למה מניית אפל עברה לירידות ואיך זה קשור לזינוק באיירון סורס?
שופטת בית משפט מחוזי בארה"ב פסק ביום כי על אפל APPLE לאפשר למפתחים להציע מערכות תשלום חלופיות בתוכנות הנמכרות דרך חנות האפליקציות של החברה – אפסטור.
ההחלטה היא חלק מהמאבק המשפטי המתוקשר של אפל עם יצרנית פורטנייט Epic Games והיא מהווה מכה גדולה לאפל ששמרה עד כה על סביבת פיתוח מבודלת לאפליקציות בחנות שלה, לרבות בידול ביכולת ואפשרות התשלום של הלקוחות.
השופטת איבון גונזלס רוג'רס מהמחוז הצפוני של קליפורניה הוציאה צו מניעה קבוע שיאלץ את אפל לאפשר למפתחים אפשרות לכלול קישורים לאמצעי תשלום חלופיים באפליקציות שלהם ולא רק של אפל עצמה. עד כה מערכת התשלומים האפשרית היתה של של אפל עצמה, והיא גבתה נתח של 30% ממפתחים גדולים.
איירון סורס ופלייטיקה מזנקות
מניית אפל שינתה כיוון בעקבות הפסיקה ועברה לירידות של מעל 2%. הסיבה היא שהאחיזה של אפל בשוק המשחקים ובעמלות על המשחקים הילה מרכיב חשוב ברווח של החברה. כניסה של גורמים נספים למערכת התשלומים תפחית את הרווחים בתחום הרווחי הזה. מנגד, חברות המשחקים מזנקות - צפוי שהן ישלמו עמלה נמוכה יותר בגין התשלום והשימוש באפסטור וההכנסות והרווחים שלהן יעלו - מניית איירון סורס הישראלית שמספקת מוניטיזציה בעיקר לאפליקציות משחקים זינקה ב-10%. מניית פלייטיקה הסמי-ישראלית זינקה ב-7%.
- מייסדי איירון סורס עוזבים את יוניטי
- יוניטי נפלה בפתיחה ב-10% ותיקנה; הנהלת החברה לקראת פיטורים בפעם הרביעית בשנה וחצי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הזינוק באיירון סורס הקפיץ אותה לשווי של 11.5 מיליארד דולר - שווי שבו לא ביקרה מאז השלמת המיזוג עם הספאק. גם פלייטיקה עלתה לראשונה אחרי זמן רב ממחיר ההנפקה.
אפל - לא הפרנו את חוק ההגבלים העסקיים
בתגובה של אפל לפסק הדין טוענת החברה כי בית המשפט מצא שה-App Store אינה מפרה את חוקי ההגבלים עסקיים - "אפל מתמודדת עם תחרות קשה בכל מגזר שבו אנו עושים עסקים, ואנו מאמינים שלקוחות ומפתחים בוחרים בנו מכיוון שהמוצרים והשירותים שלנו הם הטובים ביותר בעולם.
- 5.יוסי 12/09/2021 08:18הגב לתגובה זותעודת עניות לשופטת ולבית המשפט וכולי תקווה שחברת אפיק תפשוט רגל וכמה שיותר מהר היא יותר טוב לכולם
- 4.מפתח מתוסכל 11/09/2021 09:57הגב לתגובה זולא יכול להיות שאפל תכנס כשותף ב 30% על כל סנט שמרוויחים מעסק. באמת יש גבול. אפל מדכאת חדשנות. בכלל החזירות שלה עוברת כל גבול. עצם העובדה שהם ממשיכים עם שקע הלייטנינג וגובים עבורו 120 ש"ח ולא עוברים ל USB-C היא שערוריה.
- 3.אני מרוצה!עשתה רע לאינטל. שתחטוף קצת. חצופים! (ל"ת)עמית 11/09/2021 09:54הגב לתגובה זו
- 2.טלפון הנייד של סמסונג הרבה יותר נוח מאייפון (ל"ת)א 11/09/2021 09:02הגב לתגובה זו
- 1.רב סרן בועתי 10/09/2021 23:46הגב לתגובה זונתראה בעוד חצי שנה ב s&p בשער 2500
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
