנולוגי, חברת מיחשוב הענן  ORACLE CORP (סימול: ORCL), שדיווחה לאחר נעילת יום המסחר ביום חמישי האחרון, מסרה כי ההשקעות שלה בחברות Oxford Nanopore ו-Ampere Computing גרעו סדר גודל של כ-5 סנט למניה בהמלך הרבעון. 

גם יצרנית הרכב החשמלי  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN), שם לענקית הקמעונאות האמריקאית  AMAZON (סימול: AMZN) השקעה גדולה, שדיווחה גם היא לאחר נעילת יום המסחר במהלך סוף השבוע - נפלה כ-8% לאחר פרסום דוחות אלו, ושער הבסיס האחרון שלה, 38.05 דולר למניה, נמצא כ-63% מתחת למחיר ההנפקה. 

עבור סופטבנק, דידי הייתה אחת מ-83 החברות בה תמכה כשהקימה לראשונה את קרן ה-first Vision Fund שלה. במהלך השנה הקודמת דיווחה CNBC כי סופטבנק מכרה חלק מסויים מאובר - כאשר גם בה השקיעה - על מנת לגדר חלק מההפסדים שלה בדידי. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שחיקת ערך אצל DD וגם אצל BB...כשזה יורד זה יורד, ומהר (ל"ת)
    מחשב קיצין לאחור 14/03/2022 14:54
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?